Jump to content
IGNORERAD

Pensionssparande för egen företagare?


Magrood

Recommended Posts

Hej

Sitter och jobbar med bokslutet nu. Tanken slog mig om pensionsförsäkring.

Hur gör ni som är egen företagare?

Jag har noll koll när det gäller pensionsförsäkring och pensionssparande.

Det jag vet säkert är att jag som tolk inte anställd någonstans och har därmed ingen tjänstepension.

Hur gör ni?

Vad föreslår ni?

(Jag ska gå och prata med banken. Men vill skaffa mig lite information innan så jag inte tror på allt de säger.)

Känner till att det är många som kan flytta t.ex. till Thailand vid 55 års åldern och leva på sin privatpension.

Hur funkar det?

Tack så mycket på förhand!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste skilja på Privatpension och Tjänstepension

PrivatPensionen betalar man privat och får se dra av summan på skatten, högst 12000 per år.

Nedanstående gäller AktieBolag, jag vet inte om det även gäller EnskildFirma.

TjänstePension för avsättas av företaget med upp till 35% av din totala lönesumma per räkenskapsår. Den beskattas sen, i företaget, med särskild löneskatt som är ca 25%. Du betalar sen inkomstskatt på utbetalningarna så småningom. Har du plockat ut 300000 brutto på ett år så kan du alltså sätta undan 105000 till din pension. Med en 'normal' utveckling på börsen så bör detta i de flesta fall vara väldigt förmånligt.

Jag skulle vara väldigt försiktig att använda något som bankerna rekommenderar, de kommer att låsa in dig i ett dyrt oflexibelt sparande med skyhöga avgifter.

Jag rekommenderar i stället Nordnet eller Avanza. Jag gillar Nordnet bäst.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid "enskild firma " får man göra en högre inbetalning/år, har dock inte den exakta summan tillgänglig justnu.

Kolla även med ditt försäkringsbolag ang pensionsförsäkring, jag tycker dom är bättre än bankerna på detta, men det är ju en smaksak vilket förtroende man får för kontakten med bolaget.

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för information och även PM.

God fortsättning!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

ett bra pensionssparande skulle nog vara att köpa guld, litar inte ett endaste dugg på varken försäkringsbolag eller banker, å börsen rör sig som en berg o dalbana , guld går ju sällan ner, utan stiger ju i stort sätt hela tiden,så har utvecklingen varit dom senaste åren,eller stoppa pengarna i eget bankfack, varför skall man betala en massa utgifter o kostnader för att andra skall bolla med dina pengar,

Link to comment
Dela på andra sajter

en andelslägenhet i BKK funkar oxxå som investering.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Jag ska gå och prata med banken. Men vill skaffa mig lite information innan så jag inte tror på allt de säger.)

Banken är INTE den man ska fråga de vill bara tjäna pengar, för att det överhuvud taget ska löna sig så ska ska man tjäna en hel del pengar, dvs betala en hel del statligt skatt.

Sen är frågan så som världen ser ut i dag kanske man hellre bör placera i fast egendom som flera här påpekat...

Det brukar ju varnas att man som egenföretagare inte ska ta ut för låg inkomst, just nu har jag inte så mycket mer föräldrapenning att plocka ut så 2010 plockade jag ut 100.000 mindre än "vanligt" som inkomst av tjänst och plockade istället ut det som inkomst av kapital, fick drygt 90.000 i skatteåterbäring, så nu funderar jag på hur man ska göra framöver, betala en massa skatt nu och hoppas man får en bra pension om 20 år eller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Banken är INTE den man ska fråga de vill bara tjäna pengar, för att det överhuvud taget ska löna sig så ska ska man tjäna en hel del pengar, dvs betala en hel del statligt skatt.

Sen är frågan så som världen ser ut i dag kanske man hellre bör placera i fast egendom som flera här påpekat...

Det brukar ju varnas att man som egenföretagare inte ska ta ut för låg inkomst, just nu har jag inte så mycket mer föräldrapenning att plocka ut så 2010 plockade jag ut 100.000 mindre än "vanligt" som inkomst av tjänst och plockade istället ut det som inkomst av kapital, fick drygt 90.000 i skatteåterbäring, så nu funderar jag på hur man ska göra framöver, betala en massa skatt nu och hoppas man får en bra pension om 20 år eller.

Betala du en massa skatt NU,så jag kan få högre pension NU.När du blir pensionär finns inga pensioner att få :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt nedan avser Aktiebolag. Enskild firma har troligtvis andra regler och de känner jag inte till.

Så här kan man göra.

- 12000 per år till privat Pensionsförsäkring

- Vanlig lön, ca 410000 brutto per år. Då maxar man alla systemen, pension/a-kassa/förs-kassa, men man betalar fortfarande endast kommunal skatt, alltså ca 30%

- Avsätt dessutom 35% på de 410' till tjänstepension på Nordnet/Avanza, ca 140' per räkenskapsår

-- Nordnet/Avanza har inga avgifter alls, men man får själv sköta placeringarna

-- På de 140' skall företaget betala löneskatt, ca 25%, alltså betydligt lägre än ordinarie arbetsgivaravgift(ca 32%)

-- När man sen plockar ut tjänstepensionen, när man är 55 år och uppåt, torde man hamna under den statligt skattegränsen och 'endast' betala ca 30% skatt på uttaget

- Resten plockar man ut som Aktieutdelning i bolaget, endast 20% skatt och inga arbetsgivaravgifter, max ca 125000 per år, dock EJ pensionsgrundande, men man har ju redan maxat pensionsinbetalningarna, se punkt 2.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt nedan avser Aktiebolag. Enskild firma har troligtvis andra regler och de känner jag inte till.

Så här kan man göra.

- 12000 per år till privat Pensionsförsäkring

- Vanlig lön, ca 410000 brutto per år. Då maxar man alla systemen, pension/a-kassa/förs-kassa, men man betalar fortfarande endast kommunal skatt, alltså ca 30%

- Avsätt dessutom 35% på de 410' till tjänstepension på Nordnet/Avanza, ca 140' per räkenskapsår

-- Nordnet/Avanza har inga avgifter alls, men man får själv sköta placeringarna

-- På de 140' skall företaget betala löneskatt, ca 25%, alltså betydligt lägre än ordinarie arbetsgivaravgift(ca 32%)

-- När man sen plockar ut tjänstepensionen, när man är 55 år och uppåt, torde man hamna under den statligt skattegränsen och 'endast' betala ca 30% skatt på uttaget

- Resten plockar man ut som Aktieutdelning i bolaget, endast 20% skatt och inga arbetsgivaravgifter, max ca 125000 per år, dock EJ pensionsgrundande, men man har ju redan maxat pensionsinbetalningarna, se punkt 2.

/ Joe

Att tänka på är att aktieutdelning i bolaget beskattas med 20 procents skatt, men eftersom de pengarna först belastats med 26,3 procent i bolagsskatt blir det totala skatteuttaget 41 procent.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Att tänka på är att aktieutdelning i bolaget beskattas med 20 procents skatt, men eftersom de pengarna först belastats med 26,3 procent i bolagsskatt blir det totala skatteuttaget 41 procent.

//K

Vilket även förutsätter ett visst inte obetydligt löneutag för att det ska kunna godkännas.

Men om man tänker investera pengarna själv till pensionen är detta att föredra.

Personligen kombinerar jag båda.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket även förutsätter ett visst inte obetydligt löneutag för att det ska kunna godkännas.

Men om man tänker investera pengarna själv till pensionen är detta att föredra.

Personligen kombinerar jag båda.

Mvh Janne

Jo men för enkelhetens skull finns ett scablonavdrag så "alla" aktiebolag kan dela ut 143 725 kr eller spara till kommande år.

Vill man ha högre lågbeskattad aktieutdelning gäller andra krångliga regler beroende på ditt och anställdas löneuttag i bolaget.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket även förutsätter ett visst inte obetydligt löneutag för att det ska kunna godkännas.

Men om man tänker investera pengarna själv till pensionen är detta att föredra.

Personligen kombinerar jag båda.

Mvh Janne

Det stämmer som du skriver, men det finns två regler man kan använda

- Den du skriver om ovan kallas Huvudregeln och ger rätt till utdelning utifrån lönesumman i företaget. Det krävs då ett löneuttag på minst 10 inkomstbasbelopp per år, alternativt en lön på ca 275' + 5% av den totala lönesumman

- Förenklingsregeln(som jag använder), ger en schablonmässig möjlighet till utdelning på 2.5 inkomstbasbelopp om du äger alla aktier i bolaget. Även sparat utrymme från föregående år för användas.

Man måste dock ta i beaktande att det endast är fritt eget kapital som kan komma ifråga för utdelning. Tex måste aktiekapitalet och eventuella resultatutjämningsfonder räknas bort.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojjjj...

Att tänka taktiskt i flera steg är inte direkt min grej.

Men det är mycket intressant det ni skriver om.

Tack så mycket för er tid och ert deltagande!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...