Jump to content
IGNORERAD

Ilskna hundar...hur stoppar man dem?


Kjell

Recommended Posts

  • Svar 309
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kjell

    73

  • janne_h

    29

  • smilet

    12

  • Tallviking

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tjena!

Frugan kör med slangbella...ett par tre fullträffar på samma hund. Den dyker inte upp utanför oss någon mer gång.

Själv skulle jag testa slangbella för några år sedan..minns ju min ungdom.

En lagom rund sten,nästan ny slangbella. Siktar in mej,spänner gummibanden så långt det går.

Givetvis har man ett gäng nyfikna Thaiare som ska kolla in Falangen.

Känner mej lite som Robin Hood.

Släpper iväg skottet. Tyvärr träffar stenen klykan på slanbella...vilket medför att stenen ändrar riktning märkbart.

Hör en kraftig krasch...stenhelvetet har krossat sidorutan på min bil.

Robin Hoods karriär slutar där. Än idag på fester berättas det om Falangen som siktade på hunden men träffade rutan.

Numer överlåter jag skjutande till min fru. :thumbsup::crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Frugan kör med slangbella...ett par tre fullträffar på samma hund. Den dyker inte upp utanför oss någon mer gång.

Själv skulle jag testa slangbella för några år sedan..minns ju min ungdom.

En lagom rund sten,nästan ny slangbella. Siktar in mej,spänner gummibanden så långt det går.

Givetvis har man ett gäng nyfikna Thaiare som ska kolla in Falangen.

Känner mej lite som Robin Hood.

Släpper iväg skottet. Tyvärr träffar stenen klykan på slanbella...vilket medför att stenen ändrar riktning märkbart.

Hör en kraftig krasch...stenhelvetet har krossat sidorutan på min bil.

Robin Hoods karriär slutar där. Än idag på fester berättas det om Falangen som siktade på hunden men träffade rutan.

Numer överlåter jag skjutande till min fru. :thumbsup::crazy:

Inte allt skjutande, hoppas jag :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag känner jag mig väl 95 % frisk så nu skall jag ta en tur åt andra hållet på området. Brukar inte ta den vägen med vår jycke då jag sett att det är alldeles för många hundar som släppts ut på gatan där.Men nu blir det en promenad ensam med racket och skall försöka hitta huset där den olycksaliga hunden bor.

Har en plan i framtiden att försöka ta min in i föreningen för att liksom styra upp alla problem som irriterar mig och förmodligen många andra. Kanske kan funka då jag vet, enligt frun att jag är omtyckt av de omkring boende. Alltid lika artig och respektfull(fruns ord). Det kan ev gå och då kommer det bli lyckliga gatan här :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser på Nations nyhets sändning 3 telefon kurer som är ockuperade av varsin sovande hund. Tyvärr bara på Thai men det skulle vara intressant att höra dialogen mellan de båda kommentatorerna. Någon som såg inslaget och vet vad det handlade om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom hunden skällde oavbrutet vid 23 tiden så fick jag tillåtelse att sova i sovrummet. :thumbsup: Först höjde jag tempen till 26 och riktade bort luft strömmen och drog på mig en T-skirt. Sedan sov jag som en stock till 03 och behövde ta ett glas vatten och visst skäller hunden fortfarande..helt jäkla otroligt!

Trodde i min enfald att den måste nog vara några 100 meter bort men döm om min förvåning så visade sig att det var en av grannhundarna.Grannarna som båda är läkare och som verkar vara mycket trevliga det lilla som jag träffat dem,förstås...Frun i huset är också kund hos frugan och de är också vänner sedan många år.. De har 4 hundar varav en verkar särdeles ilsk så han får hållas inom eget hägn.

Man kan ju tycka att det blev lite lättare nu för båda har tilltalat mig på engelska och verkar inte den typen som förlorar sitt face så där lätt.

Om jag frågar frun om jag kanske möjligen skulle...så blir det ett blankt NEJ! :13:

Eftersom åtminstone Bibben förstått att jag har en diplomatiska ådra av rang så kanske jag bara så där av en händelse skulle gå förbi och fråga så där bara i farten om de vet varför deras hund-satan skäller nattetid... :thumbsup:

Vår grind i förgrunden och bakom den gröna presenningen huserar deras monster till hund. Den som gömmer sig lite bakom pelaren är den skäller/ylar och den som har lägst i rang i gruppen

post-4345-0-82815000-1326788579_thumb.jp

post-4345-0-24550200-1326788598_thumb.jp

post-4345-0-58399700-1326788619_thumb.jp

post-4345-0-82815000-1326788579_thumb.jp

post-4345-0-24550200-1326788598_thumb.jp

post-4345-0-58399700-1326788619_thumb.jp

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom hunden skällde oavbrutet vid 23 tiden så fick jag tillåtelse att sova i sovrummet. Först höjde jag tempen till 26 och riktade bort luft strömmen och tog på en T-skirt. Sedan sov jag som en stock till 03 och behövde ta ett glas vatten och visst skäller hunden fortfarande..helt jäkla otroligt!

Trodde i min enfald att den måste nog vara några 100 meter bort men döm om min förvåning så visade sig att det var en av grannhundarna.Grannarna som båda är läkare och som verkar vara mycket trevliga det lilla som jag träffat dem,förstås...Frun i huset är också kund hos frugan och de är också vänner sedan många år.. De har 4 hundar varav en verkar särdeles ilsk så han får hållas inom eget hägn.

Man kan ju tycka att det blev lite lättare nu för båda har tilltalat mig på engelska och verkar inte den typen som förlorar sitt face så där lätt.

Om jag frågar frun om jag kanske möjligen skulle...så blir det ett blankt NEJ! :13:

Eftersom åtminstone Bibben förstått att jag har en diplomatiska ådra av rang så kanske jag bara så där av en händelse skulle gå förbi och fråga så där bara i farten om de vet varför deras hund-satan skäller nattetid... :thumbsup:

Vår grind i förgrunden och bakom den gröna presenningen huserar deras monster till hund. Den som gömmer sig lite bakom pelaren är den skäller/ylar och den som har lägst i rang i gruppen

Det förvånar mig inte alls att grannen är läkare och jättetrevliga. Verkar som hunden är understimulerad. Och skäller för att få uppmärksamhet.

Det verkar som grannen har skaffat sig hund utan att ha tillräcklig tid för den.

Därav så skäller den. Den signalerar, här är jag kom och bry er om mig.

En vanlig orsak till att hundar skäller när man ej är hemma.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förvånar mig inte alls att grannen är läkare och jättetrevliga. Verkar som hunden är understimulerad. Och skäller för att få uppmärksamhet.

Det verkar som grannen har skaffat sig hund utan att ha tillräcklig tid för den.

Därav så skäller den. Den signalerar, här är jag kom och bry er om mig.

En vanlig orsak till att hundar skäller när man ej är hemma.

Mvh Janne

Jag kan tycka med en sådan utbildning borde man väl ha bättre förstånd.Om de inte sover med hörlurar på sig så torde de väl uppmärksamma att hunden mår dåligt...va!... Jag möter dem på morgonen när jag rastar vår jycke och det är alltid så artigt och belevat. Alla deras 3 hundar rusar alltid fram till grinden med viftande svansar och vill hälsa på gucci och det brukar oftast sluta att den med lägst rang blir tillsagt att lugna ned sig lite. Det uppstår alltid lite käbbel och den hunden som får lite stryk mentalt är också den som ylar på nätterna och även nu i skrivande stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tycka med en sådan utbildning borde man väl ha bättre förstånd.Om de inte sover med hörlurar på sig så torde de väl uppmärksamma att hunden mår dåligt...va!... Jag möter dem på morgonen när jag rastar vår jycke och det är alltid så artigt och belevat. Alla deras 3 hundar rusar alltid fram till grinden med viftande svansar och vill hälsa på gucci och det brukar oftast sluta att den med lägst rang blir tillsagt att lugna ned sig lite. Det uppstår alltid lite käbbel och den hunden som får lite stryk mentalt är också den som ylar på nätterna och även nu i skrivande stund.

Nu är dom ju läkare och ej hundpsykologer. Då det är föga förvånande att dom ej förstår orsaken till hundens beteende.

Att säga till dom misstänker jag inte hjälper då ägarna inte förstår vad hunden vill säga. Men det verkar på det du berättar att hunden är ensam. Och pockar på uppmärksamhet.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Att klaga på en hundägare, vare sig i Sverige eller Thailand...år ganska dödfött. Försvars attityd direkt. Mina barn och mina hundar känsligt ämne som ej tål kritik..

Vi har i vårt område ett antal hundägare som låter hundarna strosa fritt i området... Lönlöst att säga något.

Det som eventuellt kan fungera, är att man inför ett samfällighetsmöte har preparerat ordföranden med nya ordningsstadgar. Ingen behöver förlora ansiktet.

Jag kommer att göra det själv inför vårt nästa möte om dessa hundar som ränner omkring på samfällighetens gator...

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Kjell! Tror jag hittat lösningen på ditt problem

post-3485-0-19618400-1326889557_thumb.gi

bonton.se

post-3485-0-19618400-1326889557_thumb.gi

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är bäste dräng kan du se hund jäveln när den skäller.gör så här tag ett vapen av dödlig kaliber sikta skjut och vips hundjäveln skäller ej mer :not_i:

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är bäste dräng kan du se hund jäveln när den skäller.gör så här tag ett vapen av dödlig kaliber sikta skjut och vips hundjäveln skäller ej mer :not_i:

Ha-ha...man skulle vilja rensa området från några byrackor det är absolut helt sant :police: Thaiarna går bara omkring och lider i det tysta. en del ser jag motionerar med käppar utifall att någon bastard skulle få för sig nåt...men ingen tar tag i grund problemet. Det är inte fråga om utan NÄR jag blir föreningens starke ordförande då jädrar är slut på skällande och rännande på lösa byrackor på området... :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gucci är väl fruns hund(8 år) självfallet men numera när jag fått lite disciplin på den, så är det mig den tyr sig till. Han ligger och har 100 koll och om jag rör mig minsta så rycker han till...men jobbar på att få honom att slappna av . Har haft en hel del olater för sig som både frun och hennes personal inte kunnat hantera men på några tuffa tag från mig, när jag gett honom ett tik- bett så har han lärt sig. Försöker också hinna med att bryta av honom när han börjar stressa upp sig. Kan väl säga att frun och personalen är imponerade. :14:

Det enda som jag lite gett upp är tiggeriet vid köksbordet. Min fru tycker att han sitter ju så tyst..iofs har hon rätt i det.

Men om vi backar bandet lite och tittar på hur frun ger honom mat. Morgonmål vid 8 och kvällsmål vid 20-21 tiden.Dessemellan får han väl någon kaka eller lite lunch rester på jobbet men inte nåt att tala om.Hunden skall banta. Klart att hunden är på tårna när måltiderna serveras i en liten skål, strl efterrätt. Hunden doppar ned nosen och sväljer utan att tugga.Han är klar inom loppet av 1-2 minuter.Sedan blir det en rejäl rivstart ut i köket där vi sitter och så sitter han och tigger. :nyam:

Eftersom frun inget förstår så tog jag lagen i egna händer för så här kan det banne mig inte fortsätta.

I dag så lade jag upp maten på 4 helsidor typ svensk tidningspapper och spred ut allt men i 3 omgångar

Vad händer..japp han går där och letar en och en och tuggar och tuggar och är hur harmonisk som helst.Mellan varje omgång tror han allt är över och lämnar matplatsen lugnt och sansat.Efter 4 min så får han nästa omgång men allt går lugnt utan minsta stress. :thumbsup:

Jag sitter och äter men han bryr sig inte utan lägger sig vid sin favoritplats vid gallerdörren och spanar ut. Blev så häpen att jag var tvungen gå och kika men han tittade på mig men sedan var det lugnt.

Det blir nåt att berätta för frun men att hon skall sluta mata den vid bordet är en utopi. :(

post-4345-0-42652100-1326980656_thumb.jp

post-4345-0-30822800-1326980688_thumb.jp

post-4345-0-42652100-1326980656_thumb.jp

post-4345-0-30822800-1326980688_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Gucci är väl fruns hund(8 år) självfallet men numera när jag fått lite disciplin på den, så är det mig den tyr sig till. Han ligger och har 100 koll och om jag rör mig minsta så rycker han till...men jobbar på att få honom att slappna av . Har haft en hel del olater för sig som både frun och hennes personal inte kunnat hantera men på några tuffa tag från mig, när jag gett honom ett tik- bett så har han lärt sig. Försöker också hinna med att bryta av honom när han börjar stressa upp sig. Kan väl säga att frun och personalen är imponerade. :14:

Det enda som jag lite gett upp är tiggeriet vid köksbordet. Min fru tycker att han sitter ju så tyst..iofs har hon rätt i det.

Men om vi backar bandet lite och tittar på hur frun ger honom mat. Morgonmål vid 8 och kvällsmål vid 20-21 tiden.Dessemellan får han väl någon kaka eller lite lunch rester på jobbet men inte nåt att tala om.Hunden skall banta. Klart att hunden är på tårna när måltiderna serveras i en liten skål, strl efterrätt. Hunden doppar ned nosen och sväljer utan att tugga.Han är klar inom loppet av 1-2 minuter.Sedan blir det en rejäl rivstart ut i köket där vi sitter och så sitter han och tigger. :nyam:

Eftersom frun inget förstår så tog jag lagen i egna händer för så här kan det banne mig inte fortsätta.

I dag så lade jag upp maten på 4 helsidor typ svensk tidningspapper och spred ut allt men i 3 omgångar

Vad händer..japp han går där och letar en och en och tuggar och tuggar och är hur harmonisk som helst.Mellan varje omgång tror han allt är över och lämnar matplatsen lugnt och sansat.Efter 4 min så får han nästa omgång men allt går lugnt utan minsta stress. :thumbsup:

Jag sitter och äter men han bryr sig inte utan lägger sig vid sin favoritplats vid gallerdörren och spanar ut. Blev så häpen att jag var tvungen gå och kika men han tittade på mig men sedan var det lugnt.

Det blir nåt att berätta för frun men att hon skall sluta mata den vid bordet är en utopi. :(

Om man vill ha en tiggare vid bordet så är ju det en smaksak för var och en. Det behöver ju inte vara fel om man inte störs av det själv. Dock när du vill lära hunden saker så är det bra med godis. Köp gärna något torrfoder i djuraffären (om ni inte redan ger honom detta som mat?)

ta några sådana i fickan i en plastpåse då dom ofta smular. Sen kan du med uppmuntran så fort hunden gör rätt ge den en bit torrfoder som belöning. Var noga med att INTE straffa hunden när den gör fel. Utan belöna istället när den gör rätt. På så sätt så känner hunden positiv stimulans av att göra rätt och eftersträvar att göra så.

Det finns en ny metod som heter klickermetoden. Har ej praktiserat den själv men läst om den.

Den går ut på liknande positiv stimuli att du har en klicker i handen som du klickar med när hunden gör rätt. Samtidigt så ger du hunden en godisbit när den gör rätt.

På så sätt så kopplar den klickern till belöningen och förstår att den gör rätt.

Varför är då detta så bra kan man undra? En hund lever bara i nuet. Den förstår endast det som händer nu. Och klickern är mera snabb att tala om för hunden när den gör rätt i just det ögonblicket den gör rätt.

Som exempel om en hund gör fel och du kommer en minut senare och skäller på hunden. Så fattar den njada. Då man isåfall är för sent ute för att få den att förstå.

Men ledordet om du vill ha pli på hunden och lära den saker är positiv stimuli.

Ska för övrigt skaffa mig en schäferhundsvalp när jag kommer ner i vår. Så det ska bli spännande hur bra man kan lyckas med den. Och utbilda min fru,s systerdotter att träna den när jag är i Sverige.

Vi kanske kan ta en öl och prata hundar då. Då jag har ett av husen i Vatcharapon i Bangkok.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst om klick metoden men inte använt mig av den. Annars så belönar jag honom.Det finns inget bättre sätt att få en hunds uppmärksamhet än mat.

En öl eller två vore gott och så långt bor du inte från oss. Vi bor på Senanikom 1 Lat Phrao

Ha det gott

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst är det ett jäkla ofog att mata hunden vid bordet, men när hon sitter så här,,,,,,,,

post-6273-0-26625000-1326986827_thumb.jp

och sedan står upp på baktassarna och dansar som en cirkus hund, så vet hon att jag brukar bjuda på en smakbit, men inte mer

post-6273-0-26625000-1326986827_thumb.jp

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst är det ett jäkla ofog att mata hunden vid bordet, men när hon sitter så här,,,,,,,,

post-6273-0-26625000-1326986827_thumb.jp

och sedan står upp på baktassarna och dansar som en cirkus hund, så vet hon att jag brukar bjuda på en smakbit, men inte mer

Är det där en hund?ödetomterna varje kväll

köpte en 22

Ser ut som en ulltott!

Jag menade ett stort gap med över 50 kg bakom!

År uppvuxen med stora hundar, så inte specellt rädd, finns dock vissa herrelösa som jag backar för.

Hade en Engelsman som bodde på 9 karat i Pattis, han gick över

Ändrades av amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste försöka utveckla tråden lite även om det råder en viss terrorbalans för närvarande mellan hunden och mig.

Styrke balansen är helt klart till min fördel då han flyr om jag hotar med stryk :13: men ändå lik väl förbannat ger han sig inte.

Lite av USAs problem men på en liten lägre nivå,förstås

Lyfta tråden var det visst..japp!

I morse när frun gick till bilen sitter en duva? helt stilla. Nå, detta är knappast normalt så vad kan ha hänt...kanske katterna fått tag på den på något sätt?

Var ut och tittade till den och den kan gå och vingarna verkar vara intakta. Någon skada är det nog trots allt.

Skall ta på mig handskar och fälla ut vingarna och se om jag kan se något. Väntar dock ett tag om den bara skulle befinner sig i chock och det ordnar till sig.

Håller koll genom fönstret att ingen katt jäkel hittar den.Kan inte släppa ut hunden än så länge, för vem vet vad den kan ta sig till?

post-4345-0-31112200-1327119783_thumb.jp

post-4345-0-31112200-1327119783_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Rusade ut när jag hörde lite oväsen och mycket riktigt så var det ett katt skrälle som var på den.Med ett vilt vrål och med full sula under flip flopsen såg jag till att katt f-n försvann som en oljad blixt. Har lyft upp den och konstaterat att ena vingen inte fungerar. Ödet för fågeln verkar vara beseglat...men på vilket sätt skall den gå hädan...

Tog ihjäl en fågel som en av syrrans katter lekt med med en hammare för några år sedan och de hammarslagen ekar fortfarande ibland i mitt huvud.

Måste ta mig en dusch och fundera på om naturens brutala värld är det som gäller men står jag ut med att katterna leker ihjäl den...

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu läst 17 sidor, det verkar som att du har ett större problem än diverse djur du inte kan hantera.

Det är ju jättebra att du kan skrämma en hund med tennisracket, han glömmer inte det men den dan du kommer utan racket så vet du inte vad som händer. Jag har läst många goda råd i denna tråd men det är svårt att veta vilka som är goda..

Det handlar om att visa respekt för varandra, om du hade gått förbi hundjäveln dag efter dag utan att reagera så hade han skitit i dig.

Men att slå en hund vinner du inget på, han kan bli rädd för dig en stund men får han chansen så biter han dig.

Du kan prova och komma hem till mig och min lilla gosehund.

post-3174-0-21213000-1327127956.jpg

post-3174-0-75213000-1327127957.jpg

post-3174-0-13335800-1327127959.jpg

post-3174-0-00927000-1327127961.jpg

post-3174-0-21213000-1327127956.jpg

post-3174-0-75213000-1327127957.jpg

post-3174-0-13335800-1327127959.jpg

post-3174-0-00927000-1327127961.jpg

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu läst 17 sidor, det verkar som att du har ett större problem än diverse djur du inte kan hantera.

Det är ju jättebra att du kan skrämma en hund med tennisracket, han glömmer inte det men den dan du kommer utan racket så vet du inte vad som händer. Jag har läst många goda råd i denna tråd men det är svårt att veta vilka som är goda..

Det handlar om att visa respekt för varandra, om du hade gått förbi hundjäveln dag efter dag utan att reagera så hade han skitit i dig.

Men att slå en hund vinner du inget på, han kan bli rädd för dig en stund men får han chansen så biter han dig.

Du kan prova och komma hem till mig och min lilla gosehund.

Hm,här ser man tacken för att man försöker skapa en tråd som förvisso inte kommer röna någon form av litterärt pris.

Nu verkar det förvisso inte som du läst den och förstått om du förstår vinken.

Din kommentar om mina ev andra problem lämnar jag en minus karma på :good:

Och undrar vad Kim gav + karma för..vore intressant att veta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm,här ser man tacken för att man försöker skapa en tråd som förvisso inte kommer röna någon form av litterärt pris.

Nu verkar det förvisso inte som du läst den och förstått om du förstår vinken.

Din kommentar om mina ev andra problem lämnar jag en minus karma på :good:

Och undrar vad Kim gav + karma för..vore intressant att veta?

Hej Kjell

Jag tror inte du har några större problem förrutom hundar och katter.

Du skrev

Nu verkar det förvisso inte som du läst den och förstått om du förstår vinken.

Jag har läst och jag har under min uppväxt alltid varit omgiven av hundar(det får du tolka som du vill) och det enda jag kan säga dig skaffa dig en knähund som du kan slå om den är dum.

mvh

Bengt

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kjell

Jag tror inte du har några större problem förrutom hundar och katter.

Du skrev

Nu verkar det förvisso inte som du läst den och förstått om du förstår vinken.

Jag har läst och jag har under min uppväxt alltid varit omgiven av hundar(det får du tolka som du vill) och det enda jag kan säga dig skaffa dig en knähund som du kan slå om den är dum.

mvh

Bengt

Bäst att lämna denna mening utan kommentar men en minus karma är den allt värd!

Och om jag får be dig ödmjukt bespara mig dina framtida kommentarer i denna tråd vore det hyvens av dig :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...