Jump to content
IGNORERAD

varför inte lite lagom ?


patongking

Recommended Posts

när en fanrang köper bil i Thailand blir det oftast en stor suv eller stor pic up , är det bara för att synas bland farang vänner eller vad? när farang bygger hus så blir det oftast stort som fan !!! är det av samma orsak? vill synas bland faranger och vänner i sverige ? jag kanske har fel i mycke men det förefaller som det är med skryt än lagom eller hur ? ligger man och solar och badar med ett antal svenskar eller dyl , så är alla rika , flinar och pratar skit om dom som jobbar hemma , men i själva värket är der dom som pratar om pengar och skryter som är fattigast , så min tes är varför inte lite mer lagon !! tänkt och tyckt av patongking

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    10

  • chockdii

    9

  • Tallviking

    7

  • måne

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tycker nog stora massan "expats" här på MPR verkar bo i hyrda hus/condos och fiser omkring på moppar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju praktiskt med en stor bil i Thailand, och de är ju inte speciellt dyra jämförelsevis.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

när en fanrang köper bil i Thailand blir det oftast en stor suv eller stor pic up , är det bara för att synas bland farang vänner eller vad? när farang bygger hus så blir det oftast stort som fan !!! är det av samma orsak? vill synas bland faranger och vänner i sverige ? jag kanske har fel i mycke men det förefaller som det är med skryt än lagom eller hur ? ligger man och solar och badar med ett antal svenskar eller dyl , så är alla rika , flinar och pratar skit om dom som jobbar hemma , men i själva värket är der dom som pratar om pengar och skryter som är fattigast , så min tes är varför inte lite mer lagon !! tänkt och tyckt av patongking

Att man köper en stor pick-up beror nog på att det finns väldigt få pick-up'er som är små.

En stor SUV...tänkte du på Toyota Fortuner?

Om herr'n tar och ser på priset på en vanlig bil så ska herr'n även kunna se att en "stor pick-up" säkert är billigare.

Vet inte om jag känner så många som har byggt några jätte kåkar. De flesta av husen jag sett går nog på mellan 200k och 500k Sek.

"tänkt och tyckt av patongking"

Nja, kanske tyckt, men inte så genomtänkt

Har herr'n möjligtvis fått en släng av prestationsångest?

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del blir det en pickis då jag kommer bo nära djungeln och mitt bland risfälten med dom sista kilometrarna med grus/sand väg. Huset blir lagom men i två våningar då jag vill åt utsikten och vill ha en grill/chang balkong detta ligger dock framåt i tiden och det sparas varje månad för detta och då det blir aktuellt kommer allt betalas kontant. Skryt och att tala illa om andra är inte vår grej eller ha saker för att tro man har någon form av status. Det jag och min fru kommer skaffa blir lagom för oss och blir ju vår drömbostad och som vi arbetat hårt för att uppnå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man köper en stor pick-up beror nog på att det finns väldigt få pick-up'er som är små.

En stor SUV...tänkte du på Toyota Fortuner?

Om herr'n tar och ser på priset på en vanlig bil så ska herr'n även kunna se att en "stor pick-up" säkert är billigare.

Vet inte om jag känner så många som har byggt några jätte kåkar. De flesta av husen jag sett går nog på mellan 200k och 500k Sek.

"tänkt och tyckt av patongking"

Nja, kanske tyckt, men inte så genomtänkt

Har herr'n möjligtvis fått en släng av prestationsångest?

vad jag menar är det skryts en massa , stor bil= säker säjs det , mycke pengar = glag och livet leker , om sakt det var mina tankar , eller hur , jag är varken rik eller fattig, endast tycket att det skryts en hel del här , vill du ha fler exempel så har jag det också

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en pickup och orsaken till det var att jag tänkte att om jag krockar så blir det nog med en pickup.Det var nog ett feltänk

för vid närmare eftertanke så finns det nog säkrare bilar att ha även om man krockar med en pickup.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

vad jag menar är det skryts en massa , stor bil= säker säjs det , mycke pengar = glag och livet leker , om sakt det var mina tankar , eller hur , jag är varken rik eller fattig, endast tycket att det skryts en hel del här , vill du ha fler exempel så har jag det också

Förstår fortfarande inte.

Men om man vill visa att man har pengar så borde man nog köpa en Mini Cooper istället för en Toyota Hilux

Prisexempel på Toyota Hilux i Thb

Hilux Vigo Double Cab 2.5E 4wd เมทัลลิก 781,000 Hilux Vigo Double Cab 2.5G เมทัลลิก 719,000 Hilux Vigo Double Cab 2.5 J 597,000 Hilux Vigo Double Cab 3.0G 4wd AT เมทัลลิก 953,000 Hilux Vigo Double Cab 3.0G 4WD เมทัลลิก 908,000 Hilux Vigo Double Cab 3.0G AT เมทัลลิก 809,000 Hilux Vigo Double Cab 3.0G เมทัลลิก 769,000 Hilux Vigo Extra Cab 2.5J 532,000

Prisexempel på Mini Cooper i Thb

Cooper Clubman Cooper 2,700,000 Cooper Clubman Cooper S 3,200,000 Cooper Convertible Sidewalk 3,200,000 Cooper John Cooper Works 3,450,000 Cooper Look 1 2,300,000 Cooper Look 2 2,600,000 Cooper S Look 1 2,800,000 Cooper S Look 2 3,000,000 Mini One

2,000,000

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår fortfarande inte.

Men om man vill visa att man har pengar så borde man nog köpa en Mini Cooper istället för en Toyota Hilux

Prisexempel på Toyota Hilux i Thb

Hilux Vigo Double Cab 2.5E 4wd เมทัลลิก 781,000 Hilux Vigo Double Cab 2.5G เมทัลลิก 719,000 Hilux Vigo Double Cab 2.5 J 597,000 Hilux Vigo Double Cab 3.0G 4wd AT เมทัลลิก 953,000 Hilux Vigo Double Cab 3.0G 4WD เมทัลลิก 908,000 Hilux Vigo Double Cab 3.0G AT เมทัลลิก 809,000 Hilux Vigo Double Cab 3.0G เมทัลลิก 769,000 Hilux Vigo Extra Cab 2.5J 532,000

Prisexempel på Mini Cooper i Thb

Cooper Clubman Cooper 2,700,000 Cooper Clubman Cooper S 3,200,000 Cooper Convertible Sidewalk 3,200,000 Cooper John Cooper Works 3,450,000 Cooper Look 1 2,300,000 Cooper Look 2 2,600,000 Cooper S Look 1 2,800,000 Cooper S Look 2 3,000,000 Mini One

2,000,000

vill du veta vad jag syftade på när jag skrev varför inte lite lagom ?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

vill du veta vad jag syftade på när jag skrev varför inte lite lagom ?

Ja, det skulle vara bra. Jag tror inte att jag förstod "frågan" riktigt.

Förstod inte varför man inte bör ha en stor bil bl.a. Är det på något sätt fult?

Det kanske är av den enkla anledningen att man vill spara några kronor.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

någon här på forumet skrev ungeför så här = hur mycke pengar behöver man för at leva drägligt i Thailand många svar kom en del bra men en sticker ut , för att inte prata skit om någon som har et annat liv än dom flesta vanliga dödling , så kallar jag han för han ok han berättar att han har en buget på 100000b i mån , åker runt i xc 90 , inte fel i det jag är inte avundsjuk om någon tror det , men hur många på detta forum har 100000 b + xc 90 i buget i månaden , så nu till min tes varför inte lite lagom !!!!! har jag 100000b i månaden att spendera och kör xc 90 så skulle jag inte gå ut och berätta detta, har fler åsikter om denna inte duger , som sakt tyckt och tänkt av mej

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

någon här på forumet skrev ungeför så här = hur mycke pengar behöver man för at leva drägligt i Thailand många svar kom en del bra men en sticker ut , för att inte prata skit om någon som har et annat liv än dom flesta vanliga dödling , så kallar jag han för han ok han berättar att han har en buget på 100000b i mån , åker runt i xc 90 , inte fel i det jag är inte avundsjuk om någon tror det , men hur många på detta forum har 100000 b + xc 90 i buget i månaden , så nu till min tes varför inte lite lagom !!!!! har jag 100000b i månaden att spendera och kör xc 90 så skulle jag inte gå ut och berätta detta, har fler åsikter om denna inte duger , som sakt tyckt och tänkt av mej

Om du inte är avundsjuk varför hänger du då upp dig på vad andra tjänar och kör för bil?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

någon här på forumet skrev ungeför så här = hur mycke pengar behöver man för at leva drägligt i Thailand många svar kom en del bra men en sticker ut , för att inte prata skit om någon som har et annat liv än dom flesta vanliga dödling , så kallar jag han för han ok han berättar att han har en buget på 100000b i mån , åker runt i xc 90 , inte fel i det jag är inte avundsjuk om någon tror det , men hur många på detta forum har 100000 b + xc 90 i buget i månaden , så nu till min tes varför inte lite lagom !!!!! har jag 100000b i månaden att spendera och kör xc 90 så skulle jag inte gå ut och berätta detta, har fler åsikter om denna inte duger , som sakt tyckt och tänkt av mej

Att en medlem har en XC90 och 100000Thb i budget är väl inget att gnälla över.

Den medlemmen är fastboende i Thailand och gör då livet så bekvämt för sig som möjligt och jag tippar på att han även skulle göra det samma i Sverige.

Vad är meningen att jobba om man inte får unna sig något utöver det "normala"

På mina resor räcker inte den månadsbudgeten långt, men då är inte mina resor så långa heller.

Om mina resor till Thailand hade varit mer än 6månader/ år så hade nog jag skaffat mig både ett hus och en bil som jag trivs med.

Idag kör jag på en Yamaha Fino och bor i svärmors hus när jag är i Thailand.

Vad har du för standard på sakerna där du är permanent bosatt?

Har du en budget på 20.000Sek och en vettig bil i Sverige så är det väl inte så mycket "värre".

Vad jag anser vara drägligt och inte drägligt är nog inte samma som din åsikt.

Vad kostar det med barn i vettig skola i Thailand?

Hur trevligt och barnvänligt är området att bo på?

Vilken bil vill man ha? Ska det vara en säker och bekväm bil?

Som ensam backpacker är det garanterat överkurs att glida omkring i en XC90. Men inte om man har familj...

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Och vem bestämmer vad som är "lagom" ?

ja just det det var liksom det jag syftade på

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte är avundsjuk varför hänger du då upp dig på vad andra tjänar och kör för bil?

endast det jag ville få fram varför inte lite lagom , om någon vill och har råd låt han hon köra vad den vill , men lös varför jag skrev om han hon

Link to comment
Dela på andra sajter

endast det jag ville få fram varför inte lite lagom , om någon vill och har råd låt han hon köra vad den vill , men lös varför jag skrev om han hon

Vad som du anser är "lagom" är kanske "skryt" för en del och "snålt" för en annan

Så din fråga är ungefär som att fråga "hur långt är ett snöre ?"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju vara skönt också och slippa Svenska lagom när man flyttat ? :D vissa vill ha en Tak tak och köra runt på och bor man centralt kanske en scooter räcker gott och på landet kör man 4WD. Sen finns det ju personer överallt som gärna visar sina prylar men det är ju inte bara ett Svenskt beteende och gör det folk glada så får dom gärna göra det för jag bryr mig inte.

Sen när det kommer till hus lägger vissa ner allt dom äger och har i det och cyklar sen för att ta sig någonstans eller parallellen kör runt i en värsting och bor i ett tält folk prioriterar olika. I Thailand får man ju fortfarande ett riktigt fint hus för 2,500000 bath och det är ju ingen större summa för en person som sparat lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

endast det jag ville få fram varför inte lite lagom , om någon vill och har råd låt han hon köra vad den vill , men lös varför jag skrev om han hon

Då får du nog förklara vad "lite lagom" är?..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bry sig om hur mycket pengar andra har eller vad dom gör och köper för sina pengar känns lite väl "svenskt" och luktar mer "Jante-lagen"

Njut av ditt eget liv och stör dig inte av vad andra väljer att göra i sina liv.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

någon här på forumet skrev ungeför så här = hur mycke pengar behöver man för at leva drägligt i Thailand många svar kom en del bra men en sticker ut , för att inte prata skit om någon som har et annat liv än dom flesta vanliga dödling , så kallar jag han för han ok han berättar att han har en buget på 100000b i mån , åker runt i xc 90 , inte fel i det jag är inte avundsjuk om någon tror det , men hur många på detta forum har 100000 b + xc 90 i buget i månaden , så nu till min tes varför inte lite lagom !!!!! [size=5] har jag 100000b i månaden att spendera och kör xc 90 så skulle jag inte gå ut och berätta detta, har fler åsikter om denna inte duger , som sakt tyckt och tänkt av mej[/size]

[size=4]Så man får inte säga eller visa att man har fin bil eller tjänar bra? Är väl kul för dom som lyckas i livet. [/size]

[size=4]Dom har nog jobbat/jobbar hårt för det dom har. Vad är problemet?[/size]

[size=4]Kan väl hålla med om att man träffat många miljonärer på barerna i los ,som sen knappt har täckning för några chang när notan kommer. [/size]

[size=4]Mvh Hn :wai:[/size]

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

någon här på forumet skrev ungeför så här = hur mycke pengar behöver man för at leva drägligt i Thailand många svar kom en del bra men en sticker ut , för att inte prata skit om någon som har et annat liv än dom flesta vanliga dödling , så kallar jag han för han ok han berättar att han har en buget på 100000b i mån , åker runt i xc 90 , inte fel i det jag är inte avundsjuk om någon tror det , men hur många på detta forum har 100000 b + xc 90 i buget i månaden , så nu till min tes varför inte lite lagom !!!!! har jag 100000b i månaden att spendera och kör xc 90 så skulle jag inte gå ut och berätta detta, har fler åsikter om denna inte duger , som sakt tyckt och tänkt av mej

Frugan och jag gillar båda att spendera mycket tid i hemmet, det tillsammans med att vi håller på att utöka familjen gör att vi vill ha

ett bekvämt och bra hus. Vi letade länge och kom fram till vi vill satsa långsiktigt i ett område som är bra för barn, dvs säkert, pool,

lekområde samt nära frugans jobb på Seagate i Bangkok etc.

Kostnad ca 5 mille vilket är mindre än vad lillebrorsan gav för sin lilla tvåa i Stockholm så det är knappast något att hetsa upp sig för.

Vi åker omkring i en Honda city, skulle gärna köpa nya BMW 5:an men bilar för 4+ mille har i dagsläget ingen större prioritet.

Den känns ju tyvärr också lite obehaglig att köra när den är 5 meter lång i trånga utrymmen ;-)

Planen går istället ut på att lägga undan tillräckligt för att pensionera oss om 12 år när jag är 55.

Kan tillägga att 100k i budget knappast kan kallas skrytsamt.

Personer är också olika, jag anser att om du lever i ett förhållande utan barn går det att klara sig på mycket lite pengar.

Särskilt om man är sparsam med barer och ger fan i mia nois etc.

2007 bodde jag i en lånad etta i Nonthaburi, fanns varken varmvatten eller a/c, inte heller kabeltv / Internet och det verkar som jag överlevde.

Idag har jag 4 a/c i huset men de används sällan ändå så elräkningen har än så länge aldrig gått över 500b/månad

Lagom nog?

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

En volvo + 100k thb/mån är väl knappast något att bli upprörd över? Dessutom svarade väl forummedlemmen på frågan hur stor budget som behövs för att leva drägligt i Thailand? Han kan väl knappast svara vad andra anser utan måste väl svara vad han själv anser är rimligt?

Vad anser TS själv är en dräglig budget och lagom bil?

Ändrades av bond1

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...