Jump to content
IGNORERAD

Reseförsäkrings fråga


tehman

Recommended Posts

Hej jag och min thai sambo ska till Thailand i december jag undrar om det räcker med hemförsäkringen (Folksam) eller ska man ha någon tilläggs försäkring för resan?

Hur gör ni då?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    9

  • Soengsang

    8

  • pigge01

    6

  • Singha711

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Stannar ni under 45 dagar så bør er hemførsækring duga, dock så tycker en del att man skall ha en tilllægs førsækring i tex Europeiska eftersom de inte tycker att hemførsækringen tæcker tillræckligt... man får en del mer hjælp och mer pengar vid olycka tror jag...

Om ni betalar resan med ert Visa, MasterCard så ingår det en del førsækring dær också...

Personligen tycker jag det viktigste ær att man får en hemtransport vid sjukdom och att man kan avbestælla biljetten vid sjukdom utan att førlora några pengar (det brukar ingå i betalkorten...)

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nöjt mig med reseförsäkringen och ska du vara där längre tid så får du köpa extra så det täcker hela resan.

SOS international sköter väl det hela om olyckan är framme oavsett vilket försäkring man har hemifrån?

Har tagit hjälp av dem en gång och det gick smidigt för 30år sedan

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag och min thai sambo ska till Thailand i december jag undrar om det räcker med hemförsäkringen (Folksam) eller ska man ha någon tilläggs försäkring för resan?

Hur gör ni då?

Ring ditt försäkringsbolag, de är liksom experter på just det du undrar över och svarar mer än gärna på dina frågor.

När vi har stannat längre än 45 dagar har vi förlängt vår reseförsäkring som vi har via vår hemförsäkring, det har varit det billigaste alternativet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag och min thai sambo ska till Thailand i december jag undrar om det räcker med hemförsäkringen (Folksam) eller ska man ha någon tilläggs försäkring för resan?

Hur gör ni då?

Jag har Folksam via SEKO.

Det är vad du behöver.

Endast avbeställnings skydd kan vara bra att köpa till.

Ta med kopior på Resebeviset 2 i varje väska!

Det funka klockrent vid Nitts skada 2005.

Du betalar endast självrisken!

Den drog dom av på ersättningen för förlorad resa.

Dom betalar maten på sjukhuset. mm.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Folksam via SEKO.

Det är vad du behöver.

Endast avbeställnings skydd kan vara bra att köpa till.

Ta med kopior på Resebeviset 2 i varje väska!

Det funka klockrent vid Nitts skada 2005.

Du betalar endast självrisken!

Den drog dom av på ersättningen för förlorad resa.

Dom betalar maten på sjukhuset. mm.

Hälsar pigge01

Resebevis???????

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Resebevis? ??????

Ja ett A4 papper på Svenska och Engelska som Folksam sänder med Hemförsäkringen.

Den har försäkringsnummer och kontakt tele.nummer

I Sverige

Och nummer till Falk och SOS Intern.

Bra att lämna till Sjukhuset vid större skada.

Självrisken är 1500:- sek.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

På Trygg Hansa kallar dom det för sevicekort.

Med alla kontkt telnr.

Det går via Köpenhmn (SOS Alarmering)

Kan helt klart vara vettigt att ha några kopior på olika ställen i packningen.

Och framförallt...Ha en med sig när man är ute i Thailand.

Om olyckan är framme så finns den direkt.

Bara ringa förs. bolaget så skickar dom ut en blankett.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

På Trygg Hansa kallar dom det för sevicekort.

Med alla kontkt telnr.

Det går via Köpenhmn (SOS Alarmering)

Kan helt klart vara vettigt att ha några kopior på olika ställen i packningen.

Och framförallt...Ha en med sig när man är ute i Thailand.

Om olyckan är framme så finns den direkt.

Bara ringa förs. bolaget så skickar dom ut en blankett.

Bra N N !

Jag tar alltid ut ett bevis på vilka som ingår.

Då vi har olika efternamn.

Då står det namn och person nummer på detta intyg.

Hälsar pigge01

http://www.sos.dk/sv...rate/index.html

Alarmcentral 24 timmar

Tel. +45 70 10 50 50

Fax +45 70 10 50 56

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ett A4 papper på Svenska och Engelska som Folksam sänder med Hemförsäkringen.

Den har försäkringsnummer och kontakt tele.nummer

I Sverige

Och nummer till Falk och SOS Intern.

Bra att lämna till Sjukhuset vid större skada.

Självrisken är 1500:- sek.

Hälsar pigge01

Ok, av Trygg-Hansa får man ett försäkringsbevis, men du har rätt det kallas även resebevis, jag har det även inscannat likaså våra pass(med ev visumstämpel) som jag sen lagrar digitalt så vi kan komma åt dem från en webben

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, av Trygg-Hansa får man ett försäkringsbevis, men du har rätt det kallas även resebevis, jag har det även inscannat likaså våra pass(med ev visumstämpel) som jag sen lagrar digitalt så vi kan komma åt dem från en webben

Av en händelse satt jag med Hemförsäkringen framme -.

Nya brevet kom idag. :nyam:

Så jag ska ta nya kopior till resan.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köpa en försäkring av Länsförsäkringar som täcker hela resan.Tycker att dom har helt ok priser,denna gång ska min systerdotter med och vi är borta 2mån,hon är med på den försäkringen jag tar och jag betalar 2700 för den,det brukar vara mycket billigare men just nu har jag ingen hemförsäkring genom dom och då blir priset lite högre,men helt ok enligt mig.Mvh Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Länsförsäkringar för mig också 1589kr = c:a 11kr/dygn

Smilet

Aj då insåg att jag läste lite för fort så glöm vad jag skrev innan

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jih66 ! har du ingen hemförsäkring <+

mvh Repe

Jo jag har det ,men den står inte i mitt namn.Och den är inte genom Länsförsäkringar så det alternativet blev dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv Länsförsäkringar, och för årets resa som varade i 5 månader så kostade reseförsäkringen (tillfällig utlandsvistelse) bara 1809 kr! :thumbsup:

Eftersom jag betalade resan med Mastercard så ingick dessutom:

  • Avbeställningsskydd

  • Kompensation vid försening och försenat bagage

  • Visst skydd vid olycksfall på resan

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

När man pratar priser på Länsförsäkringars tillägg efter 45 dagar är det bra att veta.

Varje länsbolag sätter själv sina priser. Så det kan skilja beroende på var man bor.

Dessutom är priset baserat på ålder. Så det kan skilja en del mellan en 50 åring och en 60 åring.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Länsförsäkringar och betalade 3057kr (187 dagar sammanlag ),är 58år...Vet inte var det billigaste alternativ?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Länsförsäkringar och betalade 3057kr (187 dagar sammanlag ),är 58år...Vet inte var det billigaste alternativ?.

Jag har kollat runt en del för att lösa försäkringsproblemet efter de första 45 dagar som ingår i hemförsäkringen.

Om inte den egna försäkringen kan erbjuda ett vettigt pris får man ju överväga att byta försäkringsbolag, speciellt om det är längre perioder det handlar om (tex 180 dagar).

Att byta bolag kan dock vara knepigt eftersom de flesta har även andra försäkringar där och skulle på så sätt förlora sina rabatter etc vid ett byte. Dessutom har man huvudförfallodagar att ta hänsyn till vilket nästan tvingar en att genomföra ändringen upp till ett år innan för att inte förlora pengar.

Lyckligtvis finns det ett försäkringsbolag som kan användas som ren komplement till existerande försäkringar. Det är 'Europeiska' och det går att försäkra resan hos sitt försäkringsbolag de första 45 dagar och resten hos 'Europeiska' utan att de ställer några villkor.

Länsförsäkringar har i stort sett samma pris/dygn som 'Europeiska' men billigare finns såvitt jag vet inte, åtminstone inte i min åldersgrupp.

Slutsatsen är att komplettera med 'Europeiska' om man inte redan har länsförsäkringar som sitt försäkringsbolag.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Viktigt att ha med sig ett bevis på försäkringen. Jag har en kompis som hamnade på operationsbordet akut från trafikolycka. De började inte innan allt var klart med att han var försäkrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv Länsförsäkringar, och för årets resa som varade i 5 månader så kostade reseförsäkringen (tillfällig utlandsvistelse) bara 1809 kr! :thumbsup:

Eftersom jag betalade resan med Mastercard så ingick dessutom:

  • Avbeställningsskydd

  • Kompensation vid försening och försenat bagage

  • Visst skydd vid olycksfall på resan

Lovelos

Det försäkringsskydd som erbjuds via ditt Visa, eller annat kort kall ge dig,skall du INTE lita på.Det ger dig inget skydd om det händer dig något, läs det finstilta, så ser ni själva.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det försäkringsskydd som erbjuds via ditt Visa, eller annat kort kall ge dig,skall du INTE lita på.Det ger dig inget skydd om det händer dig något, läs det finstilta, så ser ni själva.

Hur menar du? Fungerar inte avbeställningsskyddet? Får man inte ut något av den kompletterande reseförsäkringen?

Vad är det in det finstilta som du säger gör att försäkringen inte ger något skydd?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag betalade runt 900kr för 15 dagar extra hos länsförsäkringar förra sommaren. För hela familjen på 4 pers

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...