Jump to content
IGNORERAD

Ilskna hundar...hur stoppar man dem?


Kjell

Recommended Posts

En gathund vet man inte om den är frisk eller sjuk i huvet. Då är det dumt att blänga på den. Då detta signalerar typ ska vi slåss. Om man sen ler mot den så tolkar den detta som ett ytterligare tecken på utmaning.

Jag tror faktiskt inte att det är något större problem längre. I.o.m kjells utfall häromkvälen mot gathunden vann han. Genom att hunden avvek så accepterade hunden att han inte är över kjell i rangordning och därmed är den saken utagerad.

Då är det bättre för kjell att agera som en ledare och helt enkelt negligera gathunden framöver.

Att hunden morrade mot kjell från första början är naturligtvis att hunden ser det som att han inkräktar på hundens territorium. Och måste då fastställa genom att utmana kjell om vem som står högst i rang.

Just nu är det kjell. Och det vore väl korkat att utmana hunden igen då?

Mvh Janne

Utmana en hund man redan tagit befälet över behövs aldrig eftersom den normalt aldrig försöker utmana dig igen om inte något speciellt händer

Av vilken anledning anser du då att han behöver spänna ögonen i den? Förutom att riskera problem?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 309
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kjell

    73

  • janne_h

    29

  • smilet

    12

  • Tallviking

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Av vilken anledning anser du då att han behöver spänna ögonen i den? Förutom att riskera problem?

Mvh Janne

Den initiala träffen, som jag sa förut, för att ta kontrollen. alternativet är att springa mot dom och låtsas "anfalla" men med en sjuk hund kan vilken metod som helst slå fel så man måste alltid se hur hunden reagerar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En gathund vet man inte om den är frisk eller sjuk i huvet. Då är det dumt att blänga på den. Då detta signalerar typ ska vi slåss. Om man sen ler mot den så tolkar den detta som ett ytterligare tecken på utmaning.

...

Mvh Janne

Ja, att visa tänderna mot en hund är vad jag förstår inte så lyckat. Enligt hundens tänk ett tecken på aggression.

Tacka vet jag katter... de springer och gömmer sig om en okänd dyker upp ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, att visa tänderna mot en hund är vad jag förstår inte så lyckat. Enligt hundens tänk ett tecken på aggression.

Tacka vet jag katter... de springer och gömmer sig om en okänd dyker upp :wink:

Herr Chang har talat.

Är inte att jaga dom med en pinne i handen eller skrika och vifta med händerna ett tecken på aggression ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte att jaga dom med en pinne i handen eller skrika och vifta med händerna ett tecken på aggression ?

Knappast!

Snarare ett en typ av försvar mot en aggresiv hund.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappast!

Snarare ett en typ av försvar mot en aggresiv hund.

Aggression eller aggressivitet är ett angripande, utmanande eller fientligt beteende hos medlemmar av samma art som avser att orsaka smärta eller skada. Rovdjursbeteende mellan medlemmar av en art mot en annan beskrivs också som aggression. En annan definition är att aggression är ett beteende som avser öka en varelses sociala dominans i förhållande till en annan varelses dominerande position.[1] Aggression tar sig i olika uttryck, och kan uttryckas fysiskt, psykiskt eller verbalt, samt direkt eller indirekt.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Aggression eller aggressivitet är ett angripande, utmanande eller fientligt beteende hos medlemmar av samma art som avser att orsaka smärta eller skada. Rovdjursbeteende mellan medlemmar av en art mot en annan beskrivs också som aggression. En annan definition är att aggression är ett beteende som avser öka en varelses sociala dominans i förhållande till en annan varelses dominerande position.[1] Aggression tar sig i olika uttryck, och kan uttryckas fysiskt, psykiskt eller verbalt, samt direkt eller indirekt.

Om jag skall säga något positivt om ditt inlägg, så får det bli - du verkar vara en väldigt ambitiös kille och sparar ingen möda att försvara ditt ursprungstänk.

Som gammal "försvarsarbetare" så borde du väl ändå se skillnaden mellan en aggresiv handling och en handling i försvar.

Att stå inför en aggresiv hund och vifta med nävar och pinnar i ren och skär rädsla är ingen aggresiv handlin, utan en handling i försvar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skall säga något positivt om ditt inlägg, så får det bli - du verkar vara en väldigt ambitiös kille och sparar ingen möda att försvara ditt ursprungstänk.

Som gammal "försvarsarbetare" så borde du väl ändå se skillnaden mellan en aggresiv handling och en handling i försvar.

Att stå inför en aggresiv hund och vifta med nävar och pinnar i ren och skär rädsla är ingen aggresiv handlin, utan en handling i försvar.

Nej. Att springa mot en hund med en pinne i handen och verka hotfull skiljer sig inte om hunden innan varit aggresiv eller inte. Hunden uppfattar det "språk" du talar på samma sätt. Ganska grundläggande psykologi

Aggresivitet är det du gör. Inte varför du gör det.

Att visa aggression som försvar är precis lika aggresivt som att gå till anfall med aggression

Enda skillnaden i det du säger är hur du, internt upplever skillnaden. För hunden är det samma sak.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Att springa mot en hund med en pinne i handen och verka hotfull skiljer sig inte om hunden innan varit aggresiv eller inte. Hunden uppfattar det "språk" du talar på samma sätt. Ganska grundläggande psykologi

Aggresivitet är det du gör. Inte varför du gör det.

Att visa aggression som försvar är precis lika aggresivt som att gå till anfall med aggression

Enda skillnaden i det du säger är hur du, internt upplever skillnaden. För hunden är det samma sak.

Det är bra, Tallen - kör så det ryker!

Jag viker mej inför "mission impossible". :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hår- klyverier i all ära! Visst uttryckte jag mig aggressivt som försvar då hundarna anföll mig men allt i själv-försvar och då anser jag att den andra sidan får bära hela och den enda skulden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte att jaga dom med en pinne i handen eller skrika och vifta med händerna ett tecken på aggression ?

Ähum... visst är det uppenbart så. Jag skrev alltså om ett beteende som kanske oväntat för en del uppfattas som aggressivt av hunden. Vet man inget om hundar så tänker man sig nog inte att ett enkelt leende kan ställa till det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Att springa mot en hund med en pinne i handen och verka hotfull skiljer sig inte om hunden innan varit aggresiv eller inte. Hunden uppfattar det "språk" du talar på samma sätt. Ganska grundläggande psykologi

Aggresivitet är det du gör. Inte varför du gör det.

Att visa aggression som försvar är precis lika aggresivt som att gå till anfall med aggression

Enda skillnaden i det du säger är hur du, internt upplever skillnaden. För hunden är det samma sak.

Jag vet inte exakt din bakgrund i försvaret. Men du får göra skillnad på människor och hundar i det avseendet. Själv är jag gammal militär hundförare och har även haft hund varit aktiv i SBK o.s.v.

Det jag beskriver är basic hundspråk som man får lära sig som hundförare/aktiv inom SBK.

Känner du hunden eller ägaren någorlunda så fungerar din metod ofta i.o.m att du inte alltid uppfattas som främmande i den bemärkelsen att du då inger en viss respekt redan från början.

Men för att överföra det på din nivå så är det som om du på gatan skulle skrika till en person som kommer mot dig. Stick härifrån din dumma djävel på ett aggresivt sätt.

En vanlig person går åt sidan för att undvika konflikt. Medans om du har otur så träffar du på en pundare som anfaller dig tillbaka mot all logik.

En sak som vi fick lära oss i det militära på hundgården. Då hunpsykologi var en stor del av träningen. Är att överaska en hund ger respekt i sig. Om hunden morrar och du helt plötsligt skulle tvärtemot vad hunden är van vid som exempel, skulle börja hjula mot den. Då inger det respekt i sig. Då hunden hamnar i en situation den aldrig upplevt förut och vet inte hur den ska hantera detta. Detta kan då få hunden i underlydnadställning.

I kjells fall så gjorde han nånting som jag betvivlar är vanligt hos thailändare. Han tog en pinne och skrek och gick emot hunden. Och hunden gav sig efter detta. Hunden beter sig därefter helt normalt åt sidan när dom möts därefter. I.o.m att dom nu redan gjort upp om vem som bestämmer. Det finns således ingen anledning att stirra hunden i ögonen och skapa yterligare eventuella problem. Utan att prata hundspråk och gå åt sidan från varandra.

Kan ta schäfern som jag hade då han var på ålderns höst. Vi besökte en hundgård. Varav det var en unghund som försökte och låg på för att utmana min hund.

Min hund försökte att undvika honom i det längsta. Men till slut så tröttnade han då unghunden låg på för mycket. Han gav unghunden (även den en schäfer ca 2 år gammal) en omgång på några sekunder innan unghunden gav sig med ett pip. Dom skiljdes därefter åt. Och min hund kunde strosa för sig själv och lukta på blommorna. Och unghunden höll sig på sin kant. Och sökte ej mer konflikt med min hund. Det är även så att hundar är mästare i att läsa kroppspråk. Och förmodligen i.o.m att Kjell vann så utstrålar han en större säkerhet när han rör sig efter detta omedvetet. Vilket en hund läser av och agerar därefter.

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagts ovan finns det absolut ingen anledning att utmana hunden en gång till, dessutom så kan jag garantera att kampen stirra ut inte alltid kommer att leda till en "vinst"

speciellt inte om hunden inte är din egen eller om du inte känner den väldigt bra. Så nu när allt är frid o fröjd låt bara hundarna vara för sig själv utan nya utmaningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer gå och vissla och låtsas som ingenting...det är nog melodin.Om de inte vill påminnas om nederlaget så låtsas jag som om inget har hänt,ha,ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Janne sammanfattade det mycket bra. Låt nu denna hund vara så låter den dig vara. Ömsesidigt. Minns en gång när jag bodde uppe i bergen på Koh Samui och hade en ganska lång och mörk promenad upp till resorten från stora vägen. Helt kolsvart med andra ord. Hade dock en liten ficklampa så det gick hyfsat. Men så, efter ett par dagar var jag åter på väg hem sent på natten då jag hörde ett morr framför mig. Där stod 5-6 hundar med en ledarhund framför de övriga. Bara han morrade och resten blockerade vägen på rad. Det var verkligen en uppvisning av hundarna. Insåg förbaskat snabbt att här kommer jag inte förbi så jag backade sakta och vände mig om gick tillbaka mot vägen. De följde inte efter mig utan stod kvar demonstrativt med det tydliga beskedet att här kommer du inte förbi grabben.

Väl nere vid vägen stoppade jag efter några försök en pickup med en thaikille som snackade hyfsad engelska. Han bekräftade att "streetmaffian" var ett problem för den där resorten och skjutsade mig upp för berget. Nästa dag flyttade jag ner till stranden.

Jag älskar hundar och det är mitt favoritdjur. Men jag har enorm respekt för de.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig har det tricket funkat varje gång. Funkar på hundar, katter och anställda

En osäker hund tar nog fajten då

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Anfall har ALLTID varit bästa försvar, men å andra sidan måste man kanske också ha backup.

På Samui hade ledarhunden backup (trodde den i alla fall), samma med oss människor, se på alla gängbildningar, en och en är de inte så tuffa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slaget verkar inte vara vunnit ännu! Tog en promenad på 300 meter ut från området för att gå till 7/11 och passerade hunden utan han visade någonting.Det skall påpekas att då stod han precis bredvid den lite störrre vägen så det var mycket att hålla koll på.Trodde då i min enfald att han lärt sig läxan men när jag några minuter senare skulle in på området låg han precis bakom bommen men då reste han sig upp och kom emot mig morrande. Jag hade mitt racket med och började genast jaga fanstyget runt några bilar. Han satte av bort mot en annan soi utan att upphöra med skällandet. När jag efter någon minut ledsnat och gick hemåt så dök han åter upp vid bommen skällande. Jag tvärvände då och kutade emot honom och var beredd på att ge några hugg men han stack som en avlöning.Han står väl fortfarande och skäller. Nu är frågan...varför ändrade han sitt beteende från senast...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Slaget verkar inte vara vunnit ännu! Tog en promenad på 300 meter ut från området för att gå till 7/11 och passerade hunden utan han visade någonting.Det skall påpekas att då stod han precis bredvid den lite störrre vägen så det var mycket att hålla koll på.Trodde då i min enfald att han lärt sig läxan men när jag några minuter senare skulle in på området låg han precis bakom bommen men då reste han sig upp och kom emot mig morrande. Jag hade mitt racket med och började genast jaga fanstyget runt några bilar. Han satte av bort mot en annan soi utan att upphöra med skällandet. När jag efter någon minut ledsnat och gick hemåt så dök han åter upp vid bommen skällande. Jag tvärvände då och kutade emot honom och var beredd på att ge några hugg men han stack som en avlöning.Han står väl fortfarande och skäller. Nu är frågan...varför ändrade han sitt beteende från senast...?

Se mitt svar...

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Slaget verkar inte vara vunnit ännu! Tog en promenad på 300 meter ut från området för att gå till 7/11 och passerade hunden utan han visade någonting.Det skall påpekas att då stod han precis bredvid den lite störrre vägen så det var mycket att hålla koll på.Trodde då i min enfald att han lärt sig läxan men när jag några minuter senare skulle in på området låg han precis bakom bommen men då reste han sig upp och kom emot mig morrande. Jag hade mitt racket med och började genast jaga fanstyget runt några bilar. Han satte av bort mot en annan soi utan att upphöra med skällandet. När jag efter någon minut ledsnat och gick hemåt så dök han åter upp vid bommen skällande. Jag tvärvände då och kutade emot honom och var beredd på att ge några hugg men han stack som en avlöning.Han står väl fortfarande och skäller. Nu är frågan...varför ändrade han sitt beteende från senast...?

Den troligaste orsaken är att han fortfarande anser att du inkräktar på hans revir. Dock efter vad du berättar så viker han ju undan från dig när du närmar dig honom och därmed tror jag inte att det är något problem.

Jämför det som exempel med småhundar som gärna skäller ut var och en.

Sen kan det ju faktiskt vara så att han har dåliga erfarenheter som att bli slagen sparkad av Thailändare. Detta kan göra att hunden är osäker och inte litar på människor. Och därmed gör klat för dig att du minsann inte ska försöka något.

Fortsätt bara att värdsvant ingnorera hunden så tror jag att det kommer att gå bra.

Ett annat sätt är att göra dig kompis med hunden och ge den något gott varje gång du passerar bomen. Han kommer då att associera dig med något positivt istället för att morra kommer han förmodligen bli kompis med dig.

Men mycket beror på vad som hänt tidigare med hunden och människor i gemen då hundar inte glömmer negativa händelser helt enkelt.

Kan ta ett exempel jag läste angåend hunpsykologi. Det var en hund som morrade åt brevbäraren varje dag. Man vände sig till en hunpsykolog för att få hjälp med problemet.

Han löste det så att han började dagligen att skicka ett brev till hunden innehållande en godisbit. Problemet försvann efter några dagar i.o.m att hunden associerade helt plötsligt brevbäraren med godisbiten och därmed så vart brevbäraren något positivt i hundens liv. Och det fanns således ingen anledning för hunden att fortsätta med aggresivitet mot brevbäraren.

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Osäker hund tänker du på..tja det är väl troligt men han verkar banne mig inte ge sig i första taget. Vi får se imorgon då jag går ut fm vad han gör...

Link to comment
Dela på andra sajter

bra tips,,, ta med ett kött ben nästa gång..eller helst någon kycklingbit, det älskar thai dogs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Janne...tanken har slagit mig tidigare med belöning.La märke till första gången jag vevade med racketen (helt oväntat) för byrackan och han krökte rygg ordentligt och mitt intryck var att den hade varit med förr.Skall försöka med det i morgon fast det bär emot. Jag är förvisso hund vän så om jag inte kan/får slå ihjäl hund skrället så får jag väl bli kompis då ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta dom in i ögonen och blinka inte ens förrän dom vänt bort huvudet. Sen har du tagit "befälet" över dom

För mig har det tricket funkat varje gång. Funkar på hundar, katter och anställda

Säger man sedan också med hög, myndig stämma "Jag tar befälet, höger-vänster-om" så är problemet helt ur världen för alltid.

Jag ser egentligen bara ett litet problem, men givetvis har vår Jack-of-all-trades TallViking en lösning också på det, och det är att vi har att göra med thailändska street-dogs. Deras kunskaper i svenska är oftast ytterst begränsade och deras militära disciplin är närmast skrämmande dålig.

Jag hoppas bara att TallViking menar att han använde sitt stirrtrick under sin tid som militärofficer och att han med "anställda" syftar på värnpliktiga, skulle han använda det nu så får det Ricky Gervais i The Office att framstå som en rätt balanserad chef :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...