Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Chalerm: Militären dödade Reuters fotograf


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Jag gör ingen jämförelse alls mellan militärens beskjutning av civila demonstranter i centrala Bangkok när dessa kräver demokrati ocg fria val och WOD som var en polisiär insats i landets kamp mot narkotikan, jag ser detta som två helt olika saker med helt olika mål, den enda likheten är väl att folk dog och att båda hade stöd av kungahus och sittande regering.

Mvh isan lover

Var det inte en polisiär insats att skingra de demonstranter som ockuperat Bangkok i två månader som hade mördat soldater, skadat oskyldiga och slutligen började plundra, bränna och skövla i stan samt på andra ställen i landet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    20

  • andersbangkok

    18

  • Caveman

    10

  • janne_h

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok

Hej

Jag gör ingen jämförelse alls mellan militärens beskjutning av civila demonstranter i centrala Bangkok när dessa kräver demokrati ocg fria val och WOD som var en polisiär insats i landets kamp mot narkotikan, jag ser detta som två helt olika saker med helt olika mål, den enda likheten är väl att folk dog och att båda hade stöd av kungahus och sittande regering.

Mvh isan lover

Det där faller tillbaka till mitt tidigare inlägg om statens monopol på våld. Vid något viss tillfälle har staten rätt och skyldighet att skydda medborgarna mot våldsamheter. Det var det som Thailändska myndigheter ställdes inför under ockupationen 2010. Det var en liten grupp som tog till olagligheter för att tvinga igenom sina krav. Det är helt odemokratiskt, framför allt eftersom dom saknade stöd från stora delar av folket. Att det är civila ockupanter har ingen som helst betydelse. Det är uppsåtet att skapa kaos för att tvinga igenom särintressen som är avgörande för legitimiteten att möta med våld.

Vad gäller WOD så hade det sannerligen inte stöd av kungahuset. Kungen gav i ett tal uttryck för att narkotika är något som måste bekämpas. Att antyda att Kungen skulle tillstyrkt den slakt på personer som ej dömts, det är en grov missuppfattning.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilka grunder påstår du att soldater eller poliser som skjuter vapen är mördare ?

Speciellt eftersom deras arbete innefattar att bära och bruka vapen i tjänsten om förutsättningarna så kräver ?

Som en liten parallell och tankeställare:

Igår sköts en man i höften och skadades svårt av svensk polis. Detta för att han slog en glasflaska på en polis och efter varningsskott fortsatte vara hotfull mot poliserna. Skall poliserna då direkt kallas "mördare" ?

Skall man ändra lagarna efter denna händelse ?

I Örebro gäller det att skjuta först och fråga sen,det har blivit rena vilda västern här med olika brottsliga organisationer som får härja fritt.Men men bakläxan för olika myndigheter kommer att bli enorm,som det är idag så har staden delats in i rasbiologiska zoner och segreationen ökar katastrofalt snabbt.Här våldtas det friskt(sjukt)här skjuts och rånas det dagligen.Känns nästan som om jag är i Malmös Östermalm(Rosengård)Fy f-n,stackars alla äldre som inte törs ut på stan p.g.a. allt våld som förekommer här.Mvh Måne som har laddat bössan

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Var det inte en polisiär insats att skingra de demonstranter som ockuperat Bangkok i två månader som hade mördat soldater, skadat oskyldiga och slutligen började plundra, bränna och skövla i stan samt på andra ställen i landet ?

Hej

Det borde det varit men regeringen föredrog att använda militär med sin utrustning som är inte lämpade för att hantera obeväpnade civila i alla åldrar mitt i en storstad med känt resultat, och det enda som förvånar mig är att fler inte dog.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det borde det varit men regeringen föredrog att använda militär med sin utrustning som är inte lämpade för att hantera obeväpnade civila i alla åldrar mitt i en storstad med känt resultat, och det enda som förvånar mig är att fler inte dog.

Mvh Isan Lover

Och polisen stog inte med händerna i fickorna och bara tittade på? Så att regeringen vart tvungen som konsekvens av detta att kalla in militären då polisen inte utförde sitt jobb. Det fantastiska är att en av polisens faktiska uppgifter i samhället är just att skingra OLAGLIGA demonstrationer. Den uppgiften tycktes dom inte klara av av någon anledning. Kan du svara på varför?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och polisen stog inte med händerna i fickorna och bara tittade på? Så att regeringen vart tvungen som konsekvens av detta att kalla in militären då polisen inte utförde sitt jobb. Det fantastiska är att en av polisens faktiska uppgifter i samhället är just att skingra OLAGLIGA demonstrationer. Den uppgiften tycktes dom inte klara av av någon anledning. Kan du svara på varför?

Mvh Janne

Hej

Förmodligen av precis samma anledning som dom inte lyckas upplösa och förhindra OLAGLIGA Gula demonstrationer i landet, detta är något som landets politiker borde ta tag i på demokratiskt vis och reda ut med landets polisledning, det är naturligtvis en polisiär uppgift, och hur olämpliga militären och deras vapen är för detta visar ju resultatet med all tydlighet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Förmodligen av precis samma anledning som dom inte lyckas upplösa och förhindra OLAGLIGA Gula demonstrationer i landet, detta är något som landets politiker borde ta tag i på demokratiskt vis och reda ut med landets polisledning, det är naturligtvis en polisiär uppgift, och hur olämpliga militären och deras vapen är för detta visar ju resultatet med all tydlighet.

Mvh Isan Lover

Man drog sig för att använda våld mot ickevåldsamma demonstranter vid flygplatsen vilket ju du brukar förespråka annars. Nu klagar du på det

Men när man BESVARAR våld från militanta demonstranter, efter 2 månaders bråk, med våld då gnäller du ???

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Man drog sig för att använda våld mot ickevåldsamma demonstranter vid flygplatsen vilket ju du brukar förespråka annars. Nu klagar du på det

Men när man BESVARAR våld från militanta demonstranter, efter 2 månaders bråk, med våld då gnäller du ???

Vad då gnäller, kryp skyttar. kontra vatten kanoner o batonger är väl en helvetes skillnad.

Nej fan det var väl du som tyckte sätt kikarsiktets hålkors på dom o skjut.. Eller hur vad det du skrev när de sk röda protesterade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad då gnäller, kryp skyttar. kontra vatten kanoner o batonger är väl en helvetes skillnad.

Nej fan det var väl du som tyckte sätt kikarsiktets hålkors på dom o skjut.. Eller hur vad det du skrev när de sk röda protesterade.

Är febern hög idag ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Förmodligen av precis samma anledning som dom inte lyckas upplösa och förhindra OLAGLIGA Gula demonstrationer i landet, detta är något som landets politiker borde ta tag i på demokratiskt vis och reda ut med landets polisledning, det är naturligtvis en polisiär uppgift, och hur olämpliga militären och deras vapen är för detta visar ju resultatet med all tydlighet. Mvh Isan Lover

Vi kan vara överens om att dom gulas demonstrationer på flygplatsen var käpprätt åt helvete. Vad du inte tycks förstå är att det är en skillnad på folk som sitter på golvet och inte hotar med molotow coctail och liknande om myndighetspersoner närmade sig.

Självklart BORDE polisen ha gjort sitt jobb i båda fallen och avhyst demostranterna från första stund.

Men bara för att den ena sidan gör fel så ger ju inte det den andra sidan rätt vid ett annat tillfälle att göra fel.

Om jag kör för fort ska jag då kunna hänvisa till en kompis som minsann kört för fort massor av gånger utan att bli stoppad. Därför ska jag stå utan böter.

I ett rättsamhälle så står var och en ansvarig för sitt eget handlande. Och du skriver hela tiden att militären är ansvarig för dödsskjutningar? Jag har inge fakta på statistiken? Men att det var fullt med kulhål i byggnader bakom militären är fakta. Och det verkar väl inte rimligt att anta att militären skjuter mot sig själv?

Huruvida så tar man som "fredlig demonstrant" ett ganska stort ansvar om man börjar skjuta mot myndighetspersoner, huruvida man tycker det är självförsvar eller ej?

Självklart så är det minst ultimata att kalla in militären. Men när polismakten inte gör sitt jobb så står myndigheterna bevisligen utan val.

Och hade dom gula inte lämnat stället fredligt och hotat att bränna ner Suvarnabhumi så lovar jag dig att om inte polisen tagit bort dom hade även militären ingripit mot dom gula.

Problemet är att du endast kör retoriken gult mot rött i dessa demonstrationer och gör politik av det hela.

Både Gula och Röda demostranter var brottslingar i samhällets ögon när dom OLAGLIGT OCKUPERADE!

Det är så dom ska behandlas utifrån sina handlingar inte parti/grupptillhörighet.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Man drog sig för att använda våld mot ickevåldsamma demonstranter vid flygplatsen vilket ju du brukar förespråka annars. Nu klagar du på det

Men när man BESVARAR våld från militanta demonstranter, efter 2 månaders bråk, med våld då gnäller du ???

Hej

Du kan ju pröva med att samla ihop en grupp och tränga in på Europeiska eller Amerikanska flygplatser och stänga ned dessa så att hundratusentals om inte en miljon människor blir drabbade och kalla dessa fredliga och tro att det är normalt att ingen kommer att ingripa, jag kan lova dig att det inte kommer att accepteras dom skulle slå tillbaka direkt och dom skyldiga skulle med all säkerhet dömmas till fängelsestraff.

I ett demokratiskt land bryter man mot många lagar genom att beväpnad ockupera och stänga ned flygplatser.

Och dom var beväpnade men dom behövde inte använda sina vapen eftersom dom som skulle skydda flygplatserna sympatiserade med PAD.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du kan ju pröva med att samla ihop en grupp och tränga in på Europeiska eller Amerikanska flygplatser och stänga ned dessa så att hundratusentals om inte en miljon människor blir drabbade och kalla dessa fredliga och tro att det är normalt att ingen kommer att ingripa, jag kan lova dig att det inte kommer att accepteras dom skulle slå tillbaka direkt och dom skyldiga skulle med all säkerhet dömmas till fängelsestraff.

I ett demokratiskt land bryter man mot många lagar genom att beväpnad ockupera och stänga ned flygplatser.

Och dom var beväpnade men dom behövde inte använda sina vapen eftersom dom som skulle skydda flygplatserna sympatiserade med PAD.

Mvh Isan Lover

Testa ditt resonemang på ockupationen av Bangkok och se vad som händer ..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du kan ju pröva med att samla ihop en grupp och tränga in på Europeiska eller Amerikanska flygplatser och stänga ned dessa så att hundratusentals om inte en miljon människor blir drabbade och kalla dessa fredliga och tro att det är normalt att ingen kommer att ingripa, jag kan lova dig att det inte kommer att accepteras dom skulle slå tillbaka direkt och dom skyldiga skulle med all säkerhet dömmas till fängelsestraff.

I ett demokratiskt land bryter man mot många lagar genom att beväpnad ockupera och stänga ned flygplatser.

Och dom var beväpnade men dom behövde inte använda sina vapen eftersom dom som skulle skydda flygplatserna sympatiserade med PAD.

Mvh Isan Lover

Menar du att de "gula" ockupanterna var beväpnade?

Har du bevis för detta eller är det "som alla vet" ????

Ändrades av IngeVidare
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en milsvid skillnad på att ockupera ett lands viktigaste flygplats mot att ockupera ett kvarter i huvudstaden. Flygplatsockupanterna skulle i alla andra länder i världen ha blivit bortförda redan första dagen (med våld om det hade behövts).

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en milsvid skillnad på att ockupera ett lands viktigaste flygplats mot att ockupera ett kvarter i huvudstaden. Flygplatsockupanterna skulle i alla andra länder i världen ha blivit bortförda redan första dagen (med våld om det hade behövts).

// mrco

Om man satt in våld i att rensa flygplatsen hade det tagit mycket längre tid att få den i drift igen för alla reparationer som då tvingats utföras inklusive alla säkerhetsinspektioner, certifieringar som går åt helvete etc etc etc

Att driva en certifierad godkänd flygplats är inte det enklaste.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man satt in våld i att rensa flygplatsen hade det tagit mycket längre tid att få den i drift igen för alla reparationer som då tvingats utföras inklusive alla säkerhetsinspektioner, certifieringar som går åt helvete etc etc etc

Att driva en certifierad godkänd flygplats är inte det enklaste.

Jag säger bara: BS

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man satt in våld i att rensa flygplatsen hade det tagit mycket längre tid att få den i drift igen för alla reparationer som då tvingats utföras inklusive alla säkerhetsinspektioner, certifieringar som går åt helvete etc etc etc

Att driva en certifierad godkänd flygplats är inte det enklaste.

I vilken roll gav du denna info? som flygplatssäkerhetsexpert eller driftchef?

Du har många strängar på din lyra, hur gammal är du egentligen?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger bara: BS

// mrco

Det finns inget som helst försvar för flygplatsockupanterna. Jag håller med dig Staten borde tagit krafttag mot dom första dagen.

Däremot ligger det faktiskt nånting i vad TV säger. Och det borde med lätthet ha varit lättare för polisen att ha slagit ner dom rödas OLAGLIGA demonstration första dagen (om dom velat?) på grund av lokaliseringen var enklare för polisen att jobba i.

Däremot är det i alla fall konstigt även för mig varför polisen inte gjorde nånting i princip i båda fallen?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

I vilken roll gav du denna info? som flygplatssäkerhetsexpert eller driftchef?

Du har många strängar på din lyra, hur gammal är du egentligen?

Sista åren i försvaret jobbade jag med bl.a flygsäkerhet vilket bl.a inkluderade ett par utbildningar i USA om flygsäkerhet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sista åren i försvaret jobbade jag med bl.a flygsäkerhet vilket bl.a inkluderade ett par utbildningar i USA om flygsäkerhet

Du har inga kopplingar med SLU?

Och åldern glömde du att svara på, men jag gissar på drygt 140år med allt som du har hunnit med :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inga kopplingar med SLU?

Och åldern glömde du att svara på, men jag gissar på drygt 140år med allt som du har hunnit med :)

I din värld? Hur lång tid tar ett par utbildningar om flygsäkerhet i USA?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

I din värld? Hur lång tid tar ett par utbildningar om flygsäkerhet i USA?

Mvh Janne

Några år, om man skall tro på IL's uttalanden, vad tror du själv?

Sista åren i försvaret jobbade jag med bl.a flygsäkerhet vilket bl.a inkluderade ett par utbildningar i USA om flygsäkerhet

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Några år, om man skall tro på IL's uttalanden, vad tror du själv?

Sista åren i försvaret jobbade jag med bl.a flygsäkerhet vilket bl.a inkluderade ett par utbildningar i USA om flygsäkerhet

Hur får du då detta till att han skulle vara 140 år?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inga kopplingar med SLU?

Och åldern glömde du att svara på, men jag gissar på drygt 140år med allt som du har hunnit med :)

Eller så har du svårt att fatta att det finns folk som jobbar och anstränger sig för att nå någonstans i livet

Åldern står i min profil.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Är febern hög idag ?

Det kan omöjligt vara feber utan för mycket av en viss svamp eller möjligtvis stora mängder C2H5OH i någon smak.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...