Jump to content
IGNORERAD

Hur startar jag ett företag i Thailand?


Guest Forden34

Recommended Posts

Guest Forden34

Tänkte starta ett företag med tjejen men hur gör jag är frågan?

Vart ringer jag osv osv

Tänkte hyra ut mig själv i sverige när jag blir skriven i Thailand

Spallta ner det ni vet

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vad ska du hyra ut dej till? Happy Ending? I Sverige eller Thailand? Behöver mer info för att kunna svara. :thumbsup::ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat länken till Farrangstaffing.

Är det nån som vet om det funkar juridiskt? Kanske tillochmed nån som jobbar via dem som kan ge en kommentar?

Verkar kanske lite dyrt, men det kanske är prisvärt eftersom man slipper allt strul med företag i Thailand och allt det innebär.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Vi använder oss av Farangstaffing, fungerar kanon.

Finns ganska bra beskrivet hur det fungerar på deras hemsida.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst är det bra beskrivet.

Erkki, använder ni dem för Svenskar som jobbar i Sverige men är skrivna i Thailand, eller för att få Thailändare till Sverige för att jobba här?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte starta ett företag med tjejen men hur gör jag är frågan?

Vart ringer jag osv osv

Tänkte hyra ut mig själv i sverige när jag blir skriven i Thailand

Spallta ner det ni vet

Fuck Farang staffing.

Att sätta upp ett foretag i Thailand kostar c.a 50 000 Bath, och du behover då inte lyfta ett finger, det enklaste är att du lägger foretaget på din fru, och sedan anställer hon dig som "manager" eller liknande.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Fuck Farang staffing.

Att sätta upp ett foretag i Thailand kostar c.a 50 000 Bath, och du behover då inte lyfta ett finger, det enklaste är att du lägger foretaget på din fru, och sedan anställer hon dig som "manager" eller liknande.

Kan du utveckla ditt svar?

Vad är fel med Farrang Staffing?

Är 50.000Bath en engångskostnad och behöver du aldrig anlita nån revisor eller liknande?

Vad kostar skatter och försäkringar?

Har du erfarenhet, i så fall vill jag gärna veta hur ni gjort!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

De bolagsformer jag har stött på i Thailand är...

Enskild firma

Limited PartnerShip ,Skulle tro samma som handelsbolag

LTD , aktiebolag.

Enklast är ju att din flickvän börjar med enskild firma. Testa.

Det är bara att gå till sitt lokala skattekontor och registrera.

Deklaration 2 ggr /år. Stämpelavgift tror jag är 1500 B .

Vinsten på firman läggs ihop med din tjes övriga inkomster, precis som i Sverige.

De första åren ingen kontroll.

0- resultat är helt ok att redovisa

Därefter kan man räkna med besök från skattekontoret som vill kolla verksamheten på plats.

Funkar er firman kan ni ju uppgradera till nästa bolagsform,, osv

Problemet är väl detta med arbetstillstånd för dig. Varför inte bara vara rådgivare inom hemmets väggar till din flickvän.

Har ni snurr på firman kan du ju framledes söka arbetstillstånd.

Vill ni ha hjälp med alla papper, skattekontoret, deklaration...finns det mängder med redovisningsbyråer...

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

De bolagsformer jag har stött på i Thailand är...

Enskild firma

Limited PartnerShip ,Skulle tro samma som handelsbolag

LTD , aktiebolag.

Enklast är ju att din flickvän börjar med enskild firma. Testa.

Det är bara att gå till sitt lokala skattekontor och registrera.

Deklaration 2 ggr /år. Stämpelavgift tror jag är 1500 B .

Vinsten på firman läggs ihop med din tjes övriga inkomster, precis som i Sverige.

De första åren ingen kontroll.

0- resultat är helt ok att redovisa

Därefter kan man räkna med besök från skattekontoret som vill kolla verksamheten på plats.

Funkar er firman kan ni ju uppgradera till nästa bolagsform,, osv

Problemet är väl detta med arbetstillstånd för dig. Varför inte bara vara rådgivare inom hemmets väggar till din flickvän.

Har ni snurr på firman kan du ju framledes söka arbetstillstånd.

Vill ni ha hjälp med alla papper, skattekontoret, deklaration...finns det mängder med redovisningsbyråer...

Fan du är klockren CM tack så mycket för informationen men vad heter skatteverket på thai??

Det är såna här inlägg man vill ha när man vill veta nått å inget dravel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Du måste även se till att erat thailändska bolag tecknar de försäkringar som du måste ha för att arbeta i Sverige.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Lokala skattekontoret ligger vårt fall är i samma fastighet som kommunkontoret. Amphoe.

Skulle tro att det är så överallt.

Enklast är ju att bara gå dit och registerar sin enskilda firma.

De skriver ut ett bevis på plats. Ett bevis som man skall ha på synligt plats i sin butik.. eller kontor..

Är ni osäkra, kontakta någon redovisningsfirma, så hjälper de till mot en blygsam penning.

Vi hade partnership förut, Jag var delägare...men då tog bokföringsbyrån 1500 b /månad och revisonskostnad årligen 10 000 B.

Hustrun tyckte det blev för dyrt, så vi avvecklade och hustrun startade enskild firma.

Nu har hon en bokföringstjej som lämnar in deklarationen. Vi betalar tror ca 1000B /gång.

Vill man slippa den avgiften kan man ju gå själv och lämna in. Då vi har gjort det var det en dam från skatteförvaltningen som var mycket hjälpsam med att få blanketten rätt ifylld.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Jag får gå dit å lyssna vad dom säger om det hela

Har gått några månader nu och vill gärna veta hur det gick...blev?

Inne på din linje oxå, en liten firma i Thailand sen jobba extra i Sverige på svensk sommar.

Berätta gärna din erfarenhet och kostnaderna av vad som du fick reda på...även om Ni inte startade firman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Har gått några månader nu och vill gärna veta hur det gick...blev?

Inne på din linje oxå, en liten firma i Thailand sen jobba extra i Sverige på svensk sommar.

Berätta gärna din erfarenhet och kostnaderna av vad som du fick reda på...även om Ni inte startade firman.

Inget har hänt men ska ta tag i det när jag kommer ner nu i november

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag ska inte starta företag utan tänkte denna gång att tjejen startar företag å jag jobbar åt henne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Forden, kanske detta kan vara till hjälp för dig http://www.siam-legal.com/

ha det så bra när du reser ner,och hoppas på berättelser o bilder från din tripp,du hade en tråd till om saker bra att ha, har du gängrenoverings grejer och avdragare för bult o lager mm.,insatsgängor har jag inte sett i Thailand.

Mvh Sven i Orsa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Hej Forden, kanske detta kan vara till hjälp för dig http://www.siam-legal.com/

ha det så bra när du reser ner,och hoppas på berättelser o bilder från din tripp,du hade en tråd till om saker bra att ha, har du gängrenoverings grejer och avdragare för bult o lager mm.,insatsgängor har jag inte sett i Thailand.

Mvh Sven i Orsa

Skriv gärna upp det i tråden

Tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...