Jump to content
IGNORERAD

Nu är jag lite sur


scorpio63

Recommended Posts

Min lilla fru (oops inte mia noi) skulle hem till Thailand idag efter 6 mån här hos mig.

Vi åkte i morse till Arlanda så hon kunde hoppa på 13.40 till BKK.

Jag väntade så jag kunde se att hon kom igenom securitycheck och åkte inte hemöver förrän jag fick höra att hon hittat gate17.

Har hunnit en god bit på väg hemöver då hon ringer och säger att planet inte funkar och hon inte kommer iväg, dom ska visst fixa så hon kan sova över å ta ett plan i morgon.

Det här är andra resan för henne på flygplan.

Jag ringer thaiairways i stockholm och undrar hur det går med hennes biljett med airasia till Udon, hon hinner ju inte med det planet nu.

Det är inga problem säger flickan i telefonen, se till att hon visar upp den så bokar vi om det.

Talade nyss med min blivande fru och hon sa att dom bokade in henne på ett plan till köpenhamn för att sedan flyga till Bangkok.

biljetten till Airasia är för sent att boka om och dom tar inget ansvar fick jag höra att dom sa till henne.

Jag får en känsla av att dom puttar henne åt sidan för att hon är liten och inte kan så bra engelska.

När jag missade ett anslutningsflyg till Rio inför karnivalen så så tog det hus i helvete, dom fixade både hotell å buissness class från schiphol.

Vad tror ni, är det lönt att ringa thai i morgon och bråka lite?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Lacko

    30

  • scorpio63

    16

  • leifen

    6

  • burrabus

    6

Mest aktiva i denna tråd

Min lilla fru (oops inte mia noi) skulle hem till Thailand idag efter 6 mån här hos mig.

Vi åkte i morse till Arlanda så hon kunde hoppa på 13.40 till BKK.

Jag väntade så jag kunde se att hon kom igenom securitycheck och åkte inte hemöver förrän jag fick höra att hon hittat gate17.

Har hunnit en god bit på väg hemöver då hon ringer och säger att planet inte funkar och hon inte kommer iväg, dom ska visst fixa så hon kan sova över å ta ett plan i morgon.

Det här är andra resan för henne på flygplan.

Jag ringer thaiairways i stockholm och undrar hur det går med hennes biljett med airasia till Udon, hon hinner ju inte med det planet nu.

Det är inga problem säger flickan i telefonen, se till att hon visar upp den så bokar vi om det.

Talade nyss med min blivande fru och hon sa att dom bokade in henne på ett plan till köpenhamn för att sedan flyga till Bangkok.

biljetten till Airasia är för sent att boka om och dom tar inget ansvar fick jag höra att dom sa till henne.

Jag får en känsla av att dom puttar henne åt sidan för att hon är liten och inte kan så bra engelska.

När jag missade ett anslutningsflyg till Rio inför karnivalen så så tog det hus i helvete, dom fixade både hotell å buissness class från schiphol.

Vad tror ni, är det lönt att ringa thai i morgon och bråka lite?

Absolut!

Jag vart försenad med Thai från Arlanda en gång och hade bokat flyg vidare till Samui samma dag.

Men vi landade så sent på Don Muang att inga fler plan gick till Samui, vi fick hotel, taxi till hotellet, sen middag ordnades fram på hotellet, frukost på morgonen innan taxifärd tillbaks till Don Muang för vidare flyg till Samui och allt var gratis.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju testa att gnälla lite, men antagligen har Thai airways rätten på sin sida.

Det enda som kan rädda dina biljettpengar är om du bokat hela resan från Arlanda till Udon med samma bolag, men det hade väl blivit några tusen bath dyrare?.

Lycka till!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid riskabelt att inte ha hela resan på samma biljett, tror nog att du skall försöka boka om AirAsia ändå.

Jag har då utan problem bokat om online mot ett pristillägg, endast 2 timmar före ordinarie flight. (sen avbokning)

Inget krångligt, och rätt billigt var det.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu Tommy.

Det är ju inte bokat med samma bolag då hon hade t.o.r biljett då hon lämnade Thailand 1 juni.

För min del så är det inte pengarna som det sitter i även om jag bara sitter med en arbetarlön och hemmavarande barn.

Jag har redan satt in 6000bath på hennes visa för att köpa ny biljett plus lite extra.

Det är snarare sättet som hon bemötts på,

Sitta 10 tim på en flygplats, sedan åka till nästa och vänta 2 timmar, sedan åka 10 timmar hem.

Och det kompenserar dom med en matkupong på 100kr.

Fan jag blir skogstokig.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tar en risk när man inte bokar sträckorna med samma flygbolag eller åtminstone bolag inom samma grupp (Star eller One World).

Skadar ju aldrig att du tar ett samtal med Thai. Man planerar ju efter att de levererar enligt tidtabell så att säga, går ju att kräva att de hjälper till, speciellt med tanke på att de har eget flyg på sträckan.

Lycka till.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske går att boka om Airasia om man är på plats och kan prata med dom, jag provade på webben, det gick inte alls.

inom 48tim så är det kört.

Men det köper jag, inte Airasias fel.

Det som jag tycker är värst är thai's sätt att behandla passagerarna.

Snorkiga och otrevliga.

Vi hade en diskussion om bästa sättet att komma hit nästa gång, hon ville åka thai för hon visste att det funkade.

Jag tvivlar nu på att hon vill åka med dom igen efter den här behandlingen.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu Tommy.

Det är ju inte bokat med samma bolag då hon hade t.o.r biljett då hon lämnade Thailand 1 juni.

För min del så är det inte pengarna som det sitter i även om jag bara sitter med en arbetarlön och hemmavarande barn.

Jag har redan satt in 6000bath på hennes visa för att köpa ny biljett plus lite extra.

Det är snarare sättet som hon bemötts på,

Sitta 10 tim på en flygplats, sedan åka till nästa och vänta 2 timmar, sedan åka 10 timmar hem.

Och det kompenserar dom med en matkupong på 100kr.

Fan jag blir skogstokig.

Hej,

Tyvvär det ser ut som två separata affärer (resor), så jag tror inte att Thai kan ta ansvaret. Troligen har ni inte avtalat något när ni bokade originalbiljetten. Ser ut som att man köper en BlueRay spelare hos Mediamarkt och en TV hos Elgiganten. Sen passar dem inte...

Blir man försenad har man rätt enligt EU bestämmelser för ersättning, jag tror inte att det räcker med 100 Kr, den execta regel vet jag inte - även om jag borde...- men 100 Kr låter för lite. Jag rekommenderar att du läser reglerna nånstans innan du bråkar med de om ersättningen.

Kanske de hjälper med anslutningsflyg, som goodwill, men då har ni jäkla tur.

Lacko

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som vet vad som hänt me TG 961 idag, eftersom den va framkörd t gaten, men nersläckt, va kaparn full eller nåt sånt tok???

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt Lacko.

Det är ju 2 separata resor.

Jag har ingen lust att bråka om ersättningen,jag vill bara läsa lusen av dom då dom beter sig väldigt illa mot resenärerna.

Själva meningen med tidtabeller är ju att man ska ha något att rätta sig efter.

Men kan man inte leverera som man lovat så tycker jag att man kan se till att fixa allt så bra det är möjligt och lite till.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är TG 961 inställd så är det väldigt många som får bekymmer, många som skall bokas om.

Köpenhamn kan ta en del, Wien, Frankfurt och Zürich andra.

Ring Thai igen så tror jag att dom av goodwill bokar henne på en Thaikärra till Udon, försök vara trevlig och förstående, istället för skäll och hot.

Lycka till

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt Lacko.

Det är ju 2 separata resor.

Jag har ingen lust att bråka om ersättningen,jag vill bara läsa lusen av dom då dom beter sig väldigt illa mot resenärerna.

Själva meningen med tidtabeller är ju att man ska ha något att rätta sig efter.

Men kan man inte leverera som man lovat så tycker jag att man kan se till att fixa allt så bra det är möjligt och lite till.

Jaap, det är trokigt... men så är det, tyvvär... Men det gäller överallt. man (leverantörer) försöker. Själv brukar jag bråka. Inte för pengarna, utan för principen.

Om jag tänker just den händelse, klart att man "litar" på tidstabellen och planerar enligt den. Men om man läser de små bokstaverna, eller "leveransvilkoren" kommar man på, att man är viktigt tills man knappar in bankkortsnummret... Jävligt, men sant.

Jag hoppas att det löser sig för din fru, jag kan tänka mig hur utsatt hon är just nu. och just därför skulle jag bråka.

(men Thai har inte gjort fel, kanske med ersätnningen. )

Lacko

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt Lacko.

Det är ju 2 separata resor.

Jag har ingen lust att bråka om ersättningen,jag vill bara läsa lusen av dom då dom beter sig väldigt illa mot resenärerna.

Själva meningen med tidtabeller är ju att man ska ha något att rätta sig efter.

Men kan man inte leverera som man lovat så tycker jag att man kan se till att fixa allt så bra det är möjligt och lite till.

Det har jag hittat lite snabbt:

Long delays

You are entitled to care by the airline (phone call, refreshments, meal, accommodation, transportation to the place of accommodation) if the delay is:

  • two hours or more for flights of 1,500 km or less;

  • three hours or more for longer flights within the European Union or for other flights of between 1,500 and 3,500 km;

  • four hours or more for flights of over 3,500 km outside the European Union.

If the delay is more than five hours, and you decide

not to continue your journey, you are also entitled to have your ticket reimbursed and be flown back to where you originally started your journey.

If you get to your final destination with a delay of three hours or more, you may be entitled to identical compensation to that offered when your flight gets cancelled, unless the airline can prove that the delay was caused by extraordinary circumstances. Additionally, airlines can be held liable for damages resulting from delays.

Källa:http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/en/08-air-long-delays.html

Hoppas att det hjälper.

Lacko

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här står det på Thai:s svenska hemsida:

TG 961 ur trafik 1 decemeber 2011

postdateicon.png2011-12-01 15:28 | printButton.png | emailButton.png

Idag den 1 december är maskinen TG 961 från Stockholm till Bangkok ur funktion. Alla passagerare blir ombokade av THAI kontoret . Vi jobbar på så fort som möjligt med att få fram mer information till alla passagerare. Kl 16.00 lokal tid hänvisar vi passagerare som är kvar ute på Arlanda att vara vid THAI inchecknings disk där mer information kommer att hållas. Mvh Thai Airways Stockholm

Ändrades av husse

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske går att boka om Airasia om man är på plats och kan prata med dom, jag provade på webben, det gick inte alls.

inom 48tim så är det kört.

Men det köper jag, inte Airasias fel.

Det som jag tycker är värst är thai's sätt att behandla passagerarna.

Snorkiga och otrevliga.

Vi hade en diskussion om bästa sättet att komma hit nästa gång, hon ville åka thai för hon visste att det funkade.

Jag tvivlar nu på att hon vill åka med dom igen efter den här behandlingen.

Det är sedan länge känt att aldrig boka annat än kopplade biljetter!

Detta är vansinne om detta brytes så är biljetten förbrukad.

Detta har Svenska tidningarna varnat för!

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.

Om hon inte kommer ut ur schengen idag så är hon dessutom en illegal invandrare, visat går nämligen ut idag.

Så om man ska vara riktigt krass så kommer ambassaden att svara på ett UT.

" tyvärr så har xxxxxx varit i landet illegalt och har därför förbrukat sin rätt att vistas här"

Nu är det väl inte så, men legalt sätt så skulle det kunna förekomma.

Jag tror nog jag ringer thai i morgon och talar lite försynt med dom. Annars så får jag hitta på annat.

Om Thai läser det här så ska ni veta att jag är extremt långsur och sitter på nätet och skriver 5timmar/ dygn.

Ändrades av scorpio63

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sedan länge känt att aldrig boka annat än kopplade biljetter!

Detta är vansinne om detta brytes så är biljetten förbrukad.

Detta har Svenska tidningarna varnat för!

Hälsar pigge01

Ibland går det inte att boka kopplade biljetter. då sitter man i skiten. om det händer...

Ibland kan man inte boka kopplade biljetter. som trådstartaren kunde inte. då har hans fru problem...

Ibland, vill man spara pengar, och det kan man faktiskt göra, men i vissa fall går det åt skogen...

Oavsett vad Svenska tidningar varnar för.. :-)

Lacko

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter i vilket.

Det man har lovat ska man hålla

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter i vilket.

Det man har lovat ska man hålla

Jag tycker synd om dig och frugan, det är klart.

Men de håller vad de lovar, hon ska vara framme för eller senare... allt kan gå sönder även ett flygplan, det försår man så lång är man inte inblandad.. :-) lite off, men just nu var många utan el som vi vet. får de ersättning? näää det tror jag inte. Man måste tyvvär inse, du är viktigt 2 ggr... 1. knappa in kortnumret.. 2. nää jag ångrade mig, jag pratar inte politik. fick redan 2 minuskarma. :-)

Hur som helst, jag hoppas att du hittar en bra lösning, och din fru hinner fram... min fru kan inte för tillfället tänka sig annan flygbolag än Thai, skulle det vara nån problem, skulle hon skylla det på alla men inte på Thai. så jag förstår situationen... Och på andra sidan. jaga Thai. för f, de stora måsta förstå, det är vi som är kunder.

(just ringt parkeringsbolaget 2 ggr... nån lyckades att ta min parkeringsplats. betalade gästparkering för 3 timmar redan... mynten är slut... automaten tar inte kort... De säger jag måste anmälla stackaren som parkerat fel.. Jag pratade in min bils registreringsnummer, alla detaljer... men de säger jag måste anmälla. vi får se, tråligen kostar kalaset 600. men jag tycker att det är jävligt att sätta nån dit, att ha rätten på min sida. men det är fallet som ser ut. Sorry for off topic, men visar lite hur grejena funkar...)

Lacko

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluskarma för det inlägget...

ett gott skratt i det onda, hon sitter på kastrup nu å väntar på nästa flyg.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

22.00 enligt uppgift, så hon ska vara i luften nu.

11 timmar senare än beräknat.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter ett gäng mpr medlemmar på hotell i väsby nu och är bokade tills i morgon 1340 tydligen en motor som pajat

och jag tycker ni ska vara glada istället för sura , tänk om thai hade chansat och åkt med skadad motor och sedan störtat

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Glada, visst...

Gamla goa gubbar som är van att flyga jorden runt.

Ni kan det här och ser ett party på ett hotell.

Men vem tar hand om den som inte är van att flyga då allt falerar?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara påpeka att aeroflot kör oxå en mellanlandning med halva priset mot thai

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...