Jump to content
IGNORERAD

Vad tycker ni om Buddismen?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Själv har den väckt mitt intresse sedan ganska många år, man började ju fundera varför så många var glada, generösa, och vänliga.

Detta trots att dom flesta inte har så mycket pengar eller status prylar (åtminstone inte på landet).

När man började läsa lite om buddismen t.ex böcker av Dalai Lama och fråga folk man mötte i Thailand, så ökade intresset ändå mer.

Och jag började undra om vi i väst verkligen blev så lyckliga av prylar och pengar som vi inbillar oss, eller finns det andra och bättre sätt?

Jag gillar dom liknelser som man använder i Buddismen, och tror att dom är rätt ute.

T.ex om att livet är som en spegel och allt som du strålar ut, får du tillbaka. Så går du runt och utstrålar positivitet kommer folk att bemöta dig positivt.

Går du runt och är negativ och hatisk kommer du själv att bli bemött med det, och genom dina egna val och handlingar skada dig själv.

Att man hela livet ska odla dom goda tankarna och handlingarna och bekämpa dom onda, detta genom dagliga val i livet.

Låter enkelt men är något som enligt Dalai Lama kan ta många liv att lära sig fullt ut.

En annan liknelse som jag använde tidigare idag i en annan tråd är den om livets flod (den finns i många olika varianter).

Livet är som en flod och man kan välja att hoppa i och bara nyfiket följa med, flytandes lugn och avslappnad, med tid att se allt som händer runt omkring och man har tid för gemenskap och att upptäcka nya saker.

Eller simma motsröms och slita så mycket man kan utan att ha tid att se vad som händer runt omkring och utan att hinna umgås och ha vänner.

Men hur mycket man än simmar så kommer man ändå ingenstans utan är kvar på samma plats, bara tröttare och ensammare.

Jag har blivit mer och mer övertygad om att vårt sätt att jaga prylar och status är vårat största hinder för lycka, man springer på i ekorrhjulet men det behövs ständigt nya och dyrare saker, så man blir aldrig lycklig innan livet är slut.

Dom som nöjer sig med lite mindre och har tid för varandra har mycket större chans att bli lyckliga tror jag.

Människans habegär är det största hotet mot lyckan sa Budda, och det stämmer nog än idag.

Det skulle vara roligt att höra om fler har fått liknande tankar och funderingar under sina besök i Thailand.

Själv försöker jag tänka på sånt här i mina dagliga val, och jag tycker att livet är ännu bättre nu, är det lite knäppt? eller vad tycker ni andra? 

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    5

  • Baa

    5

  • Magrood

    3

  • Lung Lennart

    3

Mest aktiva i denna tråd

Det matriella  livet har aldrig passat mig. Och som du skriver så lever jag efter att . Om jag mår bra sprid din glädje så att livet kanske blir bättre för fler. Våran jakt i västerlandet när man tror att lycka är liktydigt med matriella ting är bara dumt enligt mig. Vänlighet mot alla är kanon. Ganska svårt i svedala. Men om alla gör ett försök så. Men så fort man stiger av planet i Thailand mår man kanon och tar efter thaiarnas vänlighet. När det gäller Buddismen är jag inte tillräckligt insatt i allt. Men skulle det vara NÅGON religon jag skulle kunna ta till mig är det Buddism

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst så tror jag att du upplever att folk är positiva och öppna mot dig eftersom du själv är positiv och öppen.

---

När det gäller buddismen så har vi många "grenar" som kristendomen har.

Så vitt jag vet så har vi den stora vagnen och den lilla vagnen.

Den stora vagnen är menad att fler ska kunna komma med.

Den lilla vagnen är lite mer strikt.

I Thailand har vi den lilla vagnen. (om jag inte är ute och cyklar - det var länge länge sen jag läste om buddismen)

Men buddismen i Thailand är inte riktigt lik buddism i andra länder eftersom den även blandas med hinduismen och tron på andar, själar och det övernaturliga.

Sedan har vi Dharmakaya - som jag öppet skriver att jag inte tror på.

Jag tror inte på idén att köpa en bra plats efter döden.

Jag tror mer på att man ska hjälpa sina nära och kära samt medmänniskor istället för att skänka en förmögenhet för templet.

---

Tillbaks till buddismen i Thailand.

Jag tror att det är olika nivåer av buddister i Thailand enligt min egen uppfattning:

Skalbuddister

Kärnbuddister

och någonting mittemellan

---

En del tror att man kan nå bra karma av att enbart åka till tempel, skänka pengar, bär på amulett osv osv, men struntar i andra saker.

En del ber inte, går inte till tempel, bär inget amulett men ställer upp för sina medmänniskor.

En del gör både och.

---

I kärnbuddimen arbetar man med sig själv.

Du är bygger din egen bro till lycka.

Buddha och hans lära är bara vägledare. Den som måste göra arbetet är du själv.

Jag tror att eftersom grundtanken är att arbeta med sig själv för att nå sin egen lycka blir inte "förvärv" av nya medlemmar så viktigt för oss. Det är kanske därför vi inte brukar ha krik eller konflikt på grund av religion.

---

Under mina år på en svensk skola som arbetsplats har jag kommit på likheten mellan buddismen och kristendomen.

Bemöt andra som du själv vill bli bemött säger kristemdomen.

Buddismen säger gör du bra karma får du bra karma/konsekvens tillbaks.

Min jömförelse är kanske lite långsökt - men jag tycker att budskapen från båda religionerna är detsamma.

---

Egentligen är grundläran inom buddismen bara 3 saker:

Gör bra gärning

Avstå från dålig gärning

Rensa din själ/ha en fridfull själ

---

Sen finns det lära(dharma) för olika sammanhang t.ex.

Dharma för frid och fred: tålamod och ett ord till som jag glömt bort.

Dharma för att lyckas med arbete: chanta, viriya, jitta, vimangsa - hinner inte översätta dessa nu.

Dharma  för umgänge: meta, karuna, mutita, ubekha

osv osv

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, och di av er som funderar på att konvertera till Buddismen kan helt konstnadsfritt överlämna det ev materiella överflöd som ni besitter till mig. Större partier kan tom hämtas på plats.

[move]Materialförvaltaren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

:rules: har skrivit över mina skulder till dig..känns skönt.Skatteverket får väl lite problem,men en "thaipilsner" ingår.

Magrood alltid rätt ute..keep on:)... ;)

:wai: kap

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt kloka ord av Magrood.  :wai:

Min åsikt är att det ibland handlar för mycket om vem som skänker mest pengar till templet.

Mvh ch300_m.

Man ska aldrig säga aldrig

Link to comment
Dela på andra sajter

SEN HAR VI ALLLLLLLLLLLLLLLA DOM SOM GJORT BORT SIG PÅ NÅÅÅÅÅÅT SÄTT(otrogen,tjuvat,druckit för mycke eller åt ÄNNU VÄRRE m.m m.m m.m m.m)DÅ E DE BARA ATT BLI MUNK I X-ANTAL MÅNADER,Å VIPS SÅ E DOM EN BÄTTRE MÄNNISKA :whistle: ...tills nästa gång :yes: !!!!!!!!.Å DOM E MÅÅÅÅÅÅÅÅNGA SOM JA VET!!! :na: ... :D:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte buddhist, men något jag tagit till mig är begreppet karma. Dock inte riktigt som det fungerar på forumet med plus och minus ;-)

Jag tror att goda gärningar lönar sig i längden. Men det räcker inte att ibland skänka pengar till templet. Det är ju summan av allt man gör som spelar in.

Det är också rogivande att reflektera över att dom som gör något dåligt mot en själv kanske får tillbaka det med ränta någon gång i ett annat sammanhang där jag inte är inblandad.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Själv har den väckt mitt intresse sedan ganska många år, man började ju fundera varför så många var glada, generösa, och vänliga.

Detta trots att dom flesta inte har så mycket pengar eller status prylar (åtminstone inte på landet).

När man började läsa lite om buddismen t.ex böcker av Dalai Lama och fråga folk man mötte i Thailand, så ökade intresset ändå mer.

Och jag började undra om vi i väst verkligen blev så lyckliga av prylar och pengar som vi inbillar oss, eller finns det andra och bättre sätt?

Jag gillar dom liknelser som man använder i Buddismen, och tror att dom är rätt ute.

T.ex om att livet är som en spegel och allt som du strålar ut, får du tillbaka. Så går du runt och utstrålar positivet kommer folk att bemöta dig positivt.

Går du runt och är negativ och hatisk kommer du själv att bli bemött med det, och genom dina egna val och handlingar skada dig själv.

Mvh Isan Lover

Jag kortade ner o klippte lite ur det du skriver.Och det är dessa 2grejer.Prylar och pengar gör inte mig lycklig iaf och jag tror ingen annan heller kan köpa sin lycka.Och det andra handlar väl om att man inte kan älska nån innan man älskar sig själv.2 ganska enkla saker som gör att man kan få ett bättre liv.Sen om det är Buddism eller inte har jag ingen aning om.Men tänket är iaf det rätta tycker jag.Kanske tolkar jag dit inlägg helt galet? Mvh Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl bra saker såväl som dåliga saker med Buddismen, precis som med alla religioner. En sak som jag inte gillar med Buddismen är att man anser att man får det liv man förtjänar baserat på vad man gjort i tidigare liv, så är man t ex fattig och handikappad så får man skylla sig själv för då måste man ha varit dum i sitt tidigare liv... :whistle:

Sen är det mycket hyckleri med alla religioner och inte heller där är Buddismen undantagen. Gör man nåt dumt så är det bara att gå till templet och så behöver man inte ha dåligt samvete längre och gör man nåt dumt igen så får det bli ännu ett besök till närmaste tempel, om och om igen. Man behöver inte ens bikta sig och be om syndernas förlåtelse utan det räcker med att besöka ett tempel för att bli "renad".

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Om tron pa en religion, eller i buddhismens fall en filosofi, gor att du kanner en storre mening men

ditt liv eller pa nagot annat satt starker dig sa ar val det bra. Man ska dock komma ihag att alla

dessa skrifter ar skrivna for mycket lange sedan da varlden sag klart annorlunda ut sa man bor nog

tolka dem med det i atanke. Personligen har jag inte hittat nagot av varde i nagon religios skrift,

visst bade bibeln och koranen samt buddhismens skrifter namner att man ska visa omtanke mm

men nagot utover vanligt sunt fornuft har jag aldrig hittat, dock oerhort mycket inskrankthet,

kanske nagot mindre inom buddhismen dock.

Jag delar inte IL's uppfattning om att thailandare generellt skulle vara lyckligare an oss. Jakten

efter pengar och status ar om mojligt an storre an i vastvarlden och sjalvmordsstatistiken inget

vidare. Buddhismen har nog varken gjort till eller fran i det avseendet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Karma  :whistle: bra grejer!

Quote

En sak som jag inte gillar med Buddismen är att man anser att man får det liv man förtjänar baserat på vad man gjort i tidigare liv, så är man t ex fattig och handikappad så får man skylla sig själv för då måste man ha varit dum i sitt tidigare liv...

Som sagt, Indien hela 90 talet och nu Thailand.

It is nice to be nice.  :glasses:

Buddism  :wai:

Mvh

Kimmo

Ps. Vi kommer alla en gang do!

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns väl bra saker såväl som dåliga saker med Buddismen, precis som med alla religioner. En sak som jag inte gillar med Buddismen är att man anser att man får det liv man förtjänar baserat på vad man gjort i tidigare liv, så är man t ex fattig och handikappad så får man skylla sig själv för då måste man ha varit dum i sitt tidigare liv... :whistle:

Mvh Swippe

(Tommy strök en del av det Swippe skrev)

Jag är inte alls säker på att den rena Buddismen har nån tro på återfödelse i ett annat liv...

Är det så, eller är det inlånat till Thai-tron från nån annan religion (eller filosofi)?

Har läst lite om Buddism, men har inte sett nåt om reinkarnation, har inte läst allt :wai:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen Magrood m.fl

Jag tror inte heller att den som skänker mest pengar till templet blir lyckligast och får ett bättre liv nästa gång.

Men jag går i templet i byn och även i Nong Khai när jag är där, och jag tycker om känslan man får där, den gör intryck.

Det är mer den biten med att jobba med sina egna brister och försöka ta positiva  beslut i dom dagliga valen som lockar mig.

Att hjälpa andra och få andra glada gör en själv lyckligare.

Att kristendomen och buddismen har vissa likheter i sina budskap stämmer, men jag tycker det är jättestor skillnad på hur dom tillämpas, folk verkar vara mycket gladare och socialare i Thailand.

Sen tycker nog jag också att Buddismen mer är en livsfilosofi än religion, som visar på en väg i livet.

Budda tyckte att det var naturligt att människan strävade efter lycka, men att det inte var det materialistiska som gav lycka.

Det var roligt att så många hade synpunkter i denna fråga.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

(Tommy strök en del av det Swippe skrev)

Jag är inte alls säker på att den rena Buddismen har nån tro på återfödelse i ett annat liv...

Är det så, eller är det inlånat till Thai-tron från nån annan religion (eller filosofi)?

Har läst lite om Buddism, men har inte sett nåt om reinkarnation, har inte läst allt :wai:

MVH Tommy

Reinkarnation ar sjalva grundpelaren i Buddism. Malet ar att slippa aterfodas dvs slippa lidande (Allt ar lidandet sanningen om Dukha etc de 4 sanningarna). Gor du tillrakligt gott i livet och foljer Buddha's pabud sa har du potentiellt mojligheten att inte aterfodas dvs na Nirvana och slippa Dukha (lidande).

Tanken ar sa ohyggligt fundamental for Buddismen sa jag ar forvanad over att du inte stott pa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Reinkarnation ar sjalva grundpelaren i Buddism. Malet ar att slippa aterfodas dvs slippa lidande (Allt ar lidandet sanningen om Dukha etc de 4 sanningarna). Gor du tillrakligt gott i livet och foljer Buddha's pabud sa har du potentiellt mojligheten att inte aterfodas dvs na Nirvana och slippa Dukha (lidande).

Tanken ar sa ohyggligt fundamental for Buddismen sa jag ar forvanad over att du inte stott pa det.

Ok Wille, så tolkar inte jag det.

Följande text kommer från Wikipedia, om reinkarnation, det finns enligt Budda inget "Jag" som återföds, utan ett liv som släcks kan tända ett annat, ungefär som en låga från ett ljus som håller på att slockna kan tända en låga på ett annat ljus...

Main article: Rebirth (Buddhism)

According to the scriptures, the Buddha taught a concept of rebirth that was distinct from that of any known contemporary Indian teacher. This concept was consistent with the common notion of a sequence of related lives stretching over a very long time, but was constrained by two core Buddhist concepts: anattā, that there is no irreducible ātman or "self" tying these lives together; and anicca, that all compounded things are subject to dissolution, including all the components of the human person and personality. At the death of one personality, a new one comes into being, much as the flame of a dying candle can serve to light the flame of another.

Since, according to Buddhism, there is no permanent and unchanging self (identity) there can be no transmigration in the strict sense. Buddhism teaches that what is reborn is not the person but that one moment gives rise to another and that this momentum continues, even after death. It is a more subtle concept than the usual notion of reincarnation, reflecting the Buddhist concept of personality existing (even within one's lifetime) without a "soul".

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

.

Jag delar inte IL's uppfattning om att thailandare generellt skulle vara lyckligare an oss. Jakten

efter pengar och status ar om mojligt an storre an i vastvarlden och sjalvmordsstatistiken inget

vidare. Buddhismen har nog varken gjort till eller fran i det avseendet.

Kunde inte vara mer sant, Jag har inte stött på många ställen i världen där det varit större jakt på status än i Thailand, det mest flagranta exemplet är väl idi*tin att skuldsätta sig upp över öronen för att köpa en fabriksny bil.

Ta hem det blänkande vidundret till byn för allmänt beskådande, utnyttja de fria månaderna innan avbetalningen kommer igång, slanta av lite ibland, och låt sedan finanasbolaget hämta den "gamla hyrbilen".

Det fullkomligt dräller av återtagna bilar, så varför inte köpa en beg, loose face??

Buddha får ju inte ha personliga ägendomar, varför predikas inte den läran ut till de troende Buddhisterna?

Baa

(Religion är knepigt, inte bara i LOS)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ok Wille, så tolkar inte jag det.

Följande text kommer från Wikipedia, om reinkarnation, det finns enligt Budda inget "Jag" som återföds, utan ett liv som släcks kan tända ett annat, ungefär som en låga från ett ljus som håller på att slockna kan tända en låga på ett annat ljus...

Main article: Rebirth (Buddhism)

According to the scriptures, the Buddha taught a concept of rebirth that was distinct from that of any known contemporary Indian teacher. This concept was consistent with the common notion of a sequence of related lives stretching over a very long time, but was constrained by two core Buddhist concepts: anattā, that there is no irreducible ātman or "self" tying these lives together; and anicca, that all compounded things are subject to dissolution, including all the components of the human person and personality. At the death of one personality, a new one comes into being, much as the flame of a dying candle can serve to light the flame of another.

Since, according to Buddhism, there is no permanent and unchanging self (identity) there can be no transmigration in the strict sense. Buddhism teaches that what is reborn is not the person but that one moment gives rise to another and that this momentum continues, even after death. It is a more subtle concept than the usual notion of reincarnation, reflecting the Buddhist concept of personality existing (even within one's lifetime) without a "soul".

MVH Tommy

Det ar helt riktigt och det som skiljer tex Buddism med Hinduism. Helt ratt, men anda inte. Skall ge mig pa att forsoka forklara utifran min odmjuka tolkning av Buddismen.

Reinkarnationen viktig aven om det inte ar din "sjal" som aterfods utan snarare kretsloppet som fortsatter. Buddha ifragasatte inte bara sjalens existens utan alltings existens och nirvana beskrivs ju bland annat som "en hogre form av varande". Forenklat sa skall man undvika "den onda cirkeln" av aterofodelse eftersom livet i sig ar, och ger upphov till lidande.  Att na nirvana ar det slutgiltiga malet och for att na dit skall man folja den attafaldiga vagen. Nirvana beskrivs bland annat som tex.

- att vara fri från alla begär

- att vara fri från allt hat

- att vara fri från all okunnighet

- att vara fri från återfödelsen kretslopp

Darmed ar det en sa vasentlig del av hela filosofin/trosuppfattningen aven om det inte handlar om att, i traditionell mening, aterfodas i ny skepnad.

Det som kanske lockar mig lite ar att individen har makten att paverka sitt eget ode. Du kan na nirvana genom egen kraft via dina handlingar etc. Medans i tex. kristendomen sa far man till sist lita pa den allsmaktiges avgorande om du far kila in mellan parleportarna.

Att Thailandare pa nagot satt skulle vara lyckligare an tex. Svenskar upplever jag absolut inte. Att de inte ar matrialistiska? ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det spelar någon roll var du är världen..

Alla älskar pengar och materiella saker..Alla vill ha ett bättre liv..

Sen kanske alla inte har samma förutsättningar att lyckas med det.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag upplever allt thailändare som lyckligare än t.ex svenskar, dom har lättare till skratt och är mer harmoninska.

Det tror jag gäller i dom flesta u-länder, dom flesta är utanför ekorrhjulet p.g.a utvecklingsnivån och har inte samma krav som oss i väst.

Detta gör att dom har mer tid för varandra och att dom till viss del kan bestämma mer själva vad dom ska använda tiden till.

När man lever i båda världarna kan man ju jämföra, själv bor jag ju på dyra hotel och blir serverad runt om i världen när jag är ute på jobb,

men jag är nog ändå mer harmonisk om jag sitter i skuggan under ett träd i Isaan och delar en korg med klibbris och lite fisk med en bonde,

och tittar på kor och bufflar som betar runt omkring. Det kan låta konstigt men så är det faktiskt.

Man kan ju jämföra självmords statistik och konsumtion av psykofarmaka per person i båda länderna, då förstår man ju att vår livsstil inte är perfekt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Psykofarmaka :surprised: .Har aldrig varit med om ett folk som äter så mycket psykofarmaka som thaiare,gäller även andra typer "medicin",Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

men jag är nog ändå mer harmonisk om jag sitter i skuggan under ett träd i Isaan och delar en korg med klibbris och lite fisk med en bonde,

och tittar på kor och bufflar som betar runt omkring. Det kan låta konstigt men så är det faktiskt.

Mvh Isan Lover

Men du turistar ju bara i deras verklighet. Du har ju din matriella trygghet att falla tillbaka pa vilket forsatter dig i en helt annorlunda situation. Jag tror en anledning till att Thailandare ofta upplevs bekymmersfria och glada ar for att man sjalv kanner sig sa nar man ar har.

Thailand har ju f.o relativ hog sjalvmordfrekvens sa kanske inte basta argumentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lasse

:wai: Buddhismen visar vägen till ett fulkomligt lyckligt liv ( om man bara följer läran) :wai:

    :party: meditera mera, mina medmänniskor :party:   det slår all fylla man kan tänka sig :party:

    Lev väl  Khun Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...