Jump to content
IGNORERAD

Jobba i Philippinerna/Manilla?


Rob

Recommended Posts

Hej.

Jag är i kontakt med en rekryterare som rekryterar IT-Support personal till ett Engelskt företag i Phillipinerna, jag vet inte ännu vilket företag det är, men det är iaf Engelskt och de har kontor runt om i världen, de har redan 1000 personer anställda i Phillipinerna, så jag misstänker att företaget ligger i Manilla, något annat vore väll osannolikt.

Rekryteraren kommer att ringa mig imorgon, och efter det samtalet vet jag mer om vad det är för företag.

Men iaf, ni som har varit i Philippinerna, skulle ni kunna bo och arbeta i Manilla? eller är det helt uteslutet? givetvis med förutsättningen att det är en hyffsatt bra lön.

Själv har jag nu bott 13 månader i Bangkok, och jag trivs, men kan man jämnföra dessa två städer överhuvudtaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratade med rekryteraren precis.

Jobbet/Kontoret ligger i Makati/Manila.

75 000 Peso före skatt / 50 000 Peso efter skatt.

20 dagars betald semester/år.

Försäkring står företaget för.

Företaget betalar flygbiljetten till Phillipinerna.

Företaget står för en månads boende tills man hittar något eget.

Men hur som haver så är nog 50 000 peso på tok för lite pengar för att bo och leva på i Manila, av det jag har förstått iaf. Rekryteraren sa att det var en bra lön, men jag ställde mig frågande till det.

Jag går iaf vidare i rekryteringen bara som en kul grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu inte vill ha jobbet och inte tänker åka dit för den lönen. Varför inte då tacka nej så någon som verkligen vill ha jobbet får komma på tur? F.ö. så var det inte en bra lön. Men du kanske hoppas kunna förhandla upp den längre fram?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu inte vill ha jobbet och inte tänker åka dit för den lönen. Varför inte då tacka nej så någon som verkligen vill ha jobbet får komma på tur? F.ö. så var det inte en bra lön. Men du kanske hoppas kunna förhandla upp den längre fram?

Jag vill absolut se hur långt jag kommer i rekryteringsprocessen, har ett språktest samt ett tekniskt test på gång. Om jag blir accepterad så tänker jag säga att lönen är för låg. Tror man har ett bättre läge att förhandla lönen när de väl vill ha en.

Någon som vet om något bra forum som behandlar Philipinerna? har försökt googla men hittar bara inaktiva gamla forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkade inte vänta på att bli klar med rekryteringsprocessen, skickade ett mail och begärde 75 000 pesos i grundlön, det är c.a 53 000 bath, det vet jag att jag kan leva på med förutsättningen att levnadskostnaden är likadan som i Thailand.

Fick svar :

Hi Robert,

I am not sure where you got this information but there are few people with this level salary and this is a very exciting job opportunity if you consider long term career and growth. In anycase decision is yours.

Wondering what your friends are doing in Philippines?

Mitt Svar :

Its not really my friends! i put the question out on several different online forums wich discuss the Philippines, the fact that the answers are pretty much the same on all the sites i went to makes me consider that it is indeed true, and i have no idea why they would be lying. And you can find alot of information about living cost just by googling the topic.

Also, i have heard before, that the living cost in Philippines Vs Thailand is quite the same, and from my own experiances you need about 50 000 bath to live a decent life as a foreginer, that also translates to around 75 000 pesos, so it indeed seems correct. As im getting older, i need to save some amount of money each month for the future aswell, and not be living "paycheck to paycheck" so to speak.

Alltough I am fully aware that the locals in both of these countries earn ALOT less then this.

I also agree that im missing a very exiting job opportunity, turning this down will and has given me a bit of anxiaty. But as i am now getting older i have to think about my decisions carefully.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...