Jump to content
IGNORERAD

Vad tycker ni om Buddismen?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

Lennart skriver:

"Kitong, jämför inte Buddism med alla krig och mord som skett i alla möjliga "Gudars" namn. Jag har aldrig hört om något krig som förts i Buddhas namn"

Jag får be dig Lennart att läsa mitt inlägg en gång till, för jag gör ingen sådan jämförelse. Tvärtom skriver jag att besöken i templet skänker mig ro, och jag känner mig närmare min älskling fast hon är väldigt långt borta. Jag trivs och känner mig bekväm i templet och med ceremonierna där fast jag inte begriper någonting.

Jag är rätt så ny på deta forum, men följer de flesta trådar med intresse. Jag tycker mig se att vissa läser inläggen som "f-n läser bibeln". Finns det minsta lilla utrymme för misstolkningar, så finns det de som gärna vill göra en höna av en fjäder istället för att tolka inläggen lite mera "mai pen rai"  :glasses:

Jag hade gärna varit med på föreläsningen den 27´e Lennart, men just den dagen flyttar jag från Borlänge till Landskrona. Jag hoppas kunna förkovra mig i templet i Eslöv i fortsättningen.

Vänliga hälsningar

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    5

  • Baa

    5

  • Magrood

    3

  • Lung Lennart

    3

Mest aktiva i denna tråd

Om man ser till hur buddismen tillämpas i tex Thailand så får man nog allt betrakta den om en religion.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Arne,

I Thailand är buddhismen som en religion. I västerlandet kan vi se den som en filosofi. Av diverse skäl.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta en ateist, men i olika uppslagsverk och reseguider står det med klartext: Religion, Buddism

Men det är det ju nån som skrivit och dom väl också ha fel.

Baa (ra undrar)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Religioner som är grundade för 1500-2500 år sedan passar kanske inte så bra i dagens smhälle?

Många av sekterna har skapats efter "behov".

Exempelvis Lestadianismen som kom till när herr Lars-Levi inte orkade med att se på fyllskallarna som söp sönder hela samhället och förbjöd drickandet i lestadianismen.

Andra sekters behov är bl.a pengar, och det är ju välkänt att kyrkan hade en hel del pengar tidigare.

Själv har jag ingen religion, mer en livsstil, eller man kanske ska kalla det för.. ??? ?

Men jag är min egen gud och jesus, jag bestämmer själv över vad jag gör.

Min framtid är helt beroende av mina handlingar, så min religion bord heta konsekvensismen :) .

De beslut jag tar idag om mitt jobb, privatliv, banklån o.s.v får följder. Oftast så är det små beslut man tar och följderna är det inte så stor skilnad på skulle jag tro.

Om jag skulle välja att inte göra ett skit på jobbet i någon månad så skulle jag säkert få sparken. Det känns ju jävlig skönt under tiden man får betalt för ingenting, men svider nog senare...

Ska man kalla det för otur eller guds vilja? Nja, idi*ti och latskap skulle jag nog vilja kalla det

Alla val man gör medför risker, och då får man väga "vinst" jämte risk.

Framför allt så har man nästan bara sig själv att skylla eller kanske hylla, för det liv man har idag.  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag tror absolut på gudomligt ingripande.

Tänk exempelvis om jag sitter i baren och plötsligt dyker den mest underbara thaitjej man kan tänka sig upp och vi blir förälskade och gifter oss och bildar familj.

Inte sker det av en slump.

Nej sådana ting är förutbestämda.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror absolut på gudomligt ingripande.

Tänk exempelvis om jag sitter i baren och plötsligt dyker den mest underbara thaitjej man kan tänka sig upp och vi blir förälskade och gifter oss och bildar familj.

Inte sker det av en slump.

Nej sådana ting är förutbestämda.

BTT

Precis som lallaren som med AT fick in en T på turn och ett A på river när jag satt med QQ. Floppen var AQK.

Jävla Gud!  :diablo:

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...