Jump to content
IGNORERAD

En helt ovetenskaplig utläggning


NiceBeaver

Recommended Posts

För några veckor sedan körde jag från Småland hem till Stockholm. I vanlig ordning somnade hela familjen thai efter en kvart. Av hänsyn stängde jag av radion och av någon anledning började jag tänka på vad vi har för köpkraft i Sverige kontra Thailand. Helt enkelt, vad kostar saker egentligen för en vanlig medborgare i respektive land. Nu ska väl påpekas att jag inte har någon som helst utbildning i högre matematik och sånt. Detta är således en amatörs funderingar:

Först behövde jag några hållpunkter. I förhållandet 1/1 hamnade saker som kostar lika mycket oavsett vilken valuta man betalar med. Här hamnade t.ex. flygbiljetter. Dyrt för en svensk, svindyrt för en thai.

Nästa riktmärke är 1/5. Helt enkelt för växelkursen mellan kronan mot bahten. Här hamnar saker som kostar lika mycket i kronor i Sverige som baht i Thailand. Bussresor är ett exempel. En resa mellan Udon Thani-Bangkok kostar runt 470 thb, Swebus tar lika många kronor mellan Stockholm och Malmö.

Nästa är 1/10. Detta är normalnivån, d.v.s. här känns det lika mycket i plånboken för folk i båda länderna. För att göra det enkelt för mej snittade jag att man i Sverige får ut 15,000 sek efter skatt och en thai tjänar 7,500. Förmodligen är snittet något högre här och lägre där. Nu är det bara att lägga in saker och ting i dom olika värdena. Ju högre siffra efter snedsträcket, desto billigare för oss.

Bensin är ju fortfarande billigare i Thailand än här men ändå avsevärt dyrare för en thai. Det hamnar i 1/2.

Öl hamnar i kategori 1/3. Jag menar, vem skulle gå till kvarterssyltan om en bärs kostade 70 spänn och man dessutom var tvungen att sitta och höra på lokalfyllona på köpet???

LaoKao kan väl jämföras med en dunk skogsstjärnan. Är osäker på dagspriset. 1/15 kanske...

Mat är ju ett kärt ämne. Nu har jag inga dagsaktuella priser på det, men skulle uppskatta att typ grönsaker och fisk ligger i spannet 1/15-1/20. Inhemskt kött ligger väl runt 1/10 och importerat på 1/1.

Äta ute hamnar i ett stort spann men en buffé på runt 1/5 men på ett enklare ställe eller ett gatukök 1/20. Take away är väl den stora skillnaden mellan länderna. Jämför en mosbricka med vad man får för 50 baht i en vagn i Thailand så hamnar det på 1/30. Där kan hela släkten äta sig mätta. Men självklart kan man hitta restauranger där det kostar 1/1 också.

Tågresor är svårt att jämföra. Det enda jag kom på som motsvarar x2000 är förstaklass expresståg. Där är förhållandet 1/3, men om man nöjer sig med tredjeklassens träbänkar kommer man undan med 1/20. Å andra sidan är det som att åka Roslagsbanan för 30 år sedan. Inte direkt något man unnar någon.

Det enda som jag kom på som hamnade på minussidan, vad som är dyrare i Thailand, är dricksvatten. Längre kom jag inte i mina funderingar när nu familjen började vakna till liv igen.

Men OM det överhuvudtaget finns någon poäng med ovanstående dravel, är det nog att om jag skulle vara på gång att flytta till Thailand och vilja starta en verksamhet skulle jag nog dra mej för att öppna en bar. Dels finns dom redan överallt, dels är man beroende av att turistströmmen fortsätter ett antal år till. Istället skulle jag nog satsa på något som man är van att betala för och måste ha varje dag. Jag skulle satsa påden här vattenfabriken.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

På mig tjänar alla buteljvatten fabriker oerhörda pengar varje gång "J"ag är där  :great: .

Snittar ungefär 4L buteljerat vatten dagligen. Jag är nämligen alergisk mot vattnet som är i kranen i Thailand, eller för den delen vattnet som kommer från djupet av hålorna som kallas brunnar ( ej rent källvatten från ramlösabrunn  :he: ) som återfunnes lite varstans i byarna.

En god investering.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

ToK!

Mycket klokt inlägg, och jag tror du har mer rätt än fel vad gäller priser osv.

Buteljerat vatten säljer ju även i Sverige, som har världens bästa kranvatten, så fabriken i din länk är säkert en schysst investering!

Det kryllar av små "vattenfabriker" här i Bkk, de flesta är inte större än ett kylskåp och renar kranvatten med diverse filter och UV-ljus. Det verkar vara ett hyfsat billigt sätt att tjäna pengar, för en businessminded Thai.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom från Thailand igår och kan komplettera en del priser. Taxi från flygplatsen till Pattaya,ska inte behöva kosta mer än 1000bath,kanske någon kommer undan billigare,men taxi från Pattaya till Bkk är normalpriset 800 bath.

Har varit in i Laos. Priset  den10 sept låg på ca 1400 bath för visa med avgifter

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ToK,

Du har i stort sett rätt.

Men du glömmer nämna tjänsterna i Thailand! Till exempel mycket billig städning av ens lägenhet och tvättning av kläder. Till priser man bara kan drömma om i Sverige.

För en "vanlig" thailändare är det väl kanske inte aktuellt, men jag skulle tro att diverse "rika" thailändare (och faranger) drar nytta av detta.

Men det råder för mig inga tvivel om att man i Thailand oavsett inkomst kan köpa mycket mer mat relativt den inkomst man har. Och kan tänka sig att slänga en dags färska grönsaker för att istället köpa nya imorgon... något man kanske inte gör i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..

Tycker att dina funderingar håller bra.

Har själv lagt en hel del tid på att syna priser i Thailand, kontra Sverige..

:wai:

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant jämförelse om Du/Ni gjort.

Det finns visst nån konsumentintresseorganisation som ger dagsaktuellt pris på en s.k. matkorg, eftersom jag bor 50/50 så har jag reflekterat lite över skillnaden på ICA/Tesco.

Ett normal inköp på Ica kostar runt 320 spänn(man kan se sin egenstatistik om man har ICA kort) i snitt 13 ggr i månaden=4160 SEK  Då är vi bara 2 i hushållet.

I Thailand "storhandlar" vi c:a 7 ggr i månaden, c:a 2500 bath per gång = 17 500 bath= 3500 SEK, MEN, då är vi 5 personer, ungefär en tredjedel av priset alltså per capita.

Det här är inte heller nån vetenskaplig undersökning, på Tesco slinker det med både bärs och en o annan klädtrasa, leksak o.s.v. men visst är det en behaglig situation att kunna utjämna utgifterna lite grann.

Dyrt är mjölk, 40-45 bath/liter.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det enda som jag kom på som hamnade på minussidan, vad som är dyrare i Thailand, är dricksvatten. Längre kom jag inte i mina funderingar när nu familjen började vakna till liv igen.

Men OM det överhuvudtaget finns någon poäng med ovanstående dravel, är det nog att om jag skulle vara på gång att flytta till Thailand och vilja starta en verksamhet skulle jag nog dra mej för att öppna en bar. Dels finns dom redan överallt, dels är man beroende av att turistströmmen fortsätter ett antal år till. Istället skulle jag nog satsa på något som man är van att betala för och måste ha varje dag. Jag skulle satsa påden här vattenfabriken.

Den där vattenfabriken för övrigt i Surin gick alldeles hyfsat för ca 1,5 år sedan.

De sålde till flera hotell i Pattaya med omnejd.

Fabriken "designades" av en kille som inte visste ett dyft om att rena vatten, men studerade till sig det mesta som man behöver veta om ett reningsverk.

De hade också en liten butik på party-gatan i Surin, mittemot Speed 3 diskot...

nnresto.jpg

Se uppe till höger på bilden... :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej ToK,

Du har i stort sett rätt.

Men du glömmer nämna tjänsterna i Thailand! Till exempel mycket billig städning av ens lägenhet och tvättning av kläder.

Tack, och helt sant. Till tjänstesektorn kom jag överhuvudtaget inte i mina funderingar, trots att jag jobbar inom det själv. Eftersom det är ofantligt dyrt att anställa någon i Sverige och väldigt billigt i Thailand lär väl det hamna på runt 1/50 på min skala.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ToK skriver stammer nog i allmanhet, det finns dock ett antal kostnader i Thailand som man kanske inte tanker pa vid kortare besok:

Skola: 500,000 THB per aret i Thailand och 0 SEK i Sverige. Detta galler for jamforbara skolor.

Sjuk- och olycksfallsforsakring: 100,000 THB kontra 0 SEK (inte nodvandigt ifall man inte reser utomlands).

Kora 90 km/h pa 90-vag: 200 THB kontra 0 SEK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det ToK skriver stammer nog i allmanhet, det finns dock ett antal kostnader i Thailand som man kanske inte tanker pa vid kortare besok:

Skola: 500,000 THB per aret i Thailand och 0 SEK i Sverige. Detta galler for jamforbara skolor.

Sjuk- och olycksfallsforsakring: 100,000 THB kontra 0 SEK (inte nodvandigt ifall man inte reser utomlands).

Kora 90 km/h pa 90-vag: 200 THB kontra 0 SEK.

Tvungen att kontra lite, Köra 180 på 80 väg.

Sverige, livstidsfängelse, uthängd i pressen/TV, beslagtagen bil och 4500 SEK.

Thailand, 200 Baht.

Ha en bra dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det ToK skriver stammer nog i allmanhet, det finns dock ett antal kostnader i Thailand som man kanske inte tanker pa vid kortare besok:

Skola: 500,000 THB per aret i Thailand och 0 SEK i Sverige. Detta galler for jamforbara skolor.

Sjuk- och olycksfallsforsakring: 100,000 THB kontra 0 SEK (inte nodvandigt ifall man inte reser utomlands).

Kora 90 km/h pa 90-vag: 200 THB kontra 0 SEK.

Vi betalar väl också för skolgång i Sverige, via skatten, försäkring likaså, sen har väl de flesta svenskar en försäkring genom sitt fackförbund..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Klockorna är oxå billigare i Thailand har jag hört.

En Breitling kostar bara runt 1000B. Det är ungefär 1/50 mot det svenska priset :rofl:

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte barnötarnas brudkostnader, i Sverige böter eller fängelse, i Pattaya 1000 Bath, och en tacksam babe! :lol:

(fast då tillkommer ju resekostnaden, kanske billigare med en enkel till Kumla) :crazy:

Baa(som är mycket ovetenskaplig)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...