Jump to content
IGNORERAD

Polare, arbetstillstånd? En ny affärside


username

Recommended Posts

Om man ska arbeta i Thailand måste man ha arbetstillstånd. Spelar ingen roll vad man arbetar med.

Blir man tagen på bra gärning råkar man väldigt illa ut.

Men kommer ingen på en, så är det väl bara att gneta på i sitt anletes svett ?

Myndigheterna går ju inte runt och knackar dörr och frågar "Hej, farang, jobbar du ?".

Jag vet flera som gjort så ( gnetat på, alltså) i flera,flera år (väldigt många år), utan att någon frågat.

Visst är det så. Det är en chansning. Up to you som thaiarna jämt säger...sen kan det bli "som nam na".

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • username

    7

  • ragson

    5

  • Wangthong

    3

  • chiangmai

    3

Mest aktiva i denna tråd

Är du helt säker på detta?

Någon annan som kan bekräfta?

Jag har nämligen hört många som är säkra på att, man inte behöver WP så länge man är anställd av ett utländskt företag och endast jobbar mot utländska kunder.

Sedan finns det många som säger som du, att så fort man befinner sig i Thailand, så måste man ha WP om man skall jobba, oavsett om man är anställd på ett utländskt företag och jobbar som utsänd mot enbart utländska kundder

Finns en bra text som beskriver det hela här

http://www.thailandguru.com/work-permit-Thailand.html

Rent juridisk får du inte jobba en dag i Thailand utan arbetstillstånd men praktisk och tillämpning av detta följer mer en "logisk" funktion

Exemplet som ges i texten är en anställd på ett utländsk företag som på sin semester i Thailand loggar in på företagets server och svarar på lite mail etc

Ingen skulle begära arbetstillstånd för det trots att det rent juridiskt innebär att man "arbetar" under sin tid i landet

Däremot bör man vara försiktig om det man gör på något sätt har med thailandska företag, arbetare eller annat kopplat till Thailand att göra

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tidigare skrev. jag jobbar i hustruns företag, utan tillstånd,

För detta inlägg blev jag påhoppad och skribenten tyckte jag borde anmälas. Förmodar att det var ett uttryck för sk skämt.

Kommentaren verkar dock bort plockad.

Har en känsla av att som svensk skall man alltid följa aktuella påbud. Ser dock varje dag thai som slirar på diverse myndighetsreglementen. Rättar in sig i ledet först efter ett antal påstötningar från myndigheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska arbeta i Thailand måste man ha arbetstillstånd. Spelar ingen roll vad man arbetar med.

Blir man tagen på bra gärning råkar man väldigt illa ut.

Men kommer ingen på en, så är det väl bara att gneta på i sitt anletes svett ?

Myndigheterna går ju inte runt och knackar dörr och frågar "Hej, farang, jobbar du ?".

Jag vet flera som gjort så ( gnetat på, alltså) i flera,flera år (väldigt många år), utan att någon frågat.

Du säger att man råkar väldigt illa ut om man blir tagen på bar gärning. Vad innebär det mer specifikt?

En annan sak jag undrar över, om man skulle åka dit, vem får ta smällen, arbetsgivaren som låtit personen jobba utan work permit, eller personen själv som jobbar utan work permit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att man råkar väldigt illa ut om man blir tagen på bar gärning. Vad innebär det mer specifikt?

En annan sak jag undrar över, om man skulle åka dit, vem får ta smällen, arbetsgivaren som låtit personen jobba utan work permit, eller personen själv som jobbar utan work permit?

Hejsan

Jag ska inte uttala mig självsäkert. ???

Men vad jag förstått så är det du som jobbar utan arbetstillstånd som råkar illa ut.

Klarar du dig med böter är det väl OK.

Men som farang riskerar du väl utvisning, och att aldrig få komma tillbaka. :(

/Keithan :wai:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att man råkar väldigt illa ut om man blir tagen på bar gärning. Vad innebär det mer specifikt?

En annan sak jag undrar över, om man skulle åka dit, vem får ta smällen, arbetsgivaren som låtit personen jobba utan work permit, eller personen själv som jobbar utan work permit?

Det går inte att säga exakta straff, det varierar med vad Immigration och/eller polis tycker för varje tillfälle.

Arbetsgivaren sitter inte säkert om det skulle uppdagas, men som sagt det går aldrig att säga helt säkert.

Ett par faranger som jobbat i Krabi i flera år (tror dom äger ett guesthouse) åkte nyligen dit på massor av böter, har hört 100 000 baht.

Dom uppträdde, spelade musik på ett annat lokalt ställe, och dom hade inte arbetstillstånd för detta.

Vet inte vilken typ av relation dom hade med immigration, men dom visste säkert om dom här farangerna innan.

Dom har lirat flera gånger på det där sättet, vet inte heller varför dom valde att ta dom just nu. Vet inte heller hur efterspelet slutade.

Personligen tycker jag inte det är värt det. Dom lirar mest på kul och för mat och dricka liksom.

Inget är 100% om man inte har rätta papper.

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag ska inte uttala mig självsäkert. ???

Men vad jag förstått så är det du som jobbar utan arbetstillstånd som råkar illa ut.

Klarar du dig med böter är det väl OK.

Men som farang riskerar du väl utvisning, och att aldrig få komma tillbaka. :(

/Keithan :wai:

Om det bara är lite böter så är det väl ok, men om det blir utvisning, eller rent av fängelse, ja, det är ju mindre kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att säga exakta straff, det varierar med vad Immigration och/eller polis tycker för varje tillfälle.

Arbetsgivaren sitter inte säkert om det skulle uppdagas, men som sagt det går aldrig att säga helt säkert.

Ett par faranger som jobbat i Krabi i flera år (tror dom äger ett guesthouse) åkte nyligen dit på massor av böter, har hört 100 000 baht.

Dom uppträdde, spelade musik på ett annat lokalt ställe, och dom hade inte arbetstillstånd för detta.

Vet inte vilken typ av relation dom hade med immigration, men dom visste säkert om dom här farangerna innan.

Dom har lirat flera gånger på det där sättet, vet inte heller varför dom valde att ta dom just nu. Vet inte heller hur efterspelet slutade.

Personligen tycker jag inte det är värt det. Dom lirar mest på kul och för mat och dricka liksom.

Inget är 100% om man inte har rätta papper.

100 000 thb tillsammans eller per person?

Ja, om man lirar mest på kul verkar det ju inte vara värt det, men detta upplägg med min polare, är lite mer seriöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

har ingen erfarenhet av imm.polisen ...jag bara jobbar...

men inte ens i Thailand skulle jag tro att man kastas i fängelse för att jobba utan papper ...ok böter , utvisning..

Vi pratar inte om narkotika nu.

men ingen tvingar ju någon att pröva lyckan i Thailand... så vill man slippa oroas , jobba i svedala...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...