Jump to content
IGNORERAD

Åka med "gammalt" efternamn i passet


Larka

Recommended Posts

Hej, undrar hur det är eftersom jag och frugan är gifta sedan 1 år.

MEN vi har inte skickat in namnändring till ambassaden men namnändringen är gjord här i Sverige. Så kort:

Frugan har sitt gamla namn som registrerat i Thailand men mitt efternamn här i Sverige. Men nu när vi skickade

in för att söka medborgarskap för vår dotter så blir det ju att hon måste skriva vad hon hette före hon gifte osv.

Registrerar dem då hennes nya efternamn i samma veva då eftersom vi skrev under papper med "Blankett för

intyg av icke registrerat äktenskap, och även Blankett för användning av efternamnsanvändning. Det jag undrar

är ju ifall vi måste se till att fixa nytt pass då åt frugan innan vi åker eller kan vi skippa det och ta det när vi bäst

själv känner för det? Biljetterna är inte bokade ännu så skulle vara bra och veta från någon som har mer info

när det gäller detta eller är lite mer "bright" än vad jag är :) Så, göra nytt pass eller köra på det "gamla" som

har det andra efternamnet. :)

Tacksam för svar !

Konstigt formulerat? Fråga gärna så får jag förklara bättre haha ;)

mvh Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Namn i passet och på biljetter måste överensstämma. Sedan tror jag inte det blir några problem om UT eller PUT är instämplade i passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jo men det jag tänkte är ifall passkontrollerna har någon koll på om det egentligen ska stå mitt efternamn istället

för hennes. Jag menar ser dem det i kontrollerna om heter "fel".. Gör det någonting liksom eller är det bara namn i

biljett och pass som måste vara överens..?? Eftersom i Sverige måste du göra nytt pass när du har bytt efternamn.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Namnet på den id-handling som du identifierar dig med ( tex Pass utanför Schengen, Nationellt ID-kort för Schengen, Nationerllt ID-kort för Norden) vid INCHECKNING ska vara identiskt med namnet på biljetten. (Viss avvikelse accepteras som tex Bjoern<->Björn, Muller<-> Müller osv).

Så skit samma vad ni heter "egentligen" så länge dokumenten ID<->Biljett stämmer vid INCHECKNING. Vid passkontroll kontrolleras detta inte.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, göra nytt pass eller köra på det "gamla" som har det andra efternamnet.

Det bästa är ju att lösa det när ni har gott om tid, dels krävs ju en resa till Stockholm och sedan tar det ju rätt lång tid eftersom passen tillverkas i Thailand, så är tiden ett problem res på det gamla passet så länge...

Att ordna det i Thailand innebär även det resor till Ambassad och myndigheter och dessutom blir det ju sedan problem med namnet i flygbiljetten.

Tänk dock på att det innebär en viss risk, skulle hon bli av med både id-kort och pass blir det problem eftersom hon inte kan få nytt ID-kort innan ni registrerat äktenskapet ordentligt, innan allting var datoriserat kunde "damerna" fortsätta vara både ogifta och barnlösa i husboken utan att det märktes...

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är ju att lösa det när ni har gott om tid, dels krävs ju en resa till Stockholm och sedan tar det ju rätt lång tid eftersom passen tillverkas i Thailand, så är tiden ett problem res på det gamla passet så länge...

Att ordna det i Thailand innebär även det resor till Ambassad och myndigheter och dessutom blir det ju sedan problem med namnet i flygbiljetten.

Tänk dock på att det innebär en viss risk, skulle hon bli av med både id-kort och pass blir det problem eftersom hon inte kan få nytt ID-kort innan ni registrerat äktenskapet ordentligt, innan allting var datoriserat kunde "damerna" fortsätta vara både ogifta och barnlösa i husboken utan att det märktes...

.

Så alltså, de papper som vi skickat in för medborgarskap för vår dotter påverkar inte hennes efternamn? Men om det gör det så ska det alltså inte vara någon problem med kontroller och dylikt bara om passet och namnet i biljetten

stämmer överens då alltså? Förlåt om jag verkar seg men känner bara att de är viktigt innan jag bokar så man inte står där sen och så säger dem att de är ett gammalt namn i passet vid någon kontroll.. Så får man liksom vända hem :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Så alltså, de papper som vi skickat in för medborgarskap för vår dotter påverkar inte hennes efternamn?

Så länge passet är giltigt så är det givetvis inga problem, men om hon skaffar nytt pass så är det det nya namnet som gäller så bara se till att inte tappa bort passet..

Har ni möjlighet så ordna upp det när ni är i Thailand, allt står på Svenska Ambassaden hemsida, det ni behöver ta med er är äktenskapsbeviset i original, det tar ni till Ambassaden och får ett intyg mm...

Sen skaffar hon nytt ID kort..

Sen ordnar ni nytt pass när ni är hemma igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...