Jump to content
IGNORERAD

Har det blivit ett ex-jobb hos Aftonbladet att skriva skit om Thailand?


halgun

Recommended Posts

Jag har mail tjafsat fram och tillbaka med Niwette Dawod om hennes artikel.

Bortsett från detaljer å försvarade hon sig genom att skicka rapporter från ROKS som hon tyckte var

motivation till artiklar. I övrigt så hade hon inga argument för att beskriva hela folk grupp (thaitjejer och deras män) som hon gjorde

Bifogar de i pdf fil för de som vill läsa

Har ägnat ca 45 min med att skumma igenom rapporterna du bifogat och utan att ha detaljstuderat dem så kan jag väl säga att jag inte finner någon direkt anledning att tycka illa om de åtgårder som i rapporterna föreslås för att minska problemet med misshandlade "importfruar". Jag har inget emot att de genomförs om de faktiskt hjälper de som råkar illa ut.

Vad gäller siffror så anges inte så många men i alla fall 2008 så var det tydligen 36 thailändska kvinnor som sökte hjälp hos kvinnojourerna i hela Sverige så uppgiften i aftonbladets artikel som påstod att det bara i Luleås kvinnojour var 43 thailändska kvinnor som sökt hjälp under ett år måste alltså vara en felskrivning av aftonbladet. Det borde vara hela landets siffror det handlar om och antagligen 2009. Enligt rapporterna du bifogade var det nämligen bara 7 kvinnor som sökt hjälp på kvinnojouren i hela Norrbottens län under ett år (osäkert vilket år?) och ingen av dessa i Luleå. Vilken nationalitet de 7 kvinnorna hade anges inte så det är inte säkert att någon ens är thailändsk.

Är väl ett ganska allvarligt fel av aftonbladet att hävda att 43 thailändska kvinnor sökt hjälp hos kvinnojouren i Luleå under 1 år när den egentliga siffran verkar vara 0 kvinnor (av alla nationaliteter).

Antagligen så är siffran för hela landet alltså, 36 thailändska kvinnor 2008 och 43 thailändska kvinnor 2009 har uppsökt en kvinnojour i Sverige för att få hjälp.

Sedan om man betänker att det finns ca 30 000 thailändska kvinnor i Sverige och att det varje år tillkommer dryga 2000 så vet jag inte om ca 1 thailändsk kvinna per 1000 som råkar illa ut per år egentligen borde leda till en massa tidningsartiklar som utmålar oss "importörer" som svin?

Och hur ser statistiken för misshandlade svenska kvinnor i helsvenska förhållanden egentligen ut? Är det mer eller mindre än 1 på 1000 per år som råkar ut för en misshandlande man?

Självklart finns det ett mörkertal att också ta hänsyn till, men det finns det förstås både bland svenska och thailändska kvinnor.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swippe

    12

  • Kjell

    5

  • Axell

    4

  • ITOY

    4

Mest aktiva i denna tråd

ja på något sett så är ju negativa saker om vissa tabu att skriva om men om thai och då speciellt thais relationer med svenskar så är det öppna spjäll, fritt fram att ta fram den värsta skiten i rent sensationssyfte. Tråkigt framförallt för thailändska kvinnor som bor i Sverige och även för oss svenska män som lever tillsammans med thailändska kvinnor. Ab och andra medier som tar upp negativa saker om Thailand, thailändska kvinnor, svenska män som lever tillsammans med thailändska kvinnor eller turistar i Thailand publicerar en skev bild av verkligheten och det är ju otroligt tråkigt. Det är väl upp till oss som är involverade i det hela att ta vårt ansvar och hålla oss ifrån prostitution, behandla våra kvinnor väl och ge dem bästa möjliga förutsättningar till bra liv i Sverige. Vi har chansen att föra fram våra erfarenheter och synpunkter i fikarum, insändare, på forum och överallt där det går. Men ser man till detta forum så bidrar inte direkt alla på här till att tvätta bort den negativa bild som finns av thailändska kvinnor och deras relationer till svenska män. Ser vi själva till att vara föredömen, föregå med gott exempel och ta avstånd från sånt som är fel så är vi en god bit på vägen till att tvätta bort den dåliga bilden som målas upp av vårt kära Thailand, dess kvinnor och deras svenska partners.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske läge att polisanmäla Nivette Nawod och aftonbladet för diskriminering mot folkgrupp? Eller vad tycker ni?? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske läge att polisanmäla Nivette Nawod och aftonbladet för diskriminering mot folkgrupp? Eller vad tycker ni?? :crazy:

Ja det kanske skulle kunna vara en idé att låta en advokat titta på dyngan hon skriver. Helt klart så utnyttjar hon ju sin makt som skribent att genom rent felaktiga påståenden svartmåla en hel grupp människor. Finns det någon här som har kontekt med någon juridiskt kunnig person som skulle kunna ta en snabbtitt och komma med lite synpunkter om hur goda möjligheterna är till att starta en process mot Nivette?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kanske skulle kunna vara en idé att låta en advokat titta på dyngan hon skriver. Helt klart så utnyttjar hon ju sin makt som skribent att genom rent felaktiga påståenden svartmåla en hel grupp människor. Finns det någon här som har kontekt med någon juridiskt kunnig person som skulle kunna ta en snabbtitt och komma med lite synpunkter om hur goda möjligheterna är till att starta en process mot Nivette?

Det är faktiskt Jan Helin, chefredaktör och ansvarig utgivare,

Som ska angripas och ställas mot väggen!

Hur kan han tillåta en sådan lögnerska, att skriva och sprida lögner i sin tidning!

Även:

Andreas Aspegren, tf affärsområdeschef, webb

Bör tillskrivas!

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Den makt som journalister och media har i Sverige borde innebära att de tar ett ansvar för vad de skriver/publicerar. Att skriva ner thailändare som de gör borde leda till motåtgärder som t.ex Lobuz skriver. Bara för att de vill sälja lösnummer av tidningen kan de inte publicera vad som helst, eller att någon frilansande journalist vill ha betalt för sin semesterresa till Thailand.

Det verkar vara så att journalister står över lagen och kan göra vad som helst med sitt yrke som täckmantel. Kanske dags för en mer restriktiv lagstiftning vad som får publiceras. Behöver vi över huvud taget journalister längre i det samhälle där alla kan publicera sina alster på internet och debattera allt som sker i samhället/världen. Speciellt när de inte klarar av att vara sakliga och undersöka på ett seriöst sätt vad de skriver om, plus att de ofta har ett vänsterperspektiv och feministiskt filter som de ser allt igenom.

T.ex att hänvisa till ROKS och dra slutsatser som inte finns belägg för borde vara åtalbart.

Intressant är också att det många gånger är tjejer som skriver dessa "reportage" och då är det inte intressant att skriva om när svenska tjejer "importerar" killar till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst en del av rapporten och kan se att det till viss del stämmer. Det finns män som slår sina partner det finns män som försöker kontrollera sina partner. Men gudskelov så är dom i minoritet.

Däremot har jag läst skribenter på detta forum( nu var det rätt länge sedan som tur är) som öppet frågat om råd hur han ska få ut sin tjej som lämnat honom ur landet. Och det är väl delvis den typen som ROKS rapport avser.

Däremot har jag stor respekt för lagstiftarens dilemma om hur man ska komma åt problemet.

Då man å ena sidan om man försvårar till anknytning så drabbar det ju dom seriösa. Och lättar man på att dom enklare ska få permanent uppehållstillstånd om dom är utsatta. Så är ju detta en morot för att anklaga killen just för att ha utsatt dom. Även fast så ej är fallet. Det finns killar som inte är så seriösa när dom tar hit tjejer. Likt det finns tjejer som knappast kommer med en kille av kärlek, utan av ekonomiska skäl vill till Sverige.

Och det är ju en balans för staten att ingen av dessa får för stort manöverutrymme utan att det ska bekostas av det stora seriösa mer talet.

Därav så tror jag inte att ROKS rapporter kommer att få väldigt stort medhör hos lagstiftaren. Då dom bl.a i en rapport i förordet skriver att rapporten endast grundar sig på dom som vänt sig till kvinnojourerna. Och kan då knappast räknas som statistik för alla som kommer hit och anhöriginvandrar.

Det är ungefär som om att man bara skulle intervjua folk som går till polisen och anmäler brott och använda det som statistik för hela befolkningen.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har inte jag läst alla inlägg men ska slänga in en kommentar ändå :)

Har berättat innehållet i alla artiklar för dama här hemma och hon säger att "det är väl bra att de skriver om sånt här eftersom så många svenskar åker dit" "det är ju sant" Finns säkert fler thai damer hemma hos er som säger samma sak.

Sen så kan jag också hålla med om man kan utmålas som en snuskgubbe i vissa lägen med tanke på folks åsikt om män med thaitjejer i allmänhet men det visste väl alla innan ändå. Att aldrig skriva något negativt om Thailand vore väl att vinkla det och eftersom regeringen och polisen kan vara lite hemlighetsfulla och pengasugna.

Som jag kommenterade i en tråd från en annan artikel så ser jag inte heller här problemet.

/ Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag sticka ut hakan. Det

framgår inte om det är någon som har anmält

ansvarig utgivare.

Efter all galla som har, spridits i denna tråd.

Eller har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag sticka ut hakan. Det

framgår inte om det är någon som har anmält

ansvarig utgivare.

Efter all galla som har, spridits i denna tråd.

Eller har jag fel?

Vad ska man anmäla ansvarig utgivare för vad menar du? Att AB`s reportageteam rotat fram ett extremt udda par där gubben är 71 bast och Thaibruden är 19 bast (och har Nalle Puh på sitt mobilska)l? Eller att de åkt ner till Pattaya och råkat springa på Roger 65 bast som satt på alla brudar i nån bar där och som påstår sig ha mer sex än vad 30 åriga grabbar här hemma har? Eller att de skriver att Thaibrudar tas hit som slavar och far illa?

Att dessa artiklar göder fördomarna om Svenska killar med Thaitjejer och Thaitjejer med Svenska killar är knappast något som bryter mot nån lag. Vi lär nog få leva med dessa artiklar tills Jan Helin skaffar sig en Thaitjej själv och tycker att det finns för mycket fördomar om såna som han själv. He he he :thumbsup:

Det som ligger närmast till hand att anmäla vore väl påståendet om att det går omkring pedofiler hand i hand med barn på turistorterna helt öppet och att snuten inte bryr sig. Det är väl ett förtal mot Thailand möjligtvis men det är knappast något som vi är i possition att anmäla utan Thailändska myndigheters jobb.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

AB kan förstås skriva sådana här artiklar då de egentligen angriper de inblandade svenska männen (alltså oss).Att de då indirekt angriper thaitjejer och Thailand går då fint men om siktet varit instället direkt mot dem så hade man aldrig kunnat skriva artiklarna.

Neil

Ändrades av Neil
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Är det inte lite konstigt att det inte går att kommentera artiklarna? Kanske är dom väl medvetna om att mkt av det dom skriver i artikelserien är byggt på generaliserande halvsanningar och fördomar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag har mail tjafsat fram och tillbaka med Niwette Dawod om hennes artikel.

Bortsett från detaljer å försvarade hon sig genom att skicka rapporter från ROKS som hon tyckte var

motivation till artiklar. I övrigt så hade hon inga argument för att beskriva hela folk grupp (thaitjejer och deras män) som hon gjorde

Bifogar de i pdf fil för de som vill läsa

[size=4]Tja det bevisar ju att dessa Journalister ej är Journalister utan "nyttiga idi*ter" som stödjer en ROKS kamp för ökade bidrag från Staten![/size]

[size=4]För det är ju märkligt att alla deras utspel verkar sammanfalla med den period under året då beslutsunderlag avseende eventuella statliga bidrag till olika organisationer sammanställes, eller faktiska beslut om dessa tas.[/size]

[size=4]Är jag det bara jag som är synisk eller är det bara en märklig slump?[/size]

[size=3]Mvh[/size]

[size=3]M-C[/size]

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte lite konstigt att det inte går att kommentera artiklarna? Kanske är dom väl medvetna om att mkt av det dom skriver i artikelserien är byggt på generaliserande halvsanningar och fördomar.

Det är nog det som stör mig mest med aftonbladet,så fort ett ämne är lite mer kontroversiellt och det finns en risk för mindre rumsrena kommentarer så ryker möjligheten att få kommentera.

Vi gillar olika,ja tjenare.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]Tja det bevisar ju att dessa Journalister ej är Journalister utan "nyttiga idi*ter" som stödjer en ROKS kamp för ökade bidrag från Staten![/size]

[size=4]För det är ju märkligt att alla deras utspel verkar sammanfalla med den period under året då beslutsunderlag avseende eventuella statliga bidrag till olika organisationer sammanställes, eller faktiska beslut om dessa tas.[/size]

[size=4]Är jag det bara jag som är synisk eller är det bara en märklig slump?[/size]

[size=3]Mvh[/size]

[size=3]M-C[/size]

Inte särskilt cyniskt, men kanske något luttrat ;)

För mig råder det inga tvivel om att ROKS största intresse är att överdramatisera och synas i pressen och därmed framstå som den som kan lösa eventuella problem. Förutsatt att bidrag fås...

Fråga är dock hur intresserad ROKS verkligen är av att lösa något? Verkar ju som att tanterna är nöjda med att fila på sina indignerade rapporter och manipulerad statistik. Gärna med bra betalt från staten! Jobba ideellt, vad är det?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ända jag saknar i artiklarna på nätet (förutom att inga kommentarer kan lämnas), - Är du plats? Hör av dig och berätta!

Det är vad jag kallar riktig journalistik a´la AB.

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]Tja det bevisar ju att dessa Journalister ej är Journalister utan "nyttiga idi*ter" som stödjer en ROKS kamp för ökade bidrag från Staten![/size]

[size=4]För det är ju märkligt att alla deras utspel verkar sammanfalla med den period under året då beslutsunderlag avseende eventuella statliga bidrag till olika organisationer sammanställes, eller faktiska beslut om dessa tas.[/size]

[size=4]Är jag det bara jag som är synisk eller är det bara en märklig slump?[/size]

[size=3]Mvh[/size]

[size=3]M-C[/size]

Du kanske har en poäng där. Själv är jag nog mer inne på idèn att det är just nu den stora mängden svenskar faktiskt reser till Thailand på semester. Det är så här på vintern runt jul och nyår är som mest intresserade av att läsa om det och jag tror att man hade en avsikt med att börja publicera artikelserien strax före högsäsongen drog igång på allvar. "Ekonomerna" som Maichai kallar dem har garanterat väldigt tillförlitlig statistk på allt detta. Det är inte lätt att tjäna pengar på en gratistidning. Precis samma grej som att man gärna klämmer in en Zlatan i var och varenda fotbollsrubrik även om det bara gäller en FD klubb eller liknande.

Läste faktiskt att årets mest lästa artikel på sportbladet.se handlar om en rewrite av ett blogginlägg... av Patrik Ekwall när han berättar om sin bältros.

Det säger väl förfan allt om vilka jävla idi*ter som utgör det statistiska grundlaget för ekonomerna på det det vi kallar för skitblaskor.

Tjänar man mer pengar på att låta en student sitta och kopiera skvallerartiklar från Engelsk skvallerpress än att betala en dyr riktig journalist för gediget arbete så är det såklart man gör det. Eftersom det redan "fastställts" i tråden att 90% ändå bara läser gratis på nätet så är det egentligen precis som det skall. Man får helt enkelt vad man betalar för.

Vi får bara hoppas att det vänder någon gång eller så får vi aldrig läsa en intressant artikel igen. Men jag ser en framtid där det enda man vågar lägga pengar på att producera redan sponsrad smygreklam.

Om några år finns det kanske inte ens några riktiga journalister kvar längre? Tror ju visserligen det är ganska många journalister som åkt och ställt sig på alla 4 i Pattaya hellre än att köra The Sun artiklar genom google translate (mycket vanligt tillvägagångssätt på AB) och sätta sitt eget namn på.

Felet är ju att du varken behöver vara duktig på att skriva eller speciellt duktig på någonting för att sitta och köra copy paste så skulle någon ta sig ton kan de snabbt ersättas med någon billigare direkt.

Kanske väldigt OT.. men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidningarna skriver bara om sånt som folk vill läsa om, konstigare än så är det inte.

Det är inga dumskallar som sitter i styrelserna.

Dom ansvariga är bara intresserade av en enda sak, att tjäna pengar.

Dom skiter fullständigt i ev. moral eller etik och sånt tjafs.

Skriv va skit som helst bara folk läser, och då är ju Thailand ett mycket tacksamt ämne.

Nästa vecka är det nåt annat som som gäller och sen när dom har gått varvet runt

så är dom tillbaka i nåt nytt avslöjande reportage från Thailand.

Hade 400.000 tusen svenskar åkt till Vitryssland eller Albanien varje år så

hade dom självklart letat upp en massa snaskigheter att skriva om därifrån.

Men nu är det ju inte så.

A.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi ska väl vara väldigt glada att jornalisterna inte hämtar sina bilder och matrial från mpr

ursäkta man kanske inte ska slänga sten när man sitter i ett glashus eller

Conny.j

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi ska väl vara väldigt glada att jornalisterna inte hämtar sina bilder och matrial från mpr

ursäkta man kanske inte ska slänga sten när man sitter i ett glashus eller

Dom kommer inte in på nightlife :crazy: Oskyldigare forum än detta får du nog leta efter,kanske det finns förutfattade meningar hos dig eller..

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Dom kommer inte in på nightlife :crazy:

Oskyldigare forum än detta får du nog leta efter,kanske det finns förutfattade meningar hos dig eller..

Vadå oskyldigt?

Exempelvis i tråden Maitlife har jag med egna ögon sett både blottade

blommiga kalsonger och en hel uppsjö av suspekta sigha-linnen.

Det säger väl allt !!! :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå oskyldigt?

Exempelvis i tråden Maitlife har jag med egna ögon sett både blottade

blommiga kalsonger och en hel uppsjö av suspekta sigha-linnen.

Det säger väl allt !!! :ahh:

Ja men det är verkligheten på soien, rena rama vardagen S-N. Och ja säljer inget till blaskerna. :thumbsup: Mvh Maitan. heheheheh

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom kommer inte in på nightlife :crazy: Oskyldigare forum än detta får du nog leta efter,kanske det finns förutfattade meningar hos dig eller..

vad menar du om förutfattade meningar det är väl bara att titta på alla sidormed biler och ..eller

Conny.j

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det är sant,de däringa Singhalinnena är bedrövliga,det finns ju Changlinnen :ok:

Usch ja - snusket och avarterna tar sig olika kamouflerande utryck, men alltid under en och samma nämnare.

Oss luttrade läsare lurar de inte !!! :read:

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...