Jump to content
IGNORERAD

Hur många jobbar i Norge?


andrejsdenruskige

Hur många jobbar i Norge?  

38 röster

  1. 1. Var jobbar du?

    • Jobbar i Norge
      19
    • Jobbar inte i Norge
      5
    • Vem fan vill jobba i Norge
      9
    • Jag ids inte ens jobba i Sverige
      5
  2. 2. Med vad jobbar du?

    • Sjukvård
      0
    • Olja & Gas
      8
    • Lager/ transport
      8
    • Sjörövare (båtar och sådant)
      3
    • Hämtar bara lön
      19


Recommended Posts

Well, Norge har inte mycket mer än fisk, om du bortser från olja. Kan vara så han tänkte. U-land, knappast men problem idag, ja.

Själv upplever jag det motsatta :)

problem idag ?

vilka ?

Har Sverige problem idag, vad har Sverige ?

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    8

  • andrejsdenruskige

    7

  • Kung Otto

    5

  • Sam sip sam

    5

Mest aktiva i denna tråd

problem idag ?

vilka ?

Har Sverige problem idag, vad har Sverige ?

Du kanske inte har hängt med i att Sverige efter kriget utkristalliserade sig till det land som tjänade mest på all upprustning osv efter 2;dra världskriget. Om du hängt med så blomstrade Sveriges industri efter 2:a världskriget. Vi devalverade också ett flertal gånger, skaffade oss fördel som inte våra konkurrenter hade. Idag är läget lite annorlunda. VI har inte den överlägsenhet VI en gång hade.

Norge har problem med att löneläget är högt. Folk börjar bli lata (hence andra nationaliteter skall sköta basic) Inser man inte att Norge är lyckligt lottade efter oljan men att framtiden inte är allena ljus och att Sverige har problem så, ja. vad är väl en bal på slottet...

Men det är klart. Vill man se skit, ser man skit. Up to u.

Vad är fel i detta?

Stavning

Ändrades av bond1

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske inte har hängt med i att Sverige efter kriget utkristalliserade sig till det land som tjänade mest på all upprustning osv efter 2;dra världskriget. Om du hängt med så blomstrade Sveriges industri efter 2:a världskriget. Vi devalverade också ett flertal gånger, skaffade oss fördel som inte våra konkurrenter hade. Idag är läget lite annorlunda. VI har inte den överlägsenhet VI en gång hade.

Norge har problem med att löneläget är högt. Folk börjar bli lata (hence andra nationaliteter skall sköta basic) Inser man inte att Norge är lyckligt lottade efter oljan men att framtiden inte är allena ljus och att Sverige har problem så, ja. vad är väl en bal på slottet...

Men det är klart. Vill man se skit, ser man skit. Up to u.

Vad är fel i detta?

Stavning

O ja jag har hängt med det jag vände mej emot var att Norge skulle ha problem och Sverige inte, för det är Sverige som

har problem

Gyllenhammar föreslog när Sverige fortfarande hadde en industri att snacka om att länderna skulle samarbeta ,Norge skulle

bidra med pengar och Sverige med teknologi, Sverige tackade nej

Resultatet av det ...

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

O ja jag har hängt med det jag vände mej emot var att Norge skulle ha problem och Sverige inte, för det är Sverige som

har problem

Gyllenhammar föreslog när Sverige fortfarande hadde en industri att snacka om att länderna skulle samarbeta ,Norge skulle

bidra med pengar och Sverige med teknologi, Sverige tackade nej

Resultatet av det ...

+karmat blev fel.

Skulle trycka på "citera"

Har inte Sverige en industri att snacka om längre, menar du?

mvh

Ändrades av dandic
Link to comment
Dela på andra sajter

O ja jag har hängt med det jag vände mej emot var att Norge skulle ha problem och Sverige inte, för det är Sverige som

har problem

Gyllenhammar föreslog när Sverige fortfarande hadde en industri att snacka om att länderna skulle samarbeta ,Norge skulle

bidra med pengar och Sverige med teknologi, Sverige tackade nej

Resultatet av det ...

Resultatet av det ser vi nu. Norge tackade nej, dom hade olja. Sverige är starkast inom EU. Sverige har alltid varit ett utåtriktat land. Vi har inte haft någon oppositionsmakt på mången år.

En följdfråga till dig, är du sur för att Sverige klarat sig relativt bra i dagens finanshetta? Du håller på Åsa-Nisse, Juholt?

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Så rätt,Norbaggarna jiter inte jobba,slöare får man leta efter.Dom har ju NAV som betalar.De som jobbar i Norge är vi utlänningar.Men som en av de rikaste länderna i världen så varför jobba?Utan oljan hade Norge varit ett u-land.

Jo, måste ge dig några rätt där.

Men bara för att landet är rikt så betyder det inte att folket är rikt. Nigeria är väl ett annat bra exempel och Grekland ett omvänt sådant.

Norrmän är långt ifrån lika bekymrade som svenskar när det gäller lån. Men det är klart, när ett utedass kostar 2 mille och en Ford focus 500.000 då spelar det ingen roll om lönen råkar vara några % högre än Sveriges löner.

För ca 7år sedan började polackerna strömma in i Norge. Och jag tycker mig inte kunna se någon arbetsmoral hos dem något mera. Dom har blivit bortskämda utav bara fan. Dom har m.a.o integrerats och blivit "riktiga norrmän".

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vad grundar du det på ?

Det var bevisligen inget u-land innan oljan hittades,

Stavanger innan oljan var nog en av västeuropas fattigaste städer. Och norrmännen själv säger att det var bedrövliga tider.

Själv är jag född efter oljan så jag har aldrig sett "före olje tiden"

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Tja jobbar i Norge Nordsjön på Ankar Hantering fartyg som Maskin Chief, ägare är Japaner de är väll norrmäns motsvarighet vad det gäller arbetsmoral.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Norge har idag den högsta BNP´n per invånare men innan oljan så var de det fattigaste landet i västeuropa. Många tror att oljan räcker ca 8 år till sedan är den förmodligen slut. De har ju ingen högteknologisk tillverkning eller utveckling att tala om som Sverige har. Ett sätt att definera u-land är att landet i huvudsak exporterar oförädlade råvaror.. Norge har dessutom dragit ned statens bidrag till högteknologisk utveckling för att deras oljepengar har förlorat i värde då man har satsat lite fel på börsen. Mitt tips är att Norge kommer att se en ny verklighet om ca 10 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Norge har idag den högsta BNP´n per invånare men innan oljan så var de det fattigaste landet i västeuropa. Många tror att oljan räcker ca 8 år till sedan är den förmodligen slut. De har ju ingen högteknologisk tillverkning eller utveckling att tala om som Sverige har. Ett sätt att definera u-land är att landet i huvudsak exporterar oförädlade råvaror.. Norge har dessutom dragit ned statens bidrag till högteknologisk utveckling för att deras oljepengar har förlorat i värde då man har satsat lite fel på börsen. Mitt tips är att Norge kommer att se en ny verklighet om ca 10 år.

Många = du tror eller?

Jag tycker nog du ska uppdatera dina kunskaper ang slut på oljan.

2011-10-18 09:39

Oljebolagen Statoil ASA och Lundin Petroleum bekräftar efter en utvärderingsborrning att fyndigheten Aldous Major South i norska Nordsjön är en förlängning av Avaldsnesfyndigheten. Tillsammans uppskattas fyndigheterna innehålla 1,2 till 2,6 miljarder fat utvinningsbar olja, enligt ett pressmeddelande från bolaget.

2011-10-21

Från planering till betydande produktion av ett stort oljefyndighet och sedermera maximal produktion tar normalt 6-10år. Dessutom kommer den maximalt utvinningsbara oljan på 3,3 miljarder fat ta minst 10 år att utvinna från att produktionen kommer igång, troligen långt mer.

Jag jobbar i Bergen.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Broskan skrev så tar oljan inte slut på lång tid.Något som är slut är arbetmoralen både på Norsk och Öst-jobbare.Därför är vi Svenskar väldigt poppis bland arbetsgivare.

Allt i Norge är dubbelt pris mot Sverige,jag åker till Sverige var månad för att handla mat cigg mm.Bor här på heltid 3,5mil från Oslo,trivs som fan,underbar natur mm.Jag har bott i Oslo tidigare,för mycket bilar likt Bangkok.Nu när hela EU rasar så klarar sig Norge bra.Ni som bor i Sverige och har 10-30år till att jobba hur mycket tror ni att ni får i pension då?Jag kommer att få pension från båda länderna,sen att Norge är det sissta komunistlandet är en annan sak.Det finns mycket rart här.Och det verkar som Thai trivs bättre här.Lite svammel bara

Ha de

Link to comment
Dela på andra sajter

Gyllenhammar föreslog när Sverige fortfarande hadde en industri att snacka om att länderna skulle samarbeta ,Norge skulle

bidra med pengar och Sverige med teknologi, Sverige tackade nej

Resultatet av det ...

Mja, det visade ju sig så här i efterhand var ett helt korrekt beslut.

Vi slipper nu i Sverige att gå omkring som fånar i lusekoftor och toppaluvor samt att se Fabror Flexnäs på TV sju dagar i veckan.

Pengar är inte allt här i livet!

Blågule Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Många = du tror eller?

Jag tycker nog du ska uppdatera dina kunskaper ang slut på oljan.

2011-10-18 09:39

Oljebolagen Statoil ASA och Lundin Petroleum bekräftar efter en utvärderingsborrning att fyndigheten Aldous Major South i norska Nordsjön är en förlängning av Avaldsnesfyndigheten. Tillsammans uppskattas fyndigheterna innehålla 1,2 till 2,6 miljarder fat utvinningsbar olja, enligt ett pressmeddelande från bolaget.

2011-10-21

Från planering till betydande produktion av ett stort oljefyndighet och sedermera maximal produktion tar normalt 6-10år. Dessutom kommer den maximalt utvinningsbara oljan på 3,3 miljarder fat ta minst 10 år att utvinna från att produktionen kommer igång, troligen långt mer.

Jag jobbar i Bergen.

//Broskan

Nej är inte geolog eller har kunskaper för att kunna bedömma sanningshalten i det eller se vad framtida fynd kan ge men jag kan läsa att många tror det.

http://www.svd.se/naringsliv/norska-oljan-sinar-snabbt_6248570.svd

http://www.dn.se/ekonomi/norska-oljan-sinar-snabbt

http://www.e24.se/business/ravaror/norska-oljan-sinar-snabbt_2876172.e24

http://stallom.se/2009/04/02/slut-pa-olja-fran-danmark-och-norge-efter-2015/

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.393364/den-norska-oljan-slut-om-atta-ar

Link to comment
Dela på andra sajter

Den uteblivna affären som P-G ville genomföra med Norge (statoil) hade berikat även Sverige.

Om inte minnet sviker så skulle norska staten få 40% av volvo och svenska staten en stor andel i statoil(kommer ej ihåg hur mycket).

Man hade då räknat på ett oljepris som låg kring de 15-20 dollar per fat för en lång tid framöver.

Men di småaktiga svenskar ville inte dela med sig av volvo och såg ej det framtida energibehovet.

Måste vara en av de sämsta affärer i världen som vi gick miste om.

Mvh/korven

Link to comment
Dela på andra sajter

Affärer hit och dit nu har vi ju delat med oss av volvo till sneögona långt bort i östern.Nä inte skall man dela av sig till grannen :crazy: .Det grönaste gräset växer alltid längst bort kloka ord av lilla mig :_russian: .Nu vill de ju även stödja SAAB.

Ändrades av burrabus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar som IT konsult i Oslo.

Tycker det ær lite Vilda western hær i Norge, dvs man skjuter från høften nær man skall ta beslut och det ær inte alltid så væl genomtænkt.

Nær man inkallar till møten eller man skall ha in någon uppføljning av folk så struntar de i det många gånger, typ kom inte och sæg vad jag skall eller inte skall.

Skulle jag ha gjort något liknande i Sverige så skulle jag fått en utskællning som hade hetat duga och kænnt mig som en liten skolpojke...

Man kan nog inte hitta ett bættre land att jobba i, om man tycker om høg løn och låg arbetsmoral (eller vad man skall kalla det)...

En plussak ær att novemberlønen (vissa har decemberlønen) betalar man bara halv skatt på i Norge... Så med lite øvertid och halv skatt så blev det næstan 75 000 papp i plånboken denna månaden... Før att få samma løn i Sverige hade jag fått skænka en njure till chefens fru också...

Som sagt det finns både før och nackdelar med att jobba/bo i Norge, precis som det finns om man jobbar i Sverige.

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jobbar som IT konsult i Oslo.

Tycker det ær lite Vilda western hær i Norge, dvs man skjuter från høften nær man skall ta beslut och det ær inte alltid så væl genomtænkt.

Nær man inkallar till møten eller man skall ha in någon uppføljning av folk så struntar de i det många gånger, typ kom inte och sæg vad jag skall eller inte skall.

Skulle jag ha gjort något liknande i Sverige så skulle jag fått en utskællning som hade hetat duga och kænnt mig som en liten skolpojke...

Man kan nog inte hitta ett bættre land att jobba i, om man tycker om høg løn och låg arbetsmoral (eller vad man skall kalla det)...

En plussak ær att novemberlønen (vissa har decemberlønen) betalar man bara halv skatt på i Norge... Så med lite øvertid och halv skatt så blev det næstan 75 000 papp i plånboken denna månaden... Før att få samma løn i Sverige hade jag fått skænka en njure till chefens fru också...

Som sagt det finns både før och nackdelar med att jobba/bo i Norge, precis som det finns om man jobbar i Sverige.

//bob

Nja, detta med halvskatt och feriepenger som kommer skattefritt ska man ta med en nypa salt.

Saken øær den att det inte alls ær halv skatt eller skattefri semesterersættning. Tanken ær att du ska betala in extra de øvriga månaderna och har du inte betalat tillræckligt så svider det næsta år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, detta med halvskatt och feriepenger som kommer skattefritt ska man ta med en nypa salt.

Saken øær den att det inte alls ær halv skatt eller skattefri semesterersættning. Tanken ær att du ska betala in extra de øvriga månaderna och har du inte betalat tillræckligt så svider det næsta år.

Dom första 2åren så får man avdrag på skatten på 10%

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bättre på alla sätt och vis att jobba i Norge kontra Sverige.

Eller kan ni komma på något negativt bortsett från dyr pizza och öl etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, detta med halvskatt och feriepenger som kommer skattefritt ska man ta med en nypa salt.

Saken øær den att det inte alls ær halv skatt eller skattefri semesterersættning. Tanken ær att du ska betala in extra de øvriga månaderna och har du inte betalat tillræckligt så svider det næsta år.

Aldrig får man vara glad...

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Dom första 2åren så får man avdrag på skatten på 10%

Jo, fast då blir alla skattefria förmåner så som resor och diett och dyl lagt upp på bruttolönen så det är intr alla som tjänar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bättre på alla sätt och vis att jobba i Norge kontra Sverige.

Eller kan ni komma på något negativt bortsett från dyr pizza och öl etc?

Mja, det är ganska lätt tex finns det betydligt fler norrmän i Norge än här.

Blå och Gule Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...