Jump to content
IGNORERAD

Reseförsäkrings fråga


tehman

Recommended Posts

Har inte lagt ner nån större (eller nån alls egentligen) energi på att leta bra försäkringar men har förstått att i många fall så ingår inte allt som man tror ingår. Utan att veta så tvivlar jag på att avbeställningsskydd ingår i ett vanligt kortköp, men kolla, jag kan ha fel.

Jag har länsförsäkringar med nån extra grej för resor sen ett kort som lär ge bra försäkring, inte ens Europeiska kunde matcha det sade det en gång på TUR-mässan men vad vet jag? Jag har iaf 120 dagar som standard och lite annat, men måste då givetvis betala resan med det kortet.

Men allt detta var väl iofs OT då frågan var reverserad.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    9

  • Soengsang

    8

  • pigge01

    6

  • Singha711

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har inte lagt ner nån större (eller nån alls egentligen) energi på att leta bra försäkringar men har förstått att i många fall så ingår inte allt som man tror ingår. Utan att veta så tvivlar jag på att avbeställningsskydd ingår i ett vanligt kortköp, men kolla, jag kan ha fel.

Jag har länsförsäkringar med nån extra grej för resor sen ett kort som lär ge bra försäkring, inte ens Europeiska kunde matcha det sade det en gång på TUR-mässan men vad vet jag? Jag har iaf 120 dagar som standard och lite annat, men måste då givetvis betala resan med det kortet.

Men allt detta var väl iofs OT då frågan var reverserad.

Jag trodde det var vida känt att det bland annat ingår avbeställningsskydd och lite annat i många om inte de flesta bankkort. Enligt Nordea som jag har skall man betala mist hälften av resan med kortet. Det går även lika bra om jag betala via min internetbank.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde det var vida känt att det bland annat ingår avbeställningsskydd och lite annat i många om inte de flesta bankkort. Enligt Nordea som jag har skall man betala mist hälften av resan med kortet. Det även lika bra om jag betala via min internetbank.

Helt rätt där, fungerar så för mig också då jag loggar in på min bank med mitt kort.

Men däremot skall man inte förväxla Visas försäkring med en riktig reseförsäkring.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt där, fungerar så för mig också då jag loggar in på min bank med mitt kort.

Men däremot skall man inte förväxla Visas försäkring med en riktig reseförsäkring.

Precis det är ju en kompletterande reseförsäkring.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du? Fungerar inte avbeställningsskyddet? Får man inte ut något av den kompletterande reseförsäkringen?

Vad är det in det finstilta som du säger gör att försäkringen inte ger något skydd?

Du kan läsa lite här och ICA-Banken Plus kort!

http://www.icabanken.se/Documents/pdf/villkor-reseforsakring-kreditkort.pdf

Du måste betala 75% över kortet!

Utdrag:

C. Var gäller försäkringen?

Försäkringen gäller från det den försäkrade

lämnar hemmet eller annan plats i Norden där

resan påbörjats, till dess resan är avslutad och

den försäkrade kommit hem igen – dock längst

i 60 dagar.

Vid köp av enkel biljett gäller försäkringen fr o m

att den försäkrade lämnat hemmet eller annan

plats i Norden där resan påbörjats och tills den

försäkrade kommit fram till resmålet.

Försäkringen gäller utan självrisk och i hela

världen.

D.3 Bagageförsening

Om den försäkrades incheckade bagage inte

lämnas ut efter färdmedlets ankomst till resmålet

utanför hemlandet, lämnas ersättning för inköp

av kläder, toalettartiklar och andra nödvändiga

och skäliga personliga tillhörigheter. Inköpen ska

vara direkt nödvändiga för uppehället. Ersättning

lämnas med högst 2 000 kronor per försäkrad.

Om den försäkrade inte återfått bagaget inom

24 timmar efter färdmedlets ankomst till resmål

utanför hemlandet lämnas ersättning med ytterligare

3 000 kronor per försäkrad. Inköpen ska

göras senast en vecka efter ankomsten till resmålet

och innan bagaget återfåtts. Kostnaden skall

styrkas med originalkvitton.

Detta fick brorsa utnyttja i Sydney Den 16-17/11

Hans ryggsäck blev försenad.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan läsa lite här och ICA-Banken Plus kort!

http://www.icabanken...-kreditkort.pdf

Du måste betala 75% över kortet!

Utdrag:

C. Var gäller försäkringen?

Försäkringen gäller från det den försäkrade

lämnar hemmet eller annan plats i Norden där

resan påbörjats, till dess resan är avslutad och

den försäkrade kommit hem igen – dock längst

i 60 dagar.

Vid köp av enkel biljett gäller försäkringen fr o m

att den försäkrade lämnat hemmet eller annan

plats i Norden där resan påbörjats och tills den

försäkrade kommit fram till resmålet.

Försäkringen gäller utan självrisk och i hela

världen.

D.3 Bagageförsening

Om den försäkrades incheckade bagage inte

lämnas ut efter färdmedlets ankomst till resmålet

utanför hemlandet, lämnas ersättning för inköp

av kläder, toalettartiklar och andra nödvändiga

och skäliga personliga tillhörigheter. Inköpen ska

vara direkt nödvändiga för uppehället. Ersättning

lämnas med högst 2 000 kronor per försäkrad.

Om den försäkrade inte återfått bagaget inom

24 timmar efter färdmedlets ankomst till resmål

utanför hemlandet lämnas ersättning med ytterligare

3 000 kronor per försäkrad. Inköpen ska

göras senast en vecka efter ankomsten till resmålet

och innan bagaget återfåtts. Kostnaden skall

styrkas med originalkvitton.

Detta fick brorsa utnyttja i Sydney Den 16-17/11

Hans ryggsäck blev försenad.

Hälsar pigge01

Ok men jag förstår inte varför jag skall läsa detta. Jag ifrågasatte Nypans påstående om att man inte kunde lita på på dessa försäkringar och att de inte gäller om det händer något.

Jag ser inget i texten som styrker Nypans påstående.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok men jag förstår inte varför jag skall läsa detta. Jag ifrågasatte Nypans påstående om att man inte kunde lita på på dessa försäkringar och att de inte gäller om det händer något.

Jag ser inget i texten som styrker Nypans påstående.

Detta är inte bara till dig :nyam:

Då hade du fått ett PM!! :thumbsup:

Det är bara ätt läsa länken så klarnar mycket

Nypan är inte helt rätt informerad! :nyam:

Man ska ha Hemförsämrings tillägg för hela resan!

Kortet är bara ett tillägg till övriga försäkringar.

Som ger lite extra!

Hälsar pigge01.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är inte bara till dig :nyam:

Då hade du fått ett PM!! :thumbsup:

Det är bara ätt läsa länken så klarnar mycket

Nypan är inte helt rätt informerad! :nyam:

Man ska ha Hemförsämrings tillägg för hela resan!

Kortet är bara ett tillägg till övriga försäkringar.

Som ger lite extra!

Hälsar pigge01.

Jo men det var ju redan konstaterat i tråden...så vad var din tanke.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är inte bara till dig :nyam:

Då hade du fått ett PM!! :thumbsup:

Det är bara ätt läsa länken så klarnar mycket

Nypan är inte helt rätt informerad! :nyam:

Man ska ha Hemförsämrings tillägg för hela resan!

Kortet är bara ett tillägg till övriga försäkringar.

Som ger lite extra!

Hälsar pigge01.

Normalt när man citerar någon så har svaret relevans till citatet man citerar. Mina frågor var ställda till Nypan med anledning av hans påståenden.

När du citerade mitt inlägg svarade du inte på några av mina frågor och därför kan man ju undra varför du just citerade mitt inlägg.

Sedan kan man ju undra vad du inte tycker jag har fattat eftersom du tycker jag skall läsa din länk för att något skall klarna. Vad är det som skall klarna.

Jag vet att det är en kompletterande försäkring det oftast handlar om när det gäller dessa kortförsäkringar.

Så vad är det du tycker jag inte ha fattat efter som du nu uppmanar mig till att läsa länken så att det klarnar?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt när man citerar någon så har svaret relevans till citatet man citerar. Mina frågor var ställda till Nypan med anledning av hans påståenden.

...

1) Är det inte något som du är den främste experten att bryta emot här på MPR?

2) Har Nypan citerat dig när du korar honom som ditt nästa offer för dina meningslösa 'jag har rätt' vendettor?

Over and out!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Är det inte något som du är den främste experten att bryta emot här på MPR?

2) Har Nypan citerat dig när du korar honom som ditt nästa offer för dina meningslösa 'jag har rätt' vendettor?

Over and out!

//Singha711

Sluta nu 711 du blandar och rör ihop

Manken ställde endast frågor och så citerade Pigge istället he he

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Åker du endast 1 månad, dvs under 45 dagar... är din hemförsäkring tillfylles. Se bara till att ni har försäkringsbesked med er. Dvs intyg bolaget utfärdar för resa.

kan ta 1, 2 veckor med postgång.

Alla andra tillägg är bara lulllull. Lite extra.. Bla eliminerar självrisk för din kamera om du blir bestulen...

Vet att många blir stressade av olika tillägg som finns via olika kort.

Med det viktiga.

1 avbokning pga sjukdom hemförsäkring

2 sjukvård i Thailand hemförsäkring

Gammal försäkringsgubbe,.,,, tror inte att det skett större förändringar sedan 2008

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Det försäkringsskydd som erbjuds via ditt Visa, eller annat kort kall ge dig,skall du INTE lita på.Det ger dig inget skydd om det händer dig något, läs det finstilta, så ser ni själva.

Utan att vilja påstå något (Mankan, obs. formulering) är jag benägen att hålla med dig.

Läser man det finstilta OCH har en vanlig hemförsäkring konstaterar man snart att olika försäkringsskydd är dubblerade och att villkoren för hemförsäkringen oftast är mycket förmånligare. Eftersom i rättspraxis (lagar?) finns klara begränsningar m.a.p. dubbelförsäkringar är det i praktiken svårt (och i vissa fall omöjligt) att få ersättning från båda försäkringar.

Detta är en sak som kontokortsförsäkringar medvetet utnyttjar i sin marknadsföring utan att direkt ljuga. De lägger sig helt enkelt en liten bit under de vanligaste försäkringsvillkor i de vanligaste hemförsäkringar och spekulerar därför att de oftast inte kan utnyttjas eftersom hemförsäkringen har generösare villkor.

M.a.o. ett smart trick att ge sken av en prestation som i själva verket andra betalar för.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att vilja påstå något (Mankan, obs. formulering) är jag benägen att hålla med dig.

Läser man det finstilta OCH har en vanlig hemförsäkring konstaterar man snart att olika försäkringsskydd är dubblerade och att villkoren för hemförsäkringen oftast är mycket förmånligare. Eftersom i rättspraxis (lagar?) finns klara begränsningar m.a.p. dubbelförsäkringar är det i praktiken svårt (och i vissa fall omöjligt) att få ersättning från båda försäkringar.

Detta är en sak som kontokortsförsäkringar medvetet utnyttjar i sin marknadsföring utan att direkt ljuga. De lägger sig helt enkelt en liten bit under de vanligaste försäkringsvillkor i de vanligaste hemförsäkringar och spekulerar därför att de oftast inte kan utnyttjas eftersom hemförsäkringen har generösare villkor.

M.a.o. ett smart trick att ge sken av en prestation som i själva verket andra betalar för.

//Singha711

Rätt bra förklarat...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen,,,,,, hemförsäkringen täcker det akuta,,,,, har man haft oturen att drabbas av en skada och vill maxa sin ersättning... anmäl gärna till respektive kort.

Men för husfriden och egna nerverna.. strunta i olika villkor på eventuella kort ni har...

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen,,,,,, hemförsäkringen täcker det akuta,,,,, har man haft oturen att drabbas av en skada och vill maxa sin ersättning... anmäl gärna till respektive kort.

Men för husfriden och egna nerverna.. strunta i olika villkor på eventuella kort ni har...

Du kan bara bli ersatt från en försäkring för en och samma skada. Så troligen blir det ingen maxning av ersättningen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan bara bli ersatt från en försäkring för en och samma skada. Så troligen blir det ingen maxning av ersättningen.

delvis rätt

faktiska kostnander en gång

invaliditet och dödsfalll obegränsat,,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

delvis rätt

faktiska kostnander en gång

invaliditet och dödsfalll obegränsat,,,,

Vilket utan tvekan påverkar kortföretagens riskkalkyl i en för dem positiv riktning. De kan rel. ostraffat lova mer eller åtminstone ge sken än vad de har avsatt pengar till.

Även vid dödsfall krävs det att efterlevande rotar i omständigheter kring resans inköp. Jag skulle tro att inte alla då tänker på den avlidnes kontokort och evtl möjligheter att plussa på dödsboet. Även detta ingår säkert i kontokortsföretagens kalkyl.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Är det inte något som du är den främste experten att bryta emot här på MPR?

2) Har Nypan citerat dig när du korar honom som ditt nästa offer för dina meningslösa 'jag har rätt' vendettor?

Over and out!

//Singha711

  1. Nej där har du totalt fel igen.

  2. Jag ställde frågor till Nypan eftersom jag undrade vad han menade. Därför citerade jag också hans inlägg som fick mig att undra. De är ganska vanligt förfarande på internet forum att man gör så. Titta runt lite i forumet så får du se själv. Det behöver inte betyda att det är någon konflikt mellan skribenterna. Men det klart är det en snarstucken idi*t med hjärnan full av konspirationsteorier kan han ju lätt få för sig saker. Jag har dock ingen anledning till att tro att Nypan är sån så det går nog bra.

Synd om dig Singha som är ett stackars offer

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  1. Nej där har du totalt fel igen.

  2. Jag ställde frågor till Nypan eftersom jag undrade vad han menade. Därför citerade jag också hans inlägg som fick mig att undra. De är ganska vanligt förfarande på internet forum att man gör så. Titta runt lite i forumet så får du se själv. Det behöver inte betyda att det är någon konflikt mellan skribenterna. Men det klart är det en snarstucken idi*t med hjärnan full av konspirationsteorier kan han ju lätt få för sig saker. Jag har dock ingen anledning till att tro att Nypan är sån så det går nog bra.

Synd om dig Singha som är ett stackars offer

På internet brukar man bidra med eller åtminstone delge en egen uppfattning i en fråga för att förtjäna respekt. Denna egna uppfattning behöver inte vara korrekt, allmängiltigt eller på annat sätt märkvärdig. Men den är en förutsättning för att kritisera andra. En inträdesbiljett till en diskussion om man så vill.

De som nöjer sig med att enbart kritisera skribenter med att beslå dem med påstådda felaktigheter och sedan driva sina eländiga 'jag har rätt'/'du har fel' vendettor utan att bidra med något av egen substans förtjänar inte min respekt i alla fall, hur du än vänder det!

Här refererar jag till många andra trådar där du givit oss 'äran' med 'konstruktiva' bidrag alla Mankan.

I den här tråden har vi lyckligtvis haft turen att utan trådsabotörers inverkan kunna diskutera det som du ifrågasätter. Du ser själv att det enkelt kan bli en givande diskussion där alla bara profiterar.

Därför frågar jag vad du själv anser i den här frågan som du ställer till Nypan. Gärna med förklarande argumentering, tack.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

På internet brukar man bidra med eller åtminstone delge en egen uppfattning i en fråga för att förtjäna respekt. Denna egna uppfattning behöver inte vara korrekt, allmängiltigt eller på annat sätt märkvärdig. Men den är en förutsättning för att kritisera andra. En inträdesbiljett till en diskussion om man så vill.

De som nöjer sig med att enbart kritisera skribenter med att beslå dem med påstådda felaktigheter och sedan driva sina eländiga 'jag har rätt'/'du har fel' vendettor utan att bidra med något av egen substans förtjänar inte min respekt i alla fall, hur du än vänder det!

Här refererar jag till många andra trådar där du givit oss 'äran' med 'konstruktiva' bidrag alla Mankan.

I den här tråden har vi lyckligtvis haft turen att utan trådsabotörers inverkan kunna diskutera det som du ifrågasätter. Du ser själv att det enkelt kan bli en givande diskussion där alla bara profiterar.

Därför frågar jag vad du själv anser i den här frågan som du ställer till Nypan. Gärna med förklarande argumentering, tack.

//Singha711

Men Singha nu är du ”ute och cyklar” igen. Jag har inte kritiserat Nypan jag har frågat ett antal frågor med anledning av hans påståenden.

Hur menar du? Fungerar inte avbeställningsskyddet? Får man inte ut något av den kompletterande reseförsäkringen?

Vad är det in det finstilta som du säger gör att försäkringen inte ger något skydd?

Ovanstående var de frågor jag ställde till Nypan och som du hakat upp dig på i denna tråd. Du skriver att jag själv först skall svara på frågorna men hur skall jag kunna svara på frågor som är baserade på hans påståenden och om vad han menar med dem?

Du kan väl själv svara på vad det är jag gör fel när jag ställer dessa frågor till Nypan eftersom du har såna problem med det? Man kan ju undra om han har bedd dig gå i svarstal för de enkla frågor jag ställt honom. Mer troligt är ju dock att det är du som driver någon slags personlig vendetta mot mig.

Inser du inte själv att det är du själv som är trådsabotören här.

Så vad är det som är fel på mina frågor ställda till Nypan?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du? Fungerar inte avbeställningsskyddet? Får man inte ut något av den kompletterande reseförsäkringen?

Vad är det in det finstilta som du säger gör att försäkringen inte ger något skydd?

Ok men jag förstår inte varför jag skall läsa detta. Jag ifrågasatte Nypans påstående om att man inte kunde lita på på dessa försäkringar och att de inte gäller om det händer något.

Jag ser inget i texten som styrker Nypans påstående.

Normalt när man citerar någon så har svaret relevans till citatet man citerar. Mina frågor var ställda till Nypan med anledning av hans påståenden.

När du citerade mitt inlägg svarade du inte på några av mina frågor

..

Tror mig, Mankan,

jag har vid det här laget ganska lång erfarenhet av ditt självgoda sätt att argumentera. Du kräver alltid saker som du själv inte är det minsta beredd att bidra med.

Jag (och tydligen andra) har också lärt sig att känna igen ditt sätt att dra igång dina 'jag har rätt'/'du har fel' kampanjer. Jag brukar inte missa där...

Ditt svar är återigen ett tecken på att du inte läser vad andra (inklusive mig) skriver i själva sakfrågan.

Nu är det dags för dig att delge oss din inställning i själva sakfrågan i stället för ständiga undanflykter och ifrågasättanden.

Nån jävla ordning skall det väl vara här

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror mig, Mankan,

jag har vid det här laget ganska lång erfarenhet av ditt självgoda sätt att argumentera. Du kräver alltid saker som du själv inte är det minsta beredd att bidra med.

Jag (och tydligen andra) har också lärt sig att känna igen ditt sätt att dra igång dina 'jag har rätt'/'du har fel' kampanjer. Jag brukar inte missa där...

Ditt svar är återigen ett tecken på att du inte läser vad andra (inklusive mig) skriver i själva sakfrågan.

Nu är det dags för dig att delge oss din inställning i själva sakfrågan i stället för ständiga undanflykter och ifrågasättanden.

Nån jävla ordning skall det väl vara här

//Singha711

Du verkar ha väldigt svårt att fatta. Jag ställde frågor till Nypan för att jag ville veta vad han baserade sina påståenden på. Jag eller någon annan kan knappast svara på dem åt honom.

Vilka andra är det du representerar i din hetsjakt mot mig i denna tråd?

Om jag känner för att komma med några åsikter i vad du nu kallar sakfrågan i denna tråd så gör jag det. Inte för att du kräver det.

Jag skiter fullständigt i vad du anser är ordning och inte.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hörru Singha711! När man äntligen hittat lite härligt tjafs att läsa så ska du sabotera tråden genom att försöka flytta över det till en grupp/fora. Det är ju du som är en trådsabotör :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang icas reseförsäkring så gäller den bara olycksfall , den gäller inte om du blir sjuk typ stroke,infektioner , hjärtattack eller liknande

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...