Jump to content
IGNORERAD

Polare, arbetstillstånd? En ny affärside


username

Recommended Posts

Jag jobbar redan i Thailand, vi har ett litet företag. Min polare och jag tänke försöka testsälja lite nya produkter härnere i Thailand. Vårt företag har i nuläget ingen möjlighet att fixa arbetstillstånd åt honom, men om han jobbar som utsänd av sitt företag hemma i Sverige och alltså inte officielt jobbar i vårt Thailndska företag, skulle det då fungera att han jobbade här på plats utan arbetstillstånd?

Eller finns det någon annan modell? Han är gift med en thaitjej

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • username

    7

  • ragson

    5

  • Wangthong

    3

  • chiangmai

    3

Mest aktiva i denna tråd

Arbetstillstånd behövs för att få arbeta. Vem han jobbar åt är mindre intressant, har han inte arbetstillstånd så inget arbete. Sedan finns det en del som sitter bakom datorn och ingen får reda på om de arbetar, skriver brev, roman, terapi eller surfar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anställ hustrun.

Din kompis kan finnas i bakgrunden

Så har jag jobbat nu i 3 år ,,ingen som bryr sig.

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt hur det fungerar men ett svenskt företag kan sätta upp ett representantskapskontor i Thailand men jag tror inte att det ger ett arbetstillstånd, kolla med BOI i Stockholm de bör känna till hur det funkar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt hur det fungerar men ett svenskt företag kan sätta upp ett representantskapskontor i Thailand men jag tror inte att det ger ett arbetstillstånd, kolla med BOI i Stockholm de bör känna till hur det funkar.

Om dom sätter upp ett representantskapskontor och söker, så visst får de arbetstillstånd.

Men här gäller det som jag tolkar det, att arbeta utan arbetstillstånd.

[size=2]citat "skulle det då fungera att han jobbade här på plats utan arbetstillstånd?"[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dom sätter upp ett representantskapskontor och söker, så visst får de arbetstillstånd.

Men här gäller det som jag tolkar det, att arbeta utan arbetstillstånd.

[size=2]citat "skulle det då fungera att han jobbade här på plats utan arbetstillstånd?"[/size]

Ja, att fixa arbetstillstånd är ju en sak, men det var just det, som sagt, att försöka hitta någon annan lösning på detta, helst lagligt om det är möjligt.

Men om man säger att han jobbar mot enbart svenska kunder, men sitter här i Thailand, då borde det gå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar han mot internet, borde det vara ok.

Ligger i gråzonen, men har du hand om kontakterna borde det inte vara någon fara.

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, att fixa arbetstillstånd är ju en sak, men det var just det, som sagt, att försöka hitta någon annan lösning på detta, helst lagligt om det är möjligt.

Men om man säger att han jobbar mot enbart svenska kunder, men sitter här i Thailand, då borde det gå?

Vore en jättemarknad att säga att om man jobbar mot en annan marknad skulle man slippa arbetstillstånd. Vilka mängder av sådana arbeten som skulle skapas i så fall. Undra hur många som skulle vara olagliga och i gråzonen till att vara olagliga och hur många som skulle vara lagliga.

Man har ju arbetstillstånd för att man ska kunna hålla koll på vad som händer i landet. Dvs vilka som befinner sig i landet och arbetar och vad dom arbetar med. Därför är det nog inte många länder som skulle ställa upp på ett sådant system som du tror finns. Speciellt inte ett land som har en sådan övervakning av utlänningar som Thailand har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man säger att han jobbar mot enbart svenska kunder, men sitter här i Thailand, då borde det gå?

Är du i Thailand på turistvisa får du inte jobba enligt lag. Du kan få arbtillstånd på B-visa och ED-visa (utbildning).

Men om du sitter med en laptop och jobbar via nätet mot Sverige i condo eller hus, så är chansen liten att nån märker det.

Såvida inte nån skvallrar då förstås. Det är ju en chansning, kan sluta illa. Inget jag rekommenderar iaf.

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte en aning om vad smilesgubbar som blinkar med ena ögat betyder va? Ditt inlägg visar total avsaknad av humor och läsförståelse. Gör om gör rätt. :mdr::wink::crazy:

Jag såg ingen smileys med blinkande öga i inlägget men en kaxig snemun eller vad man ska tyda den

blev lite förvånad övber Fritz inlägg faktiskt visste inte vad jag skulle tro

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Om mitt inlägg som 33:an svarade på räknades som otrevligt..då är tröskeln låg här :crazy:

:wink::y15:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om mitt inlägg som 33:an svarade på räknades som otrevligt..då är tröskeln låg här :crazy:

:wink::y15:

Nej men era inlägg hörde ihop med inlägg som resulterade i en avstängning.

Det var därför ditt och några till togs bort.

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg ingen smileys med blinkande öga i inlägget men en kaxig snemun eller vad man ska tyda den

blev lite förvånad övber Fritz inlägg faktiskt visste inte vad jag skulle tro

Om du menar denna smilegubben: :wink: <-- så betyder den att blinka med ögat. Vilket betyder att man skämtar inget kaxigt alls med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar denna smilegubben: :wink: <-- så betyder den att blinka med ögat. Vilket betyder att man skämtar inget kaxigt alls med den.

Precis min tolkning åxå. Mitt inlägg var naturligtvis menat som ett skämt och inget annat men nu är det en ny dag. :)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar denna smilegubben: :wink: <-- så betyder den att blinka med ögat. Vilket betyder att man skämtar inget kaxigt alls med den.

Jag har alltid tolkat den som sur ,dryg osv eftersom den inte blinkar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid tolkat den som sur ,dryg osv eftersom den inte blinkar

Titta lite närmare så ser du att den blinkar...kanske skulle starta en ny tråd om innebörden av smileys?

för det har inte mkt att göra med arbertstillstånd.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta lite närmare så ser du att den blinkar...kanske skulle starta en ny tråd om innebörden av smileys?

för det har inte mkt att göra med arbertstillstånd.

Nej, helt rätt, väldigt OT

Link to comment
Dela på andra sajter

Man har ju arbetstillstånd för att man ska kunna hålla koll på vad som händer i landet. Dvs vilka som befinner sig i landet och arbetar och vad dom arbetar med. Därför är det nog inte många länder som skulle ställa upp på ett sådant system som du tror finns. Speciellt inte ett land som har en sådan övervakning av utlänningar som Thailand har.

Är du helt säker på detta?

Någon annan som kan bekräfta?

Jag har nämligen hört många som är säkra på att, man inte behöver WP så länge man är anställd av ett utländskt företag och endast jobbar mot utländska kunder.

Sedan finns det många som säger som du, att så fort man befinner sig i Thailand, så måste man ha WP om man skall jobba, oavsett om man är anställd på ett utländskt företag och jobbar som utsänd mot enbart utländska kundder

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid tolkat den som sur ,dryg osv eftersom den inte blinkar

Det är en dålig "blink smily", helt rätt att den lätt kan missuppfattas.men trycker man[size=6] ;[/size] +[size=6] )[/size] så blir det en ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett klipp ur ett annat forum (teakdoor) ang arbetstillstånd:

Drew Noyes of PAPPA Law explains, "The government is not as strict on enforcing work permit regulations as it was back in the days on 8 - 10% Thai unemployment now that the unemployment rate is below 1%. For most people working via internet at home they don't have anything to worry about. But if they collect money for work in Thailand they should still file a Thai tax return and pay the low tax rate for income. They won't get on any list for paying taxes."

"Anyone, Thai or foreign, who is self-employed or works in any capacity, including on the internet, as a magician or performer or sales agent and earns over 100,000 baht a year in income must file tax payments using thePhor Ngor Dor 90 form and pay on time or be fined," Drew Noyes added.

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska arbeta i Thailand måste man ha arbetstillstånd. Spelar ingen roll vad man arbetar med.

Blir man tagen på bra gärning råkar man väldigt illa ut.

Men kommer ingen på en, så är det väl bara att gneta på i sitt anletes svett ?

Myndigheterna går ju inte runt och knackar dörr och frågar "Hej, farang, jobbar du ?".

Jag vet flera som gjort så ( gnetat på, alltså) i flera,flera år (väldigt många år), utan att någon frågat.

Ändrades av Keithan

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...