Jump to content
IGNORERAD

Väder Phuket


Jan L

Recommended Posts

Hej

Fick mail ifrån en f d arbetskamtrat som med familjen reser till Kata mellan 21 september och 7 oktober.

Det förefaller som om han blivit en aning orolig och då med tanke på vädret under den perioden.

Då jag bor i Thailand så skrev han och undrade hur det är med den saken?

Och jag har inte en aning, bor på annan ort...

Jag kollar på en sida från World Meteorological Organization som vekar ha en tillförlitlig statistik och då får jag intrycket att de valt fel tidpunkt för sin resa.

Temperatur september min 24.2 och oktober 24.1.

Temperatur september max 31.2 och oktober 31.4.

Regn i mm september 386.5 och oktober 295.9.

Regndagar september 22.8 och oktober 22.1.

Vilket gör månaderna till de regnrikaste under året på Phuket.

Nåväl så är det med statistiken. Hur brukar det vara under den här perioden? Sol på förmiddagarna och en regnskur på eftermiddagarna?

Skriv gärna något kort och berätta för mig och jag kan sedan förmedla uppgifterna till min bekant i Sverige.

Kanske lugna honom, eller göra honom mera orolig?

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne,

dina vänner kan nog räkna med en del regn, jag har varit på Phuket ett antal gånger under den tiden och vissta fasen har det kommit en och annan skur.

Sen en annan reflektion, svenskar i allmänhet verkar sjukt fixerade vid vädert.

Ibland medverkar jag vid olika chattar om Thailand och 25% av frågorna är av typen "Hur är vädert på Koh XXX under perioden YYY"

Samma ska när man snackar med polare hemma o Sverige, Hur varmt är det?

--Inte vet jag svarar jag, det är varmt. 

Men hur många grader?

--Jag jobbar inte här för att känna efter hur varmt det är.

Men hatar man den riktigt outlidliga värmen ska man nog försöka lämna Thailand under perioden Maj-Juli

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man vet hur vädret BRUKAR vara i denna här perioden.

Men skulle vilja veta av någon som är där nu. Hur vädret ÄR...inte hur det brukar vara.

Ljungen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var där i veckan och inte var det många timmar sol, mest molnigt med duggregn varvat med kraftiga skyfall och riktigt starka vindar, ingen höjdare direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare

Vädret i Phuket veckan som gått

Mån-Ons sol/mulet kraftigt regn på e.m i c:a 10-20 minuter 25-28 C

Torsdag Mulet hela dagen med duggregn då och då 26-28 C

Fredag Sol hela dagen 33-34 C

Lördag omväxlande Sol/Moln 31-33 C

Idag hittills omväxlande Sol/Moln 31 C

mvh

En Kall Tiger

som bor i Kata

och driver Restaurang Tre Kronor i Karon

Link to comment
Dela på andra sajter

Update från fakta på plats och så kan ni kolla vad som visas på vädersajterna mot mina fakta

Igår måndag Klart Solsken 32-34 C, på kvällen 21.00 var det 30 C

Kl.10.00 idag Klart Solsken 32 C än så länge

mvh

E.K.T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tiger, visst är det alltid bättre med förstahandsuppgifter, men söker man en prognos, så funkar siterna rätt bra.

Jag hörde för några år sedan att om man säger "Vädret i morgon kommer att bli som idag" Så har man lika stor chans att få rätt, som SMHI :yes:

Det stämnde då, antar att med satteliter och datorer till hjälp, så har SMHI blivit bättre :glasses:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...