Jump to content
IGNORERAD

Hus i Thailand


scorpio63

Recommended Posts

Varför är alla byggen man ser 300% mer än i sverige.

Är det något problem att bygga normala hus utan all den här lyxen man ser på bilder?

100-125m2 utan lyx, 3-4 rum å kök.

Naturligtvis med riktig toalett.

Eller hur mycket kan det kosta att riva ur en trä övervåning å bygga en till riktig övervåning med toalett.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Stickan

    4

  • roffe

    4

  • scorpio63

    4

  • glimten66

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man bygger efter plånbok. Vissa har mer andra har mindre. Men många bygger utan förstånd och slantar mer än man har råd med. Tragiskt men sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tog en ritning på Smilehomes. Vi bygger lite då och då pga tjejens släktingar jobbar i BKK och när pengar trillar in. Bukan är en trevlig stad särskilt templet på berget vilken utsikt.

mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är alla byggen man ser 300% mer än i sverige.

Är det något problem att bygga normala hus utan all den här lyxen man ser på bilder?

100-125m2 utan lyx, 3-4 rum å kök.

Naturligtvis med riktig toalett.

Eller hur mycket kan det kosta att riva ur en trä övervåning å bygga en till riktig övervåning med toalett.

Det förväntas en del om man är gift med en falang. Dessutom är det billigt att bygga så en del rykks väl med. Sedan är väl inte alla byggen som de som visas upp mest. Vårt hus t.ex är inte så stort ca 100m2 med 2 sovrum. Jag vill ha det större men tomten bestämde, nu funderar vi om vi ska bygga till en våning eller bygga ett nytt hus på en annan tomt.

Frågan om det lönar sig att riva en trävåning och bygga dit en ny. Är bottenvåningen så bra att det är något att bygga vidare på. Vill man ha in AC senare så är det kanske dags att bygga om nedervåningen. Jag skulle nog börja med att bygga ett nytt litet mindre hus med bra standard för att bygga till senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undervåningen är i betong å kalas, övervåningen såg jag nu på foto.

Jag kommer inte att komma dit på minst 4 år, men det såg ut som om min 3 årige son spikat plank.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför bygga stort?

1. Av kärlek då tjejen vill visa upp för de sina att hon fått det bra.

2. Av att gubben vill visa upp.

3. Odrägligt rik.

Nice hus L200.

Och överkomligt pris för oss :thumbsup:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej l200, snyggt hus helt i min smak, om du vill får du gärna visa några interiörbilder.

gott nytt år önskar phitsanulok

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej scorpio63.Detta hus kostade 300,000 Bath.

3 sovrum,tva farang toa med varm dusch,kok och vardagsrum.

//Roger

HEJ.FINT HUS!!NÄR BYGGDE DU DETTA HUS??

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är alla byggen man ser 300% mer än i sverige.

Är det något problem att bygga normala hus utan all den här lyxen man ser på bilder?

100-125m2 utan lyx, 3-4 rum å kök.

Naturligtvis med riktig toalett.

Eller hur mycket kan det kosta att riva ur en trä övervåning å bygga en till riktig övervåning med toalett.

Hejsan Scorpio63,

Om du söker på ´Hus för oss dödliga´ så hittar du lite billigare alternativ.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=5]Jag anser att kvaliten är viktigare än storlek på huset. När dom är färdiga ser dom lika ut för ögat medan det ena kan vara dubbelt så dyrt.[/size]

[size=5]Många som bygger billigt använder betonghålsten i väggarna. Dom duger bäst till murbygge.[/size]

[size=5]Sedan har vi rödtegel som är dyrare och tar längre tid att bygga med. Men av många thailändare anses vara det hållbaraste och bästa.[/size]

[size=5]Men vill man köra AC så är dom relativt nya lättbetongblocken tex. superblock absolut bäst men oxå dyrast.[/size]

[size=5]Vilket av dessa tre man väljer synns inte när huset är klart men gör ganska stor skillnad.[/size]

[size=5]Motsvarande skillnader finns på samtig material till husbygget vilket gör att priset kan variera kraftigt.[/size]

[size=5]Mitt råd är att sattsa på kvalitet i första hand. Den billiga lösningen är ofta av usel kvalitet och du ångrar dig efter ett par år.[/size]

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=5]Jag anser att kvaliten är viktigare än storlek på huset. När dom är färdiga ser dom lika ut för ögat medan det ena kan vara dubbelt så dyrt.[/size]

[size=5]Många som bygger billigt använder betonghålsten i väggarna. Dom duger bäst till murbygge.[/size]

[size=5]Sedan har vi rödtegel som är dyrare och tar längre tid att bygga med. Men av många thailändare anses vara det hållbaraste och bästa.[/size]

[size=5]Men vill man köra AC så är dom relativt nya lättbetongblocken tex. superblock absolut bäst men oxå dyrast.[/size]

[size=5]Vilket av dessa tre man väljer synns inte när huset är klart men gör ganska stor skillnad.[/size]

[size=5]Motsvarande skillnader finns på samtig material till husbygget vilket gör att priset kan variera kraftigt.[/size]

[size=5]Mitt råd är att sattsa på kvalitet i första hand. Den billiga lösningen är ofta av usel kvalitet och du ångrar dig efter ett par år.[/size]

Visst är kvaliteten viktig men nästan lika viktigt är att tänka hur många veckor per år kommer du tillbringa tid i huset.

Ska man tillbringa över 50% av året i huset så är kvaliteten given,ska du använda huset som semesterbostad närmaste 15 åren blir det mindre viktigt.

Just påbörjat ett bygge på 120kvm,,runt 500k/baht kommer det sluta på och är bara tänkt som semesterhus...

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bilden L200.

det där var ett hus i min smak,mer än så där behövs inte.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är kvaliteten viktig men nästan lika viktigt är att tänka hur många veckor per år kommer du tillbringa tid i huset.

Ska man tillbringa över 50% av året i huset så är kvaliteten given,ska du använda huset som semesterbostad närmaste 15 åren blir det mindre viktigt.

Just påbörjat ett bygge på 120kvm,,runt 500k/baht kommer det sluta på och är bara tänkt som semesterhus...

Helt min tanke också. Det enskilda behovet och den enskilda situationen styr hur du bygger

Stor skillnad på ett "sommarhus" man skall nytta ett par veckor om året och stå tomt resten och ett hus du skall bygga för att bo och ha familj i året runt i många år framåt

Jag planerade långsiktigt när jag byggde mitt. Just nu använder jag det några veckor om året men det är dimensionerat och konstruerat för kommande åretruntboende som pensionär.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej scorpio63.Detta hus kostade 300,000 Bath.

3 sovrum,tva farang toa med varm dusch,kok och vardagsrum.

//Roger

Kanonfint hus till ett bra pris.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej scorpio63.Detta hus kostade 300,000 Bath.

3 sovrum,tva farang toa med varm dusch,kok och vardagsrum.

//Roger

Fint hus,var ligger det och gärna lite interiörbilder om du har.Mvh Måne som tycker priset var otroligt bra :ok:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Scorpio.

Säkert en fråga om prioriteringar.

För vår del så är all vår fritid i Thailand.

Inte mer än ca 3 månader/år, men i Sverige arbetar vi varje dag och arbetsplatsen tillhandahåller boende, bil samt mat.

Vi har således valt bort allt i Sverige, med en förhoppning att kunna tillbringa mera tid i Thailand utan att vänta på pensionen.

Kort sagt, vi är endast i Sverige för att tjäna pengar.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.Det ar inte mitt hus.

Bara forslag till huspriser i Thailand om man har egen mark,husbilden var till scorpia63.

I detta hus ingar kaklat golv,innetak,dorrar,elcentral och lite mer.

Gillar inte nar farangen maste bygga ett show hus,bara for familjen.

Gott nytt ar till alla pa mpr

//Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan funderar på att köpa ett befintligt trähus nånstans och helt enkelt montera ner det och sen frakta det till vår mark utanför Sattahip.

Ingen aning om det kan vara realistiskt. Nån som testat??

Tanken är inte att bor här på heltid utan mer som en sommarstuga där vi kan odla lite örter osv.

Nedan följer ett par foto från marken, lite jobb återstår det ju. :whistle:

Frugans bror dirigerar lite...

post-3397-0-86587400-1325348966_thumb.jp

Som sagt lite jobb återstår

post-3397-0-38666700-1325349100_thumb.jp

Hyfsat utsikt är det ju i alla fall

post-3397-0-33758700-1325349234_thumb.jp

/ Joe

post-3397-0-86587400-1325348966_thumb.jp

post-3397-0-38666700-1325349100_thumb.jp

post-3397-0-33758700-1325349234_thumb.jp

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan funderar på att köpa ett befintligt trähus nånstans och helt enkelt montera ner det och sen frakta det till vår mark utanför Sattahip.

Ingen aning om det kan vara realistiskt. Nån som testat??

Tanken är inte att bor här på heltid utan mer som en sommarstuga där vi kan odla lite örter osv.

Nedan följer ett par foto från marken, lite jobb återstår det ju. :whistle:

Frugans bror dirigerar lite...

post-3397-0-86587400-1325348966_thumb.jp

Som sagt lite jobb återstår

post-3397-0-38666700-1325349100_thumb.jp

Hyfsat utsikt är det ju i alla fall

post-3397-0-33758700-1325349234_thumb.jp

/ Joe

Fin utsikt! Men om ingen bor där för jämnan skulle jag nog välja bort trähus.

Den tomten skulle jag vilja ha. Har ni köpt den nylige?

Pris? Storlek?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin utsikt! Men om ingen bor där för jämnan skulle jag nog välja bort trähus.

Den tomten skulle jag vilja ha. Har ni köpt den nylige?

Pris? Storlek?

Frugan vill bygga nåt 'billigt' hus som vi kan besöka nån gång ibland. Vi kommer att bo i Pattaya så småningom.

Tomten ligger ca 3 km från UTapuo flygplatsen ca 30-35 km från Pattaya

Storleken är ca 1 rai

Pris, ca 600' baht

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att grattulera! Som sagt den tomten skulle jag vilja ha.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er o god fortsätning bygger just nu i Nong Bua utan för Pakam ca 170kv allt bygg material o bara de bästa ca 912 000 bygg mästarn 270 000 3 sovrum 3 toa öppen plan lösning tomt 4rai

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej på er o god fortsätning bygger just nu i Nong Bua utan för Pakam ca 170kv allt bygg material o bara de bästa ca 912 000 bygg mästarn 270 000 3 sovrum 3 toa öppen plan lösning tomt 4rai

Har du bilder? Är det ett- eller tvåplan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Helt min tanke också. Det enskilda behovet och den enskilda situationen styr hur du bygger

Stor skillnad på ett "sommarhus" man skall nytta ett par veckor om året och stå tomt resten och ett hus du skall bygga för att bo och ha familj i året runt i många år framåt

Jag planerade långsiktigt när jag byggde mitt. Just nu använder jag det några veckor om året men det är dimensionerat och konstruerat för kommande åretruntboende som pensionär.

Har du kompletterat din hemsida med några av de fina bilder du har visat på huset med gardiner och allt var det var?

Vi har ju fått se en del i några trådar på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...