Jump to content
IGNORERAD

Pris på hus me tomt i byn


smilet

Recommended Posts

Ett Thaihus c:a 100 kvm (60kvm murad bottenvåning o 40kvm teak övervåning) är till salu, säljaren begär 520.000b me 1 rai tomt.

Är det vettigt pris ?

Bild kommer imorgon när det ljusnar.

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • smilet

    7

  • Galten

    4

  • chiangmai

    3

  • thomas001

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Förmodar att det blir thai hustrun/sambon/flickvännen som skall köpa fastigheten.

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett Thaihus c:a 100 kvm (60kvm murad bottenvåning o 40kvm teak övervåning) är till salu, säljaren begär 520.000b me 1 rai tomt.

Är det vettigt pris ?

Bild kommer imorgon när det ljusnar.

Smilet

I centrala Bangkok är det ett kanonpris, det bara att slå till.

Förlåt Smilet, men du måste ge oss lite mer information av vi ska kunna bedöma priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

De beror väl på var det ligger.i landet.

Vi fick erbjudande att köpa mark för 200000/rai nu.

Men de va i Sisaket.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett OK pris, bara att bygga ett hus i den storleken skulle nog kosta mer, speciellt om det verkligen är Teak på övervåningen.

Nu vet jag ju inget om standarden eller åldern på huset, utan jag gissar att det är i hyfsat skick.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Huset är i liten by 120km norr om Sakon Nahkon och det är 4 år sedan det byggdes, varit obebott i 2år med igenväxt tomt med en liten fiskdamm 15x15m 2-3m djup (pool senare !?)

Ja, min TGF använder min plånbok :)

Smilet

post-6877-0-10395500-1322791259_thumb.jp

post-6877-0-10395500-1322791259_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Be någon skadedjursgubbe kolla upp eventuella termitskador på träet.

När vi tittade på hus här i Chiang Mai, var ett vackert teakhus till salu. Men grannarna varnade oss, hela huset var angripet av termiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet väl att du aldrig kan äga tomten, bara hyra den i 30 år???

Tjena!

Lite svårt att få ett leasing-kontrakt på landsbygden...är bara att köpa i frugans namn :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara jämföra med Udon.

För att ens få en rai tomt utan hus för 520 000 bath som är uppfylld måste man långt utanför Udon, markpriserna här har skjutit ordentligt.

Är huset i bra skick så låter det som ett bra pris men vet inte markpriserna i Sakhon Nakhon, självklart ska Chanot finnas annars skulle jag inte ens överväga köpa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara jämföra med Udon.

För att ens få en rai tomt utan hus för 520 000 bath som är uppfylld måste man långt utanför Udon, markpriserna här har skjutit ordentligt.

Är huset i bra skick så låter det som ett bra pris men vet inte markpriserna i Sakhon Nakhon, självklart ska Chanot finnas annars skulle jag inte ens överväga köpa det.

Vilket i sin tur kan bero på att just i år på grund av översvämningarna så har priset på ris skjutit i höjden.

Det är med andra ord inte lika attraktivt att avyttra ett risfält, då det är mera lukrativt just i år att odla ris. Här i Isaan på uppköpställena så ringlar sig köerna för att sälja ris ibland flera 100 meter ut på vägen.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Huset är i liten by 120km norr om Sakon Nahkon och det är 4 år sedan det byggdes, varit obebott i 2år med igenväxt tomt med en liten fiskdamm 15x15m 2-3m djup (pool senare !?)

Ja, min TGF använder min plånbok :)

Smilet

Hej

Priset verkar vara ok, men försök pruta lite får du se, kanske kan du få det för 400 000-500 000 baht.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Be någon skadedjursgubbe kolla upp eventuella termitskador på träet.

När vi tittade på hus här i Chiang Mai, var ett vackert teakhus till salu. Men grannarna varnade oss, hela huset var angripet av termiter.

Hej

Helt klart något man bör kolla upp, går trästolparna ned i marken utan att vara skyddade med betong både underifrån och runt om så är det garanterat problem eller kommer att bli, termiterna måste ha kontakt med marken via trästolpen annars kan dom inte klara sig, så många trähus har räddats genom att man lyfter husen och gjuter in trästolparna i betong, aternativt kapar trästolparna och skarvar dom med korta betongstolpar som grävs ned i marken.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Lite svårt att få ett leasing-kontrakt på landsbygden...är bara att köpa i frugans namn :thumbsup:

Köp i frugans namn, men kolla så hon verkligen får chanote på både mark o hus, lös sen Din dispositionsrätt med ett usufructavtal mellan Dig och frun, så Du sitter säkert vid ev. skillsmässa. Testamenten är nog inte heller fel, hon kan ju gå bort före Dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp i frugans namn, men kolla så hon verkligen får chanote på både mark o hus, lös sen Din dispositionsrätt med ett usufructavtal mellan Dig och frun, så Du sitter säkert vid ev. skillsmässa. Testamenten är nog inte heller fel, hon kan ju gå bort före Dig.

Vi är inte gifta än, så det är bra att vi är gifta innan "min plånbok " investerar i Thailand?

De har prutat själva ner till 490.000b

Huset säljs p.g.a. de inte kan betala lånet.

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vi är inte gifta än, så det är bra att vi är gifta innan "min plånbok " investerar i Thailand?

De har prutat själva ner till 490.000b

Huset säljs p.g.a. de inte kan betala lånet.

Smilet

Hej

Inte helt ovanligt, lycka till.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp i frugans namn, men kolla så hon verkligen får chanote på både mark o hus, lös sen Din dispositionsrätt med ett usufructavtal mellan Dig och frun, så Du sitter säkert vid ev. skillsmässa. Testamenten är nog inte heller fel, hon kan ju gå bort före Dig.

Tjena!

Här äger frugan rubbet :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Smilet Tycker priset du fått låter ok, om huset är bra byggt, men kolla även hur det såg ut där under regnperioden. Oversvämninsrisk? och Kan huset ha fuktskador från regn?

Tycker avrinningen från taket ser lite riskabel ut vid Heavy rain.

Kolla upp så mycket så mojligt av de råd du fått ovan

Lycka till!

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Priset är säkert rimligt. egentligen oavsett termiter eller ej.

för ytterligare 50 000 thb kan säkert frugan få murat upp med sten och nya tak.

Tänk dock på att dina investeringar får vingar samma ögonblick/när/om förhållandet knakar.

Det bor en himla massa falanger i Thailand som blivit utkastade när "huset" blivit färdigt.

Jag brukar träffa dem på "efterfester" när man lirar "blues" e de en hel del som "gråter ut" när de blir fulla.

Skall man satsa så mycket bör man skriva huset på frugan, kontakta en bra advokat och skriva ett hyreskontrakt.

där du hyr huset i ett lämpligt antal år (ca din kvarvarande teoretiska livslängd) så är din bostad säkrad så länge du lever även om "gud förbjude" frugan skulle bli "överkörd/bli sjuk och dö" för utan kontraktet åker du ut om frugan när barn/släkt får arvet efter henne.

Men har du gott om peng och 600 000 thb är peanuts så kan du ju chansa..

t

Simma lungt :-) //GlobalWalker

himmet

videos

Link to comment
Dela på andra sajter

tja vad är nu nyttan av att ha ett hyreskontrakt om kärestan, gud förbjude, avlider eller på annat sätt avvecklar farangen.

För egen del skulle det inte vara optimalt att bo kvar bara för att man kan det i "Nakon Somewhere" som ensam och övergiven farang.

Min filosofi är att det man tar med sig vid avveckling av Thailand är det som ryms i en resväska och en taxfree påse...

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset är säkert rimligt. egentligen oavsett termiter eller ej.

för ytterligare 50 000 thb kan säkert frugan få murat upp med sten och nya tak.

För 50,000B får du ju knappast ens mtrl till ett nytt tak i den storleken och varför skulle hans ens byta ut ett 4år gammalt tak?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl inga stora summor det det handlar om.

Klipp till innan det blir tal om riktig bygge istället.

Vi gubbar klarar oss med lite men tjejerna vill gärna ha något att visa upp och det kostar.

Jag skulle inte ha tvekat.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får mycket murat för 50000 thb i Thailand, det räcker för att byta ut övervåningens träväggar mot murblock.

Helt rätt behöver inte taket bytas.

Skulle nog tro att virket i övervåningen går att sälja för mer än 50000 thb.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...