Jump to content
IGNORERAD

Gasohol


Khonghom

Recommended Posts

10% ethanol och 90% bensin (e10), alltså bränsle för fordon  :yes:

Kanske bättre att använda google för sådanna frågor istället för detta forum, nu fick du iof svar...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad är gasohol för något

Gasohol finns också i lite olika Oktan:

Gasohol 95 RON (E10)

Gasohol 91 RON (E10)

I år har också E20 (20% ethyl alcohol eller ethanol) börjat säljas, man skall dock passa sig för att använda E20 under längre på en bil som inte är förberedd att köras på E20, eftersom bränsledetaljer i aluminium, koppar och gummi anfräts och läckande bränsle i ett motorrum är aldrig en bra kombination. Desutom på motorer som är byggda för E20 - E85 har annat material på ventiler samt ventilsäten detta pga av att E20 - E85 smörjer sämre.

Dock är det skoj att fylla E20 pga. av prestandan normalt blir bättre på en Turbobil, se bilden här på en Volvo S60 2.0T (180Hk):

Billigare med E20, men förbrukningen ökar ca 10% pga av lägre energi innehåll. Men det är knackningstålighet jag vill åt vilket betyder mera laddtryck (mera effekt)..  :he:

thailand_w828_2gb_002_medium_175.jpg

img_6415_medium_786.jpg

thailand_w828_2gb_002_medium_175.jpg

img_6415_medium_786.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Gamma bonn trimmare som man är så har vi ytterligare ett problem med för höga blandningar med etanol.

Hög blandning etanol kräver större mängd bränsle och spridarna på bilarna är oftast inte tillräcklgt stora, dom har alltså egentligen kapacitet för den mängden bränsle som ska igenom spridarna.

Bränsle pumpen + spridare behövs nog bytas. Allt går att räkna ut, men jag tror inte att t.ex volvos bränsle pump är byggd för att pumpa allt för stora mängder soppa och spridarna i sin tur är nog för små.

För lite bränsle i motorn leder till allt för hög avgastemp, spikningar = trasiga kolvar och trasiga lager om det spikar för mkt :oh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gamma bonn trimmare som man är så har vi ytterligare ett problem med för höga blandningar med etanol.

Hög blandning etanol kräver större mängd bränsle och spridarna på bilarna är oftast inte tillräcklgt stora, dom har alltså egentligen kapacitet för den mängden bränsle som ska igenom spridarna.

Bränsle pumpen + spridare behövs nog bytas. Allt går att räkna ut, men jag tror inte att t.ex volvos bränsle pump är byggd för att pumpa allt för stora mängder soppa och spridarna i sin tur är nog för små.

För lite bränsle i motorn leder till allt för hög avgastemp, spikningar = trasiga kolvar och trasiga lager om det spikar för mkt :oh:

Helt riktigt om du har tex. en Volvo S60 T5 så orkar den pumpa ut fulleffekt (260 hp) med E10, tvekar dock att den orkar med E20 speciellt i högvärme (spridarna sätter gränsen inte bränslepumpen). Bränslepumpen likadan på alla S60 (förutom R) och spridarna är likadana på 2.0T och 2.5T (andra på T5) så där klarar man sig också. Så jag är orolig.

PS. Roligt att det finns någon med motorkunskap här.   :wai:

Ha en bra dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...