Jump to content
IGNORERAD

Thailänsk Lucia


PeeBee

Recommended Posts

Och audirs2 är stjärtgos :14: se

Det tror du bara, men ta din medicine first, sen blir det bättre! :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

lite komiskt att en buddhistisk (antar jag) kvinna blir krönt till Lucia av en kristen präst

men mycket trevligt med thailändsk Lucia

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

lite komiskt att en buddhistisk (antar jag) kvinna blir krönt till Lucia av en kristen präst

men mycket trevligt med thailändsk Lucia

Kristendomen har ju "stulit" Luciafirandet...

"Lussinatta inträffade den 13 december och det var då som Lussi, eller Lussekäringen, en kvinnovarelse med onda egenskaper likt en kvinnlig demon eller häxa, kom ridande genom luften med sina följeslagare som kallades för lussiferda. I vissa trakter, särskilt i Västergötland, handlade i stället om en man, Lussegubben. Lucialegenden var känd i Norden först på 1200-talet, och först på 1300-talet var namnet allmänt känt som namn på dagen. Lussi är med all sannolikhet en personifikation av dagen, utan koppling till helgonet. Under tiden mellan lussinatta och julen trodde man att troll och onda andar var särskilt aktiva utomhus. Det var synnerligen farligt att vara ute under själva lussinatta. Barn som hade begått illdåd behövde akta sig extra noga, då Lussi kunde komma ner för skorstenen och röva bort dem. Och om vissa av julens förberedelser inte blev klara, kunde Lussi straffa gården i fråga"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kristendomen har ju "stulit" Luciafirandet...

"Lussinatta inträffade den 13 december och det var då som Lussi, eller Lussekäringen, en kvinnovarelse med onda egenskaper likt en kvinnlig demon eller häxa, kom ridande genom luften med sina följeslagare som kallades för lussiferda. I vissa trakter, särskilt i Västergötland, handlade i stället om en man, Lussegubben. Lucialegenden var känd i Norden först på 1200-talet, och först på 1300-talet var namnet allmänt känt som namn på dagen. Lussi är med all sannolikhet en personifikation av dagen, utan koppling till helgonet. Under tiden mellan lussinatta och julen trodde man att troll och onda andar var särskilt aktiva utomhus. Det var synnerligen farligt att vara ute under själva lussinatta. Barn som hade begått illdåd behövde akta sig extra noga, då Lussi kunde komma ner för skorstenen och röva bort dem. Och om vissa av julens förberedelser inte blev klara, kunde Lussi straffa gården i fråga"

Jo det var ju lite det som var komiskt men jag var väl lite otydlig med vad jag syftade på.

I Sverige har det nästan blivit tabu att fira gamla "Svenska" traditioner I Malmö firades ett alternativt Lucia för våra nyaste medborgare med trollkarar och cirkusartister mm är det detta vi ska visa upp för dem, så tycker säkert de flesta invandrare att vi är mesar som inte vågar stå för vårt land, man får knappt fira vår nationaldag av rädsla att någon ska ta illa upp, ett handbollslag (tror jag det var) hade en svensk flagga med lagnamnet skrivet på fick inte ha den för arangören för att den kunde vara stötande för vissa deltagare (Trams)

mångfald är bra men låt våra traditioner vara ifred och låt de nya medborgarna visa upp sina när dessa faller in

Mvh

Mats

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade en vuxen-kör som körde lucia på jobbet och lucia var en man !!

Inte min grej så jag smet iväg och tog en lussebulle till i fikarummet istället

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade en vuxen-kör som körde lucia på jobbet och lucia var en man !!

Inte min grej så jag smet iväg och tog en lussebulle till i fikarummet istället

Mja, förstår att detta var ett stort trauma för Er.

Ta två magnecyl och drick något varmt.

Dr Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vi hade en vuxen-kör som körde lucia på jobbet och lucia var en man !!

Inte min grej så jag smet iväg och tog en lussebulle till i fikarummet istället

Jag kan ju bara gissa vem som blev tvingad att vara lucia...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju bara gissa vem som blev tvingad att vara lucia...

Jag gissar på badtunneteknikern? Verkar som om han får göra allt slavgörat där.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju bara gissa vem som blev tvingad att vara lucia...

Dom var från en stor känd musikinstutition i sthlm så dom var musikproffs allihopa. Sångkvaliteten var det inget fel på. Bara könet på lucian i mina ögon. Läste om deras val i tidningen som tydligen skapat en del debatt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom var från en stor känd musikinstutition i sthlm så dom var musikproffs allihopa. Sångkvaliteten var det inget fel på. Bara könet på lucian i mina ögon. Läste om deras val i tidningen som tydligen skapat en del debatt

Exatemente, vart är vi på väg! Snart finns det väl kvinnor som klär ut sig i tomtedräkt.

Nissen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Exatemente, vart är vi på väg! Snart finns det väl kvinnor som klär ut sig i tomtedräkt.

Nissen Arne

Tjena!

Starta ett upprop.vi vägrar kvinnor som tomte :crazy::17:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...