Jump to content
IGNORERAD

Ska min Thai tjej åka på svenskt eller thai pass till thailand?

tehman

Recommended Posts

Ett av di bästa svar jag läst på mpr.Men om Stämpeln är makulerad hur blir det då i svenska passkontrollen

Men mark köp mm då vil ju di se husboken. passet har darlingen aldrig behövt visa

Hon visar sitt svenska pass.Mvh bajen

Dela på andra sajter

• Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Kim

6

• tehman

6

• Avregistrerad clion

6

• mamma bäng fan pappa käng

6

Mest aktiva i denna tråd

Det står klart och tydligt att om man reser in på ett utländskt pass till Thailand så åtnjuter man ej de rättigheter som en Thailändsk medborgare har utan man behandlas som en utlänning, juridiskt sett..således kan det uppstå problem vid tex markaffär och liknande..givetvis inga problem att köpa en skål nudelsoppa!!

Thaikonsult skriver så här på ett annat forum, och han får ju ses som rätt insatt och kunnig i vad som gäller.

Citizenship Act of 2508, Section 22.)

En person som är thailändsk medborgare och som fått ett utländskt medborgarskap eller som avstått sitt thailändska medborgarskap eller fått detta återkallat, ska förlora sitt thailändska medborgarskap.

Den thailändska regeringen tillåter av princip inte sina medborgare att inneha dubbla medborgarskap enligt Thai citizenship (Citizenship Act of 2508, Section 22.) men om andra länder (t.ex. Sverige) går med på att

bevilja ett svenskt medborgarskap till en thailändsk medborgare, kan hon/han dock behålla sitt thailändska medborgarskap enligt nu gällande regler enligt thailändska utrikesdepartementet.

Om den thailändske medborgaren använder det andra medborgarskapet/passet (t.ex. det svenska) vid inresan till Thailand, kommer hon/han att omfattas av lagstiftningen som gäller för utlänningar. Om hon/han däremot använder

sitt thailändska medborgarskap/pass vid inresan till Thailand, har hon/han samma rättigheter och skyldigheter som andra thailändska medborgare.

Immigration No 2009.142/882 lated 26 Feb 2009. Guidline, Passport holder with dependants or individual with 2 passport.

Den thailändska passkontrollen ska endast tillåta att samma pass används vid inresa i riket som vid utresa.

Således bör kanske en Thailändsk medborgare resa in på sitt Thailändska pass om tex husköp/markaffärer skall genomföras.

Detta har dom ingen koll på.

Husboken och id-kort sedan betala = klart.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Detta har dom ingen koll på.

Husboken och id-kort sedan betala = klart.

Hälsar pigge01

Antagligen inte.

Men jag skulle inte chansa.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Antagligen inte.

Men jag skulle inte chansa.

Som jag skrev ovan så har 95% av thailändarna inget pass.

Om pass vore ett krav så kan dessa inte göra hus eller markaffärer enligt ditt resonemang.

Jag kan intyga att det fungerar utmärkt utan pass.

Stickan

Inte för dum för att förstå!

Dela på andra sajter

Som jag skrev ovan så har 95% av thailändarna inget pass.

Om pass vore ett krav så kan dessa inte göra hus eller markaffärer enligt ditt resonemang.

Jag kan intyga att det fungerar utmärkt utan pass.

Hur vet du att 95% av thailändarna saknar pass?...chansar du eller?

Risken finns, men den är liten att tex landoffices och emigrations register samkörs, även om den är liten.

Det står ju ändå så här:

Om den thailändske medborgaren använder det andra medborgarskapet/passet (t.ex. det svenska) vid inresan till Thailand, kommer hon/han att omfattas av lagstiftningen som gäller för utlänningar.

Och som utlänning, är det ju som bekant vääldigt svårt och omständigt att få köpa mark.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Detta funkar garanterat för er men det är inte tillåtet. När man reser får man bara resa med ett och endast ett pass. Detta var informationen som vi fick både från svenska migrationsverket och thailändska konsulatet. Att visa upp dubbla pass för en myndighetsperson kan leda till godtyckliga insatser från tjänstemannen. Visar man endast alltid upp ett pass minskar denna risk men vid vissitering, stöld eller liknande så finns ändå en risk. Mot svenska eller thailändska myndighetspersoner är det nog ingen större fara men större problem kan uppstå om man reser via t.ex. Ryssland, Turkiet eller andra länder.

Något uppehållstillstånd (PUT/UT) kan man inte få som svensk medborgare. Vill man stanna längre än en månad och följa regelverket så har man två val. Antingen skaffa visum till Thailand på sitt svenska pass eller ansöka om besöksvisum till Sverige som då måste göras i Thailand vilket komplicerar det hela. Frågan är om man som garant kan välja sig själv eftersom man är svensk medborgare?

Vill man ta en liten risk kan man dock som du skriver resa på två pass (som dock inte är tillåtet) och alltid visa upp endast svenskt pass till svenska myndighetspersoner och thailändskt pass för thailändska myndighetespersoner. För flygbolaget är det mindre risk att visa upp dubbla pass men problem kan uppstå om flygbolaget har överbokat flyget och man får en nitisk person från flygbolaget. Det är flygbolagets skyldighet att säkerställa att man får resa in i landet som man flyger till. Där skall man alltså visa passet som är för landet som man flyger till. Här kan det bli problem vid mellanlandning i ett anat land där det för slutdestinationens medborgare krävs visum för mellanlandningens land. Vi råkade t.ex. ut för att när vi klev på planet i Bangkok så meddelades det att vårt handbagage var tvunget att checkas in och läggas tillsammans med övriga väskor. När vi mellanlandade i Köpenhamn så var vi tvungna att gå genom passkontroll för att hämta handbagaget på bandet och sedan gå genom passkontroll igen.

Detta dilemma har diskuterats fram och tillbaka på forumen i 10 år vid det här laget och mycket desinformation har spritts varenda gång diskussionen varit aktuell.

Jag tror du har fel när du säger att detta inte är tillåtet. En gång läste jag ett svar från en högt uppsatt immigrationsofficer i Phuket på samma fråga, och hans svar var att man skulle göra precis som jag beskrev. Alltså in- och ut ur Thailand på sitt thaipass, in- och ut ur Sverige på sitt svenska.

Visst, det är inte tillåtet att genomföra en resa på mer än ett pass, så säger reglerna i alla länder väl. Men hur definierar man egentligen en resa? Min fru har t ex rest ut ur Thailand på sitt thaipass under sin första resa utomlands och varje gång efter det. Är hennes resa till Thailand nuförtiden då att räkna som hennes hemresa på utresan hon gjorde till Sverige gången före? Ja det tycker jag, hon är ju thailändsk medborgare. Och då måste hon ju visa samma pass vid hemresan som hon gjorde vid utresan, dvs det thailändska. Annars bryter hon ju mot regeln, en resa - ett pass.

Hur som helst så blir jag bara trött i huvudet när jag ser thailändska tjejer springa på Immigration i Thailand för att förlänga sina inresevisum. till sitt eget land. Och bara för att de rest in på ett annat pass än sitt thailändska. Strider mot allt sunt förnuft.

Vi kommer helt säkert fortsätta praktisera passproblematiken som vi gjort utan problem i några år redan. Texten från thaikonsult bara stärker min uppfattning om att det är det enda rätta.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hon visar sitt svenska pass.Mvh bajen

Nja jag är inte så säker på det längre Di har ju viss conektion nu för tiden.Har sett mitt passfoto i Peking innan jag opererade mig.Då passkontrollanten var tvungen å tillkalla sin chef

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Men hur definierar man egentligen en resa? Min fru har t ex rest ut ur Thailand på sitt thaipass under sin första resa utomlands och varje gång efter det. Är hennes resa till Thailand nuförtiden då att räkna som hennes hemresa på utresan hon gjorde till Sverige gången före? Ja det tycker jag, hon är ju thailändsk medborgare. Och då måste hon ju visa samma pass vid hemresan som hon gjorde vid utresan, dvs det thailändska. Annars bryter hon ju mot regeln, en resa - ett pass.

Eftersom fruns Thaipass inte längre är giltigt åkte hon på senaste resan endast med Svenskt pass, det blev dock tjafs vid inpasseringen i Thailand, passkontrollanten menade att hon borde visat upp sitt Thailändska pass även om det var utgånget, och fick sedan veta att i fortsättningen skulle hon alltid använda sitt Svenska pass när hon reste in i Thailand annars kunde det bli problem, jag trycket det verkade konstigt men med ditt resonemang är det ju logiskt...

Dela på andra sajter

Nja jag är inte så säker på det längre Di har ju viss conektion nu för tiden.Har sett mitt passfoto i Peking innan jag opererade mig.Då passkontrollanten var tvungen å tillkalla sin chef

Är du säker att det var pg fotot 5

Dela på andra sajter

Eftersom fruns Thaipass inte längre är giltigt åkte hon på senaste resan endast med Svenskt pass, det blev dock tjafs vid inpasseringen i Thailand, passkontrollanten menade att hon borde visat upp sitt Thailändska pass även om det var utgånget, och fick sedan veta att i fortsättningen skulle hon alltid använda sitt Svenska pass när hon reste in i Thailand annars kunde det bli problem, jag trycket det verkade konstigt men med ditt resonemang är det ju logiskt...

Min fru har just fått ett Svenskt pass med sitt *Nya* Svenska Efternamn i ,Så nu ska vi åka till Thailand i April,

ska hon då visa sitt gamla thaipass som har gått ut, i Thailand med ett annat efternamn i än vad det står i det svenska ?

Mvh Holst

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Dela på andra sajter

Min fru har just fått ett Svenskt pass med sitt *Nya* Svenska Efternamn i ,Så nu ska vi åka till Thailand i April,

ska hon då visa sitt gamla thaipass som har gått ut, i Thailand med ett annat efternamn i än vad det står i det svenska ?

Mvh Holst

I er situation så hade jag ställt biljetten i namnet på det svenska passet, rest ut ur Sverige på svenskt pass och vid inpassering till Thailand gått in på det gamla utgångna thaipasset (går visst attt göra det fast passet är utgånget).

Väl i Thailand gör ni en namnändring på amphur, får nytt id-kort samt fixar ett nytt thaipass med det nya efternamnet och reser sedan ut ur landet på detta. Samt in i Sverige igen på det svenska.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Ännu ett argument för att fortsätta göra som vi gjort, tack för det tipset!

Dela på andra sajter

I er situation så hade jag ställt biljetten i namnet på det svenska passet, rest ut ur Sverige på svenskt pass och vid inpassering till Thailand gått in på det gamla utgångna thaipasset (går visst attt göra det fast passet är utgånget).

Väl i Thailand gör ni en namnändring på amphur, får nytt id-kort samt fixar ett nytt thaipass med det nya efternamnet och reser sedan ut ur landet på detta. Samt in i Sverige igen på det svenska.

Så det blir inga problem när hon går genom passkontrollen med ett annat efternamn? ser d inte vilket flyg hon kom med och med vilket namn?

Mvh Holst

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Dela på andra sajter

Så det blir inga problem när hon går genom passkontrollen med ett annat efternamn? ser d inte vilket flyg hon kom med och med vilket namn?

Mvh Holst

Nej det tror jag inte möter några problem, det är ju incheckningspersonalen som av flygsäkerhetsskäl är intresserad av att det står samma namn på biljett och pass. Vid passkontrollen behöver man ingen biljett för att komma in i sitt eget land.

Dela på andra sajter

Detta dilemma har diskuterats fram och tillbaka på forumen i 10 år vid det här laget och mycket desinformation har spritts varenda gång diskussionen varit aktuell.

Jag tror du har fel när du säger att detta inte är tillåtet. En gång läste jag ett svar från en högt uppsatt immigrationsofficer i Phuket på samma fråga, och hans svar var att man skulle göra precis som jag beskrev. Alltså in- och ut ur Thailand på sitt thaipass, in- och ut ur Sverige på sitt svenska.

Visst, det är inte tillåtet att genomföra en resa på mer än ett pass, så säger reglerna i alla länder väl. Men hur definierar man egentligen en resa? Min fru har t ex rest ut ur Thailand på sitt thaipass under sin första resa utomlands och varje gång efter det. Är hennes resa till Thailand nuförtiden då att räkna som hennes hemresa på utresan hon gjorde till Sverige gången före? Ja det tycker jag, hon är ju thailändsk medborgare. Och då måste hon ju visa samma pass vid hemresan som hon gjorde vid utresan, dvs det thailändska. Annars bryter hon ju mot regeln, en resa - ett pass.

Hur som helst så blir jag bara trött i huvudet när jag ser thailändska tjejer springa på Immigration i Thailand för att förlänga sina inresevisum. till sitt eget land. Och bara för att de rest in på ett annat pass än sitt thailändska. Strider mot allt sunt förnuft.

Vi kommer helt säkert fortsätta praktisera passproblematiken som vi gjort utan problem i några år redan. Texten från thaikonsult bara stärker min uppfattning om att det är det enda rätta.

Jag vet att det har diskuterats fram och tillbaka och tycker också att det är hål i huvudet att medborgare i ett land måste söka visum och förlänga detta för att vistas i sitt egna land. Dock är det inte så att jag sprider information från någon anonym från ett forum på nätet eller liknande. Det jag skriver är information som vi fick på svenska migrationsverket i Göteborg samt thailändska konsulatet i Göteborg den 8/11 2011. Vår plan var att resa exakt på det sätt som du och andra beskriver. Vi ville dock ha lite extra säkerhet så vi gick först till Migrationskontoret i Göteborg för att försöka få uppehållstillstånd för frugan. Detta gick dock inte eftersom hon är svensk medborgare. Det permanenta uppehållstillstånd som hon hade är borttaget och finns inte längre. Där nämnde tjänstemannen att det inte är tillåtet att resa med dubbla pass och han nämnde även en anekdot om en vissitering han råkat ut för i Nederländerna innan Schengen. Där hittade polisen dubbla pass (Chilenskt + Svenskt) och han var då tvungen att betala böter och hans ena pass skickades med post till hans adress i Sverige.

Sak samma tänkte jag. Det går ju ändå resa på sättet som vi tänkt från början. Vi gick direkt från Migrationsverket till Thaikonsulatet. Jag hade bara fyllt i visumansökan för mig eftersom de andra är thaimedborgare. Väl på konsulatet hävdade de att även frugan behövde visum eftersom hon hade svenskt pass. Försökte argumentera mot detta ett litet tag men de stod på sig. Fyllde snabbt i ytterligare en ansökan och betalade ytterligare dryga 500:-. Då vaknade vår 2 månaders dotter som de inte hade sett. Återigen en kort argumentation där de återigen stod på sig att det var tvunget med visum. De hävdade att det var nya regler vilket jag dock inte sett någonstans. Hur som helst, ville inte bråka för mycket så jag fyllde snabbt i ytterligare två ansökningar och vi lämnade in ytterligare två pass. Vår äldre dotter var på dagis och de undrade först vilket pass som var det nya och vilket som var det gamla eftersom de inte visste att det var två barn som det gällde. Ytterligare dryga 1000:- fick snabbt hämtas på närmaste bankomat och betalas.

Mycket möjligt att konsulatet vill ha in lite extrapengar men frugan ville inte att det skulle bli problem vid passkontrollerna så därför kändes det ändå säkrast att fixa visum. Vi kan ju fortfarande testa att åka på dubbla pass. Jag tror inte att det är några direkta problem i EU-länder eller Thailand. Finns risk för mer tjafs vid transit i t.ex. forna sovjetstater. Hur som helst så fick vi informationen om att det inte var tillåtet att åka på dubbla pass från svenska och thailändska myndighetspersoner för en vecka sedan. Säger dessa att det inte är tillåtet kan lika gärna myndighetspersoner från samma länder hävda samma sak vid passkontroll oavsett vad som är rätt eller fel.

När thailändska medborgare sedan väl är inne i landet så är det inga som helst problem att t.ex. köpa mark eller hus oavsett vilket pass som man har åkt på. Pass är ingen legitimation, det är ett resedokument. Pass används aldrig vid hus/markaffärer. Det är legitimation tillsammans med husbok som är viktigt i dessa affärer.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Dela på andra sajter

Varför göra det lätt, när man kan göra det så svårt?

(Gammalt thai ordspråk)

Ändrades av amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Dela på andra sajter

Jag vet att det har diskuterats fram och tillbaka och tycker också att det är hål i huvudet att medborgare i ett land måste söka visum och förlänga detta för att vistas i sitt egna land. Dock är det inte så att jag sprider information från någon anonym från ett forum på nätet eller liknande. Det jag skriver är information som vi fick på svenska migrationsverket i Göteborg samt thailändska konsulatet i Göteborg den 8/11 2011. Vår plan var att resa exakt på det sätt som du och andra beskriver. Vi ville dock ha lite extra säkerhet så vi gick först till Migrationskontoret i Göteborg för att försöka få uppehållstillstånd för frugan. Detta gick dock inte eftersom hon är svensk medborgare. Det permanenta uppehållstillstånd som hon hade är borttaget och finns inte längre. Där nämnde tjänstemannen att det inte är tillåtet att resa med dubbla pass och han nämnde även en anekdot om en vissitering han råkat ut för i Nederländerna innan Schengen. Där hittade polisen dubbla pass (Chilenskt + Svenskt) och han var då tvungen att betala böter och hans ena pass skickades med post till hans adress i Sverige.

Sak samma tänkte jag. Det går ju ändå resa på sättet som vi tänkt från början. Vi gick direkt från Migrationsverket till Thaikonsulatet. Jag hade bara fyllt i visumansökan för mig eftersom de andra är thaimedborgare. Väl på konsulatet hävdade de att även frugan behövde visum eftersom hon hade svenskt pass. Försökte argumentera mot detta ett litet tag men de stod på sig. Fyllde snabbt i ytterligare en ansökan och betalade ytterligare dryga 500:-. Då vaknade vår 2 månaders dotter som de inte hade sett. Återigen en kort argumentation där de återigen stod på sig att det var tvunget med visum. De hävdade att det var nya regler vilket jag dock inte sett någonstans. Hur som helst, ville inte bråka för mycket så jag fyllde snabbt i ytterligare två ansökningar och vi lämnade in ytterligare två pass. Vår äldre dotter var på dagis och de undrade först vilket pass som var det nya och vilket som var det gamla eftersom de inte visste att det var två barn som det gällde. Ytterligare dryga 1000:- fick snabbt hämtas på närmaste bankomat och betalas.

Mycket möjligt att konsulatet vill ha in lite extrapengar men frugan ville inte att det skulle bli problem vid passkontrollerna så därför kändes det ändå säkrast att fixa visum. Vi kan ju fortfarande testa att åka på dubbla pass. Jag tror inte att det är några direkta problem i EU-länder eller Thailand. Finns risk för mer tjafs vid transit i t.ex. forna sovjetstater. Hur som helst så fick vi informationen om att det inte var tillåtet att åka på dubbla pass från svenska och thailändska myndighetspersoner för en vecka sedan. Säger dessa att det inte är tillåtet kan lika gärna myndighetspersoner från samma länder hävda samma sak vid passkontroll oavsett vad som är rätt eller fel.

När thailändska medborgare sedan väl är inne i landet så är det inga som helst problem att t.ex. köpa mark eller hus oavsett vilket pass som man har åkt på. Pass är ingen legitimation, det är ett resedokument. Pass används aldrig vid hus/markaffärer. Det är legitimation tillsammans med husbok som är viktigt i dessa affärer.

Jag är inte alls främmande för att du skulle få ett helt annat svar om du frågade på Immigration i Thailand istället för på konsulatet i Göteborg. Själv tappade jag tilliten till thailändska ambassaden i Stockholm när de vid vår förfrågan angående vår sons första resa till Thailand för fem år sedan sa att vi skulle skaffa ett 60 dgrs turistvisa för honom. Vi planerade stanna i 6 mån och själv hade jag ett 1-årigt Non Immigrant O visa, något som inte sonen kunde få och det var därför vi frågade om råd. Vad vi skulle göra efter 60 dgr kunde de däremot inte svara på, bara att det var bäst att vi sökte turistvisa åt honom. och så gjorde vi.

Efter 60 dgr i Thailand åkte vi således till Immigration i Kapchoeng, Surin för att förlänga den då 5-6 mån gamla sonens turistvisum. Men där på Immigration så var de mycket frågande till varför ambassaden påstått att vår son behövde visum eftersom han, enligt personalen, inte alls behövde det.

- Vi kan förlänga hans visa för en kostnad av 1900 baht om ni vill, sa de. Men han behöver det inte, påstod de.

Vi förlängde inte och när vi åkte hem från Thailand hade sonen därför 129 overstaydagar, något som inte mötte några som helst hinder eller böter eftersom barn under (15?) enligt reglerna inte kan drabbas av overstay.

Alla resor sedan dess har våra barn åkt utan visum och alltid haft rejält med overstay vid hemresorna utan att det inneburit några problem alls.

Allt sedan dess tar jag det thailändska ambassaden påstår med en nypa salt om det dom påstår också innebär att de tjänar en slant på avgifter.

Som jag skrev tidigare så har jag i Phuket gazette läst en immigrationsofficer svara på frågan om hur en dubbelmedborgare ska resa. Och det svar han gav var in- och ut ur Thailand på thaipass och in och ut ur nya hemlandet på det hemlandspasset.

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Nej det ät inte logiskt frugan fick samma problem

sen om Kim har nån gräddfil ska jag låta vara osagt

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Jag är inte alls främmande för att du skulle få ett helt annat svar om du frågade på Immigration i Thailand istället för på konsulatet i Göteborg. Själv tappade jag tilliten till thailändska ambassaden i Stockholm när de vid vår förfrågan angående vår sons första resa till Thailand för fem år sedan sa att vi skulle skaffa ett 60 dgrs turistvisa för honom. Vi planerade stanna i 6 mån och själv hade jag ett 1-årigt Non Immigrant O visa, något som inte sonen kunde få och det var därför vi frågade om råd. Vad vi skulle göra efter 60 dgr kunde de däremot inte svara på, bara att det var bäst att vi sökte turistvisa åt honom. och så gjorde vi.

Efter 60 dgr i Thailand åkte vi således till Immigration i Kapchoeng, Surin för att förlänga den då 5-6 mån gamla sonens turistvisum. Men där på Immigration så var de mycket frågande till varför ambassaden påstått att vår son behövde visum eftersom han, enligt personalen, inte alls behövde det.

- Vi kan förlänga hans visa för en kostnad av 1900 baht om ni vill, sa de. Men han behöver det inte, påstod de.

Vi förlängde inte och när vi åkte hem från Thailand hade sonen därför 129 overstaydagar, något som inte mötte några som helst hinder eller böter eftersom barn under (15?) enligt reglerna inte kan drabbas av overstay.

Alla resor sedan dess har våra barn åkt utan visum och alltid haft rejält med overstay vid hemresorna utan att det inneburit några problem alls.

Allt sedan dess tar jag det thailändska ambassaden påstår med en nypa salt om det dom påstår också innebär att de tjänar en slant på avgifter.

Som jag skrev tidigare så har jag i Phuket gazette läst en immigrationsofficer svara på frågan om hur en dubbelmedborgare ska resa. Och det svar han gav var in- och ut ur Thailand på thaipass och in och ut ur nya hemlandet på det hemlandspasset.

Kim!

Reglerna är inte glasklara, eller om man säger som så det är upp till immigratinstjänstemannen då dom besitter makten för stunden.

Följande hände min fru. För 1,5 år sedan när vi kom till Thailan Suvarnabhumi så mot mitt råd så ville min fru använda sitt svenska pass. Stolt nybliven svensk som hon var. Efter ca 10 dagar åkte vi en kort tripp till Siam Reap i kambodja. Denna gång hade hon glömt sitt Thailändska pass i Bangkok. Så hon fick checka ut med sitt svenska pass. Och när vi återkom till Thailand, så fick hon endast 15 dagar landvägen i det svenska passet. Trots att det var kortare tid än det hon tidigare fått på Suvarnabhumi som skulle räckt om vi inte åkt till kambodja.

Vid resan till Sverige så vart det naturligtvis problem med overstay och tjaffs. Då hon ansåg att hon inte skulle betala då hon även har Thapass som hon dumt nog viftade med.

Detta resulterade att hon fick registrerat att hon även har Svenskt pass i databasen.

Vid nästa resa så försökte hon resa in på Thaipass. Vilket resulterade i att en röd lampa tändes och hon fick gå in på kontoret. Hon fick en tillsägelse om att hon inte tillåts använda Thapass vid inpassering fortsättningsvis då hon har svenskt pass.

Hennes 2 söner som ochså hade overstay i den första resan i berättelsen hade inga som helst problem att använda sina Thapass vid inpassering vid samma tillfälle som min fru blev stoppad andra gången. Då ena sonen var över 15 vid båda tillfällena. Så kan jag tro att immigrationskvinnan vart stött av att min fru hade fräckheten att tala emot henne. Och hämnades genom att skriva in lite extra info i min fru,s databasregister. Doble Standard med andra ord.

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Vad jag förstått så är här den internationella definition av resa ganska enkel och inte alls som du/vi tänker.

En resa börjar när man lämnar ett land/region och kommer ut i "internationellt teritorium" tills det man åker in i ett annat land/region.

Ex. När jag reser från GBG så visar jag mitt pass i Göteborg då jag flyger via Istanbul. Då börjar min resa.

Sedan avslutas resan när jag äntrar passkontrollen mot Thailand i Bangkok dagen efter.

Ex 2. Jag reser från GBG till BKK via Frankfurt. Här lämnar jag Schengen i Frankfurt och då påbörjas resan och avslutas sedan 10+ timmar senare när jag går genom passkontrollen i Bangkok.

Sedan när jag åker hem så blir det en helt ny resa.

Att denna internationella regel finns är ju ganska klar då den är till för att försvåra illegala invandrare.

hf

Dela på andra sajter

Hypotetisk fråga: Vad händer om damen är svensk medborgare men ej har svenskt pass, åker till Thailand på Thaipass och sedan ska ta sig tillbaka till Sverige?

På polisens hemsida står bl.a.: "Vid resa till länder utanför Schengenområdet måste du visa upp pass för att kunna passera den svenska gränsen. Vid inresa ska du visa upp pass alternativt styrka det svenska medborgarskapet på annat sätt."

Så rent principiellt behöver man alltså inte svenskt pass vid inresa, om man kan styrka sitt medborgarskap på annat sätt. T.ex. ID-kort + personbevis borde ju då duga lika bra. Fast kanske flygbolaget inte gillar idén och vägrar släppa på henne på planet?

Det verkar ju f.ö. helt förvirrat om en medborgare i ett land ska behöva söka inresevisum till samma land. Det borde ju rentav vara omöjligt. Fast inget är väl omöjligt i Thailand om en myndighetsperson kan tjäna en slant på kuppen :D

MVH T

Dela på andra sajter

Detta hände sista resan till Thailand i våras,,hon har svenskt o thai pass,,hon åkte tidigare än vi andra,,ut från sverige med svenskt pass in i Thailand med thai pass,,hon stannade i 64 dar,vi åker hem tillsamans,,vid incheckning i phuket visar hon thaipass,,dom frågar var visum till sverige är,gumman visar svensktpass,,tjejen ler o bara nickar o checkar in oss,inga problem.

Vid passkontrollen samma sak inga problem,,och var första gången en passpolis börjar prata med mig,om jag kan thai,om jag gillar Thailand osv,,han t,o,m med önskade oss trevlig resa o välkommnade oss snart tillbaks..

Så i sverige svenskt pass o i Thailand thaipass,,svårare än så är det inte

# 27 RIP

Dela på andra sajter

Detta hände sista resan till Thailand i våras,,hon har svenskt o thai pass,,hon åkte tidigare än vi andra,,ut från sverige med svenskt pass in i Thailand med thai pass,,hon stannade i 64 dar,vi åker hem tillsamans,,vid incheckning i phuket visar hon thaipass,,dom frågar var visum till sverige är,gumman visar svensktpass,,tjejen ler o bara nickar o checkar in oss,inga problem.

Vid passkontrollen samma sak inga problem,,och var första gången en passpolis börjar prata med mig,om jag kan thai,om jag gillar Thailand osv,,han t,o,m med önskade oss trevlig resa o välkommnade oss snart tillbaks..

Precis så gör vi också :thumbsup: Vi har aldrig haft något problem med det

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Så gör vi oxå och det har aldrig varit några problem.

Men nu har min frus thaipass gått ut och vi tänkte inte förnya det eftersom hon inte har någon använning för det dom närmaste åren då vi inte skall stanna längre än en månad i Thailand.

Men det skulle kanske inte gå att göra så om man lyssnar på vissa här.

Det vore ju konstigt om man skulle tvinga en thailänsk medborgare att alltid gå in i landet med utlänskt pass bara för att hon gjort det en gång.

Stickan

Inte för dum för att förstå!

Dela på andra sajter

Frugan har passerat passkontrollen i Bangkok med ett Thaipass som gått ut 6 månader innan

Inga problem, bara fylla i en liten blankett

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...