tehman Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 Hej jag och min Thai sambo ska till Thailand i December hon har thai pass och svenskt pass. Min fråga är villket ska hon åka på? Båda eller hur kan man göra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 För det första, är det samma namn i passen...jag tänkte mest på ifall hon bytt till ditt efternamn i det svenska och inte skaffat ett nytt thaipass med det nya namnet. Och hur länge ska ni vara borta? Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tehman Inlagd November 17, 2011 Trådstartare Dela Inlagd November 17, 2011 Hon har inte bytt namn. Men när hon fick det svenska passet så har hon inte längre något uppehållstillstånd i thai passet. Vi blir i Thailand 1 månad. men är lite osäker hur det fungerar om hon ska köpa något i Thailand om hon reser på det svenska passet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
islander Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 Det enklaste är att åka på det Svenska och visa upp det Thailändska vid behov (Thai Immigration) ska ni stanna mer än 30 dagar blir det ju lite mer komplicerat dock.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
islander Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 (ändrad) lite osäker hur det fungerar om hon ska köpa något i Thailand om hon reser på det svenska passet. Hon har väl ID kort? En sak att tänka på är om ni nu är gifta och inte registrerat detta på Amphur kan hon inte få något nytt ID kort/pass förrän detta är gjort så det är i så fall ytterligare en anledning att resa på det svenska passet/namnet idkort/pass kan man ju tappa bort... Ändrades November 17, 2011 av islander Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tehman Inlagd November 17, 2011 Trådstartare Dela Inlagd November 17, 2011 Vi är inte gifta men sambo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thaifiskaren Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 Dubbla medborgarskap. (Citizenship Act of 2508, Section 22.) En person som är thailändsk medborgare och som fått ett utländskt medborgarskap eller som avstått sitt thailändska medborgarskap eller fått detta återkallat, ska förlora sitt thailändska medborgarskap. Den thailändska regeringen tillåter av princip inte sina medborgare att inneha dubbla medborgarskap enligt Thai citizenship (Citizenship Act of 2508, Section 22.) men om andra länder (t.ex. Sverige) går med på att bevilja ett svenskt medborgarskap till en thailändsk medborgare, kan hon/han dock behålla sitt thailändska medborgarskap enligt nu gällande regler, enligt thailändska utrikesdepartementet. Om den thailändske medborgaren använder det andra medborgarskapet/passet (t.ex. det svenska) vid inresan till Thailand, kommer hon/han att omfattas av lagstiftningen som gäller för utlänningar. Om hon/han däremot använder sitt thailändska medborgarskap/pass vid inresan till Thailand, har hon/han samma rättigheter och skyldigheter som andra thailändska medborgare. Immigration No 2009.142/882 lated 26 Feb 2009. Guidline, Passport holder with dependants or individual with 2 passport. Den thailändska passkontrollen ska endast tillåta att samma pass används vid inresa i riket som vid utresa. Fungerar som Tjuren Ferdinand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 Generellt. Vid in- och utresa ur Sverige använder hon sitt svenska pass och sitt thailändska vid in- och utresa ur Thailand. Hon bör dock vara beredd på att vid behov visa upp även det andra passet vid t ex utresa ur Thailand samt vid incheckningar i båda länderna om personalen ifrågasätter om man har tillstånd att vistas i det land man ämnar resa till. Funkar bra trots att några alltid uttrycker tvivel, min fru har rest på detta sätt i några år nu. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ubon-robbe Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 Hej! Min fru har haft dubbla pass sen 2006. Hon har alltid gjort så här: Vid utresa från Sverige svenskt pass, inresa i Thailand thailändskt pass, utresa Thailand thailänsk pass, inresa Sverige svenskt pass. Har alltid funkat utan problem. Mvh. Robbe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tehman Inlagd November 17, 2011 Trådstartare Dela Inlagd November 17, 2011 Kan man köra med 2 pass? Men om hon ska ut ur Thailand och visar sitt Thai pass så har hon inget uppehållstillstånd till Sverige i Thai passet. Går det att visa det svenska passet då? Någon som varit med om detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 Någon strukturerad person skrev tidigare på följade sätt: UTRESA ======= Incheckning Sverige: Thai pass. Passkontroll Sverige: Svenskt pass. Passkontroll Thailand: Thai pass Om du byter plan på vägen visa svenska passet. HEMRESA ======= Incheckning Thailand: Svenskt pass. Passkontroll Thailand: Thai pass. Passkontroll Sverige: Svenskt pass. Om resan är 30 dagar eller mindre kan man med fördel köra svenska passet rakt igenom. /GSt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
amja Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 (ändrad) Hej! Min fru har haft dubbla pass sen 2006. Hon har alltid gjort så här: Vid utresa från Sverige svenskt pass, inresa i Thailand thailändskt pass, utresa Thailand thailänsk pass, inresa Sverige svenskt pass. Har alltid funkat utan problem. Mvh. Robbe Det där låter som ett bra sätt! Se till att hon fixar ett ID när ni är därnere, alltid lättare att fixa innan det går ut. Ändrades November 17, 2011 av amja "Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 Någon strukturerad person skrev tidigare på följade sätt: UTRESA ======= Incheckning Sverige: Thai pass. Passkontroll Sverige: Svenskt pass. Passkontroll Thailand: Thai pass Om du byter plan på vägen visa svenska passet. HEMRESA ======= Incheckning Thailand: Svenskt pass. Passkontroll Thailand: Thai pass. Passkontroll Sverige: Svenskt pass. Om resan är 30 dagar eller mindre kan man med fördel köra svenska passet rakt igenom. /GSt Om hon har olika namn i de båda passen då? När måste passet matcha biljetten? Är det bara vid incheckningen eller...? Frågan kan väl kanske förenklas till Vilket namn ska hon ha på biljetten, för att få en smidig resa? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tehman Inlagd November 17, 2011 Trådstartare Dela Inlagd November 17, 2011 Hon har samma namn i båda passen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 Upphålsstämpeln i frugals Thaipass makulerades när hon fick sitt Svenska och då går det inte och resa tillbaks så min rek är använd det Svenska När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 Om hon har olika namn i de båda passen då? När måste passet matcha biljetten? Är det bara vid incheckningen eller...? Frågan kan väl kanske förenklas till Vilket namn ska hon ha på biljetten, för att få en smidig resa? Förutsätter samma namn /GSt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Merlins Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 (ändrad) Generellt. Vid in- och utresa ur Sverige använder hon sitt svenska pass och sitt thailändska vid in- och utresa ur Thailand. Hon bör dock vara beredd på att vid behov visa upp även det andra passet vid t ex utresa ur Thailand samt vid incheckningar i båda länderna om personalen ifrågasätter om man har tillstånd att vistas i det land man ämnar resa till. Funkar bra trots att några alltid uttrycker tvivel, min fru har rest på detta sätt i några år nu. Detta funkar garanterat för er men det är inte tillåtet. När man reser får man bara resa med ett och endast ett pass. Detta var informationen som vi fick både från svenska migrationsverket och thailändska konsulatet. Att visa upp dubbla pass för en myndighetsperson kan leda till godtyckliga insatser från tjänstemannen. Visar man endast alltid upp ett pass minskar denna risk men vid vissitering, stöld eller liknande så finns ändå en risk. Mot svenska eller thailändska myndighetspersoner är det nog ingen större fara men större problem kan uppstå om man reser via t.ex. Ryssland, Turkiet eller andra länder. Något uppehållstillstånd (PUT/UT) kan man inte få som svensk medborgare. Vill man stanna längre än en månad och följa regelverket så har man två val. Antingen skaffa visum till Thailand på sitt svenska pass eller ansöka om besöksvisum till Sverige som då måste göras i Thailand vilket komplicerar det hela. Frågan är om man som garant kan välja sig själv eftersom man är svensk medborgare? Vill man ta en liten risk kan man dock som du skriver resa på två pass (som dock inte är tillåtet) och alltid visa upp endast svenskt pass till svenska myndighetspersoner och thailändskt pass för thailändska myndighetespersoner. För flygbolaget är det mindre risk att visa upp dubbla pass men problem kan uppstå om flygbolaget har överbokat flyget och man får en nitisk person från flygbolaget. Det är flygbolagets skyldighet att säkerställa att man får resa in i landet som man flyger till. Där skall man alltså visa passet som är för landet som man flyger till. Här kan det bli problem vid mellanlandning i ett anat land där det för slutdestinationens medborgare krävs visum för mellanlandningens land. Vi råkade t.ex. ut för att när vi klev på planet i Bangkok så meddelades det att vårt handbagage var tvunget att checkas in och läggas tillsammans med övriga väskor. När vi mellanlandade i Köpenhamn så var vi tvungna att gå genom passkontroll för att hämta handbagaget på bandet och sedan gå genom passkontroll igen. Ändrades November 17, 2011 av Merlins He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave William Drummond (1585–1649) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tehman Inlagd November 17, 2011 Trådstartare Dela Inlagd November 17, 2011 Men om hon ska exempelvis köpa mark, hus,eller bil hur fungerar det då? Det blir inget problem om hon rest in i Thailand på svenskt pass och visum en månad? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 Men om hon ska exempelvis köpa mark, hus,eller bil hur fungerar det då? Det blir inget problem om hon rest in i Thailand på svenskt pass och visum en månad? Det är inga problem! Sedan när måste en Thai visa pass vid köp i Thailand?! Det är ju ID- kort! Som vanligt. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 Det är inga problem! Sedan när måste en Thai visa pass vid köp i Thailand?! Det är ju ID- kort! Som vanligt. Hälsar pigge01 Det står klart och tydligt att om man reser in på ett utländskt pass till Thailand så åtnjuter man ej de rättigheter som en Thailändsk medborgare har utan man behandlas som en utlänning, juridiskt sett..således kan det uppstå problem vid tex markaffär och liknande..givetvis inga problem att köpa en skål nudelsoppa!! Thaikonsult skriver så här på ett annat forum, och han får ju ses som rätt insatt och kunnig i vad som gäller. Citizenship Act of 2508, Section 22.) En person som är thailändsk medborgare och som fått ett utländskt medborgarskap eller som avstått sitt thailändska medborgarskap eller fått detta återkallat, ska förlora sitt thailändska medborgarskap. Den thailändska regeringen tillåter av princip inte sina medborgare att inneha dubbla medborgarskap enligt Thai citizenship (Citizenship Act of 2508, Section 22.) men om andra länder (t.ex. Sverige) går med på att bevilja ett svenskt medborgarskap till en thailändsk medborgare, kan hon/han dock behålla sitt thailändska medborgarskap enligt nu gällande regler enligt thailändska utrikesdepartementet. Om den thailändske medborgaren använder det andra medborgarskapet/passet (t.ex. det svenska) vid inresan till Thailand, kommer hon/han att omfattas av lagstiftningen som gäller för utlänningar. Om hon/han däremot använder sitt thailändska medborgarskap/pass vid inresan till Thailand, har hon/han samma rättigheter och skyldigheter som andra thailändska medborgare. Immigration No 2009.142/882 lated 26 Feb 2009. Guidline, Passport holder with dependants or individual with 2 passport. Den thailändska passkontrollen ska endast tillåta att samma pass används vid inresa i riket som vid utresa. Således bör kanske en Thailändsk medborgare resa in på sitt Thailändska pass om tex husköp/markaffärer skall genomföras. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 Det står klart och tydligt att om man reser in på ett utländskt pass till Thailand så åtnjuter man ej de rättigheter som en Thailändsk medborgare har utan man behandlas som en utlänning, juridiskt sett..således kan det uppstå problem vid tex markaffär och liknande..givetvis inga problem att köpa en skål nudelsoppa!! Thaikonsult skriver så här på ett annat forum, och han får ju ses som rätt insatt och kunnig i vad som gäller. Citizenship Act of 2508, Section 22.) En person som är thailändsk medborgare och som fått ett utländskt medborgarskap eller som avstått sitt thailändska medborgarskap eller fått detta återkallat, ska förlora sitt thailändska medborgarskap. Den thailändska regeringen tillåter av princip inte sina medborgare att inneha dubbla medborgarskap enligt Thai citizenship (Citizenship Act of 2508, Section 22.) men om andra länder (t.ex. Sverige) går med på att bevilja ett svenskt medborgarskap till en thailändsk medborgare, kan hon/han dock behålla sitt thailändska medborgarskap enligt nu gällande regler enligt thailändska utrikesdepartementet. Om den thailändske medborgaren använder det andra medborgarskapet/passet (t.ex. det svenska) vid inresan till Thailand, kommer hon/han att omfattas av lagstiftningen som gäller för utlänningar. Om hon/han däremot använder sitt thailändska medborgarskap/pass vid inresan till Thailand, har hon/han samma rättigheter och skyldigheter som andra thailändska medborgare. Immigration No 2009.142/882 lated 26 Feb 2009. Guidline, Passport holder with dependants or individual with 2 passport. Den thailändska passkontrollen ska endast tillåta att samma pass används vid inresa i riket som vid utresa. Tackar för den infon .Det visste jag inte Således bör kanske en Thailändsk medborgare resa in på sitt Thailändska pass om tex husköp/markaffärer skall genomföras. När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 (ändrad) Ett av di bästa svar jag läst på mpr.Men om Stämpeln är makulerad hur blir det då i svenska passkontrollen Men mark köp mm då vil ju di se husboken. passet har darlingen aldrig behövt visa Ändrades November 17, 2011 av clion När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stickan Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 Eftersom ni skall vara borta i en månad kvittar det vilket pass hon reser på. Det svenska fungerar aldeles utmärkt hela resan. Det thailänska duger inte längre ensamt eftersom hon även måste visa sitt svenska pass för att komma ombord på planet till Sverige igen (makulerat UT). Detsamma gäller för att komma in i Sverige igen. För min frus del har thaipasset gått ut. Vi struntar i att förnya det nu eftersom vi ändå inte planerar att stanna längre än en månad i Thailand på flera år framöver vilket i sånt fall skulle kräva visum.. Väl i Thaiand använder hon sitt ID-kort. Stickan Inte för dum för att förstå! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stickan Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 eftersom 95% av thailändarna ej äger något pass alls så behövs det aldrig vid mark och husaffärer om man är thai och har ID-kort och husbok. Stickan Inte för dum för att förstå! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd November 17, 2011 Dela Inlagd November 17, 2011 eftersom 95% av thailändarna ej äger något pass alls så behövs det aldrig vid mark och husaffärer om man är thai och har ID-kort och husbok. Tack för svaret.nu har vi ju redan kåk men det är bra info När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu