Jump to content
IGNORERAD

rensa fisk i norge


phitsanulok

Recommended Posts

Hej, vi såg ett program på tv för ett tag sen som handlade om fiskrensning i Norge, såg då att det var ett antal asiater som jobbade där.

Finns det nån här som har erfarenhet av detta, frugan blev lite sugen att söka jobb där, här hemma finns ju inga jobb att tillgå.

Hur svårt är det att få jobb där och är det överhuvudtaget lönt att försöka.

Läste lite på nätet att det är mycket säsongsbetonade jobb, beroende på vilken fisk som ska rensas.

Skulle vara roligt att höra om era erfarenheter på detta område, likaså tips och info är mycket välkommet.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Prova och kontakta dom här: http://www.marineharvest.com/no/Marine-Harvest-Norge/Om-Marine-Harvest1/Vare-regioner/

Jag har själv jobbat med detta ett tag och asiater och även svenska var uppskattad arbetskraft. Leta efter alla olika anläggningar som de har och skicka ansökningshandlingar, svenska eller engelska bör funka bra men hon ska vara medveten om att det är ett fysiskt krävande jobb. Jag tror att jag hade 110 NOK i timmen och gratis boende men det var nog tio år sedan. Kör hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra dig lite besviken så skickas redan det mesta av all lax som odlas fram till Thailand av alla ställen för att rensas där.

För några år sedan fanns det massa jobb, vilket har förändrat sig när man kom på att det var billigare att flyga bort fisken till ett låglöneland.

Som de även skriver på sidan använder de flesta bolag bemanningsfirmor till stor del så hoppas inte på för mycket.

Men det är ju inte omöjligt, värt ett försök absolut.

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

haha, ja det är ju inte lite sjukt att frakta fisken fram och tillbaka över jordklotet för att spara några spänn..

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, ja det är ju inte lite sjukt att frakta fisken fram och tillbaka över jordklotet för att spara några spänn..

mvh walle

Det är det, men dessa flygfrakter, kan också hålla i gång de flyglinjer jag använder mig av för att resa billigt till Bangkok.

Utan lax som frakt, "torsk på resan"

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

haha ligger du skavfötters med torsken på flygresan då :nyam:

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, ja det är ju inte lite sjukt att frakta fisken fram och tillbaka över jordklotet för att spara några spänn..

mvh walle

Ganska stora pengar ändå eftersom fiskrens är en personalkrävande business.

En arbetare i Norge skall ha ca 5000 baht om dagen i lön om de tjänar en hundring i timmen plus sociala avgifter och skatter.

En thai får 200 baht eller så.

Inte direkt miljövänligt, men det är ju ett litet signum för hela laxodlarbranschen. Det var ett uppdrag granskning i ämnet för ett par år sedan som fick fram en hel del skit om någon minns. Norge ligger tyvärr fortfarande ganska långt efter när det gäller miljötänk, lite som svenskt 80-tal innan omvärlden kom ikapp.

En detalj som gör att man lever ganska bra där ändå till trots de höga priserna.

Men eftersom jag råkar jobba på ett stort bemanningsföretag så skall jag ta och höra mig för lite när jag kommer hem från Thailand. Det kan jag nog sträcka mig till även om vi inte har några fiskodlare som storkunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha ligger du skavfötters med torsken på flygresan då :nyam:

mvh walle

Sådana torskar saknar fötter, och då går det ju ej.

Torskar med fötter hittar man då man kommer fram till LOS.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Har för mig att jag läst här att det inte finns några torskar i LOS, tack för upplysningen :nono:

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ja och fisken som ska bli fiskpinnar går till Kina med båt för rensning och sedan tillbaka till Findus

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om fiskfabriker, det är nåt företag i Lund trakten som har vänt på det hela,

dom köper energi från värmevärket i lund för att hålla fiskdammarna varma, och säljer fiskskiten tillbaka som bränsle, så dom blir självförsörjande på det viset,

sen blir det en massa fisk över till jordförbättringsmedel eller nåt sånt, kanske susrströmming

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...