Jump to content
IGNORERAD

Stor käft!


Magrood

Recommended Posts

Jag har nämnt flera gånger tidigare att man lärt sig att ha stor käft här i Sverige när man har med myndigheter att göra. Men samma metod funkar tyvärr inte med thailändska myndigheter.

Idag var jag hos försäkringskassaen och frågade dem om föräldrapenningsregler.

Frågan var "hur räknas SGI-sjukpenningsgrundande inkomst för egenföretagare som bara haft firman i 1,5 år vid den beräknade förlossningen och som fått förlängt räkenskapsår från skatteverket"

Kvinnan kunde inte ge mig konkreta svar som jag förväntade mig.

Det svar jag fick var precis det jag kunde läsa från nätet.

:diablo::diablo::diablo: Varför skulle jag dit om jag förväntade mig samma information som på nätet som jag ändå inte förstår...

"Ja, man får göra en uppskattning av inkomster" svarar hon.

Svara utan att svars, tyckte jag.

"Men vem gör uppskattningen, ni eller jag?"

"Om det är jag så kan jag väl uppskatta hur mycket inkomst som helst, eller hur?"...

---

Hon försvann en bra stund.

"Döda med tystnaden-metoden" tänkte jag.

Efter ett tag kom hon tillbaks med en kollega som verkade mycket kunnig.

---

Han svarade på mina frågor.

Jag var nöjd och sa till honom att han hade precis besvarat de frågor som jag undrat i två år.  :great:

---

Det var trevligt av första tjänstekvinnan som hämtade en kollega när hon inte riktigt behärskade ämnet.

Även hon förtjänar en  :great:

---

Natti natti

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

    Härligt att tjänstemannasverige fungera ibland  :yipi:

                            mvh Repe 

                                        ps Magrood lycka till med allt ds

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood.

Ja vet inte hur jag ska svara men det beror på om du har. AB = aktiebolag eller F-skattesedel, då reglerna e väldigt olika ang dessa?? tror att det är där du måste titta, men som sagt ja är inte säker.

Återkom gärna när du har fått svar.

Mvh Snömannen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar Magrood har enskild firma, och då blir det ju lite svårt att stämma av exakt inkomst innan räkenskapsåret är slut. Årslönen med skatt och sociala avgifter blir ju nämligen vad som är över när alla utgifter är betalda. Vilket är något enkelt uttryckt, det finns ju en del bokföringsmässiga dispositioner man kan göra först.

I ett eget AB är man anställd och får lön varje månad precis som vilken annan anställd. Inga problem att tala om hur mycket man har i lön.

Får gratulera Magrood till att hon inte drar sig för att kräva besked från svenska myndigheter. Bra jobbat!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

I detta fall är det nog inte så lätt under alla omständigheter. Och det är nog därför svaren varierar mycket. Det finns näligen en speciell avdelning som hanterar Enskild firma på FK och dessa turer är inget som normala kundtjänst klarar av.

I detta fall finns det 2 sätt.

1. Att man visar vad man haft för inkomst per månad under det senaste halvåret.

2. Eftersom bolaget är ett ganska färskt bolag kan man hävda att bolaget är i Uppstartsfas. Om man lyckas få igenom detta så skall SGI beräknas enligt den "lön" man räknar med att ha när bolaget är färdig med sin uppstartsfas.  Här krävs dock en viss dokumantation som en bra affärsplan som visar ex år 1,2,3 och 4 där exempelvis år 4 är målåret.

Just detta med uppstartsfas har jag lärt mig ganska mycket av då jag själv hamnade i en situation då FK hävdade att jag skulle ha en SGI på 0 och jag hävdade 300 000:- . Efter en massa överklagande vann jag detta fall  och fick pengar enligt 300 000:- som SGI.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I detta fall är det nog inte så lätt under alla omständigheter. Och det är nog därför svaren varierar mycket. Det finns näligen en speciell avdelning som hanterar Enskild firma på FK och dessa turer är inget som normala kundtjänst klarar av.

I detta fall finns det 2 sätt.

1. Att man visar vad man haft för inkomst per månad under det senaste halvåret.

2. Eftersom bolaget är ett ganska färskt bolag kan man hävda att bolaget är i Uppstartsfas. Om man lyckas få igenom detta så skall SGI beräknas enligt den "lön" man räknar med att ha när bolaget är färdig med sin uppstartsfas.  Här krävs dock en viss dokumantation som en bra affärsplan som visar ex år 1,2,3 och 4 där exempelvis år 4 är målåret.

Just detta med uppstartsfas har jag lärt mig ganska mycket av då jag själv hamnade i en situation då FK hävdade att jag skulle ha en SGI på 0 och jag hävdade 300 000:- . Efter en massa överklagande vann jag detta fall  och fick pengar enligt 300 000:- som SGI.

hf

Tack så mycket till er alla!

Det är exakt sån information jag behöver. Det lugnar mig mycket.  :mdr:

Har du kontaktinformation till den speciella avdelningen?

Skulle kunna ringa FK själv också - men sist jag ringde var kötid typ en timme.  :kort:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

När jag bråkade så hade dom denna avdelning spridd på respektive region.  Så du kanske inte har så stor nytta av namnen i Västra Götaland.

Hur det är nu vet jag inte. Dom organiserar ju om stup i kvarten just nu.

Vet iallafall att jag fick namnen på ett antal personer från mitt lokala kontor när jag började processen.

Lycka till. Och ge dig inte.

Om du vill ha råd så skicka ett PM till mig men använd då forumet på egenfirma.se där jag är inne lite oftare då jag är moderator. (Var ju ett tag sedan vi såg dig inne där)

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När jag bråkade så hade dom denna avdelning spridd på respektive region.  Så du kanske inte har så stor nytta av namnen i Västra Götaland.

Hur det är nu vet jag inte. Dom organiserar ju om stup i kvarten just nu.

Vet iallafall att jag fick namnen på ett antal personer från mitt lokala kontor när jag började processen.

Lycka till. Och ge dig inte.

Om du vill ha råd så skicka ett PM till mig men använd då forumet på egenfirma.se där jag är inne lite oftare då jag är moderator. (Var ju ett tag sedan vi såg dig inne där)

hf

Tackar!

Ja, jag måste komma dit och rapportera framgången med webbsidan som jag frågat forumet om sen starten. Nu är den äntligen klar tack vare hjälp från en superduktig och effektiv webmaster.  :wai::wai::wai:

Hoppas jag kan bidra med något där också.

Bokföringskunskaper har nog rostat bort. Nu kan jag bara sköta min egen bokföring.  :beurk:

- Man ska inte fånga två fiskar samtidigt - säger man på thai.

Jag fångar nog 10 fiskar samtidigt och resultatet blir halvmesyr av allting.  :lol:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...