Jump to content
IGNORERAD

Förlänga Schengenvisum för min Flickvän, mer än 90 dagar

Guest Magistern

Recommended Posts

Guest Magistern

Hej

Min flickvän har ett Schengenvisum, vilket går ut i december 2011.

Jag har försökt förstå visumdjungeln :-) och trodde jag hade koll på läget nu.

Så idag var vi på Migrationsverket för att ansöka om förlängning i ett år ( se länk nedan)

citat:

Du som är på besök i Sverige och vill stanna längre än den tid du har beviljats visum ska ansöka om ett uppehållstillstånd för besök. Det gäller även dig som är viseringsfri och vill stanna mer än 90 dagar. Ett uppehållstillstånd för besök kan du få i högst 1 år.

// slut citat

http://www.migration.../info/2974.html

Men döm om min förvåning när hon endast kunde ansöka om förlängning i 90 dagar till.

Är det rätt av Migrationsverket? eller?

Besöka Sverige förlängning av besöket.pdf

Besöka Sverige förlängning av besöket.pdf

Dela på andra sajter

• Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Marlon

5

• leifen

5

• thaikonsult

3

• islander

1

Mest aktiva i denna tråd

Vill din flickvän förlänga besöket söker hon ett uppehållstillstånd för besök i ytterligare 90 dagar hos Migrationsverket. Vid längre besök ska man ha speciella skäl eller vara förälder eller barn till referenspersonen. Långa besök beviljas även dem som är här på besök å tjänstens vägnar.

Här kan du läsa om förlängning och vilka handlingar som ska bifogas ansökan: http://www.migrationsverket.se/info/2974.html

Ansökningsavgiften är 1.000 kr.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Dela på andra sajter

Har aldrig lyckats hitta vart det står att flickvän/pojkvän bara kan ansöka om 90 dagars uppehållstillstånd för besök. Men jag frågade MIG när tjejen ansökte och svaret var att de "har en praxis" att bara bevilja 90 dagar för denna kategori besökare. Så det är bara att acceptera.

Så ansök om 90 dagar, därefter får hon åka hem och kan ansöka om UT. Om det görs via e-ansökan är hon i bästa fall tillbaka eftet 1 - 2 månader.

/Marlon

Dela på andra sajter

Guest Magistern

Thaikonsult >> Tack, Var hittar du stöd för att UT endast kan vara i 90 dagar? som en förlängning på Schengenvisum.

Marlon>> Tack :-) Du har tydligen haft samma problem som jag, jag har också sökt runt på MIG för att hitta stöd för deras 90 dagars förlängning, utan att hitta något svar

Citat från den länk jag postade i trådstarten "Ett uppehållstillstånd för besök kan du få i högst 1 år. " Var hittar MIG stöd för 90 dagars UT?

Har någon överklagat beslutet (hävdat 1 år istället för 90 dagar)?

För vår del ändrade MIG personalen i ansökningshandlingarna, alltså från 1 år, till 90 dagar. Och hon skällde ut mig för att jag argumenterade för UT i 1 år.

Dela på andra sajter

Thaikonsult >> Tack, Var hittar du stöd för att UT endast kan vara i 90 dagar? som en förlängning på Schengenvisum.

Marlon>> Tack :-) Du har tydligen haft samma problem som jag, jag har också sökt runt på MIG för att hitta stöd för deras 90 dagars förlängning, utan att hitta något svar

Citat från den länk jag postade i trådstarten "Ett uppehållstillstånd för besök kan du få i högst 1 år. " Var hittar MIG stöd för 90 dagars UT?

Har någon överklagat beslutet (hävdat 1 år istället för 90 dagar)?

För vår del ändrade MIG personalen i ansökningshandlingarna, alltså från 1 år, till 90 dagar. Och hon skällde ut mig för att jag argumenterade för UT i 1 år.

Jo, jag hade också en diskussion med MIG när tjejen ansökte. Men som sagt, de har en praxis att det är 90 dagar som gäller. De har med stor säkerhet gått igenom alla besökare och tagit beslutet utifrån deras förutsättningar på central nivå. Flickvänner/pojkvänner är 90 dagar, föräldrar 1 år, etc. Går inte argumentera emot det, bara att acceptera. Och det går som sagt väldigt smidigt att söka UT numera. Tjejen åkte tillbaka i början på September och sökte UT, var tillbaka i början på November.

Tips, bråka inte med MIG om detta. Lägg istället energin på att få ett 2 års UT när hon kommer hem.

/Marlon

Ändrades av Marlon
Dela på andra sajter

Ett Schengenvisum är tidsbegränsat och gäller under högst tre månader per halvår.

Den som befinner sig i Sverige och vill förlänga sitt besök måste i de flesta fall ansöka om ett uppehållstillstånd för besök.

Här är nog begreppen som förvirrar mellan visum och UT.

Sök UT för besök från början så hamnar man kanske bättre till.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Guest Magistern

Marlon>> Ett tjänstemannabeslut på MIG behöver inte alls ligga i linje med hur Förvaltningsdomstolen tolkar lagstiftningen :-) Därav min fundering på om någon har överklagat 90 dagars besluten?

Att som MIG tjänsteman ändra i påskriven ansökningshandling (1 år till 90 dagar), är knappast i linje med lagstiftningen :-)

Leif >> Så kanske man skulle ha gjort :-)

Menar du att om hon hade ett UT, på 90 dagar, så kunde det förlängas med 1 år ???

(Förvirringen mellan visum och UT finns på MIGs hemsida, inte här :-) )

Dela på andra sajter

"Leif >> Så kanske man skulle ha gjort :-)

Menar du att om hon hade ett UT, på 90 dagar, så kunde det förlängas med 1 år ???"

Svar:

Vad jag menade om det är din flickvän på riktigt, kunde ni väl sökt UT från början, det är väl inte begränsat till endast 90 dar.

Är även UT begränsat till 90 dar, så ber jag om ursäkt att jag har missförstått det hela.

Vad jag menade var att har man ett visa för 90 dar, så är en förlängning på 90 dar rimlig.

Samma när jag är i Thailand på 60 dars turistvisa, så är det inte bara att förlänga till 1 år.

Då är det bättre att i första skedet sökt ett annat visa för längre vistelser.

Migrationsverkets regler och praxis är inget att göra åt.

Hon kan åka hem och söka UT till Sverige.

Leif

Dela på andra sajter

Guest Magistern

Leif >> Jag uppskattar att du deltar i tråden, dock var jag personligen ute efter fakta/regler/lagar etc.

Dela på andra sajter

Marlon>> Ett tjänstemannabeslut på MIG behöver inte alls ligga i linje med hur Förvaltningsdomstolen tolkar lagstiftningen :-) Därav min fundering på om någon har överklagat 90 dagars besluten?

Att som MIG tjänsteman ändra i påskriven ansökningshandling (1 år till 90 dagar), är knappast i linje med lagstiftningen :-)

Leif >> Så kanske man skulle ha gjort :-)

Menar du att om hon hade ett UT, på 90 dagar, så kunde det förlängas med 1 år ???

(Förvirringen mellan visum och UT finns på MIGs hemsida, inte här :-) )

Nja, snarare så att handläggaren hjälpte er att fylla i blanketten på rätt sätt för att ansökan skulle bli godkänd. Har hänt mig fast hos andra myndigheter och det har jag varit tacksam för. Vi fyllde i ansökan och hade en dialog med handläggaren på MIG om hur lång tid tjejen kunde söka. Svaret var, "90 dagar är max". Om hon ansökte om längre tid skulle den med stor sannolikhet avslås och hon tvingas åka hem istället. Tror inte du tjänar något på att bråka, bättre att hon ansöker om ett 2 års UT när hon kommer tillbaka till Thailand. Detta är den normala vägen till ett liv tillsammans (90+90 dagar sen UT 2år).

/Marlon

Dela på andra sajter

Leif >> Jag uppskattar att du deltar i tråden, dock var jag personligen ute efter fakta/regler/lagar etc.

Alla fakta/regler/lagar etc, fick du i första svaret av Thaikonsult och hans länk till MIG:s hemsida.

Men det räckte visst inte, och då får du värderingar och annat i trådarna.

Lycka till för alla fakta har du.

Leif

Dela på andra sajter

Nu är det så att Migrationsverkets beslutsfattare har ganska fria händer att fatta sina beslut inom ramen för den praxis som gäller och utifrån vad som framkommer i varje enskilt ärende. Oftast följer dock Migrationsverkets beslutsfattare domstolarnas paraxis efter att Migrationsverkets egen rättsenhet klargjort vad som gäller.

Tidigare kunde det skilja en del mellan olika enheters beslutsfattare vilket Migrationsverket numera försöker stävja.

Nu när den nya E-tjänsten för uppehållstillstånd trätt i kraft är det många gånger bättre att tjejen söker UT än stångar sig trött på att bråka med Migrationsverket om långa besöksförlängningar. Alla våra kunder hos Thaikonsult som sökt UT via E-tjänsten ligger under månaden i handläggningstid.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Dela på andra sajter

Guest Magistern

Lite uppdatering :-)

Kom idag fram till MIG på telefon.

Enligt den jag pratade med idag, så kan man mycket väl bli beviljad UT längre tid än 90 dagar. Dock totalt max 1 år. (= för min flickvän alltså Schengenvisum 3 månader + UT i max 9 månader.)

Så det lutar mot att vi överklagar beslutet när det väl är fattat.

Dela på andra sajter

Lycka till.

Mvh Thaikonsult

Dela på andra sajter

Ska du överklaga om ni får förlängning, eller är du så säker på avslag?

Vänta till beslutet är fattat.

Är ni seriösa och kan bevisa er relation, så har ni inget att frukta.

Det kommer att gå bra, men bråka inte för mycket, diplomati..

Tjänstemän gillar inte bråkiga personer, håll en låg profil och var ödmjuk .

Leif

Dela på andra sajter

Guest Magistern

leifen >>

Vi (läs jag) skall överklaga efter att beslut är fattat, vilket lär bli bifall på 90 dagar.

Jag har en bakgrund med mycket kontakter med soc i mitt arbete, att överklaga ett beslut inom soc är absolut inget ovanligt och välkomnas ofta av soc-personalen, då riktlinjer ibland blir tydligare. Något som verkligen behövs inom MIG (enligt mig)

Dela på andra sajter

Varför drar du detta på ett publikt forum, om du kan alla detaljer.

Vi som läser dina rader och ord förstår ditt problem, men kan ändå inte lösa det åt dig.

Sympatier och förståelse får du, men vi är inga myndigheter.

Leif

Dela på andra sajter

Enligt den jag pratade med idag, så kan man mycket väl bli beviljad UT längre tid än 90 dagar. Dock totalt max 1 år. (= för min flickvän alltså Schengenvisum 3 månader + UT i max 9 månader.)

Det är inget nytt, men praxis är att detta bara beviljas nära anhöriga, tex mellan förälder-barn, flickvän räknas inte som nära anhörig så du kommer att få avslag om du har ett bra skäl kan du kanske få nån månad extra...

Dela på andra sajter

Guest Magistern

Varför drar du detta på ett publikt forum, om du kan alla detaljer.

Vi som läser dina rader och ord förstår ditt problem, men kan ändå inte lösa det åt dig.

Sympatier och förståelse får du, men vi är inga myndigheter.

Leif

Flera skäl.

Jag kan verkligen inte alla regler etc och är novis inom visum/UT/PUT. Jag hoppas och tror att forumets läsare har mycket mer kunskap i ämnet än vad jag har, och jag uppskattar all typ av input.

För mig/oss är detta ett av de viktigaste myndighetsbeslut som direkt har mycket stor påverkan på vårt liv. Att MIG är så dålig på att ge rakt och tydlig information är skrämmande.

Ett exempel, på MIG webbsida står det att man kan förlänga ett besök, "upp till 1 år". När vi lämnade in ansökan om UT, så fick vi informationen att förlängning endast ges med max 3 månader. I Telefon med MIG igår fick jag informationen att förlängning kan ges i 9 månader (totaltid i Sverige = 1 år)

Tre helt olika besked på samma fråga, från en statlig myndighet!!??

Dela på andra sajter

Jag vet inte bakgrunden om varför detta har så stor betydelse för ert liv tillsamman. Men om ni är seriösa och vill vara tillsammans, varför söker ni inte ett 2 års UT istället för att bråka med MIG om en förlängning på ett besöksvisum? Resultet på längre sikt blir ju ändå det samma, hon måste åka hem ett par månader för att söka ett UT. Om hon gör det efter 90 dagar eller senare, vad är skillnaden?

/Marlon

Dela på andra sajter

Jag vet inte bakgrunden om varför detta har så stor betydelse för ert liv tillsamman. Men om ni är seriösa och vill vara tillsammans, varför söker ni inte ett 2 års UT istället för att bråka med MIG om en förlängning på ett besöksvisum? Resultet på längre sikt blir ju ändå det samma, hon måste åka hem ett par månader för att söka ett UT. Om hon gör det efter 90 dagar eller senare, vad är skillnaden?

/Marlon

Jag har samma åsikt som du Marlon.

Det finns ju en annan sida också. OM hon nu lyckas få ett års UT för besök så ingår ju inget arbetstillstånd och hon får heller inte studera. Vad ska hon sysselsätta sig med? Hon får säkert vänner som hon kan se arbetar / studerar, men hon själv får inte. Risken finns att hon blir uttråkad.

Nä, satsa på ett 2 års UT så snabbt som möjligt så att hon får ett personnummer och kommer in i svenska samhället, det är mitt råd. Allt annat är ju bara att förhala det hela.

// Jobbe

Dela på andra sajter

Det finns ju en annan sida också. OM hon nu lyckas få ett års UT för besök så ingår ju inget arbetstillstånd och hon får heller inte studera. Vad ska hon sysselsätta sig med? Hon får säkert vänner som hon kan se arbetar / studerar, men hon själv får inte. Risken finns att hon blir uttråkad.

Nä, satsa på ett 2 års UT så snabbt som möjligt så att hon får ett personnummer och kommer in i svenska samhället, det är mitt råd. Allt annat är ju bara att förhala det hela.

// Jobbe

Bra synpunkt!

/Marlon

Dela på andra sajter

// Jobbe

Visst får hon studera, men har inte rätt att kräva studier av samhället!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...