Jump to content
IGNORERAD

Extralysen


L200

Recommended Posts

Hej.Ar det olagligt att ha stora extralysen pa bilen i Thailand?.

Dom fa extralyserna som jag har sett har storlek som en snusdosa ???

//Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    4

  • L200

    4

  • Wangthong

    4

  • JohanB

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej L200 :)

Det är förbjudet med extraljus* på personbilar, däremot fullt lagligt på bussar och lastbilar.

* Dimljus, varselljus är ok och lagligt.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Tjena!

Inte helt förbjudet tydligen. Enl. Polisen här är det tillåtet med extraljus på personbilar:

Du ska ha en separat strömbrytare inne i bilen där du kan tända och släcka extraljusen.

Dom får alltså inte vara kopplade ihop med ditt hel-ljus. Knäppt.

Kolla in alla förhöjda 4x4 klubbar som finns i Thailand...fullt med extraljus på sina bilar. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Inte helt förbjudet tydligen. Enl. Polisen här är det tillåtet med extraljus på personbilar:

Du ska ha en separat strömbrytare inne i bilen där du kan tända och släcka extraljusen.

Dom får alltså inte vara kopplade ihop med ditt hel-ljus. Knäppt.

Kolla in alla förhöjda 4x4 klubbar som finns i Thailand...fullt med extraljus på sina bilar. :thumbsup:

Hej thomas001 :)

Jag frågade en importör av ett bilmärke just innan jag svarade på tråden (hade hört att det var förbjudet innan), och enligt importören gäller extraljus förbud på personbilar (förutom dimljus och varselljus).

Är du säker på att 4x4 räknas som personbil? Nu får någon leta fram lagtexten om just extraljus och personbil ;) Jag gör också ett försök också att hitta lagtexten ;)

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Inte helt förbjudet tydligen. Enl. Polisen här är det tillåtet med extraljus på personbilar:

Du ska ha en separat strömbrytare inne i bilen där du kan tända och släcka extraljusen.

Dom får alltså inte vara kopplade ihop med ditt hel-ljus. Knäppt.

Kolla in alla förhöjda 4x4 klubbar som finns i Thailand...fullt med extraljus på sina bilar. :thumbsup:

Hej thomas001 :)

Jag frågade en importör av ett bilmärke just innan jag svarade på tråden (hade hört att det var förbjudet innan), och enligt importören gäller extraljus förbud på personbilar (förutom dimljus och varselljus).

Är du säker på att 4x4 räknas som personbil? Nu får någon leta fram lagtexten om just extraljus och personbil :wink: Jag gör också ett försök också att hitta lagtexten :wink:

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Hej thomas001 :)

Nu kryper vi närmare lagtexten, frågade en certifierings gubbe på jobbet.. ;)

En personbil får maximalt ha fyra ljuskällor i fronten och och dit räknas halvljus / helljus (parkeringsljus / dimljus exkluderat), hur skall man nu kunna förklara på ett vettigt sätt?

- Vänster halvljus (ett)

- Höger halvljus (två)

- Vänster helljus (tre)

- Höger helljus (fyra)

Så om du lägger till ett extraljus så har du fem ljuskällor..

Hoppas att kunna få lagtexten inom kort.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore intressant att veta om det finns något krav på hur de olika ljusen ska vara riktade.

Man möter ju ofta bilar med de mest fantastiska ljusjusteringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Extralysen ej lagligt,kan kanske vara en sakerhet om man kor pa nagon i lag fart.Men en frontwinch okey,

Fattar ingeting som vanligt :rolleyes:

post-6037-0-21800000-1325761099_thumb.jp

post-6037-0-21800000-1325761099_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade själv problem med att jag såg dåligt vid mörker körning. Fick då reda på att extra ljus ej var tillåtet och råddes istället att installera xenon som jag också gjorde. Därefter har min tillvaro lysts upp. Har även dimljusen som jag numera ej sätter på. Kostnaden för min bil (Triton) var 4000 B

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade själv problem med att jag såg dåligt vid mörker körning. Fick då reda på att extra ljus ej var tillåtet och råddes istället att installera xenon som jag också gjorde. Därefter har min tillvaro lysts upp. Har även dimljusen som jag numera ej sätter på. Kostnaden för min bil (Triton) var 4000 B

Hej Ledarsvinet :)

Å fasen!! Är det du bländar mig varje morgon på väg till jobbet? :ironi:

En parantes när det gäller helljus.. Har en hel del kunder som har lagt på den mörkaste solskyddsfilmen på framrutan och sen kommer in och klagar på dåligt ljus :crazy:

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej thomas001 :)

Nu kryper vi närmare lagtexten, frågade en certifierings gubbe på jobbet.. :wink:

En personbil får maximalt ha fyra ljuskällor i fronten

// Cut// . . .

Ha en kanonbra dag!

:wai:

"fyra ljuskällor i fronten"

Kan man gå runt det hela genom att montera 8 halvljus i fronten? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

CUT

En parantes när det gäller helljus.. Har en hel del kunder som har lagt på den mörkaste solskyddsfilmen på framrutan och sen kommer in och klagar på dåligt ljus :crazy:

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Jag har heller aldrig förstått det där med helsvarta vindrutor, jag har provat och man ser f*n i mig nästan ingenting, man kör som i blindo. :crazy:

Bilen vi lånar/hyr i Thailand av släkten hade det förut, men de har tagit bort allt på vindrutan utom en normal solskyddsrand längst upp. Jag vägrade köra i mörker tidigare. Det är svårt nog med att det är svarta sidorutor, jag måste veva ner sidorutorna när jag ska svänga ut eller backa, jag ser knappt backspeglarna.

Mvh

BBJ

:wai:

Edit: Felstavning

Ändrades av BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

"fyra ljuskällor i fronten"

Kan man gå runt det hela genom att montera 8 halvljus i fronten? :crazy:

Nej, även om de bara är halva räknas de som hela! Det vore kanske ett annat läge om de var trasiga, men jag är inte riktigt säker där. Men du kan säkert flytta de två orginalhalvljusen bak och ersätta dom med extraljus där framme!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore intressant att veta om det finns något krav på hur de olika ljusen ska vara riktade.

Man möter ju ofta bilar med de mest fantastiska ljusjusteringar.

En förklaring på en del fall av detta fenomen..

Det hände oss när vi lånade en gammal orange Toyota TOT-pickis för ett par år sen. Alla blinkade på mig och ljuset stod åt helvete insåg jag snabbt...

Jag försökte justera, men upptäckte sen till min förvåning att ena ljusinsatsen var monterad upp-och-ner!!

Skruvhålen passade perfekt, även för denna felmontering!!

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.Fragade en polis,ar det lagligt med extralysen.Fick till svar om lyserna ar innanfor din kofangaren sa ar det inga problem.

Har nog lite plats,men inte sa mycket :blink:

post-6037-0-79460100-1325772007_thumb.jp

post-6037-0-79460100-1325772007_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

En förklaring på en del fall av detta fenomen..

Det hände oss när vi lånade en gammal orange Toyota TOT-pickis för ett par år sen. Alla blinkade på mig och ljuset stod åt helvete insåg jag snabbt...

Jag försökte justera, men upptäckte sen till min förvåning att ena ljusinsatsen var monterad upp-och-ner!!

Skruvhålen passade perfekt, även för denna felmontering!!

Då kan man ju ganska snabbt dra en slutsats om hur många som vet vad justerskruvarna ska användas till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Extralysen ej lagligt,kan kanske vara en sakerhet om man kor pa nagon i lag fart.Men en frontwinch okey,

Fattar ingeting som vanligt :rolleyes:

Handlar ju om säkerhet

Ser du inte texten "RESCUE" bredvid winchen?? :ironi:

Lysande förklaring. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.Fragade en polis,ar det lagligt med extralysen.Fick till svar om lyserna ar innanfor din kofangaren sa ar det inga problem.

Har nog lite plats,men inte sa mycket :blink:

Nu har jag ju ingen järngrind i nosen, men om man monterar ex.ljus i grillen då? Hmmmm?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att Rayzer är något att ha.

Det lyser sämre än en sån där liten ljusramp man kan köpa för under en tusing.

Dessutom tar det upp en jävla plats i rutan.

Montera istället 2 extraljus innanför grillen om det är möjligt och xenonkonvertera dom.

Jag har 2st 55w Xenon i fronten på min bil och det är max vad jag vill ha, man blir bländad av vägskyltar.

Bara mina små tankar, inte säkert att det är rätt.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...