Jump to content
IGNORERAD

Vad tycker ni om Buddismen?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej Wille

"Men du turistar ju bara i deras verklighet. Du har ju din matriella trygghet att falla tillbaka pa vilket forsatter dig i en helt annorlunda situation. Jag tror en anledning till att Thailandare ofta upplevs bekymmersfria och glada ar for att man sjalv kanner sig sa nar man ar har."

Det skulle kunna vara som du skrev, visst jag "turistar" i deras verklighet men jag arbetar, sover och äter på samma villkor som andra i den verkligheten och det har jag gjort i snart 25 år.

Jag planerar också för att kunna stanna i deras verklighet för gott, och det hoppas jag blir inom inte allt för många år.

Och jag tror tvärtom, att det är att dom är relativt bekymmers fria och glada som gör att jag känner mig glad också.

"Thailand har ju f.o relativ hog sjalvmordfrekvens sa kanske inte basta argumentet. "

Skrivet: igår kl. 18:56Skrivet av: måne 

Vad det gäller självmord så såg det ut så här för Sverige, för Thailand finns enligt FN ingen tillförlitlig statistik.

• 1 500 personer dör varje år till följd av självmord.

• Var 6:e timma tar en person sitt liv

• Varje år dör över tre gånger så många i självmord som i trafiken.

• Självmord är den vanligaste dödsorsaken i åldersgruppen 15-44 år.

• 25% av alla dödsfall i åldersgruppen 15-44 orsakas av självmord.

• Varje självmord kostar samhället 18,6 miljoner kronor.

• Samhällets kostnad för självmord är mer än 74 miljarder kr/år.

Det är väl ganska mycket tycker jag.

Mvh Isan Lovrer

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    5

  • Baa

    5

  • Lung Lennart

    3

  • Tommy

    3

Mest aktiva i denna tråd

Wille ar i hogsta grad kapabel att svara for sig sjalv men vad jag tror han menar ar att aven om du bor dar sa gor du det inte pa

samma villkor som de infodda. Du har med all sakerhet mer an 3,000 Baht/manad att rora dig med, du har formodligen en forsakring

sa du slipper de verdervardiga statliga sjukhusen samt allra viktigast; "when the shit hits the fan" sa kan du alltid flytta tillbaka till

Sverige, dvs du har ett alternativ.

Om du och andra trivs med buddhismen eller nagon annan filosofi/religion sa ar det bra, jag tycker jag klarat mig bra med sunt fornuft.

Jag vidhaller dock att jag inte kan se att thailandare overlag ar lyckligare eller mindre materialistiska an svenskar sa dar har nog

buddhismen varken gjort till eller fran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Wille

"Men du turistar ju bara i deras verklighet. Du har ju din matriella trygghet att falla tillbaka pa vilket forsatter dig i en helt annorlunda situation. Jag tror en anledning till att Thailandare ofta upplevs bekymmersfria och glada ar for att man sjalv kanner sig sa nar man ar har."

Det skulle kunna vara som du skrev, visst jag "turistar" i deras verklighet men jag arbetar, sover och äter på samma villkor som andra i den verkligheten och det har jag gjort i snart 25 år.

Jag planerar också för att kunna stanna i deras verklighet för gott, och det hoppas jag blir inom inte allt för många år.

Och jag tror tvärtom, att det är att dom är relativt bekymmers fria och glada som gör att jag känner mig glad också.

"Thailand har ju f.o relativ hog sjalvmordfrekvens sa kanske inte basta argumentet. "

Skrivet: igår kl. 18:56Skrivet av: måne 

Vad det gäller självmord så såg det ut så här för Sverige, för Thailand finns enligt FN ingen tillförlitlig statistik.

• 1 500 personer dör varje år till följd av självmord.

• Var 6:e timma tar en person sitt liv

• Varje år dör över tre gånger så många i självmord som i trafiken.

• Självmord är den vanligaste dödsorsaken i åldersgruppen 15-44 år.

• 25% av alla dödsfall i åldersgruppen 15-44 orsakas av självmord.

• Varje självmord kostar samhället 18,6 miljoner kronor.

• Samhällets kostnad för självmord är mer än 74 miljarder kr/år.

Det är väl ganska mycket tycker jag.

Mvh Isan Lovrer

Det var inte tankt som nagon forolampning - att beskriva dig som turist dvs. Jag forstar att din situation ar annorlunda och mer "genuin" an den genomsnittlige thailandsresenaren. Dock menar jag, precis som Atom ocksa forstod, att hur vi an forsoker att anpassa oss och leva efter deras livsvillkor sa kommer vi aldrig lyckas. Vi har vart kulturella och sociala arv, utbildning, materiella trygghet att falla tillbaka pa, framtida pension, osv. Alla dessa saker gor att vi aldrig riktigt kan forsta hur det ar att leva som fattig i Thailand.

Att sjalvmordsfrekvensen ar hog i Sverige ar klart. Men precis som du sager sa finns det ju inga tillforlitliga siffror fran Thailand - sa hur kan du da jamfora dem och anvanda det som argument? Det jag grundade min uppskattning pa var en nagot jag laste i antingen The Nation eller BP for nagot ar sedan som beskrev en radikal okning av sjalvmord bland studenter i Thailand och efterfoljande diskussion om tentamensforfarande etc. Dock sa verkar det inte finnas officiella siffror att tillga vilket borde diskvalificera argumentet eller?.

Samma sak galler anvandandet av psykofarmaka, som manga havdar ar mkt hogt i Thailand. Eller har du andra siffror?

Jag skulle garna komma upp och halsa pa i "din" by i Isaan sa jag vidga mina vyer och fa nya erfarenheter (obs - ingen ironi). For jag kan verkligen inte se att thailandare pa nagot satt overlag ar lyckligare an andra folkgrupper. Hela resonemanget om att fattiga lander har lyckligare befolkningar gar helt stick i stav med mina upplevelser fran otaliga besok i div. utvecklingslander men jag hoppas sjalvklart innerligt att du har ratt. Kanns pa nagot satt lite mer rattvist da.

edit: hittade denna angaende sjalvmord

www.ingentaconnect.com/content/bsc/pcn/2006/00000060/00000001/art00013

www.wrongdiagnosis.com/s/suicide/stats-country.htm

Sveriges och Thailands frekvens skiljer sig inte namnvart.

Borde inte frekvensen vara lagst och inte hogst i nordostra Thailand eftersom de ar som fattigast dar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Från "Vad tycker ni om Buddismen" till självmord i Sverige versus Thailand. Hur kommer det sig att alla trådar spårar ut?

Själv tycker jag att Buddismen är den bästa filosofiska rörelsen som finns. För mig är Buddismen ett livssätt och inte en religion, sen är det bara + i kanten att det finns lite Hinduism också.

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Wille

Jag läste artikeln, men det stod att det gällde norra Thailand och inte nord östra, så jag blev lite osäker på vilket område dom avsåg.

Sen hade tydligen HIV något med saken att göra också.

Sen fanns det ju en undersökning som visade att folket i Isaan var lyckligast i landet, den presenterades tidigare i år och var med i någon tråd.

Men vi behöver inte gräva vidare, för tråden handlade ju från början om buddismen som Gubben4906 mycket riktigt påpekade.

Ha det Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara påpeka att inom buddismen - den som jag känner till kan man inte betala av synder genom att gå till templet som några här missförstod na ka.

Man jämför det med en vattenbehållare.

Lägger man i salt(synder) så smakar vattnet salt.

Lägger man i mer salt smakar det mer salt.

Men om man häller i rent vatten(bra karma) så finns saltet kvar där - men utspätt.

Ju mer rent vatten man häller i desto mer utspätt blir det.

Men synder finns kvar.

Det går inte att bikta bort det.

---

När det gäller gammal karma brukar man inte tappa hoppet så som en del tror.

Man försöker snarare göra bra karma för att få lyckas bättre i framtiden nu när man se hur resultatet av dålig karma kan vara.

Konstigt att det fungerar så... inte hos alla förstås.

---

Sen om buddister är lyckligare än andra kan jag inte uttala mig om.

Inom min familj där alla är buddister av olika grader finns det alla möjliga sorter.

Mor till exempel är mycket materialist medan farfar är något helt tvärtom.

Jag är buddist men jag är mer materialist än min man som är ateist.

Men vi är för det mesta lyckliga ihop. :-)

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lyckligast är väl ändå norrmännen, ty di hava inget förstånd att dras med.

[move]Lagom lycklige Arne[/move]

Ä dom buddister???

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

??? ? ??? ??

Quote

• Varje självmord kostar samhället 18,6 miljoner kronor.

??? ? ??? ??

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Siffran 1500 personer om året kan jag väl tro på, exakt samma sa de i Uppdrag Granskning på TV.

Men 18,6 miljoner i samhällskostnad per självmord har jag lite svårare för. Hur har man räknat då? Inklusive kostnader för personens utbildning, bortfall av framtida skatteintäkter eller vad?

Och sen då 74 miljarder om året i total kostnad... en helt absurd siffra! För det första blir 1500 x 18,6 miljoner cirka 28 miljarder, även det en ganska osannolik siffra.

Har Isan Lover någon länk till uppgifterna?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

saxat från herr Chang.

"Men 18,6 miljoner i samhällskostnad per självmord har jag lite svårare för. Hur har man räknat då? Inklusive kostnader för personens utbildning, bortfall av framtida skatteintäkter eller vad"

Om det blir mindre in blir det väl mindre ut också, inga statliga subventioner för sjuhus och pension.

Konstigt sätt att bli statistikifierad på.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förvisso en intressant kalkyl.

Man kan då göra tankeexperimentet på hur mycket svenska staten tjänar på att det kommer in arbetsföra invandrare som får jobb ganska omgående. Borde ju vara en hel del med det resonemanget?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan också ställa frågan om hur det ska gå ihop sig när vi får för mycket bra sjukvård

vi uppfyller ju inte  statsledarnas drömkalkyl med att inte bli mer än 65 år och inte kosta några pensionspngar alls.

Men det är väl bäst att bli Buddist/eller Hinduist så man återföds och kan få tillbaka stålarna i nästa liv?

Slut på skämten,

Det kom en representant för nåt Thailändsk försäkringsbolag eller livräntebolag, har ännu inte fått riktigt klart för mig vad det var, vederbörande erbjöd sambon och resten av familjen att teckna en livförsäkring på svärmor, fanns lite olika beloppsalternativ, svärmor som är 64 år, frisk och kry, gick och satte sig i skuggan när döttrarna började "kalkylera.

Farangen blev presenterad ett förlag, betala 30 000 bath om året i 10 år så får familjen 300 000 bath när svärmor lämnar in, blir det i morrn, grattis, blir det om 10 år, sorry, inflationen har väl käkat upp det mesta, dessutom tillkom en avgift å 1500 bath 2 ggr om året när betalningen skulle erläggas.

Först tänkte jag kasta ut kärringen som förökte "lura" familjen, men så gick jag och hämtade papper och penna för att bevisa hur dålig "affär" det var. Kärringen bara log och tyckte jag var en snål farang som inte ville att svärmor skulle vara lönsam. 

Lönsam för vem?

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga om vad man tycker om Buddhismen. Själv räknar jag mig till total ateist, det vill säga att jag tror inte på något högre väsen. Men Buddhismen med sitt sköt dig själv och respekterar andra ligger väldigt nära mitt sköt dig själv och skit i andra. Tyvärr faller Buddhismen bort för mig på grund av det där med reinkarnation. Jag får väl leta vidare, har gjort nån religionstest där svaret visade på att jag var satanist. Fattar inte det svaret då jag som ateist inte tror på Lucifer heller.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker väl eg att Buddism är ok.

En av de bästa trosuppfattningarna tycker jag, men det som Budda predikade för länge sedan (och som det ryktas att Jesus lärde sig innan han började predika), har förvanskats genom århundraden, allt för att passa de som styr, och vill fortsätta styra ett folk.

Ett genomgående budskap i de flesta religioner tycks vara "Var snäll i detta livet och gör som "prästerna" säjer, annars får du ett helvete i nästa liv, eller i all evighet...Amen"

Prästerna var/är naturligtvis beroende av stålar från rika, så de predikade det som de blev tillsagda... (som politiker i vissa/alla "Demokratier" idag).

Nu för tiden förlorar trossamfunden makt, de är inte längre de enda som snabbt kan sprida ett budskap till de stora massorrna, vi har ju fått både TV, och Internet de senaste 50 åren... (Vi följer inte Prästerskapet längre, utan veckans "superstar")

Misstänker att den Katolska kyrkan var/är värst, där kunde man tidigare köpa sig fri från alla sina synder mot betalning... så är det också det rikaste samfundet i världen...

Halleluja!  Tommy :wai:

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Intressant fråga om vad man tycker om Buddhismen. Själv räknar jag mig till total ateist, det vill säga att jag tror inte på något högre väsen. Men Buddhismen med sitt sköt dig själv och respekterar andra ligger väldigt nära mitt sköt dig själv och skit i andra. Tyvärr faller Buddhismen bort för mig på grund av det där med reinkarnation. Jag får väl leta vidare, har gjort nån religionstest där svaret visade på att jag var satanist. Fattar inte det svaret då jag som ateist inte tror på Lucifer heller.

:D:D:D

Du är cool!

Jag tror egentligen inte heller på att födas om. Jag tror att när jag dör så ruttnar/förmultnar jag. Och det är slut - finito, heter det så på italienska?

Men samtidigt så vill jag gärna tro att döden inte är slut på allt när jag förlorat mina nära och kära. Jag vill inte släppa taget. Det känns tryggare att tro att de fortfarande finns där ute någonstans.

Snacka om dubbelmoral.

Det är jag absolut i det här fallet.  :yes:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

För dem som vill studera och lära sig mera finns en jättebra hemsida på svenska. En äldre dam har satt ihop en sida med länkar till olika sajter med information både på svenska och utrikiska.

http://www.dhamma.se/

Dessutom finns en länk föt (kommande?) Sveriges Theravadasamfund där det finns mycket bra skrivet om Theravadabuddismen, den gren man har i Thailand.

http://www.theravadabuddhism.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min älskling väntar nu att få göra sin intervju på ambassaden på måndag den 22´a. Då bor hon hos sin syster i Novanakohn, en av de norra förorterna till Bangkok. Systern har en lägenhet i ett hyreshus, och när jag pratade med älsklingen i morse så var hon uppriven. En 22-årig tjej hade tagit livet av sig genom att hoppa ut genom fönstret på sjätte våningen igår kväll. Hon var gravid i andra månaden, och hennes man "boxing" henne. Som anknytning till diskussionen om lycka och självmord tidigare i tråden.

Själv är jag ateist, och hitills har religioner betytt nada för mig. Jag har bara förvånats hur människor kan utföra de allra grymmaste handlingar i Guds namn. Allt från inkvisitionen till dagens islamiska fundementalister. Men då jag naturligtvis respekterar min älsklings vilja att besöka tempel, så har det blivit några besök till sådana både i LOS och i Sverige. Vår bröllop avslutades med en ceremoni i templet i Ulfshyttan. Jag begriper inget av mässandet, men den sprider ett inte lugn i mig, och jag känner mig avslappnad och bekväm. Det har även hänt att jag åkt till templet "con dio" ensam, nu när Daw är i Thailand, för att då känner jag mig när henne, fast hon är på andra sidan klotet. Den avslappnade och okonstlade stämmning som finns på templet tilltalar mig mycket. Till skillnad från den strikta formella kyrkordningen som råde i svenska (stats)kyrkan.

Hälsningar

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

När Gud körde igång "Syndafloden"  :Drogar-Smile(LBG): så sa Han till Noa efter "Syndafloden" att hädanefter får människan klara sig själv,  jag kommer inte lägga mig i människans saker, eller nåt liknande sa han, jag kan tyvärr inte språket de talade där nere i Guds land på den tiden.

Jag tror oxå att allt gott  :21: också har lika mycket ont  :7: , kärlek  :Drogar-Love(LBG): lika mycket hat  :Drogar-Vampire(LBG): och så vidare. det måste finnas någon sort av jämnvikt.

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lasse

:wai: Buddhismen är för mig är en livsstil, att ha förståelse att både goda och onda andar finns. Att när man hjälper någon annan människa så hjälper man sig själv i långa loppet. Att det finns många gudar som man kan tro på. Thailändsk Buddhism är lite speciell, Munkarna har sin tro till TerevadaBuddhismen och folktron skiljer sig en del från den. (om jag inte har helt fel) tron på att det är andeväsen som styr över människans liv. :wai:

    Att inte tro på någonting måste vara tråkigt ( tror jag)

    Lev väl  Khun Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Khun Lasse,

"Att inte tro på någonting måste vara tråkigt ( tror jag)"

Nu är det ju så att alla tror på något. Så din utsaga är meningslös.

Jag är ateist, alternativt möjligen agnostiker. Jag tror också på något, att det inte finns något liv efter döden. Att man inte blir straffad i helvetet om man inte levt efter bibelns ord. Att man inte återföds. Etc.

Tro mig, det är inte tråkigt att inte tro i religiös mening. Snarare känns det ganska bra att slippa leva upp till alla moralkakor översteprästerna levererar. Som många i min mening patetiska människor känner sig tvingade att göra. Bara för att inte hamna i helvetet...

Jag har min egen etik, och jag behöver inga präster/munkar som talar om för mig vad som är rätt eller fel.

Jag har givetvis ingenting emot vad du tror, men var vänlig tala inte om för mig hur jag bör vara. Vilket du förvisso inte gjort, men det finns andra...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Buddha är ingen Gud, var inget gudomligt utan en människa precis som oss alla andra. Vad han däremot var, var han en lärare som delade med sig av sina tankar och insikter. Satte "lärans hjul i rörelse" så att alla andra skulle få del av hans kunskap och erfarenhet. Så har det snurrat på i 2551 år.

Det finns de som påstår att Buddhism inte är en religion utan mera  en livsstil.

Kitong, jämför inte Buddism med alla krig och mord som skett i alla möjliga "Gudars" namn. Jag har aldrig hört om något krig som förts i Buddhas namn.

Gå in på en hemsidorna jag länkat till ovan och läs själv.

På Theravadabuddhism.se finns även en inbjudan till ett intressant föredrag på Wat Dalarnnavanaram i Ulvshyttan lördag 27/9.

Föredraget handlar om relationen mellan munkar och lekfolk i Thailand, kan vara nyttigt för alla med Thaipartner, så man lär sig varför de gör på olika sätt.

Direktlänk: http://www.theravada...id=310&catid=29

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...