Jump to content
IGNORERAD

Varför trivs Thai bo på en soptipp ?


smilet

Recommended Posts

De flesta jag hälsat på har det mycket skräpigt hemma på gården, det ligger allt utspritt överallt, gamla skor, plastpåsar, godispapper, flaskor, fläckremmar, motordelar, m.m.

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    3

  • Caveman

    3

  • keppe

    3

  • THAISWEDE

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Inte alla dock men alltför många för att man skall börja fundera.Å ena å andra sidan finns det bönder där jag bor i Skogstibble som kommunen borde besöka.Minns när jag besökte norra Finland för många,många år sedan så var det nästan en chock att se hur Finnarna skötte sina hus och trädgårdar jmf med Svenskarna som bara bodde någon km på andra sidan älven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även runt svenska bönders gårdar ser det ofta ut som en soptipp. Jag tror att detta är ett landsortsproblem mer än ett problem som endast thailändare har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det är nog bara ett ovänt förhållande jämfört med vad som har ansetts OK i ex Sverige.

I Sverige har det i alla fall under de senaste 70 åren varit viktigt att man ska hålla efter sina

hem, blomkrukor, bonade trägolv, grämattor och rabatter.

Stora statligt finansierade kampanjer genomfördes exempelvis under 1970-80 talet

under parollen "Håll Sverige rent" . Detta satte sina spår i den generationen,

vilka då fick lära sig att inte kasta skräp omkring sig i naturen.

Dock var propagandan i Sverige inte lika påtaglig gällande invånarnas

personliga hygien och rena kläder mm.

Tappra försök att få svenskarna att börja tvätta sig, duscha och att byta kläder dagligen

gjordes dock av författaren och journalisten Ludvig "Lubbe" Nordström under slutet av 1930-talet.

"Lubbe Nordström beskrev sina upplevelser så här, i det första programmet: "Jag fick se, vad jag icke trott: Lort-Sverige. Och då avser jag icke bara kroppslig lort utan även andlig. Och i alla klasser"

I Thailand är det dock sedan lång tid en dygd att oavsett social status vara

hel och ren och att inte lukta svett.

Att det sedan är skräpigt och smutsigt omkring dem gör ju bara att de själva framstår som

så mycket mer renliga och propra i jämförelse med omgivningen :wink:

Ha det bra

önskar en för dagen "nyduschad" SiamNilsson

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta jag hälsat på har det mycket skräpigt hemma på gården, det ligger allt utspritt överallt, gamla skor, plastpåsar, godispapper, flaskor, fläckremmar, motordelar, m.m.

Smilet

Ja dom sentimentalsparar väll, vissa saker kan ju va bra att ha. Gamla gummiskor och plastpåsar är bra att ha när man skall tända en eld, men dom har inte en aning om hur farliga röken/gaserna är, har försökt att förklara detta men dom tittar på mig som jag vore en idi*t,

Men vissa saker går att sälja såsom plast, flaskor, järn, wellpapp m,m.

Jag själv har väll varit här i byn så jag har också blivit en liten lumpsamlare, kan ju vara brahagrejor

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även runt svenska bönders gårdar ser det ofta ut som en soptipp. Jag tror att detta är ett landsortsproblem mer än ett problem som endast thailändare har.

Det kan jag hålla med om, där jag är uppväxt på Öland finns det en riktig skit bondgård, de senaste 40 åren har ägaren kallats XXXXX High Canyon Dynghög.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte säga att jag har någon stor inblick i hur renlig en medelThai är vad gäller duschvanor och övriga toalettbestyr, men jag tycket Thailand annars är lite av kontrasternas land. Man kan ibland besöka anläggningar som är ytterst lyxiga och pedant skötta, medan man precis runt knuten har kvar allt farliga byggavfall och avloppet pytsas rakt ut i intilliggande badstrand.

Så, även om man lägger en hiskelig massa pengar på något som skall visas upp - ser man då inte avfallet som bor precis invid? Skumt är det.

post-6637-0-27792600-1325159583.jpg

post-6637-0-27792600-1325159583.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

//..Jag själv har väll varit här i byn så jag har också blivit en liten lumpsamlare, kan ju vara brahagrejor

Kul! Jag hade säkert blivit precis likadan. Men, sedan kan man ju samla på saker både prydligt och skräpigt.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det ofta ser för djävligt ut runt husen på många ställen.Men jag har haft tur och inte bara jag.

Som med det mesta så är det en väldig skillnad.Är det någon på forumet som passerar Petchaburi så är ni mycket

välkommen på en pratstund och valfri öl.Bara att pm:a

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, även om man lägger en hiskelig massa pengar på något som skall visas upp - ser man då inte avfallet som bor precis invid? Skumt är det.

post-6637-0-27792600-1325159583.jpg

Nått som känns extra konstigt är när tex 7/11 har en sopstaion precis

utanför eller bredvid butiken där det ligger gamla däck skrot mm.

konstigt att inte ens där kan dom städa upp :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen har lärt sig här i Sverige så när vi är i Thailand lägger hon massor med tid på att tjata på släktingarna och även själv hjälpa dom städa runt sina hus

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att många av dom som inte städar omkring sig (mindre bemedlade?) har andra saker att lägga sin energi på. Förmodligen har dom med större visakort rent omkring sig. Klassfråga?

Bara en tanke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att många av dom som inte städar omkring sig (mindre bemedlade?) har andra saker att lägga sin energi på. Förmodligen har dom med större visakort rent omkring sig. Klassfråga?

Bara en tanke...

mmmmmmmm ELLER INTE ORKAR E NOG NÄRMARE SANNÍNGEN.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har också undrat. Runt vårat hus har jag städat upp det värsta och eldat upp en del.

Nyfiken på att se hur det ser ut nästa gång vi kommer dit? Jag gissar att det ser lika ut eller värre.

Mycket av skräpet går ju att sälja t.ex. tomflaskor och skrot. Pengar vet jag att dom behöver.

Så varför inte göra två flugor på smällen. :17:

P.S. inne i huset brukar det vara städat.

Ändrades av Tamroat_siluang
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har också undrat. Runt vårat hus har jag städat upp det värsta och eldat upp en del.

Nyfiken på att se hur det ser ut nästa gång vi kommer dit? Jag gissar att det ser lika ut eller värre.

Mycket av skräpet går ju att sälja t.ex. tomflaskor och skrot. Pengar vet jag att dom behöver.

Så varför inte göra två flugor på smällen. :17:

P.S. inne i huset brukar det vara städat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaiarna är i allmänhet duktiga på att hålla golv rena men att damma någonting över fotknölarna verkar många ha svårt för. men, men, folk har det som de vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma i Non din daeng så är det precis som du säger, kliniskt rent på golvet men sedan hänger dammet som spindelnät. Frugan får tokspel varje gång och storstädar huset. Hon fattar inte heller varför de inte håller det rent.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju rent där du går brukar bli svaret!!Men några bathar till släktbarnen så är problemet löst,födgenin är dom de små rackarna :crazy::14:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt brännbart läggs i någon av soptunnorna som jag införskaffat(2st, en utomhus och en i köket) sedan så eldar vi upp det.

Matavfall äter hönsen upp och resten tar svärfar hand om och säljer till återvinning.

Det enda som blir kvar är ficklampsbatterier.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom kan väl inte bara att lägga skräpet utanför tomten för att skräpet ska försvinna dagen efter ?

Kostar väl pengar att bli av med skiten om man inte vill dumpa det hos någon annan :(

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...