Jump to content
IGNORERAD

Ilskna hundar...hur stoppar man dem?


Kjell

Recommended Posts

I området där vi bor finns det i de flesta husen hundar som verkar ta vakt hållning på allvar. Det är ett dj...la skällande och morrande och vissa hundar blir så till sig att man får tacka sin lyckliga stjärna att det är staket mellan oss. Tar alltid en morgon/kvälls promenad med vår hund och även om inget hänt ännu så känns det som en tidsfråga innan någon best slipper ut på gatan.Dessutom utanför bommen till vårt område finns det tyvärr 2 byrackor som alltid verkar vara lösa och så fort de ser mig kommer morrande emot mig. Har haft båda 2 någon meter ifrån mig och fått backa mig bort långsamt.De boende som finns i närheten inkl vakten gör bara tama försök tala hundarna till rätta men de skiter hundarna högaktningsfullt i. Frun säger att det är nog inte så farligt men jag känner mig mordlysten och funderar som bäst hur fan jag skall döda dem...gärna långsamt om det är möjligt

Försökt hittat peppar spray men utan framgång så nu tar jag ett racket med mig och gör utfall och det verkar ha avsedd effekt.

Men det kan jag ju inte ha med mig jämt och ständigt..

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 309
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kjell

    73

  • janne_h

    29

  • smilet

    12

  • Tallviking

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Rått gift i en bit kött, sen dör fanskapen

Funderat på det men anar att jag då framstår som skäligen misstänkt för folket som bor utanför området.. :not_i: .

Funderat också på några rejäla träsko sparkar mitt i bringan så kanske de omvärderar mig men risken finns förstås att de hinner tugga på mig först :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tagit med mig sk gångstavar från Sverige, de är hundarna rädda för, liksom en del äldre har en käpp/vandringsstav eller en påk med sig. Skrämmer de flesta hundar också.

Eller gör som ungarna i vårt grannskap, utrusta dig med ett antal lagom stora stenar i fickan. Kasta mot hundarna om de kommer för nära. Hundarna här omkring brukar iaf springa från platsen snabbt om de ser stenar i handen, de vet vad som väntar. Inget jag rekommenderar mot alla hundar (många är ju harmlösa), men de jobbigaste blir du oftast av med.

Råttgift har tyvärr dödat många av de helt oskyldiga hundarna i vårt område och råttgift leder till en mycket plågsam död tyvärr.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Teleskopbatong och ev pepparspray bör fungera bra mot kräken...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett koppen, modell kedja med mig på våra morgonpromenader, räcker med att hytta åt dem så viker dom av direkt, en ilsken fan ville på min jycke ända tills han fick ett rapp med kedjan. Nu morrar han fortfarande men kommer inte inom slaglängd så att säga!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr får du nog finna dig i detta problem. Hundar springer lösa överallt i Thailand, i alla fall här i Chiang Mai där vi bor. Både sådana medhusse/matte och streetdogs..

Vi har samma problem i vårt område. Jag har en liten Pom som jag titt som tätt måste lyfta upp då det kommer en löshund springande.

Att börja sparka på dom eller förgifta dom är nog att be om problem med thai. Har väl med buddsimen att göra.. Jag brukar stampa rejält i marken om dom närmar sig ,brukar hjälpa.

De flesta är ju inte aggressiva som de du beskriver, utan är ganska skygga...

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag hade sällskap av frun häromdagen så brydde sig inte hundarna...antar de kände igen henne och då var det ok. Hade dock beväpnat mig med några väl utvalda stenar trots fruns protester men tyvärr kom de ej till användning :angry:

Link to comment
Dela på andra sajter

Teleskopbatong och ev pepparspray bör fungera bra mot kräken...

Följer ibland med frun till Old Siam och där skall det tydligen finnas vapen affärer men hur jag än letat diskret(för frun) så har jag inte hittat någon. Läst också att Central Plaza Lat Phrao skall ha en affär på bottenplanet men inte stod den att finna. :(

Mitt hopp står nu till MBK för där borde väl allt mellan himmel och jord finnas till salu. :rolleyes:

Min bror menar att pepparspray är inte att rekommendera då man måste rengöra ögonen på hundarna..men det vete tusan om det stämmer och vems problem är det då...inte mitt allafall :haha:

Men en teleskop batong vore bra att rappa med... :slap: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Soft Airgun?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Har ni hund?

Våld leder till våld.

Vatten fungerar utmärkt som forden34 säger +

Smilet

Ändrades av smilet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr får du nog finna dig i detta problem. Hundar springer lösa överallt i Thailand, i alla fall här i Chiang Mai där vi bor. Både sådana medhusse/matte och streetdogs..

Vi har samma problem i vårt område. Jag har en liten Pom som jag titt som tätt måste lyfta upp då det kommer en löshund springande.

Att börja sparka på dom eller förgifta dom är nog att be om problem med thai. Har väl med buddsimen att göra.. Jag brukar stampa rejält i marken om dom närmar sig ,brukar hjälpa.

De flesta är ju inte aggressiva som de du beskriver, utan är ganska skygga...

Egentligen gillar jag hundar men den här ilskna revir pinkande sorten har jag svårt med. Ingen av de 2 hundarna jag har problem med verkar ha någon ägare så luggslitna som de ser ut.Troligen så kommer det funka med tiden att jag vevar i luften några gånger med något tillhygge så sätter man sig nog snabbt i respekt. Förhoppningsvis får man byrackorna att begripa att nu kommer den där galningen så nog säkrast att hålla sig undan. :13:

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen gillar jag hundar men den här ilskna revir pinkande sorten har jag svårt med. Ingen av de 2 hundarna jag har problem med verkar ha någon ägare så luggslitna som de ser ut.Troligen så kommer det funka med tiden att jag vevar i luften några gånger med något tillhygge så sätter man sig nog snabbt i respekt. Förhoppningsvis får man byrackorna att begripa att nu kommer den där galningen så nog säkrast att hålla sig undan. :13:

Bättre taktik, stampa och klappa i händerna, vifta med en påk .

----- att skada hundarna tror jag inte kommer att ses med blida ögon av Thai. även om de är agressiva gathundar...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Fått backa"

Då visar DU din rädsla och hunden är mera intrsserad av dig.

Smilet

I området där vi bor finns det i de flesta husen hundar som verkar ta vakt hållning på allvar. Det är ett dj...la skällande och morrande och vissa hundar blir så till sig att man får tacka sin lyckliga stjärna att det är staket mellan oss. Tar alltid en morgon/kvälls promenad med vår hund och även om inget hänt ännu så känns det som en tidsfråga innan någon best slipper ut på gatan.Dessutom utanför bommen till vårt område finns det tyvärr 2 byrackor som alltid verkar vara lösa och så fort de ser mig kommer morrande emot mig. Har haft båda 2 någon meter ifrån mig och fått backa mig bort långsamt.De boende som finns i närheten inkl vakten gör bara tama försök tala hundarna till rätta men de skiter hundarna högaktningsfullt i. Frun säger att det är nog inte så farligt men jag känner mig mordlysten och funderar som bäst hur fan jag skall döda dem...gärna långsamt om det är möjligt

Försökt hittat peppar spray men utan framgång så nu tar jag ett racket med mig och gör utfall och det verkar ha avsedd effekt.

Men det kan jag ju inte ha med mig jämt och ständigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Psykologi.. du måste visa vem som är boss.

Testa stå rakt, händerna bakom ryggen, börjar de skälla o ha sig, gör ett högt "schh" ljud, o rör dig framåt, som om du försöker blockera hunden. Rör den sig åt sidan, rör dig också åt sidan, men behåll lugnet.

Hunden kommer bli undergiven mot dig, men det kan ta ett par försök innan den fattar att du inte kommer ge dig.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Psykologi.. du måste visa vem som är boss.

Testa stå rakt, händerna bakom ryggen, börjar de skälla o ha sig, gör ett högt "schh" ljud, o rör dig framåt, som om du försöker blockera hunden. Rör den sig åt sidan, rör dig också åt sidan, men behåll lugnet.

Hunden kommer bli undergiven mot dig, men det kan ta ett par försök innan den fattar att du inte kommer ge dig.

++

Bra honken du är hundägare och vet hur man gör

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Psykologi.. du måste visa vem som är boss.

Testa stå rakt, händerna bakom ryggen, börjar de skälla o ha sig, gör ett högt "schh" ljud, o rör dig framåt, som om du försöker blockera hunden. Rör den sig åt sidan, rör dig också åt sidan, men behåll lugnet.

Hunden kommer bli undergiven mot dig, men det kan ta ett par försök innan den fattar att du inte kommer ge dig.

Ett bra tips men tycker man det är obehagligt så kan man vända ryggen till hunden och nochalera dem helt. Viktigt med det som Honken skriver om sinnestillståndet. Hundar känner av både rädsla och islka.

Jag blev attakerad av en hund på morgonen men vände den bara ryggen och så gick jag vidare. Lite obehagkigt men hunden stora bara kvar och skällde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Psykologi.. du måste visa vem som är boss.

Testa stå rakt, händerna bakom ryggen, börjar de skälla o ha sig, gör ett högt "schh" ljud, o rör dig framåt, som om du försöker blockera hunden. Rör den sig åt sidan, rör dig också åt sidan, men behåll lugnet.

Hunden kommer bli undergiven mot dig, men det kan ta ett par försök innan den fattar att du inte kommer ge dig.

Testat detta men det blev bara att hundarna ryckte lite framåt med bakåt strukna öron och tänderna helt blottade.Insåg efter några minuters ställnings krig att den matchen skulle jag inte vinna utan det blev att retirera ut från deras revir. Egentligen skulle jag vilja hitta en liten peppar spray flaska och ge dem en liten läxa för livet men det är oklart vilken påverkan det ger för mitt "face" i omgivningen.Tillsvidare så får det bli ett racket som jag viftar djä..ligt hotfullt med men spray känns som "pay back time" och "end of story"och skulle faktiskt kännas gott :rofl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Testat detta men det blev bara att hundarna ryckte lite framåt med bakåt strukna öron och tänderna helt blottade.Insåg efter några minuters ställnings krig att den matchen skulle jag inte vinna utan det blev att retirera ut från deras revir. Egentligen skulle jag vilja hitta en liten peppar spray flaska och ge dem en liten läxa för livet men det är oklart vilken påverkan det ger för mitt "face" i omgivningen.Tillsvidare så får det bli ett racket som jag viftar djä..ligt hotfullt med men spray känns som "pay back time" och "end of story"och skulle faktiskt kännas gott :rofl:

Hundar har bra minne, du har redan visat din rädsla

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

En sådan där liten racket som man slår ihjäl insekter med tycker inte hundarna om att få på nosen av!

Om det är så att man är tvungen att leva nära inpå besten, så är matmutor oslagbart.

Skulle jag vara helt obeväpnad så brukar jag böja mig ner, låtsas plocka upp sten och finta ett kast, hundarna känner igen rörelsen och vet att det gör ont!

Mvvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Testat detta men det blev bara att hundarna ryckte lite framåt med bakåt strukna öron och tänderna helt blottade.Insåg efter några minuters ställnings krig att den matchen skulle jag inte vinna utan det blev att retirera ut från deras revir. Egentligen skulle jag vilja hitta en liten peppar spray flaska och ge dem en liten läxa för livet men det är oklart vilken påverkan det ger för mitt "face" i omgivningen.Tillsvidare så får det bli ett racket som jag viftar djä..ligt hotfullt med men spray känns som "pay back time" och "end of story"och skulle faktiskt kännas gott :rofl:

Du får inte visa rädsla alls.

Tex, om du står stilla, händer bakom ryggen o de håller på, gör "schh" ljudet, ta ett litet steg fram, med ena benet bara. Stanna upp. Hunden kommer undra vad du gör, den kommer bli först osäker o tro att du möjligen attackerar den. Men stannar du upp så ser den efter ett tag att du inte vill en illa.

Skrik inte eller vråla åt hunden, viktigast är att du bibehållet lunget o du ska kontrollera läget.

Hade detta strul med en hund som höll hus kring mitt hus här i BKK, körde de där lite då och då på den när den vart som jobbigast.

Idag kan jag klappa hunden utan problem.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hundar är flockdjur och alla flockar måste ha en ledare

Hunden ser sig själv som ledare fram till någon utmanar den och visar den vem som bestämmer

Följ Honkens råd och "ta befälet" och visa att han inte kan skrämma dig samt visa att det är du som bestämmer genom dina rörelser och att du visar att du inte är rädd så löser det sig

Enda problemet är om hunden har t.ex Rabies för då slås normala beteenden ut. Då är det bara våld som funkar tyvärr

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...