Jump to content
IGNORERAD

Bensin i Thailand


Budon

Recommended Posts

Undrar lite om bensin i Thailand och kvalitet, det finns ju grön, orange och röd bensin, vad är skillnaden på orange och röd ?

Budon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Detta är vad som finns idag.

Gasoline 91 (röd)

Gasoline 95

Gasohol 91 (10% Etanol, grön)

Gasohol 95 (10% Etanol, orange)

Gasohol E20 (ljusgrön)

Gasohol E85 (Violet)

Ha en bra dag!

:wai:

Någon som vet vilka/ viket bolag som har Gasoline 95 har letet men ej hittat, den kanske inte finns kvar. Dom skulle kanske ta bort 91:an också enl. rykten.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Detta är vad som finns idag.

Gasoline 91 (röd)

Gasoline 95

Gasohol 91 (10% Etanol, grön)

Gasohol 95 (10% Etanol, orange)

Gasohol E20 (ljusgrön)

Gasohol E85 (Violet)

Ha en bra dag!

:wai:

Du glömde 2 sorter. Sang Som, Mae Khong, Säljs endast i flaska :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Du glömde 2 sorter. Sang Som, Mae Khong, Säljs endast i flaska :crazy:

Aj AJ inte blanda ihop bränsle till dig och bränsle till moppen de säljs ju i samma typ av förpackning- lätt att få huvudvärk och ont i magen annars :ahh: . Kolla in min tråd i ämnet :thumbsup:http://www.maipenrai.se/forum/t/8992-tanka-whisky-i-moppen/page__p__171692#entry171692

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Detta är vad som finns idag.

Gasoline 91 (röd)

Gasoline 95

Gasohol 91 (10% Etanol, grön)

Gasohol 95 (10% Etanol, orange)

Gasohol E20 (ljusgrön)

Gasohol E85 (Violet)

Ha en bra dag!

:wai:

Tjena Stjp,

Finns det ingen som säljer 98 Oktan i Thailand? Hur är det med Shell, säljer de V-Power (98-100 Oktan)?

Jag har ju planer på att köra 2-takts Saab 93 trubbnos när jag flyttar till Thailand och då vill jag ju tanka 98 soppa, 5 5 5.

/Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet vilka/ viket bolag som har Gasoline 95 har letet men ej hittat, den kanske inte finns kvar. Dom skulle kanske ta bort 91:an också enl. rykten.

Hej Nypan :)

Nu vet jag inte vad du har för fordon, men till 99% av fordonen är det ok att köra på 95 Gasohol som innehåller 10% Etanol. I Sverige har vi 5% Etanol i bensinen och desutom går Sverige också över till E10.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Stjp,

Finns det ingen som säljer 98 Oktan i Thailand? Hur är det med Shell, säljer de V-Power (98-100 Oktan)?

Jag har ju planer på att köra 2-takts Saab 93 trubbnos när jag flyttar till Thailand och då vill jag ju tanka 98 soppa, 5 5 5.

/Marlon

Hej Marlon, :)

Nej du får nog köra med dubbla topplockspackningar på din 2-takts SAAB ;) , detta eftersom högsta Oktan är 95 RON i Thailand, och även Shells V-Power är 95 Oktan här, den heter till och med Shell V-Power Gasohol 95.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Marlon, :)

Nej du får nog köra med dubbla topplockspackningar på din 2-takts SAAB :wink: , detta eftersom högsta Oktan är 95 RON i Thailand, och även Shells V-Power är 95 Oktan här, den heter till och med Shell V-Power Gasohol 95.

Ha en bra dag!

:wai:

Ska han inte köra väldigt mycket med sin SAAB så kan han köpa racingsoppa som inte mäter i RON utan i MON.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Marlon, :)

Nej du får nog köra med dubbla topplockspackningar på din 2-takts SAAB :wink: , detta eftersom högsta Oktan är 95 RON i Thailand, och även Shells V-Power är 95 Oktan här, den heter till och med Shell V-Power Gasohol 95.

Ha en bra dag!

:wai:

Ska han inte köra väldigt mycket med sin SAAB så kan han köpa racingsoppa som inte mäter i RON utan i MON.

Tack för infon! Blir ju ännu mer sugen nu, en toktrimmad 93:a hög på racesoppa :). Tyvärr kommer man väl aldrig att kunna få uppleva det, har aldrig sett någon 2-takts Saab i Thailand. Och att importera och registrera själv är väl omöjligt. Dock har jag sett några Bubblor och Karmann Ghia bilar, kunde kanske vara ett supplement.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

De som är i behov av högoktanigt bränsle kan enkelt lösa det med metanol/vatten insprutning. http://www.alcohol-injection.com/en/ Det används parallellt med den vanliga bensinförsörjningen som utgör grunden.

Jag använder det själv sedan flera år och det fungerar jättebra för att eliminera spikningar och för att hålla ner förbränningstemperaturen på lite vassare maskiner. Alkoholen ökar oktanvärdet och vatten sänker förbränningstemperaturen. Lämplig blandning är 50/50 vatten och metanol (eller etanol) och att spruta in någon eller några 100 ml per minut vid höga belastningar. På högre effektnivåer (500 hp) och samtidigt högkomprimerade motorer är det snarare en liter per minut, men 6 liter räcker ändå väldigt länge genom att nästan all körning görs med låga lastuttag. Normala inblandningar ger ungeför samma oktanvärde som race-soppa, d.v.s ca 105 oktan (RON).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nypan :)

Nu vet jag inte vad du har för fordon, men till 99% av fordonen är det ok att köra på 95 Gasohol som innehåller 10% Etanol. I Sverige har vi 5% Etanol i bensinen och desutom går Sverige också över till E10.

Ha en bra dag!

:wai:

Hej !

Åker Yamaha 1100 cc,2008 och den går INTE bra på 95 Gasohol, framförallt när man drar av gasen och motorbromsar lite, så skjuter den avgassmällar dock inte stora men ändå så smattrar det.Svarar sämre på gaspådrag också.

Har kört på Bensin 91 och den funkar bättre faktiskt. Skickade in lite lInjektor Cleaner och fick 20 km mer på en tank..C.a 10% längre körsträcka.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Åker Yamaha 1100 cc,2008 och den går INTE bra på 95 Gasohol, framförallt när man drar av gasen och motorbromsar lite, så skjuter den avgassmällar dock inte stora men ändå så smattrar det.Svarar sämre på gaspådrag också.

Har kört på Bensin 91 och den funkar bättre faktiskt. Skickade in lite lInjektor Cleaner och fick 20 km mer på en tank..C.a 10% längre körsträcka.

Hej Nypan, :)

Du skriver inte vad för typ av 1100 du har, men gissar att det är förgasare? Då är det bara att öka munstycks storlekar och eventuellt höja nålen ett steg, Gasohol har ett något lägre energi innehåll, och därför går den något magert, och speciellt i den värmen som är i Thailand.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Imina instruktioner står det följande:::

Recommended fuel:

Regular unleaded gasoline with a

research octane number of 91 or

higher

Fuel tank capacity:

Total amount:

17 L

Tack för tipsen, men jag kommer nog att köra på Bensin 91 - 95 om det finns, har inte hittat 95 någonstans.

Provade sista tanken med W2 Power 95. från Shell men den var sämst av alla Gasohol jag provat.

På lördag startar en tur på 4 dagar med HD grabbarna i byn, första anhält, ( 697 km från Bang Saen via Korat - Charapom) Chiang Khan c: a 10 mil väster om Udon Thani på första dagen Sedan kör vi längs Mekong river till Nong Khai. En dag i Udon blir det kanske med. Hemma igen 6 Dec.på kvällen.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Åker själv Kawasaki. den går allra best på röd 95 men det är inte alla mackar som har det.

Budon

Hej !

Var har du hittat bensin 95 i Thai, har tittat överallt i mer än 1 år men hittar bara 91, skulle vilja prova med 95 om det finns, jag bor i Chanburi

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Oktanbooster och 91okt bör väl fungera. Fast jag är tveksam om det blir någon större ändring.

Oktantalet anger väl bara självantändningen av bränslet och m.a.o knackningsfenomen som inte gillas av t.ex vevlager i samband med för mkt gaspådrag.

Nu vet jag inte om din MC har förgasare eller insprutning och om du kan justera tändningen.

Men bilar har knacksensorer som styr bränlse och tändning. Dessa slår alltså till tidigare med lägre oktan och stryper alltså effekten den vägen.

Energiinnehållet är det nog ingen skillnad på varesig du kör 91 eller 102 oktan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hej Nypan, :)

Du skriver inte vad för typ av 1100 du har, men gissar att det är förgasare? Då är det bara att öka munstycks storlekar och eventuellt höja nålen ett steg, Gasohol har ett något lägre energi innehåll, och därför går den något magert, och speciellt i den värmen som är i Thailand.

Ha en bra dag!

:wai:

På varje förgasare sitter det en sensor som troligen går till tändningen.Vet du vad dom har för funktion??

På spjellaxeln sitter det en givar som följer med då jag gasar antar att denna höjer tändningen vid gaspådrag.

Går att justera finns lite utrymme för detta, men nu står den i lägsta läget och fordrar speciell mejsel för att öppna skruvarna.

Vad anser du om detta ??

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

På varje förgasare sitter det en sensor som troligen går till tändningen.Vet du vad dom har för funktion??

På spjellaxeln sitter det en givar som följer med då jag gasar antar att denna höjer tändningen vid gaspådrag.

Går att justera finns lite utrymme för detta, men nu står den i lägsta läget och fordrar speciell mejsel för att öppna skruvarna.

Vad anser du om detta ??

TPS = Throtle Position Sensor, berätar för ECU = Engine Control Unit var troteln håller hus.

På varje fögasare sitter förmodligen injektorer som är magnet-ventiler som öppnar och släpper in bränsle.

Fel som är vanliga är att kontakter ärgar och givare lämnar fel värden.

Tex temperaturgivare som ska ge kylvattnets temperatur till ECU.

Andra klassiker är att tryckfallet över injektorerna ska vara konstant, det ordnas med en bränsletrycks regulator som regleras med trycket i insuget via en slang.

Slangar är ofta källa till problem.

Om tryckregulatorn kärvar får man följande symptom.

Hackar på gaspådrag men kommer sedan igång och går bra på hög gas.

Håller högt varv vid rödljus en stund efter att du släpt gasen tills regulatorn går till baks igen.

Avgas-smällar, tja... oförbränt bränsle åker ut i pipan, så hur hamnade det där ?

får man fundrera på.

Link to comment
Dela på andra sajter

TPS = Throtle Position Sensor, berätar för ECU = Engine Control Unit var troteln håller hus.

På varje fögasare sitter förmodligen injektorer som är magnet-ventiler som öppnar och släpper in bränsle.

Fel som är vanliga är att kontakter ärgar och givare lämnar fel värden.

Tex temperaturgivare som ska ge kylvattnets temperatur till ECU.

Andra klassiker är att tryckfallet över injektorerna ska vara konstant, det ordnas med en bränsletrycks regulator som regleras med trycket i insuget via en slang.

Slangar är ofta källa till problem.

Om tryckregulatorn kärvar får man följande symptom.

Hackar på gaspådrag men kommer sedan igång och går bra på hög gas.

Håller högt varv vid rödljus en stund efter att du släpt gasen tills regulatorn går till baks igen.

Avgas-smällar, tja... oförbränt bränsle åker ut i pipan, så hur hamnade det där ?

får man fundrera på.

Tack för ditt svar hade följande problem som du beskriver ett par dagar men det har upphört igen.

Se citat nedan

Om tryckregulatorn kärvar får man följande symptom.

Hackar på gaspådrag men kommer sedan igång och går bra på hög gas.

Håller högt varv vid rödljus en stund efter att du släppt gasen tills regulatorn går till baks igen.

Slut citat

Motorn gick heller inte bra på låga varv, upp till c:a 1500v sedan släppte det och den gick rent igen vid mer gas.

Skall plocka ur förgasarna och kolla kontakter och slangar så får vi se sedan.

Tack för tipsen.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

TPS = Throtle Position Sensor, berätar för ECU = Engine Control Unit var troteln håller hus.

På varje fögasare sitter förmodligen injektorer som är magnet-ventiler som öppnar och släpper in bränsle.

Fel som är vanliga är att kontakter ärgar och givare lämnar fel värden.

Tex temperaturgivare som ska ge kylvattnets temperatur till ECU.

Andra klassiker är att tryckfallet över injektorerna ska vara konstant, det ordnas med en bränsletrycks regulator som regleras med trycket i insuget via en slang.

Slangar är ofta källa till problem.

Om tryckregulatorn kärvar får man följande symptom.

Hackar på gaspådrag men kommer sedan igång och går bra på hög gas.

Håller högt varv vid rödljus en stund efter att du släpt gasen tills regulatorn går till baks igen.

Avgas-smällar, tja... oförbränt bränsle åker ut i pipan, så hur hamnade det där ?

får man fundrera på.

Tack för tipset!!!

Skaffade en verkstad handbok på nätet(50 sek) och har nu justerat TPS som stod alldeles för lågt. Grundvärdet visade sig vara 0,3 ohm högre här i Thai antagligen p.g.a 13 gr högre temp, i boken var referenstemp 20 gr. Jag tog med detta i beräkningen och ställde om TPS

Nu går den klanderfritt, jämnt och fint UTAN smällar vid avdrag, troligen stod den så lågt, att den tände vid gasavdrag så sent att den spillde ut oförbrända gaser.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Någon som vet vilka/ viket bolag som har Gasoline 95 har letet men ej hittat, den kanske inte finns kvar. Dom skulle kanske ta bort 91:an också enl. rykten.

Caltex har 95 Gold (ingen etanol) 45b litern idag. Dock inte på alla stationer...

PT (obs inte PTT) samt Susco och Petronas ska åxå ha ren 95 men jag har inte funnit nån station i mina områden ännu

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...