Jump to content
IGNORERAD

Båtluffa runt Phuket, med familj


tobbo166

Recommended Posts

Hej!

Aldrig varit i Thailand och försökt bilda mig en uppfattning via internet. Skulle vilja ta det lugnt på en mysig strand, hela familjen, utan alltför mycket trängsel. Inte så intresserade av shopping och McDonald's utan hellre genuint. Gillar att åka båt och vara på små öar. Så knåpade ihop följande resplan, tänkte höra vad ni som varit där tror om det? Blir det bra? Tänker att det för all del är mysigt med en bungalow bland träden vid strandkanten, men efter 10 dar kanske man vill ha lite mer att välja på vad gäller restauranger och så, så försökte få till en hyfsad blandning av upplevelser. Vi vuxna tänker försöka dyka lite mellan varven och turas om med barnpassningen. Törs man boka allt på plats? Vi tänkte åka efter trettonhelgen, typ 15 jan, nästa år, alltså 2013. Hittade flygbiljetter t/r Stockholm-Phuket för <31000 kr för 2 vuxna + 3 barn i åldrarna 2,4,6.

Utgångspunkt, http://www.phuketportalen.com/phuket_island.php

Dag 1-2: flyga till Phuket

Dag 3-4: ev slagga på Phuket airport hotell om flyget kommer sent

och/eller slagga här en natt:

http://www.phuketportalen.com/Chalong_Bay.php

Dag 5-11:

Racha Island

Koh Raya Yai, nordön

http://www.r24.org/phuketportalen.com/phuket/banraya/picture/

båtarna går från Chalong Bay på Phuket

Koh Raya Noi, inga hotell, dagstur?

Dag 12-20: Koh Phi Phi

http://www.agoda.se/asia/Thailand/koh_phi_phi_krabi/phi_phi_relax_beach_resort.html

dagsutfärd till Koh Phi Phi Leh (inga hotell, The Beach spelades in här)

dagsutfärd till Koh Khai Nok: http://www.google.se/search?q=koh+khai+nok&hl=sv&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Gh4CT_DCLI6k4ASJ_cz6Bw&ved=0CCsQsAQ&biw=1366&bih=644

Dag 21-27: Koh Rang Yai

http://www.knowphuket.com/islands/koh_rang_yai.htm

Dag 28-29: ta sig till Phuket Airport

Dag 30: hemfärd

Går det båtar mellan öarna som vi tänkt? Eller måste man fram och tillbaka till Phuket hela tiden? I så fall ändrar jag gärna rutten lite. Har vi missat några bra öar? Tyckte det lät fint när det inte finns bilar och bilvägar som det är på vissa öar. Kanske ska skriva på en gång att vi har inga problem med att resa med barnen, funkar bra, är vi trygga är ju de trygga, och har gått bra hittills till medelhavet och så...

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Phi Phi Islands är jättefint och mysigt men tycker det känns lite onödigt att spendera 10 dagar där på er första resa till Thailand om ni ändå gillar att åka båt och gillar mindre och mer genuina ställen. En dagstutflykt till Phi Phi Leh hinner ni med på några timmar eftersom den ön ligger precis brevid. Räcker nog med t ex 5 dagar på Phi Phi Islands. Så kan ni lägga dom andra dagarna på t ex förslagen nedan som ni lätt når med båt från Phi Phi:

Railay Beach (Ao Phra Nang) på Krabi helt klart är värt ett besök, antingen över dagen bara eller ett par nätter. Vackert och väldigt lugnt.

Koh Lipe är också helt klart värt ett besök, vackert och inte speciellt exploaterat än. Här bör ni stanna några nätter eftersom det tar en stund att resa dit och det kostar lite mer jämfört med att åka till t ex Phi Phi också.

Tror Ni skulle hinna med en sväng till Similan Islands också om ni vill uppleva riktigt bra dykning (jag har dock bara snorklat där) men dit får ni nog åka från Phuket, bara att knalla in på nåt av alla dykcenter som finns där och fråga om nån bra dagstur eller flerdagars tur. Men det finns självklart bra dykning på t ex Phi Phi också och även Raya islands.

Övriga ställen som du nämt är också fina.

Jag tror inte ni behöver stressa överhuvudtaget för att hinna med dessa ställen på runt 30 dar. Ni vet ju när ni landar på Phuket och ni vet när planet lyfter från Phuket (ja när ni bokat flygbiljetterna så klart) så då kan ni ju planera in rätt exakt hur lång tid det behövs för att ta er till och från flygplatsen. Tror absolut inte att ni behöver boka ett hotell på själva flygplatsen, ta er till t ex Karon eller nån annan turistort så kan ni knalla in på nån av alla små resebyrås som finns och som är öppna i stort sett dygnet runt och bestämma om ni t ex ska åka till Phi Phi så löser dom det snabbt och billigt med upphämtning på hotellet.

Förstår att man oftast vill planera lite extra om man reser med barn men själv så försöker jag att planera så lite som möjligt. Jag reser till ett ställe och vet oftast ungefär hur länge jag vill stanna men får jag tråkigt så reser jag därifrån tidigare och trivs jag riktigt bra så kanske jag stannar några dar extra. Nu har ni ju planerat att resa i den värsta högsäsongen och då blir det kanske lite svårare att vara säker på att få hotell om ni inte bokat i förväg men oftast så brukar det lösa sig väl på plats på nåt sätt även om man kanske måste traska runt till många olika hotell och fråga. Har ni möjlighet att resa före Dec eller efter Jan så borde ni nog överväga det.

Det är ju hur som helst långt kvar tills ni ska åka och fler frågor kommer säkert att dyka upp under tiden så bara att hoppas att nån kan svara. :nyam:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Magistern

Jag håller med Swippe.

Er semesterplan påminner om en handlingsplan för "styrelsen" ... Var det inte SEMESTER ni skulle ha?

Jag har två tips, som har gjort mitt resande dels billigare! och jag fastnar inte på ställen som jag inte gillar.

  1. Boka och betala ALLA hotell via www.agoda.com

  2. Boka alltid en natt, aldrig mer!

    och vill du bo kvar, förläng bokningen via Agoda det blir ALLTID billigare än att boka direkt med hotellet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja varför härja runt på massa olika ställen och förboka.

Tänk om ni faller pladask för det första stället ni kommer till och bara vill stanna där.

Vill ni se det genuina Thailand, kan ni hälsa på mig i en liten skitig by 90 mil nordost om Bangkok, ingen MC Donald och cirka 2 mil till en liter mjölk.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så fick jag nog av Phi Phi efter 2 timmar, mer fanns inte att göra där

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

GlobalWalker

Jag håller med Swippe.

Er semesterplan påminner om en handlingsplan för "styrelsen" ... Var det inte SEMESTER ni skulle ha?

Jag har två tips, som har gjort mitt resande dels billigare! och jag fastnar inte på ställen som jag inte gillar.

  1. Boka och betala ALLA hotell via www.agoda.com

  2. Boka alltid en natt, aldrig mer!

    och vill du bo kvar, förläng bokningen via Agoda det blir ALLTID billigare än att boka direkt med hotellet.

Precis min tanke när jag läste "resplanen"..

Jag har själv "seglat" lite i medelhavet och detta kan på intet sätt jämföras med att "segla" i Thailand.

Mina seglingar i medelhavet var i den grekiska övärlden och kan nästan jämförar med en seglig i Götegorgs skärgård med mysiga naturhamnar och fina restauranger oftast bara någon 100 meter från bryggan.

Har även åkt färjor i Grekiska övärlden vilket är himla roligt och väldigt enkelt.

I Thailand ligger oftast "färjornas" kajer på svårhittade platser "färjorna" är oftast små ombyggda fiskebåtar.

Landgångar brukar vara smala brädor eller obefintliga så man får klättra ombord.

Jag skulle inte vilja båtluffa i Thailand med 3 små barn med allt vad det innebär med barnvagnar och barnutrustning.

En ö som är min favoritplats ligger utanför staden Ranong och heter Kho Phayam.

En liten "paradisö" med stränder som är barnvänliga. Hyfsade priser.

På ön har ett dykföretag kontor som anordnar dykresor

Här är lite bilder från en dykresa på ön.

http://globalwalker.se/2002-3/index_4.htm

http://globalwalker.se/2005-6/19.htm

Inne i stan (Ranong vid busshållplatsen) finns ett dykföretag om man vill dyka i Burma.

Här är en länk till mitt favorittillhåll

http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&t=h&msa=0&msid=217376019710156791621.00049b4e84de20392d439&ll=9.737313,98.427887&spn=0.071059,0.102825&z=13&source=embed

Ön är liten, inga bilar, motocyklar får bara köra på de stora stigarna inte på stränderna, ingen el på dagarna, el från ca 18:00 - 24:00 en fantastisk natur och väldigt avkopplande. Givetvis finns det internetcaffe och små barer vid "färjans" tillägsplats men något "nattliv" är det inte tal om... :-)

Om ni vill ha semester menar jag...

Simma lungt :-) //GlobalWalker

himmet

videos

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Vi är fortfarande på spånstadiet, men tror vi gör om lite efter input från er, och det är ju ett tag kvar, satsar på jan-feb 2013...

Såg att det fanns ett buddhisttempel vid Cholong Bay, är lite intresserad av Buddhismen så det vore skoj att besöka. Similan Islands känner jag till som CMAs-dykare och Cousteau-fan (han rankade det bland topp 10 i världen om jag inte minns fel), hörde att man inte kan boka dykning väl på ön, utan det är mest liveaboard i flera dagar. Tänkte det skulle bli lite mer familjesemester den här gången, men vi ska absolut passa på att dyka lite, turas om, kanske 2-3 gånger var under hela tiden.

Vi tänkte resa efter trettonhelgen, hörde det var lugnare av en kollega. Rätt skönt att kapa mittern lite mitt i, när man kommer hem är det inte så långt kvar till våren.

Vad gäller barnen är de då 2, 4 och 6 om jag inte räknar fel, kanske tom äldre. Vi har begåvats med "lättskötta" barn, med det menar jag: äter allt, sover hela natten, utåtriktade och modiga osv. Det är väl minstingen som behöver vagn, inte de andra. Tar med en babybjörn och tar 4-åringen på ryggen om hon blir trött. De två äldre sover inte på dagen ens nu. Men pga barnens ålder tänker vi satsa på beachen framförallt, varvat med enklare exkursioner, varför inte fisketur...men bara för att man gör det behöver det ju inte vara solstolar på rad a la Mallorca, om ni förstår :)

Men tror ni man vågar åka utan att boka något på förhand? Börjar luta åt det. Och nej, vi vill inte ha nåt hålligång direkt, mera lugn och ro. Lite "tranquil" feeling, eller mindful som buddhisterna säger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Vi är fortfarande på spånstadiet, men tror vi gör om lite efter input från er, och det är ju ett tag kvar, satsar på jan-feb 2013...

Såg att det fanns ett buddhisttempel vid Cholong Bay, är lite intresserad av Buddhismen så det vore skoj att besöka. Similan Islands känner jag till som CMAs-dykare och Cousteau-fan (han rankade det bland topp 10 i världen om jag inte minns fel), hörde att man inte kan boka dykning väl på ön, utan det är mest liveaboard i flera dagar. Tänkte det skulle bli lite mer familjesemester den här gången, men vi ska absolut passa på att dyka lite, turas om, kanske 2-3 gånger var under hela tiden.

Vi tänkte resa efter trettonhelgen, hörde det var lugnare av en kollega. Rätt skönt att kapa mittern lite mitt i, när man kommer hem är det inte så långt kvar till våren.

Vad gäller barnen är de då 2, 4 och 6 om jag inte räknar fel, kanske tom äldre. Vi har begåvats med "lättskötta" barn, med det menar jag: äter allt, sover hela natten, utåtriktade och modiga osv. Det är väl minstingen som behöver vagn, inte de andra. Tar med en babybjörn och tar 4-åringen på ryggen om hon blir trött. De två äldre sover inte på dagen ens nu. Men pga barnens ålder tänker vi satsa på beachen framförallt, varvat med enklare exkursioner, varför inte fisketur...men bara för att man gör det behöver det ju inte vara solstolar på rad a la Mallorca, om ni förstår :)

Men tror ni man vågar åka utan att boka något på förhand? Börjar luta åt det. Och nej, vi vill inte ha nåt hålligång direkt, mera lugn och ro. Lite "tranquil" feeling, eller mindful som buddhisterna säger...

Ni verkar ju vara resvana och har ni bara lite tålamod och en possitiv inställning så kommer det säkert inte att vara några problem. Har sett många som "backpackat" runt med både små och många barn och dom har sett nöjda och glada ut i alla fall. Med tålamod så menar jag att tidsangivelser ni kanske får för hur lång tid en viss resa ska ta kanske i verkligheten är betydligt längre osv och att standard svaret på en fråga brukar vara "no problem" trots att han/hon kanske inte har den blekaste aning. Saken är ju den att om ni inte förbokar hotell så har ni ju större valmöjligheter och är inte bundna till ett visst ställe under en viss tid. Det kanske spöregnar en vecka i sträck eller i värsta fall flera veckor i sträck (skräckscenario javisst) och då är det nog inte så himmla kul för nån av er att befinna er på en liten ö utan ett dugg att göra, då är det ju bättre att dra in till Phuket och shoppa lite osv för att fördriva tiden lite. Och känner ni för att dra iväg nån helt annanstans i Thailand om väderprognoserna t ex ser ut att förstöra hela semestern så är det ju billigt att resa iväg till nåt annat ställe.

Kan ju vara bra att ha en "plan B" helt enkelt. :crazy:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Magistern

Det jag har noterat är att det är sällan reklamen/hemsidor stämmer med verkligheten, därav att jag inte bokar mer än 1 natt på hotell.

  • Jag vill ha tyst, mörkt och ca 25 grader när jag skall sova.

  • Fungerande Toa och Dusch

  • WiFi

  • Ätbar frukost

Jag har flera gånger "tvingats" att byta hotell då en eller flera av de sakerna ej har funkat.

Det värsta jag har råkat utför var, skitig pool, trasig TV, trasigt kylskåp, WiFi funkade inte och en snörfull Portier.

Jag har i normala fall ett stort behov av planering, men i Thailand funkar inte det.

Lägg alltid på 25-50% på de tider ni får... Typ bussen dit tar 3 timmar. räkna med 4:a timmar, minst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...