Jump to content
IGNORERAD

Thaitjej här som har UT


whitepointer

Recommended Posts

Hej alla, newbie här o behöver råd o tips. Har i somras träffat en thai tjej. Hon bor granne med mig tillsammans med sin bror och en kompis. De har UT (18mån) o jobbar här. För det första så är deras arbetsförhållanden dåliga, jobbar 6 dagar morgon till sent på kvällen, lönen de får är fickpengar i stort sett då deras chef betalar för lägenhet och mat. Lgh de får använda står på deras chef o de har i stort sett bara mattor på golvet att sova på  :grrrrrr:

Jag är kär i denna tjej och o hon känner detsamma o det lutar åt att vi blir sambos. Har förstått att hon efter 6 mån här i Svedala kan söka o få uppehälle i 2 år. Det är bara o knalla ner då till migrationsverket o ansöka? Hur göra med hennes jobb? eftersom hon flyttar till mig borde ju hennes chef höja hennes lön motsvarande vad hon betalar för hennes del i lgh, hmm men jag undrar hur de reagerar när de hör att hon träffat en man. Är hon sambo med mig o har förlängt UT borde hon ju kunna söka vilka jobb som helst? Hur blir det med ersättning om hon är sambo med mig? Får hon någon ersättning om hon blir arbetslös?

:aww: många frågor, hoppas någon kan besvara något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej alla, newbie här o behöver råd o tips. Har i somras träffat en thai tjej. Hon bor granne med mig tillsammans med sin bror och en kompis. De har UT (18mån) o jobbar här. För det första så är deras arbetsförhållanden dåliga, jobbar 6 dagar morgon till sent på kvällen, lönen de får är fickpengar i stort sett då deras chef betalar för lägenhet och mat. Lgh de får använda står på deras chef o de har i stort sett bara mattor på golvet att sova på  :grrrrrr:

Jag är kär i denna tjej och o hon känner detsamma o det lutar åt att vi blir sambos. Har förstått att hon efter 6 mån här i Svedala kan söka o få uppehälle i 2 år. Det är bara o knalla ner då till migrationsverket o ansöka? Hur göra med hennes jobb? eftersom hon flyttar till mig borde ju hennes chef höja hennes lön motsvarande vad hon betalar för hennes del i lgh, hmm men jag undrar hur de reagerar när de hör att hon träffat en man. Är hon sambo med mig o har förlängt UT borde hon ju kunna söka vilka jobb som helst? Hur blir det med ersättning om hon är sambo med mig? Får hon någon ersättning om hon blir arbetslös?

:aww: många frågor, hoppas någon kan besvara något.

Du får börja med att ta reda på exakt vilken typ av visum hon har, står i hennes pass antar jag. Det mest troliga (obs: bara en gissning) är väl att hon har nån form av tillfälligt visum och att hon jobbar svart för en skitlön eftersom hennes chef betalat biljett och står för mat/bostad. Jag har ingen koll alls på vilka visum man kan få, men det vanligaste brukar ju vara att man fixar ett vanligt Besöksvisum på ambassaden i Bkk och får då 3 mån. Sen i Sverige så kan man oftast när dessa 3 mån börjar gå mot sitt slut fixa ett nytt visum (Tillfälligt Uppehållstillstånd) som normalt gör att man kan stanna ytterligare 3 mån.

Men på detta/dessa visum så får man inte jobba, inte vitt i alla fall...

För att få ett UT (Uppehållstillstånd) så krävs det att man har en anknytning till Sverige, t ex att ens kille/partner bor i Sverige och då har jag svårt att se hur din tjej kan ha fått ett UT. Så måste vara nån annan typ av visum i så fall tror jag.

Efter 2 år med UT så ansöker man om PUT (Permanent Uppehållstillstånd).

Och oavsett om man har UT eller PUT så kan man självklart söka vilka jobb man vill precis som vilken Svenne som helst så i såna fall så behöver hon ju inte vara kvar där hon jobbar nu.

Men börja som sagt med att ta reda på exakt vilket visum det är som hon har så kan du garanterat få ett mer korrekt svar av nån av oss medlemmar. :morgon:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, har kikat i hennes pass o det står arbetsvisum 18 mån till och med 01 10 09 men det är utfärdat i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jodå, har kikat i hennes pass o det står arbetsvisum 18 mån till och med 01 10 09 men det är utfärdat i Thailand.

Följande gäller enligt MIG

Din arbetsgivare ska garantera dig lön, försäkringsskydd och övriga anställningsvillkor som lägst motsvarar kollektivavtal eller svensk praxis inom yrket eller branschen.

En bostad måste vara ordnad till dig i Sverige.

Du måste vara helt inställd på att lämna Sverige när din anställning är slut.

Mvh Janne

www.thaitruelove.se

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej alla, newbie här o behöver råd o tips. Har i somras träffat en thai tjej. Hon bor granne med mig tillsammans med sin bror och en kompis. De har UT (18mån) o jobbar här. För det första så är deras arbetsförhållanden dåliga, jobbar 6 dagar morgon till sent på kvällen, lönen de får är fickpengar i stort sett då deras chef betalar för lägenhet och mat. Lgh de får använda står på deras chef o de har i stort sett bara mattor på golvet att sova på  :grrrrrr:

Jag är kär i denna tjej och o hon känner detsamma o det lutar åt att vi blir sambos. Har förstått att hon efter 6 mån här i Svedala kan söka o få uppehälle i 2 år. Det är bara o knalla ner då till migrationsverket o ansöka? Hur göra med hennes jobb? eftersom hon flyttar till mig borde ju hennes chef höja hennes lön motsvarande vad hon betalar för hennes del i lgh, hmm men jag undrar hur de reagerar när de hör att hon träffat en man. Är hon sambo med mig o har förlängt UT borde hon ju kunna söka vilka jobb som helst? Hur blir det med ersättning om hon är sambo med mig? Får hon någon ersättning om hon blir arbetslös?

:aww: många frågor, hoppas någon kan besvara något.

Svårt att komma med nån vettig kommentar eftersom jag inte vet hur mycket "fickpengar" hon tjänar eller vad hon jobbar med osv, så jag tar ett par funderingar istället...

Hur många lågutbildade i Sverige, som jobbar tex i restaurang, har mer än "fickpengar" kvar, när de betalt boende, el, vatten, mat osv...?

Vem betalade för resan till Sverige, och för Arbetstillstånden?

Arbetslöshetserättning, kan hon kanske få om hon är med i någon A-kassa, vet faktiskt inte hur det funkar för de som har tidsbegränsade arbetstillstånd.

6 dagars arbetsvecka är helt normalt i Thailand och för de flesta arbetare i världen, tror jag!

Att sova på golvet är nåt som de flesta Thailändare är vana vid, och många föredrar det framför en mjuk säng.

Har svärmor boende i vårt hem, hon sover aldrig i den säng vi har i "gästrummet" trots att hon ofta sover där eftersom vi har AC, i rummet.

Hon sover på en matta på golvet.

Sängen fixade jag för 4 månader sedan, när min far kom hit och bodde hos oss i en månad.

Kan bara önska er all lycka Whitepointer, och tror kanske att du blir upprörd på din flickväns situation, på grund av att du kanske inte har full koll på läget.

Har du pratat med hennes chef, eller har du bara en sida av historien?

Ett tips: "Lyft blicken", och försök se helheten.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, som någon skriver här så har jag inte helheten o har inte pratat med hennes arbgivare, i alla fall så verkar det som hennes arbetsgivare har betalt deras resa och arbetstillstånd. Janne skriver också att de måste lämna Sverige när det går ut men det gäller väl inte om hon blir sambo med mig? Blir hon sambo med mig så kan vi väl bara gå ner till MIG o ansöka om ev nytt arbetstillstånd och eller förlängt UT?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Följande gäller enligt MIG

Din arbetsgivare ska garantera dig lön, försäkringsskydd och övriga anställningsvillkor som lägst motsvarar kollektivavtal eller svensk praxis inom yrket eller branschen.

En bostad måste vara ordnad till dig i Sverige.

Om nu som Janne skriver att de ska garantera detta o de inte gör så (förutom då bostad och mat som de garanterar), vad kan man då göra? Kan de ha något muntligt avtal som de påstår kan gälla?

Visst kan man nog anmäla dem till myndigheterna men frågan är då vad som händer, de blir hemskickade direkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstått det rätt så måste hon åka hem MEN tag chansen att besöka Thailand och henne och ansök då om UT därifrån, det tar ett par månader sen är hon här igen.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ni får ta den klassiska vägen! :whistle:

Och skaffa ett Barn tillsamans i det snaraste innan 2009/10/01! :glasses:

Ni har ca: 5 månader på er!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...