Jump to content
IGNORERAD

Driftskostnader för hus i Thailand?


Gnarparn

Recommended Posts

Vore intressant att veta något om vad driftskostnaderna för ett hus i Thailand kan tänkas vara: vatten, el, AC (om man nu kräver det), försäkring, fast avgift för telefon och annat. Någon med koll?

Uppvärmningskostnader slipper man rimligen, det borde gå att komma undan rätt billigt om man inte kräver en massa luftkonditionering kan jag tycka (?)

Jag och min sambo har börjat fundera på ett hus runt 150 kvm ute i landsbygden i Saraburi, stål och cement ska det bli i så fall. Lär väl bli "normalt" utnyttjande av vatten, el och annat. Vore bra att få litet koll på hur stora löpande månadskostnader kan bli.

Förhoppningsvis kan jag komma överens med mitt jobb om att kunna bo och jobba i Thailand ett antal månader varje år, vi får se hur det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Vore intressant att veta något om vad driftskostnaderna för ett hus i Thailand kan tänkas vara: vatten, el, AC (om man nu kräver det), försäkring, fast avgift för telefon och annat. Någon med koll?

Uppvärmningskostnader slipper man rimligen, det borde gå att komma undan rätt billigt om man inte kräver en massa luftkonditionering kan jag tycka (?)

Jag och min sambo har börjat fundera på ett hus runt 150 kvm ute i landsbygden i Saraburi, stål och cement ska det bli i så fall. Lär väl bli "normalt" utnyttjande av vatten, el och annat. Vore bra att få litet koll på hur stora löpande månadskostnader kan bli.

Förhoppningsvis kan jag komma överens med mitt jobb om att kunna bo och jobba i Thailand ett antal månader varje år, vi får se hur det går.

Ja, det blir dyrt om du ska ha normalt utnyttjande av vatten

Chan kostnaden går nog på 10000THB/månad

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Chan-kostnaden? 

Menade Chang!

Ursäkta för mitt svamlande i denna tråd, :wai: som jag också är intresserad av

Link to comment
Dela på andra sajter

  10.000 i changkostnader,  26 lådor i månaden, cirka 20 stycken 33 centiliters öl/ dag,

  det är ju klart att man svettas ju mycke i Thailand och vätskeförluster är ju viktigt att ersätta

  och öl är ju jäkligt gott,  men men

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss kostade det ca per månad:

    [*]El - 2.000 (2 A/C, 2 Kyl, 1 Frys, en dator, 2 TV, 2 Varmvatten)

    [*]Vatten - 200

    [*]Försäkring - Via banklånet, så jag har ingen aning... Ett par hundra - pga att den egentligen inte täcker nåt.

    [*]Div annat smått o gott - 500

    Det borde täcka det mesta.

    Chang-kostnad: 0.-

    Leo-kostnad: Desto mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Baht alltså.

Skulle vara lite snöpligt om vi betalade 2000 Kr i månaden för el i Thailand.

Men jag skulle ha förtydligat... Sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

2700 baht i månaden, det var inte så farligt. T o m tjejens familj råkade ut för en elräkning på 2400 baht förra månaden trots obefintlig AC, men det lär ha varit pga av något slags läckage, anslutning till ny elledning.

Blir nog mest Singha här...matkostnader kallar jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skadar aldrig att få en beräkning bekräftad från fler håll, även om det låter som en upprepning.

Hus 140 kvm med 1 A/C 2 kyl 2 TV dator, murbelysning, el 1600-2300 bth beroende på årstid. Vatten 4-600 bth likaså, har 400 kvm anlagd tomt som vattnas i torrtider. Sophämtning och tömmning av WC tank 350 bth 3-4 ggr/år.

Betr. lån så har vi inga och försäkring? Va den nu gäller för 1800 bth/år. Tror det är nån sorts återställningsgaranti, själva byggmaterielen ingår inte.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i o för sig bara en condo på 32 kvadrat med en total boendekostnad på 250-300 SEK per månad beroende på elförbrukning.

Telefonabbonemang inklusive ADSL 640 THB per månad exkl samtalskostn.

Skulle tro att du kan klara dig med nåt enstaka aircond aggregat.

Försäkring vet jag inte så mycket om men andra kanske vet mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ta en titt på den mycket intressanta sidan www.thaio.se. Under rubriken "Funderingar" finns en hel del matnyttigt i detta ämne. Sidan har rekommenderats tidigare i olika sammanhang här på sajten, men det tål att upprepas. 

Livet är som en påse - tomt och innehållslöst tills man fyller det med något.

/Pastor Jansson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

ca 2500 bath.

Inna vi köpte AC och skapade en stor trädgård som kräver bevattning varje dag låg den på ca 500 bath.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Vi betalar ca 500 baht per månad för el,

vatten har vi från egen djupborrad brunn,

sophämtning 10 baht, (kommer inte ihåg om det var per vecka eller månad)

Skatt några hundra baht per år.(inklusive jordbruksmarken)

Det är allt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...