Jump to content
IGNORERAD

Ilskna hundar...hur stoppar man dem?


Kjell

Recommended Posts

Försök med en köttbulle så har ni en vän istället för en fiende på ett enkelt sätt, ( om det inte är frågan om dressyr så funkar det)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 309
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kjell

    73

  • janne_h

    29

  • smilet

    12

  • Tallviking

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Oregistrerad knasen

Pepparspray, tennisracket mm är att be om fortsatta bekymmer. Det bästa är förstås att redan från börja strunta i hundarna, inte titta på dem eller visa några känslor. Är ju ingen skräll att din fru, som gör just så, får vara ifred.

Nu har du ju redan skapat problemet genom att använda diverse våld och ser ut att komma att förvärra det ytterligare. Som flera tipsat om redan så är nog en laddad vattenpistol och ett i övrigt lugnt uppträdande det bästa du kan använda i dagsläget.Hundarna kommer att känna obehag av vattnet vilket också gör att de tillfälligt glömmer sin ilska. Efter några ggr har de förknippat dig med de känslorna och låter dig vara även utan vattenpistol.

Du har säkert helt rätt, men är man som jag rädd för arga hundar så ryggar man ju direkt när det kommer en blodtörstig best och skäller och då har ju hunden redan fått övertag. Nä jag gillar inte alls de där arga hundarna, fast de snälla hundarna tycker jag om och brukar slänga åt dom lite mat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Jag upplever normalt hundar i Thailand som skygga. Så fort man tilltalar eller gå emot dem drar de sig kvick undan, ibland med ett morrande, så helt klart har de fått smaka en och annan spark eller slag. Undantag är små hundvalpar som utan vidare kan hoppa upp i knät. Den här lilla saken kom rusande varje kväll den såg mig i Chiang Mai i våras för att bli kliad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det finns ett visst hämnd behov så skall jag ta det lilla lugna med dem. Nu har frun lämnat racketen i sin butik,,förmodligen med avsikt så det avskräckande vapnet har jag inte tillgång till. Någon vattenpistol finns inte heller i närheten även om jag tror att det skulle vara ett fullgott alternativ.. I går passerade jag dem under deras siesta men nu blir det att gå förbi dem på förmiddagen när de fortfarande har lite liv i sig. Tänkte gå ut i går kväll men min fru tyckte verkligen inte det var en god ide. Om allt löper som jag tänkt mig så är det 2 hundar som får dra sig tillbaka med svansen mellan bena idag.om det går bra vill säga!

Har sett flera av grannarna med käppar när de rastar sina ögonstenar utifall de skulle dyka upp någon lös springande byracka. Har dock aldrig sett de stora bestarna rastas på gatan.Hur de får sin motion är ett frågetecken... visserligen ränner de som galningar längs staketen så lite får de ju dock men man tycker lite synd om dessa halvgalna hundar

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har säkert helt rätt, men är man som jag rädd för arga hundar så ryggar man ju direkt när det kommer en blodtörstig best och skäller och då har ju hunden redan fått övertag. Nä jag gillar inte alls de där arga hundarna, fast de snälla hundarna tycker jag om och brukar slänga åt dom lite mat.

Förstår dig, brukade själv jogga genom byn för några år sedan men det fick jag sluta med pga alla gårdshundar som ansåg mig som en potentiell attacker eller bortlöpande byte när jag sprang. La istället om löprundorna så jag slapp springa förbi 1000 obekanta hundar på en runda. Först blev det runt, runt skolans fotbollsplan i lagom lång tid tills jag upptäckte risfältsvägarna som var nästan helt hundfria.

Vad jag menar är att, visst, har man problem med 1 hund i Thailand då kan väl våld funka som lösning. Men nu har ju Thailand 1000-tals hundar och långsiktigt är det därför bättre att anta en generellt ej utmanande roll där man i princip ser på, och behandlar hundarna som luft. Titta inte på dem, det är nämligen att utmana, spring inte och visa inte rädsla eller ilska. Då blir man i 9,9 fall av 10 negligerad av hunden/hundarna.

Hundar har ett jäkla minne för oförätter och har man viftat och hotat med en pinne en gång så kommer de ihåg det och kommer att skälla/morra varenda gång man visar sig.

Påminns om en hund i Krabi som var så ilsken mot de thailändska byggnadsarbetare som passerade en restaurang att de hade satt upp en varningsskylt på thai. På engelska behövdes dock inga varningar eftersom hunden var hur snäll och lugn som helst mot turister.

De thailändska byggnadsarbetarna var dock tvungna att beväpna sig med käppar för att kunna passera den tokilskna hunden morgon och kväll.

Som sagt, hundar minns oförrätter och vilka som brukar använda käpp.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärmors hund envisades med att spöa upp andra hundar, på deras tomter, så hon fick lämna den till templet och skaffa en annan. Vart inte bra för varken plånboken eller grannsämjan att ha den kvar.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Under översvämningarna i Bangkok var det ju en pittbull som bet ihäl sin ägare.

Så hundar kan ibland inte vara att leka med. Men det är klart. Personligen skulle jag nog aldrig skaffa mig en pittbull, då jag anser att om det inte är fel i huvet på hunden? Så är det allt som oftast nånting som inte stämer i huvet på ägaren.

Mvh Janne

Ännu en som lyssnat för mycket på hur dessa hundar framställs i diverse media... Suck!

Har själv en Pitbull som jag tog över efter att hans tidigare ägare helt enkelt lämnade honom bunden och övergiven utanför en polisstation. Har inte märkt av något fel i huvudet på honom. Har haft honom i två år nu och bättre hund finns inte. Sen är det ju en viss skillnad på seriösa hundägare och diverse förorts-wannabe-gangsters som skaffar sig en "farlig" hund för att spela häftig.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara ett problem med lösspringande aggressiva hundar tyvärr. Har upplevt det ibland.

Det är aldrig någon som har attackerat mig så jag har inte haft anledning att agera mot dem.

Jag skulle nog ha svårt för att slå en jycke, om det nu inte var i rent självförsvar förstås.

Det där med råttgift låter inget vidare - hur vet jag att det bara är en hund som äter av det?

Gör inga städer något åt lösspringande, aggressiva ägarlösa hundar? Har städerna, eller motsvarande, inget ansvar inom det området?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en som lyssnat för mycket på hur dessa hundar framställs i diverse media... Suck!

Har själv en Pitbull som jag tog över efter att hans tidigare ägare helt enkelt lämnade honom bunden och övergiven utanför en polisstation. Har inte märkt av något fel i huvudet på honom. Har haft honom i två år nu och bättre hund finns inte. Sen är det ju en viss skillnad på seriösa hundägare och diverse förorts-wannabe-gangsters som skaffar sig en "farlig" hund för att spela häftig.

Det var väl ungefär det som janne_h menade.

Måste ju varit nåt fel i huvudet på tidigare ägaren om han lämnade

Voffsingen bunden och övergiven utanför en polisstation.

mvh

Ändrades av dandic
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hundbett är inga roliga saker - Usch!

Några tabletter Alvedon (paracetamol) är skadligt (dödligt) för hundar (speciellt för katter).

Preparatet ger förgiftningssymtom på hundens njurar och lever, och ibland orsakar det methemoglobinemi

dvs att blodet inte blir tillräckligt syresatt, vilket då kan slå ut viktiga inre organ.

Är det en speciellt folkilsken hund som är farlig för er själva eller era barn

så kan det nog vara skäl att mata den bitska jycken med lite "preparerade" korvar.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att dom flesta thaiare är likgiltiga mot lösspringande hundar. Och att dom skulle vara snälla mot dom har jag inte upplevt. Jag är inte heller glad för lösspringande hundar och känner obehag när dom närmar sig. Själv skulle jag ta till våld om det skulle behövas.. annars så ignorerar jag dom helt och hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det är bara att behandla dom löspringande hundarna på samma sätt som Thailändarna, visa ingen rädsla utan gå rakt mot dom och nonchalera dom helt, blir dom ändå närgågna så ge dom en spark som tar ordentligt, detta gör ju även små Thailändska barn med helt okända hundar, sedan lämnar den dig ifred.

Hundar är mästerliga på att känna av om någon är det minsta rädda för dom, så låtsas inte om dom, och känner du att du har svårt att klara av det så är ju en påk eller stenar som har nämnts ett alternativ, och tveka inte att rappa till dom ordentligt ingen kommer att ta illa upp.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl ungefär det som janne_h menade.

Måste ju varit nåt fel i huvudet på tidigare ägaren om han lämnade

Voffsingen bunden och övergiven utanför en polisstation.

mvh

Ja jag undrar verkligen vad det var för idi*t som hade honom innan vi fick ta över honom. Bara lämna ett djur hursomhelst. Fy fan säger jag. Om man av någon anledning inte kan ha kvar sin hund så finns det ju ställen som exempelvis Hundstallet i Stockholm, där man tar hand om och ser till att hundarna får komma till nya, och förhoppningsvis bättre hem.

Blev lite ot, men, men...

Våld är väl ändå den sista utvägen när man handskas med hundar. Något man tar till när man blir attackerad, inte i förebyggande syfte. Om det går att som TS, köpa pepparspray så borde man också kunna komma över en vattenpistol. Det känns ju ganska onödigt att plocka fram det tunga artilleriet direkt. Själv skulle jag in i det sista välja att inte utsätta en hund för pepparspray. Till de som tycker att idén med pepparspray låter bra skulle jag vilja säga: testa på er själva först, så vet ni vad ni utsätter hunden för. De flesta har väl någongång råkat klia sig i ögonen efter att ha hanterat chilli och det känns ju ganska skapligt. Chilli är dock inte i närheten så starkt som pepparspray. Chilli ligger på mellan 50 000 - 100 000 Scoville, medan olika typer av pepparspray ligger någonstans mellan 2 000 000 -5 000 000 Scoville. Mao så är det ganska starka grejer vi pratar om. Har själv blivit sprayad och var i princip helt utslagen i ca 45 minuter. Visst skulle jag också använda spray om jag blev attackerad, men knappast i förebyggande syfte. Då är man enligt mig inne på djurplågeri.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Detta med lösspringande hundar i t.ex byar måste ju vara en mardröm om man är rädd för hundar, här finns det ju oftast mer än en hund per hushåll och alla springer ju lösa, själv har jag bra hand med djur och så även med hundar och jag har aldrig blivit biten, jag nonchalerar hundarna totalt och inget händer, men jag brukar ibland stanna upp och försöka prata med dom hukad och med framsträckt hand, dom brukar nosa på den och sedan vifta på svansen, och ibland lägger dom sig på rygg med benen upp ocj låter mig klia dom på magen, detta brukar funka både i Sverige och andra länder, och jag försöker alltid göra mig bekant med hundrarna i området om jag stannar en tid

Men när vi har bekanta på besök så brukar vi rekommendera att dom tar med sig en käpp om dom är ute och går i byn speciellt på kvällstid, frugan blev biten som barn och är lite hundrädd (ärren finns kvar), och jag vet inte hur lillpojken klarar sig ensam om någon hund är riktigt aggresiv, men även han klarar att hantera våra och släktens hundar.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en som lyssnat för mycket på hur dessa hundar framställs i diverse media... Suck!

Har själv en Pitbull som jag tog över efter att hans tidigare ägare helt enkelt lämnade honom bunden och övergiven utanför en polisstation. Har inte märkt av något fel i huvudet på honom. Har haft honom i två år nu och bättre hund finns inte. Sen är det ju en viss skillnad på seriösa hundägare och diverse förorts-wannabe-gangsters som skaffar sig en "farlig" hund för att spela häftig.

Inte alls vad dom skrivit i media. Utan mina tidigare erfarenheter som militär hundförare samt aktiv i Brukshundsklubben.

Vad som oftast går som en rak linje igenom för dessa hundägare med vissa undantag. Är att många skaffar dessa hundar just för dom aggresiva egenskaper dom har i grunden. I.o.m att dom som skaffar sig pitbull oftast vill ha en vakthund så blir det ju dom egenskaperna som odlas i främsta rummet. Oftast är den typen av hundägare osäkra i sig själva. Och överför naturligtvis detta på hunden. Som blir ett ganska osäkert kort. Naturligtvis så går det att få dessa hundar bra om man är av rätta virkets hundägare själv. Men det är ungefär som att hugga ut Mona Lisa i sten med morakniv. Går säkert om man är skicklig men vanliga verktyg är att föredra.

En osäker person som smyger runt hörnorna gärna präglar naturligtvis hunden på det beteendet. Och därför händer olyckor.

Och om du lyckas med din hund så säger ju det mer om dig som hundägare än om rasen som så.

Då är det ju bara sträcka på sig och vara stolt. Bra gjort Mc Twist!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är INTE att springa ikapp hundarna och spraya dem utan att användas när och om de fortsätter kommer för nära mig. Ingen av butikerna som ligger precis utanför bommen kan ha undgått deras raseri mot mig.Ingen verkar bry sig..konstigt nog!.. Hundarna hade nog redan tagit siesta när jag passerade ut vid 10 tiden igår och tanken var att jag skulle vara tillbaka vid 5 och då skulle de nog vara tillbaka på plats och det sista slaget skulle stå men när jag precis var på väg att ta den sista klunken öl på Morningt Night(Nana) så dök en MPR kille upp med sin kamrat som anlänt till LOS igår.Jahapp!.. då blev det förstås några barer till och avslutades för min del på Soi 11 vid 22 tiden. När jag passerade med taxin in i området så nog fasen sprang de omkring och muppade sig. De kommer nog inte låta mig passera utan att berätta vad de tycker och jag kommer absolut INTE tillåta att de utgör en fara för mig.Någon skrev att en välriktad spark skulle göra susen och visst har tanken slagit mig men eftersom de står rättvända mot mig så måste min fot passera deras käft och då finns risken att de hinner bita mig först så egentligen inget alternativ som jag ser det.

Min fru ser ogillande på mina lömska planer och menar att det inte är ett problem. Hon har dock långt tidigare sagt att hon aldrig vågar promenera med sin ögonsten om någon av byrackorna skulle gå till anfall. Blev tvungen att påminna henne om det och då blev lilla hjärtat svarslös för en gång skull :crazy:

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon oroade sig för min spray och kanske någon kan reda ut hur farligt min spray är.

Ninjas Pepper Gas består av följande:

Capsaicin (from oleoresin of capsicum)10%

Inert ingredient propellant 90%

Net filled weight 20 ml

Head units 2 million

Enligt damen som sålde det så skulle jag spraya på 3 m håll

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte du som är frugans ögonsten? :crazy:

Ha,ha..tror nog både hunden Gucci,Mamma och shopping kommer långt före i popularitet men i spannet 4-100 är jag nog. :im_happy:

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar inte läsa hela tråden,men såg någon sort av spray för personligt skydd stod det samt Police

på den. Beach road Pattis där dom kör lite marknad nu inför nyåret.Ståndet varv närmast vägen och inte mot havet.

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Capsaicin är det ämne som gör så inihelvete ont att få i ögonen.

"Head Units 2 million" skulle jag tolka som att sprayen är på 2M Scoville, alltså en pepparspray i det "svagare" segmentet. Testa på dig själv först ;)

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Capsaicin är det ämne som gör så inihelvete ont att få i ögonen.

"Head Units 2 million" skulle jag tolka som att sprayen är på 2M Scoville, alltså en pepparspray i det "svagare" segmentet. Testa på dig själv först :wink:

Testade med en puff riktat bortåt men blev inte så mäkta imponerad. Det tycktes som strålen bara gick 1-2 m och en liten doft drog tillbaka mot mig och jag kände en liten pepprig doft men inte mer. Fast det är klart att om man får huvud strålen direkt mot sig så är det väl en annan femma,hoppas jag. :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just det som är vitsen med pepparpray. En "harmlös" stråle istället för ett moln som lätt driver tillbaka mot den som sprayar. Testa en liten minidusch i ansiktet så får du se vad som händer hehe!

Edit... Japp 2 million head unit bestyder 2 miljoner Scoville.

Ändrades av McTwist

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

En käpp låter som det naturligaste redskapet för att försvara sig mot aggressiva jyckar. Att de även reagerar när man böjer sig ner och krafsar till sig lite stenar vet ju oxå de flesta. Det här med sprayen fungerar nog även det, fast det låter lite väl drastiskt i mina öron. Men här får ni ett tips som garanterat fungerar, även om det allra bästa är att flytta sig från områden där dessa jyckar har kontrollen.

För några år sedan bodde jag, under tiden vi byggde hus, på en lång medelklass- soi i Mukdahan. Ungefär 400 meter behövdes passera innan vi var på "säker" mark hos de jyckar som bodde närmast och accepterat vår närvaro. Villor på båda sidor som var inhägnade med mur och grind. Detta förhindrade dock inte samtliga hundar att ta sig ut och inta vaktställning på soienjs mitt. Problemet var inte särskilt stort på dagtid när det var folk i rörelse och dessutom körde vi soien fram och tillbaka med bil, förutom vid de tillfällen vi återvände från Bangkok med nattbussen som släppte av oss vid 4- tiden och vi behövde ta oss igenom skiten. Det blev en liten fight varje gång, tills dess fröken lenno stötte på en försäljare som sålde elpistoler! Den huvudsakliga orsaken varför hon inhandlade denna elpistol var att ha den bredvid sig i förarsätet i bilen eftersom det inte var ovanligt att vissa moppekillar rånade stillastående bilförare vid trafikljusen under denna tid, iaf i dessa trakter.

Man får sig en rejäl kôss vid beröring av pistolen när den är aktiverad och när vi efter detta införskaffande gick soien upp behövde vi endast trycka lite på knappen så det sprakade till lite otäckt mellan dioderna. Jyckarna mindes detta mycket väl och till sist var det inte så viktigt att ens ha med sig pickadollen. Som f.ö. inte alls såg ut som en pistol. Kanske det t.o.m. var en grisfösare, bara det att jag aldrig själv sett någon.

Kan varmt rekommenderas - om man inte hellre flyttar ifrån getthot förstås.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...