Jump to content
IGNORERAD

Vad tycker eran tjej om julen?


B747

Recommended Posts

I det stora hela är nog presenter och blink blink roligt för alla Thai,

Men Julbord. har någon en TGF som tycker om sill?

Jag har träffat EN som gillar gravlax, men hon är lite konstig (hehe)

Någon som sett julskinka med ris och phrik naam plaa? Det har jag!

Men goa är dom för det mesta IAF!

mvh

Amja

Frugan tycker numera att inlagd sill är gott, liksom gravad lax. Men det tog nog tio år innan sillen fick acceptans. Surströmming intas helst med ris och chilli men även på mera traditionella sätt.

Däremot vägrar hon äta julskinka.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • B747

    4

  • Kim

    3

  • Enis

    3

  • Birger

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo det är ju skönt att bibeln skriver så mycket om Jultomten och allt gott han gjort för oss Kristna :thumbsup:

Annars hade ju vi blivit utan klappar också! :ahh:

MVH Tommy

Vet ej om du är kristen ,men det var länge sen jag klev av från dom rånarna,

Och börja tro på Dokter vodka.

Han ger mig vad jag vill när jag vill.

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan tycker liksom jag att det är ett spektakel utan dess like, skall det verkligen behövas en jul för att folk skall umgås och besöka div släktingar.i mina ögon är detta beteende helt patetiskt.

Som det är nu så fokuseras det bara på handel, och onödig konsumtion.hm usch, jag blir bara arg när jag tänker på hela spektaklet!

/T Som i år har sett till att 500eur ist skänkts till välgörande ändamål.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

I det stora hela är nog presenter och blink blink roligt för alla Thai,

Men Julbord. har någon en TGF som tycker om sill?

Jag har träffat EN som gillar gravlax, men hon är lite konstig (hehe)

Någon som sett julskinka med ris och phrik naam plaa? Det har jag!

Men goa är dom för det mesta IAF!

mvh

Amja

Frun äter sill, gravad/rökt lax och surströmming.

Nu har inte surströmmingen något att göra på julbordet, men ändå.

Grisfötter måste väl fungera bland thaiarna? annars kan man kanske servera grisöron...eller tryne.

Link to comment
Dela på andra sajter

I det stora hela är nog presenter och blink blink roligt för alla Thai,

Men Julbord. har någon en TGF som tycker om sill?

Jag har träffat EN som gillar gravlax, men hon är lite konstig (hehe)

Någon som sett julskinka med ris och phrik naam plaa? Det har jag!

Men goa är dom för det mesta IAF!

mvh

Amja

Sill är nog inte många utomnordiska/utlänningar som tycker om.

Gravad lax däremot gillar nog de flesta av mina (få) thaibekanta.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Sill är nog inte många utomnordiska/utlänningar som tycker om.

Gravad lax däremot gillar nog de flesta av mina (få) thaibekanta.

mvh

Det är just sillen som min familj på den Thailändska sidan uppskattar.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru älskar julen; hon skulle med lätthet byta ut Songkran, Loi Krathong, Chinese New Year och varenda Buddhistisk och Kunglig högtid under ett helt decennium för ett riktigt julfirande. Förra julen var vi i Sverige med en meter snö och det är givetvis svårslaget men även här i Thailand firar vi ordentligt. Jag och frugan köper inga julklappar till varandra och Atom får bara ett fåtal julklappar imorgon (japp, vi firar den 25:e) men jag överdriver inte när jag säger att hon redan fått drygt 50 julklappar från sina skolkompisar. Sedan mitten på november har det varit julfester varenda helg och det är inte bara västerländska ex-pats som firar; vi har varit på julfester anordnade av Koreaner, Bangladeshier (så heter det nog inte), Mozambiquier (så heter det garanterat inte), Thailändare och hos en Omansk familj. Den allra coolaste julfesten var förra fredagen hos en japansk/indisk familj; inte en endaste julfest har haft någon krubba men mycket krubb, skumpa och gemenskap har det varit och det känns betydligt viktigare. Jul, eller motsvarande, firades långt innan Jesus påstås ha fötts och att förstöra en kul tillställning med religiösa dogmer känns korkat och meningslöst.

Nu i veckan har vi varit i Hong Kong och där var det julpyntat så det stod härliga till och frugan knäppte nog av ett par tusen bilder. Nu är vi hemma i byn i Chachoengsao och där är det lite svårare att få till någon riktig julstämmning. Atom och hennes sysslingar klädde dock vårt ytterst snea barrträd nyss men när jag skulle ta ett kort var de givetvis borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller fullständigt med om "att förstöra en kul tillställning med religiösa dogmer känns korkat och meningslöst."

Snart skall vi sätta oss ner, 4 (fyra) olika religioner, runt julbordet. Förutom vi protestanter (icke utövande) blir det;

1 1/2 katolik (icke utövande) - svärson från Portugal och barnbarn.

1 judinna (icke utövande) - svärdotter från Amerika.

1 buddhist (heller icke utövande) - teeraken från Thailand.

Skall bli spännande att se hur julmaten och tomten uppskattas.

God Jul till alla till Er alla.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är gummans andra Jul i Sverige,

Risgrynsgröten Uppskattades inte, det smakar som "kanom vaan" dvs godis och inte riktig mat :-)

Janssons Frestelse med mycket Ansjovis gillar hon skarpt och julskinka går också ner samma gäller sill. Allt som innehåller nötkött går bort.

Alkohol dricker hon inte så den får jag ha för mig själv.

Julklappar är slöseri med pengar men accepteras ändå och få en klapp är ju kul :-)

God Jul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min hustru är katolik och hon älskar julen och det kristna budskapet

Det finns faktiskt inget kristet budskap avseende julen. Läs bibeln själv, så får Du se. Men jul är kul i alla fall. " Hej Tomtegubbar ladda vapnen, vi skjuter Tomten i baken". God Jul

Besvärlige Birger

Link to comment
Dela på andra sajter

Min älskade hustru, ljuset i mitt liv, etc lagar mat åt sin julfirande man och hans julfirande barn men vägrar själv att ens byta från arbetskläder till helgdito. Kring henne står en aura av " julfri zone". Men julklappar är ju bra. Fast hon är bra ändå, julen är inte hela året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sill är nog inte många utomnordiska/utlänningar som tycker om.

Gravad lax däremot gillar nog de flesta av mina (få) thaibekanta.

mvh

Min fru älskar sill! Varför vet jag inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att du ger henne en julklapp hon verkligen vill ha :nyam: så att det inte blir något du vill ha :crazy:

Så du firar jul ensam då Enis :13:

gubben4906

Och du stod emot som vanligt he he

Pust då har barna precis öppnat sina sista paket, ostbrickan och rödtjutet på väg fram så vi vuxna kan sätta igång med tindra med våra ögon och hoppas att vi varit snälla.

post-3356-0-28438400-1324766799_thumb.jp

Något paket till frugan blir det nog

/Enis

post-3356-0-28438400-1324766799_thumb.jp

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud! Haha. Förstår att det tog tid att öppna paketen :):)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru älskar julen! Släkten träffas och äter gott (enliget henne oxå), umgås och har tevligt.

Enligt överenskommelse delas endast julklappar ut till barnen fn. vår dotter av tomten.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud! Haha. Förstår att det tog tid att öppna paketen :):)

Hua nytt upperekord... då var det sista paketet öppnat och det är dags att hoppa i sängs

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

På en direkt fråga om vad hon tyckte om av julmaten så svarade frugan - allt var jättegott.

Frugan älskar jultiden med allt omkring, nästan synd att hon fick bo i Sverige 10 år innan hon fick uppleva julen på plats. Vi har ju tillbringat alla vintrar i Thailand tidigare och där blir ju firandet inte riktigt samma sak.

julmat1.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Den här tråden vaknade exakt 6 månader före juldagen. :)

Tror vi firat max 3-4 jular i sverige sammanlagt i Sverige.

Tror gummans recension av svensk jul skulle bli såhär på en skala 1-5.

1. Familje gemenskap 5+

2. Ledigt från Jobbet 5+

3. Julklappar ge och få 4

3. Julmat: 0,5 (Som all farangmat alldeles för salt för att falla på tungan)

4. Klimat 3.

Min egen recension av svensk jul skulle bli såhär på en skala 1-5.

1. Familje gemenskap 5+

2. Ledigt från Jobbet 5+

3. Julklappar ge och få 3

3. Julmat: 3 (Kommer aldrig längre än till lax och sill på julbordet men julbord det känns lite som vardagsmat och inte festmat för mig Sill och Lax äter jag vare sig det är högtid eler inte, köttbullar och prinskorv nja .. Jannson och snapsen skulle vara en anledning till en 3:an, Lutfisken är OK men det går lika bra med Sei eller Torsk, Skinka? Varför äta saltlakad grisstjärt när det finns ryggmuskel och file från ko?)

4. Klimat 0,5.

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

På en direkt fråga om vad hon tyckte om av julmaten så svarade frugan - allt var jättegott.

Frugan älskar jultiden med allt omkring, nästan synd att hon fick bo i Sverige 10 år innan hon fick uppleva julen på plats. Vi har ju tillbringat alla vintrar i Thailand tidigare och där blir ju firandet inte riktigt samma sak.

julmat1.jpg

Men det va inte mycket till julbord hon fick pröva!

Eller hade ni gömt resten under bordet?

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det va inte mycket till julbord hon fick pröva!

Eller hade ni gömt resten under bordet?

Snucke

Det är bara delar av den kalla julmaten som står framför henne, resten står på matbordet samt på spisen för varmhållning (dvs köttbullar, prinskorvar, revbensspjäll, jansson, skinka och allt vad det nu var).

Framför henne ser det ut som att det står b la sill, två olika sillsallader, gravad lax, ägghalvor med något på samt något annat oidentifierbart. Var ju ett halvår sedan så minnet sviker.

Men hennes betyg var alltså - allt var gott. Både den kalla och den varma maten.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara delar av den kalla julmaten som står framför henne, resten står på matbordet samt på spisen för varmhållning (dvs köttbullar, prinskorvar, revbensspjäll, jansson, skinka och allt vad det nu var).

Framför henne ser det ut som att det står b la sill, två olika sillsallader, gravad lax, ägghalvor med något på samt något annat oidentifierbart. Var ju ett halvår sedan så minnet sviker.

Men hennes betyg var alltså - allt var gott. Både den kalla och den varma maten.

Ok låter bra Kim. Kul att hon gillar det. till skillnad mot min gumma som äter för att vara artig men som egentligen nästan bara tycker om Thaimat. Tråkigt och mest synd om henne själv som begränsar smaklökarna så Men annars tror jag säkert hon gillar julen med presenter dryck och annat trevligt! ha de

Snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok låter bra Kim. Kul att hon gillar det. till skillnad mot min gumma som äter för att vara artig men som egentligen nästan bara tycker om Thaimat. Tråkigt och mest synd om henne själv som begränsar smaklökarna så Men annars tror jag säkert hon gillar julen med presenter dryck och annat trevligt! ha de

Snucke

Jo presenter gillar nog de flesta thaidamer väldigt mycket, inte minst min. ;)

Vad gäller min gummas smaklökar så har de antagligen vant sig under de 10 år hon levt i farangland. I början var hon väldigt skeptisk till allt och blandade hej vilt när hon var tvungen att äta vår mat. Kommer t ex ihåg när hon kom på den briljanta idén att spruta ketchup på fläskpannkakan bara för att lingonsylten inte föll henne i smaken. Nu, ett antal år senare så älskar hon fläskpannkaka med lingonsylt.

Och de första åren var ju ris ett måste, åt vi något annat så sa hon sig inte bli mätt utan kokade rismat bara timmen efter farangmidddan. Det har hon slutat med idag.

Senaste smaken hon lärt sig tycka om är gröna oliver i salladen... men det tog alltså10 år. Vet ingen annan thaitjej som gillar oliver faktiskt. Själv älskar jag dem.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Oregistrerad

Jo presenter gillar nog de flesta thaidamer väldigt mycket, inte minst min. :wink:

Vad gäller min gummas smaklökar så har de antagligen vant sig under de 10 år hon levt i farangland. I början var hon väldigt skeptisk till allt och blandade hej vilt när hon var tvungen att äta vår mat. Kommer t ex ihåg när hon kom på den briljanta idén att spruta ketchup på fläskpannkakan bara för att lingonsylten inte föll henne i smaken. Nu, ett antal år senare så älskar hon fläskpannkaka med lingonsylt.

Och de första åren var ju ris ett måste, åt vi något annat så sa hon sig inte bli mätt utan kokade rismat bara timmen efter farangmidddan. Det har hon slutat med idag.

Senaste smaken hon lärt sig tycka om är gröna oliver i salladen... men det tog alltså10 år. Vet ingen annan thaitjej som gillar oliver faktiskt. Själv älskar jag dem.

Jösses vad avundsjuk jag blir på Er killar som har Era damer i Sverige och där de vant sig vid att kompromissa med maten och vad de äter. Har ju hört från kompisar att det MINST tar ett år innan de börjar märka någon rejäl förändring.

jag efter 4 år i Isaan har en fru som också hon alltid kör i sig en tallrik med ris om hon nu mot förmodan skulle offra sig att äta typ potatis, fisk och hollandaisesås. Det räcker inte bara med falangmiddag, man vaknar ALLTID hungrig på natten då.Vet inte vem som har präntat in detta i alla thaitöser som finns i Thailand..

men min dröm är att jag i framtiden kan ha påverkat och tjötat så mycket så att vi i familjen åtminstone tillsammans kan äta en falangmiddag utan att där finns en jääkla massa olika thairätter samtidigt på bordet. Jag äter ju när det är dags thaimat till 100% vid middagen, och har inga sidorätter. Så den grejen skulle jag vilja att min fru också körde på..

men men men, falang.

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...