Jump to content
IGNORERAD

Ilskna hundar...hur stoppar man dem?


Kjell

Recommended Posts

Alltså.. de första gångerna så visade jag kraftfull bestämdhet och tog ett steg fram med höjd öppen hand och schasade bort den yngre som är mest aggressiv. Tyvärr har han fått med sig en äldre hund som aldrig bryr sig när han är ensam men flock instinkten tar väl kanske över när den lite yngre hunden går på mig.När de är 2 så har det eskalerat till var vi är nu och jag vägrar låta några hund dj..lar terra mig. :angry: Hur som helst det blir ett racket i skallen om det skulle visa sig nödvändigt..sanna mina ord... Men efter gårdagens racket uppvisning så kanske de insett sitt bästa..ha,ha... :36:

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 309
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kjell

    73

  • janne_h

    29

  • smilet

    12

  • Tallviking

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Köp en vattenpistol,ladda med citronvatten och duscha hundarnas nosar.

I och för sig,det vore kanske en god investering nu när jag inte hittar det jag egentligen vill ha.Några vatten-pistol skott i nyllet :surprised: så kanske de får klart för sig vem som är den riktiga bossen :rules:

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. de första gångerna så visade jag kraftfull bestämdhet och tog ett steg fram med höjd öppen hand och schasade bort den yngre som är mest aggressiv. Tyvärr har han fått med sig en äldre hund som aldrig bryr sig när han är ensam men flock instinkten tar väl kanske över när den lite yngre hunden går på mig.När de är 2 så har det eskalerat till var vi är nu och jag vägrar låta några hund dj..lar terra mig. :angry: Hur som helst det blir ett racket i skallen om det skulle visa sig nödvändigt..sanna mina ord... Men efter gårdagens racket uppvisning så kanske de insett sitt bästa..ha,ha... :36:

Hehe, öppen hand ska du inte gå fram med heller tills du har kontroll över hunden :)

Hunden ska först ge sig mot dig innan du bjuder in den att få lukta på dig för att veta att det är du som bestämmer.

Att hålla gå fram o hålla fram handen när den redan morrar är som att visa att man ska gå örfila någon :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

I och för sig,det vore kanske en god investering nu när jag inte hittar det jag egentligen vill ha.Några vatten-pistol skott i nyllet :surprised: så kanske de får klart för sig vem som är den riktiga bossen :rules:

Det är precis som Honken skriver att du får inte visa dig osäker för hunden. Utmana den heller ej med att Le eller titta den i ögonen. Eller böja dig framåt med yviga rörelser. Då detta uppfattas som en utmaning.

I hundvärlden om du skulle ha varit en äldre hund skulle den äldre hunden gått över gatan och undvikit konfrontation av den enkla anledningen att han vet att det är jobbigt att bråka.

Om den yngre hunden inte ger sig så är det bara att svara med ett riktigt tjyvnyp typ citronvatten eller något som hunden acosierar i negativa ordalag utan att bli skadad.

Jag är själv gammal militär hundförare en gång i tiden och har haft schäfer för bruks. Och upplevde ett par gånger när man tog honom till en hundgård att det fanns unghundar som gärna ville utmana till bråk.

Min hund försökte undvika unghunden i det längsta tillls han tyckte det räckte. Då gav han unghunden en omgång på några sekunder. Och unghunden gav sig ganska snabbt inför sin överman.

Visa bara att du inte är rädd så kommer det att gå bra.

Har förresten plan på att skaffa mig en Schäferhundsvalp och ha honom/henne i Yasothon och träna bruks med den.

Mycket trevlig sport att lära hunden att med glädje sitta ligga gå fot mm.

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Intressant det här Kjell, hoppas du håller oss uppdaterade om din skällande vänner. Är själv hundrädd så jag kan sätta mig in i hur du känner dig när du träffar på det små monsterna :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en på 50kg, själv väger jag 65kg, då gäller det o veta vem som är boss hemma.

Blev visst trillingar, jag har bara en.

Smilet

Det är precis som Honken skriver att du får inte visa dig osäker för hunden. Utmana den heller ej med att Le eller titta den i ögonen. Eller böja dig framåt med yviga rörelser. Då detta uppfattas som en utmaning.

I hundvärlden om du skulle ha varit en äldre hund skulle den äldre hunden gått över gatan och undvikit konfrontation av den enkla anledningen att han vet att det är jobbigt att bråka.

Om den yngre hunden inte ger sig så är det bara att svara med ett riktigt tjyvnyp typ citronvatten eller något som hunden acosierar i negativa ordalag utan att bli skadad.

Jag är själv gammal militär hundförare en gång i tiden och har haft schäfer för bruks. Och upplevde ett par gånger när man tog honom till en hundgård att det fanns unghundar som gärna ville utmana till bråk.

Min hund försökte undvika unghunden i det längsta tillls han tyckte det räckte. Då gav han unghunden en omgång på några sekunder. Och unghunden gav sig ganska snabbt inför sin överman.

Visa bara att du inte är rädd så kommer det att gå bra.

Har förresten plan på att skaffa mig en Schäferhundsvalp och ha honom/henne i Yasothon och träna bruks med den.

Mycket trevlig sport att lära hunden att med glädje sitta ligga gå fot mm.

Mvh Janne

post-6877-0-52342700-1324971296_thumb.jp

post-6877-0-52217800-1324971872_thumb.jp

post-6877-0-30307900-1324972359_thumb.jp

post-6877-0-52342700-1324971296_thumb.jp

post-6877-0-52217800-1324971872_thumb.jp

post-6877-0-30307900-1324972359_thumb.jp

Ändrades av smilet
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag sitter uppe i Isaan nu och kan bara säga att jag tycker så synd om många hundar. Ytterst få om ens någon stimmulerar sina hundar med aktiviteter och motion. En understimmulerad hund blir ofta först rastlös och sedan aggresiv.

Det skulle vara så kul att se Ceasar Milan goes Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vattenpistpol med citronvatten låter som ett bra tips. Eller så räcker det med bara vanligt vatten. Är det riktigt illa så tror jag att de flesta hundar inte uppskattar ljudet av och blixtrandet från en elpistol.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter uppe i Isaan nu och kan bara säga att jag tycker så synd om många hundar. Ytterst få om ens någon stimmulerar sina hundar med aktiviteter och motion. En understimmulerad hund blir ofta först rastlös och sedan aggresiv.

Det skulle vara så kul att se Ceasar Milan goes Thailand!

Det går bra att anlita mig, men jag är inte billigare än i Sverige

Smilet

post-6877-0-98006300-1324974247_thumb.jp

post-6877-0-98006300-1324974247_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en på 50kg, själv väger jag 65kg, då gäller det o veta vem som är boss hemma.

Blev visst trillingar, jag har bara en.

Smilet

Ja schäfer är nog en av världens bästa brukshundar!

Tränar du honom nånting?

Egentligen inte några problem att hålla en så stor hund som man vill om man har intresse och vet vad man håller på med.

Mycket beröm och godis under träningen brukar skapa en lycklig hund som fungerar bra.

Om du använder strypkoppel vilket kan vara att rekomendera, när han ska vara kopplad så gäller det att lära sig snärten i korrigeringen. Då segdragande mer bidrar till att mer eller mindre strypa hunden.

Och med lite fan amanna och intresse så går det att få en hund som inte behöver vara kopplad när man är ute. Trots alla störningsmoment som andra hundar etc.

Och under inga omständigheter ska du använda stackel. Hundägare som använder sig av detta borde ha ett skott i pannan. Då detta bidrar till en osäker best som inte kommer att må så bra! Och dessutom är rent djurplågeri.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig upplevt lösdrivarhundar som något problem förrän jag en kväll skulle ut och handla öl... Runt 22snåret tog ölen slut och jag satt upp på cykeln och skulle inventera ölförsäljningsutbudet i byn. Allt var stängt och jag irrade längre och längre ut från bykärnan i hopp och tro att de där små hålen i väggen skulle vara öppna, eller att någon kanske skulle dröja sig kvar utanför något mathak. Men icke... Det enda jag möttes av var ilskna hundar. Skällande, morrande hotfulla. En lämnade till och med sin "post" för att jaga mig skällande. Snacka om att jag blev rädd när en "galen" stor hund kom rusande efter mig på cykeln!!! Jag ökade tempot men den gav sig inte så till slut sparkade jag bakut på cykeln, då stannade den upp och gläfste "ok, låt det där bli en läxa, mitt revir, mina regler, valp!" typ :)

Efter den upplevelsen har jag lite mer förståelse för att folk håller sig med hund, verkligen effektiva vakter. Aldrig att jag skulle drömma om att komma oinbjuden mitt i natten med oärliga avsikter om jag inte ens fredligt kan cykla förbi.

Och alla dessa historier om att folk i Issan äter hund. I mina ögon äter de alldeles för LITE hund! Alla dessa nattliga serenader man tvingas lyssna till! Sa till frun att snart tar jag en stor thaikniv och går ut och slaktar lite lösdrivare. Men som ni antytt tidigare så kommer jag nog inte ses som en hjälte, nej mer få byns vrede mot mig. Så det får helt enkelt fortsätta vara proppar i öronen! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Svågern har en ilsken vakthund som springer runt och vaktar sina domäner. Där ingår vårat hus bl.a. Ingen annan hund kommer i närheten, vilket är en fördel. Den har säkert bitit 4-5 thailändare, då blir det till att hiva upp plånboken. Som många här säger så skulle det bli ett himla liv om någon skulle göra något med hunden, eller någon annan hund i området. Det klart om hunden gör utfall mot dig så kan du klappa till den, men skulle du skjuta den eller förgifta den så blir det inte så kul.

Nu är det inget problem med den hunden, den biter bara thai. Falanger skyddar den mot andra hundar. Lösningen i ditt fall skulle vara att skaffa dig en hund som skyddar dig mot de andra hundarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne du har PM

Smilet

Ja schäfer är nog en av världens bästa brukshundar!

Tränar du honom nånting?

Egentligen inte några problem att hålla en så stor hund som man vill om man har intresse och vet vad man håller på med.

Mycket beröm och godis under träningen brukar skapa en lycklig hund som fungerar bra.

Om du använder strypkoppel vilket kan vara att rekomendera, när han ska vara kopplad så gäller det att lära sig snärten i korrigeringen. Då segdragande mer bidrar till att mer eller mindre strypa hunden.

Och med lite fan amanna och intresse så går det att få en hund som inte behöver vara kopplad när man är ute. Trots alla störningsmoment som andra hundar etc.

Och under inga omständigheter ska du använda stackel. Hundägare som använder sig av detta borde ha ett skott i pannan. Då detta bidrar till en osäker best som inte kommer att må så bra! Och dessutom är rent djurplågeri.

Mvh Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv haft hund tidigare i Sverige och har nu en Japansk spets som ingick i hushållet. Den har man fått lära upp från ha behandlats som en leksak av frun till att bli en vuxen hund.Numera bryr den sig inte speciellt om frun om nu inte det vankas mat förstås.ha,ha ...Även om man inte är någon Ceasar Milan direkt så har man snappat lite från honom. Att man dessutom varit tillsammans med en ung hunds tränare i Uppsala har ju också ökat förståelsen för hur man behandlar och stimulerar hundar på rätt sätt..Dessa byrackor kan jag ju inte börja utbilda i vett och etikett utan nu är det skrämsel som gäller d,v,s dominera hundarna så de inte vågar sig fram.

Idag besökte jag åter Central Plaza för en pizza och tog mig igen en tur till bottenplanet och kors i taket där låg min räddning. Teleskop batonger fanns att köpa från 1600- 2800B men det var riktigt tunga grejor så man riskerade slagsida om skulle bära med sig den jämt men de hade Ninjas Pepper Gas för 690B. Den fick det bli,he,he..Nu kan de komma de satans byrackorna så skall de få sig en lite puff...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra spö, orädd inställning och falukorv är en oslagbar kombination. Ta befälet, använd spöt om Du måste och belöna kapitulation med korv. Snart försvarar by hundarna Dig!, Du blir flockledare för en grupp livvakter som kan vara mycket bra att ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv haft hund tidigare i Sverige och har nu en Japansk spets som ingick i hushållet. Den har man fått lära upp från ha behandlats som en leksak av frun till att bli en vuxen hund.Numera bryr den sig inte speciellt om frun om nu inte det vankas mat förstås.ha,ha ...Även om man inte är någon Ceasar Milan direkt så har man snappat lite från honom. Att man dessutom varit tillsammans med en ung hunds tränare i Uppsala har ju också ökat förståelsen för hur man behandlar och stimulerar hundar på rätt sätt..Dessa byrackor kan jag ju inte börja utbilda i vett och etikett utan nu är det skrämsel som gäller d,v,s dominera hundarna så de inte vågar sig fram.

Idag besökte jag åter Central Plaza för en pizza och tog mig igen en tur till bottenplanet och kors i taket där låg min räddning. Teleskop batonger fanns att köpa från 1600- 2800B men det var riktigt tunga grejor så man riskerade slagsida om skulle bära med sig den jämt men de hade Ninjas Pepper Gas för 690B. Den fick det bli,he,he..Nu kan de komma de satans byrackorna så skall de få sig en lite puff...

En slangbella kan även vara bra. om du vill jobba från avstånd. Bara du inte använder ståldankar som amution. Småsten är ganska affektivt sätt att skrämma bort gathundar.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

I stället för som vanligt be taxin köra in på området p.g.a byrackorna så valde jag att promenera in som man normalt skall kunna göra utan att nästan bli attackerad. Glad i hågen och med spänstiga självsäkra steg närmade jag mig grinden men till min lilla besvikelse så låg de och trynade under några bilar utan att uppmärksamma mitt intrång. Nu smider jag planer att gå ut i kväll och ge dem en match utan att besvärande vittnen tycker att jag är en elak farang. :not_i:

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

I stället för som vanligt be taxin köra in på området p.g.a byrackorna så valde jag att promenera in som man normalt skall kunna göra utan att nästan bli attackerad av hundar. Glad i hågen och med spänstiga självsäkra steg närmade jag mig grinden men till min lilla besvikelse så låg hundarna och trynade under några bilar utan uppmärksamma mitt intrång. Nu smider jag planer att gå ut i kväll och ge dem en match utan att besvärande vittnen tycker att jag är en elak farang. :not_i:

Kanske därför dom inte brydde sig om dig denna gång?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra alternativ är att ha en uppfostrad hund som kan gå lös och tar hand om eventuella hot. Min hund Timmy har respekt, ingen annan hund i byn har försökt de senaste åren. Han blev anfallen ett par gånger tidigare av kaxiga större hundar, när han gick i koppel. Jag släppte då lös honom och de anfallande hamnade på rygg med blodvite.

Timmy tar hand om, om det skulle behövas, mej, min fru och hennes hund. Han går inte nära andra personer eller barn utan ser till att hålla avstånd till dem. Anfaller aldrig men har försvarat fru Oscar och hennes hund några gånger, räcker nu med att han går emellan och hotar.

post-5702-0-55071500-1324980329_thumb.jp

Timmy är en mycket snäll hund, inte speciellt stor, just över 20 kg men snabb och älskar att springa.

post-5702-0-55071500-1324980329_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske därför dom inte brydde sig om dig denna gång?

Att djur läser kropps språk vet man ju men jag tror inte de fått ett horn i sidan till mig för den skull men osvuret är bäst.

Skit samma... nu skall de tämjas...

Link to comment
Dela på andra sajter

hundarna i Thailand är ett elände och etter värre blir det när man som jag är hundrädd. Alla goda tips är som bortblåsta när jag hamnar mitt imot en skällande och morrande best. Kämpa på Kjell och visa nu vem det är som är den nye sheriffen!!!

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...