Jump to content
IGNORERAD

Ännu en svensk som ordnat kost & logi ett bra tag framöver


PlayTheGame

Recommended Posts

"En 26-årig man från Smålandsstenar har gripits i Thailand anklagad för narkotikabrott.

Nu riskerar han upp till 20 års fängelse.

26-åringen från Smålandsstenar har bott i Thailand de senaste sex åren. Enligt frilansjournalisten Jan Källman som finns på plats tyder det mesta på att den thailändska polisen har haft ögonen på mannen den senaste tiden.

I april åkte 26-åringen fast i en rutinkontroll som visade att han använde droger. Men han släpptes efteråt.

Nu ser det betydligt allvarligare ut.

Han anklagas för innehav av nästan fem gram metaamfetamin och misstänks ha försökt sälja narkotikan. Den ska nu analyseras på laboratorium.

- De ska titta på renheten i den och det ligger till grund för åtalet. Är det starkt blir det allvarligare.

Om domstolen kommer fram till att det handlar om stark narkotika och om 26-åringen fälls för försäljning riskerar han alltså 20 års fängelse.

- Praxis brukar vara att om man erkänner så halveras straffet, säger Jan Källman.

Sedan i lördags sitter 26-åringen häktad. Och det kan bli en lång väntan på rättegång, konstaterar Jan Källman.

- Fängelset är ett ganska vedervärdigt ställe, jag har varit där. Det är varmt, trångt och dålig mat. De har 0,5 kvadratmeter att sova på, inom EU finns det krav på minst fyra kvadratmeter för varje fånge. Det är en pressande miljö."

källor:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=4905611

http://www.nutidningen.nu/index.php/nyheter/finnveden/19134-Riskerar-20-aar-i-thailaendskt-faengelse

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    12

  • Soengsang

    11

  • Blueday

    10

  • hamnoi

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Att folk aldrig lär sig är för mig en stor gåta och är det klart och bevisad att dom har hållt på med skiten så lås in fanskapen i Thailand och inte på vandrarhemmen i Sverige.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hissen går nog inte ända upp tror jag! :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag säga en sak...det tar bara tjugo sekunder!

Maitan, Kommer du ihåg? :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att folk aldrig lär sig är för mig en stor gåta och är det klart och bevisad att dom har hållt på med skiten så lås in fanskapen i Thailand och inte på vandrarhemmen i Sverige.

Vandrarhem???Då var det länge sen du besökte en kåk.De är numera uppgraderade till 5-stjärninga inrättningar med egna rum och tv-spel+tv.Utbildningsmöjligheter som naturligtvis är gratis men med studiebidrag,maten är 10 gånger bättre än vad de serverar i skolorna och äldreboenden.Så att kalla det fängelser är nog att ta i.Fråga en utländsk (f.d.oststatare)vad de tycker så ska du få se på ett leende värt namnet.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

låt han sitta kvar i Thailand.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Small and stinky

Vandrarhem???Då var det länge sen du besökte en kåk.De är numera uppgraderade till 5-stjärninga inrättningar med egna rum och tv-spel+tv.Utbildningsmöjligheter som naturligtvis är gratis men med studiebidrag,maten är 10 gånger bättre än vad de serverar i skolorna och äldreboenden.Så att kalla det fängelser är nog att ta i.Fråga en utländsk (f.d.oststatare)vad de tycker så ska du få se på ett leende värt namnet.

På våra anstalter med säkerhetsklass 1 kan du glömma att de intagna får spela tv spel sedan många år tillbaks, utbildning måste ansökas om att få genomföra.. Vad tror du samhället vill ha för individ efter muck?, en som studerat under sin vistelse, eller en som suttit av sin tid utan mål med livet.planerat vidare brott och tagit stryk psykiskt då han inte valt att göra någonting efter sitt dagarbete, (du känner till att det är arbetsplikt på sv anstalter?)

Råvarukostnad per dygn strax under 50:-vilket ska räcka till frukost,lunch,middag..

Hör skillnad på de olika anstaltsklasser som finns i Sverige. Du låter som en stereotyp som köper allt media säljer och det egna påhittade fantasylivet hur livet i ett svenskt fängelse är.

Vad har du för erfarenhet av svensk fångvårdsreform mer än att du läst media och pratat med dina bekanta över en Chang eller tre.

Det finns inget land som har en perfekt fungerande reform.

Våra är långt ifrån bra,men det är ett helt annat ämne.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Straff ska svida, Sveriges fängelser är en parodi.

I

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

På våra anstalter med säkerhetsklass 1 kan du glömma att de intagna får spela tv spel sedan många år tillbaks, utbildning måste ansökas om att få genomföra.. Vad tror du samhället vill ha för individ efter muck?, en som studerat under sin vistelse, eller en som suttit av sin tid utan mål med livet.planerat vidare brott och tagit stryk psykiskt då han inte valt att göra någonting efter sitt dagarbete, (du känner till att det är arbetsplikt på sv anstalter?)

Råvarukostnad per dygn strax under 50:-vilket ska räcka till frukost,lunch,middag..

Hör skillnad på de olika anstaltsklasser som finns i Sverige. Du låter som en stereotyp som köper allt media säljer och det egna påhittade fantasylivet hur livet i ett svenskt fängelse är.

Vad har du för erfarenhet av svensk fångvårdsreform mer än att du läst media och pratat med dina bekanta över en Chang eller tre.

Det finns inget land som har en perfekt fungerande reform.

Våra är långt ifrån bra,men det är ett helt annat ämne.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag har nog erfarenhet så det räcker.De besök jag gör 1)veckan är på Kumlaanstalten och den räknas väl som säkerhetsanstalt :thumbsup: tv-spel finns på avdelningen och arbetsplikt råder,arbetstempot däremot kan disskuteras ävenmoral.Vid mina besök så ska dessa planeras så att arbetet,studierna kan avbrytas en dag.Och studerar du 75% behövs inte arbete(blir för körigt)En stor jävla parodi på straff tycker jag det är,det tror f-n att så många tar chansen att göra brott när de inte får straff värt namnet för ett brott i Sverige.Nu undantar jag psyktrattarna som sitter där men de skulle inte jobba vare sig om de satt inne eller var i det fria.NÄ,träna basta tvspel läsa laga mat är inte ett straff för de flesta,det är ett avbrott på den brottsliga banan.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sona era brott så skulle den hårde sagt.Ps inte passar det att du kommer hem nu din ynkrygg :thumbsup: mvh BURRABUS

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog erfarenhet så det räcker.De besök jag gör 1)veckan är på Kumlaanstalten och den räknas väl som säkerhetsanstalt :thumbsup: tv-spel finns på avdelningen och arbetsplikt råder,arbetstempot däremot kan disskuteras ävenmoral.Vid mina besök så ska dessa planeras så att arbetet,studierna kan avbrytas en dag.Och studerar du 75% behövs inte arbete(blir för körigt)En stor jävla parodi på straff tycker jag det är,det tror f-n att så många tar chansen att göra brott när de inte får straff värt namnet för ett brott i Sverige.Nu undantar jag psyktrattarna som sitter där men de skulle inte jobba vare sig om de satt inne eller var i det fria.NÄ,träna basta tvspel läsa laga mat är inte ett straff för de flesta,det är ett avbrott på den brottsliga banan.

Om du tror på hårdare straff... typ lås in dom i en låda och ge dom vatten och bröd, eller varför inte bara avrätta dom direkt. Men den metoden hjälper inte heller, och det är ju redan bevisat.. så vad föreslår du?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Om du tror på hårdare straff... typ lås in dom i en låda och ge dom vatten och bröd, eller varför inte bara avrätta dom direkt. Men den metoden hjälper inte heller, och det är ju redan bevisat.. så vad föreslår du?

Avrättning borde väl funka.

Svårt att begå brott efter en avrättning.

Om avrättning är rätt eller fel kan man kanske diskutera.

Hjärntvättning och lobotomering gillar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avrättning borde väl funka.

Svårt att begå brott efter en avrättning.

Om avrättning är rätt eller fel kan man kanske diskutera.

Hjärntvättning och lobotomering gillar jag.

Ofan! Jag tänkte mer på att om att hårdare straff skulle avskräcka andra från att begå brott, vilket också bevisligen inte fungerar. Själv är jag emot dödsstraff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog erfarenhet så det räcker.De besök jag gör 1)veckan är på Kumlaanstalten och den räknas väl som säkerhetsanstalt :thumbsup: tv-spel finns på avdelningen och arbetsplikt råder,arbetstempot däremot kan disskuteras ävenmoral.Vid mina besök så ska dessa planeras så att arbetet,studierna kan avbrytas en dag.Och studerar du 75% behövs inte arbete(blir för körigt)En stor jävla parodi på straff tycker jag det är,det tror f-n att så många tar chansen att göra brott när de inte får straff värt namnet för ett brott i Sverige.Nu undantar jag psyktrattarna som sitter där men de skulle inte jobba vare sig om de satt inne eller var i det fria.NÄ,träna basta tvspel läsa laga mat är inte ett straff för de flesta,det är ett avbrott på den brottsliga banan.

Tillvaron i fängelse är aldrig tänkt att vara något straff i sig, det är frihetsberövandet som är straffet och fängelsetillvaron är vård - därav namnet "Kriminalvården".

I övrigt stämmer det du skriver om att det råder arbetsplikt vilket kan vara industri, olika former av utbildning, behandlingsprogram, studier, matlagningskurser, klosterverksamhet osv osv. Intagna får ha sådana tv-spel på sina rum som inte har nätverks-delar, idag tillåts PS2. Gällande maten har de flesta avdelningar på Kumla idag s.k. självhushåll vilket innebär att de intagna själva beställer "hem" varor som de därefter tillagar själva. Tror summan de har att använda ligger på runt 45 kr/dag/pers.

Vad som "funkar" resp. inte funkar gällande kriminalvård kan absolut diskuteras. Men tanken på att straffa någon till lydnad tror jag,av goda skäl,förkastades någon gång runt 40-talet i Sverige.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Small and stinky

Jag har nog erfarenhet så det räcker.De besök jag gör 1)veckan är på Kumlaanstalten och den räknas väl som säkerhetsanstalt :thumbsup: tv-spel finns på avdelningen och arbetsplikt råder,arbetstempot däremot kan disskuteras ävenmoral.Vid mina besök så ska dessa planeras så att arbetet,studierna kan avbrytas en dag.Och studerar du 75% behövs inte arbete(blir för körigt)En stor jävla parodi på straff tycker jag det är,det tror f-n att så många tar chansen att göra brott när de inte får straff värt namnet för ett brott i Sverige.Nu undantar jag psyktrattarna som sitter där men de skulle inte jobba vare sig om de satt inne eller var i det fria.NÄ,träna basta tvspel läsa laga mat är inte ett straff för de flesta,det är ett avbrott på den brottsliga banan.

Med din inställning är min åsikt att du inte bör ha någonting med svensk kriminalvård att göra.

Jag hade en inställning liknande din i högstadiet.

sedan blev jag både äldre och visare, det enda som motiverar dödsstraff för mej är om min fru,eller mina barn utsätts för sexualbrott eller grovt våld. Jag inser dock snabbt att det inte är straffsatser och reform vi är inne på nu.

Att arbetsmoralen är låg är det konstigt tycker du ?, det speglar en stor del av samhället i övrigt.

Jag tror tyvärr inte att ekonomi finns för att ha en tillfredsställande fångvårdsreform, att öka insatserna riktat på varje enskild individ skulle medföra astronomiska kostnader som samhället aldrig kommer att acceptera.

Det finns så många andra grupper som bör prioriteras före om ekonomin var tillräckligt stark.

Det råder redan en inställning att vi enbart tillämpar förvaring och inte en återanpassning till samhället, det går inte jämföra svart mot vitt vårat samhälle mot det thailändska.

Alla åsikter är viktiga så även de motsatta,däremot är ditt förakt för andra människors liv skrämmande.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Med din inställning är min åsikt att du inte bör ha någonting med svensk kriminalvård att göra.

Jag hade en inställning liknande din i högstadiet.

sedan blev jag både äldre och visare, det enda som motiverar dödsstraff för mej är om min fru,eller mina barn utsätts för sexualbrott eller grovt våld. Jag inser dock snabbt att det inte är straffsatser och reform vi är inne på nu.

Att arbetsmoralen är låg är det konstigt tycker du ?, det speglar en stor del av samhället i övrigt.

Jag tror tyvärr inte att ekonomi finns för att ha en tillfredsställande fångvårdsreform, att öka insatserna riktat på varje enskild individ skulle medföra astronomiska kostnader som samhället aldrig kommer att acceptera.

Det finns så många andra grupper som bör prioriteras före om ekonomin var tillräckligt stark.

Det råder redan en inställning att vi enbart tillämpar förvaring och inte en återanpassning till samhället, det går inte jämföra svart mot vitt vårat samhälle mot det thailändska.

Alla åsikter är viktiga så även de motsatta,däremot är ditt förakt för andra människors liv skrämmande.

Ja, din fru och dina barn är ju mycket viktigare än alla andras. Så på den punkten förstår jag dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Small and stinky

Ja, din fru och dina barn är ju mycket viktigare än alla andras. Så på den punkten förstår jag dig.

Du fattar inte skillnaden på att tänka med hjärnan och tänka i vredesmod ?

Men du har rätt i en sak! För mej är min fru och mins barn viktigare för mej än vad alla andra människor är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt Carema ta hand om kriminalvården eller lej ut den till öststaterna

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt Carema ta hand om kriminalvården eller lej ut den till öststaterna

Skulle du känna dig trygg med att gå hem från krogen en sen kväll, eller att låta din dotter vara ute på sta'n om ni gjorde detta tillsammans med människor som "tagits hand om" de du föreslår, det skulle inte jag. Inte för att det är helt riskfritt idag heller men jag tror det kunde varit värre. Jag tror vi måste tänka snäppet längre än vad vår reptilhjärna säger oss rörande kriminella och hur vi ser på dem.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt Carema ta hand om kriminalvården eller lej ut den till öststaterna

Strålande förslag, skriv en motion! Betydligt bättre att de tar över kriminalvården och lämnar äldrevården. Det är dessutom en bransch som man säkert kan säga kommer att ha en gynnsam tillväxt framöver så Carema borde vara intresserade. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du känna dig trygg med att gå hem från krogen en sen kväll, eller att låta din dotter vara ute på sta'n om ni gjorde detta tillsammans med människor som "tagits hand om" de du föreslår, det skulle inte jag. Inte för att det är helt riskfritt idag heller men jag tror det kunde varit värre. Jag tror vi måste tänka snäppet längre än vad vår reptilhjärna säger oss rörande kriminella och hur vi ser på dem.

Tror inte att det spelar någon roll vem som vårdar buset, det är ju rätt vanligt med återfallsförbrytare.

Men med Carema skulle nog driften av kriminalvården bli mycket billigare.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt Carema ta hand om kriminalvården eller lej ut den till öststaterna

Varför inte låta dem sitta i USA?

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...