Jump to content
IGNORERAD

Minskad turism till Thailand


Joints

Recommended Posts

Asiater är traditionellt mer oroliga över demonstrationer och politisk röra, européer verkar inte bry sig så mycket såvida det inte blir utegångsförbud eller att man inte får köpa sprit på några dagar. Då jävlar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja man är lite orolig på vad PAD:s odemokratiska och olagliga aktioner kommer att kosta Thailand och folket där, både ekonomiskt och demokratiskt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Ja man är lite orolig på vad PAD:s odemokratiska och olagliga aktioner kommer att kosta Thailand och folket där, både ekonomiskt och demokratiskt.

Mvh Isan Lover

Ja, kortsiktigt ser det inte sarskillt ljust pa den ekonomiska fronten. Aven om det star klart att viss turism minskar vilket pa kort sikt betyder minskade intakter for vissa naringar sa kan vi ju inte forutse de storre konsekvenserna av antingen fortsatt PPP styre, en ny militarjunta eller en Demokrat-ledd koalition.. De minskade inkomsterna ar ju knappast i paritet med tex. planerade mega-projekt osv. och deras framtid kommer nog ha betydligt mkt storre inverkan pa ekonomin de narmaste aren.

For att satta kostnader och turisminkomster i perspektiv kan namnas att trafikolyckor under 2007 beraknades kosta Thailand 232 biljoner baht eller 2,8% av BNP!

Visst ar turisminkomsterna viktiga for Thailand, men det finns manga andra aspekter av landets ekonomi som spelar en mkt mer avgorande roll - aspekter som styrs av sittande regering. Utifran det resonemanget kan man tro och hoppas att ett alternativt styre till PPP skulle gora mer for att fa ekonomin pa fotter och oka produktiviteten istallet for att enbart syssla med "brod at folket" investeringar g.m bylan etc dvs. kortsiktig losningar pa langsiktiga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Ja man är lite orolig på vad PAD:s odemokratiska och olagliga aktioner kommer att kosta Thailand och folket där, både ekonomiskt och demokratiskt.

Mvh Isan Lover

I en sund demokrati är det tillåtet att demonstrera och protestera, även mot den sittande regeringen.

Största skadan för ekonomin gjorde nog Samak och PPP själv genom att utlysa undantagstillstånd förra veckan.

Hur som helst så verkar det som om PPP´s koalition spricker ifall de fortsätter att pusha för att Samak ska bli återvald. Då kommer PPP´s nuvarande regeringspartners, som brukar vända kappan efter vinden, att söka sig till Demokraterna för att de ska kunna bilda regering tillsammans och lämna PPP helt utanför regeringen.

Fullständigt demokratiskt är det också...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

"For att satta kostnader och turisminkomster i perspektiv kan namnas att trafikolyckor under 2007 beraknades kosta Thailand 232 biljoner baht eller 2,8% av BNP! "  Saxat från Wille.

Hur stor del är turismen värderad till av bnp?  Tror mig ha hört eller sett  en siffra nånstans, men för att slippa riskera att bli idi*tförklarad frågar jag istället expertisen.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa,

sista siffran jag såg så utgjorde turismen 5% av Thailands BNP. Vet dock inte hur aktuell den siffran är idag.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag och Mai Chai har nog olika syn på vad som är demokratiskt, men det har nog alla märkt redan.

Ockupera regeringsbyggnader, störa trafiken, överfalla TV stationer o.s.v är nog inte riktigt vad jag kallar demokratiskt.

Men det är ett litet problem i sammanhanget, värre är om dom fattiga ska få fortsätta vara fattiga. Och om deras röster inte ska räknas som PAD vill.

Nog om det, nu är det bara att hoppas på att den demokratiskt valda regeringen får starta om, trots alla rikas protester.

Folket behöver "bröd" på bordet, inte fler miljonärer som tycker synd om sig själva.

Mvh Isan Lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

att vi är oense om vad som är demokratiskt rätt kan vi nog enas om... :lol:

Men om PPP´s koalitionspartier väljer att hoppa av regeringssammarbetet och bilda en ny regering tillsammans med demokraterna under rådande mandat, skulle inte det vara en demokratiskt vald regering?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Jo det skulle vara en demokratisk regerig lagligt sett, men jag hoppas fortfarande på att regeringen får sitta kvar och ge folk utanför Bangkok ett bättre liv.

Ha det.

Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Funderar på att kanske dra ner en sväng i november. Hur är det med spriförbud då?

Bangkoks guvenörsval hälls den 5 oktober men det påverkar ju bara lokalt i och runt Bangkok. Fast väljer PPP att upplösa parlamentet och utlysa nyval så kan det väl bli spritförbud?

Sen vet jag inte hur det gick med förra veckans förslag om en folkomröstning ifall regerineg är bra eller inte? Den dog nog ut i samband med att Samak diskades...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Baa,

sista siffran jag såg så utgjorde turismen 5% av Thailands BNP. Vet dock inte hur aktuell den siffran är idag.

Skulle dock tippa att den i realiteten ar lite storre eftersom en stor del av turisminkomsterna inte blir redovisade. Sa upp emot 7-8% ar nog ingen orimlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Folket behöver "bröd" på bordet, inte fler miljonärer som tycker synd om sig själva.

Jag tror snarare att folket behöver "ris" på bordet.  :lol:

Skämtar med dig bara ka.

Tackar för en bra och lagom tråd.

Ha en trevlig helg!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Skulle dock tippa att den i realiteten ar lite storre eftersom en stor del av turisminkomsterna inte blir redovisade. Sa upp emot 7-8% ar nog ingen orimlighet.

Jag tror nästan att den utgör 10% av BNP i Thailand. Jag var i Kambodja förra året och fick då reda på att 1 jobb inom turistsektorn räckte för att föda 5 personer på landsbygden. Så visst är turisterna viktiga som inkomstkälla för landsbygdsbefolkningen i både Thailand och Kambodja.

Problemet är den här långdragna processen med två sidor som vägrar kompromissa, ju längre tid det dröjer innan man reder ut problemn desto mer kommer Thailands turistindustri att förlora. Nu ytterligare en vecka innan man kanske vet vem som blir PM. Skulle koalitionen överge PPP och slå sina påsar ihop med demokraterna så lär det bli "London calling" igen och DAAD, UDD, Caravan of the poor och allt vad de nu heter som fyller gatorna för att protestera mot den regeringen.

Det enda som långsiktigt hade löst problemen är en Samlingsregering.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessvärre är det inte bara omsättningen från turistnäringen som sjunker drastiskt. Investeringarna i landet har totalkollapsat pga att ingen vågar ta ekonomiska risker eftersom de politiska förutsättningarna är så oklara. Ett riktigt stålbad väntar tyvärr pga deras totala okunnighet i demokratifrågor.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Skulle dock tippa att den i realiteten ar lite storre eftersom en stor del av turisminkomsterna inte blir redovisade. Sa upp emot 7-8% ar nog ingen orimlighet.

Det är väl en ganska stor andel av inkomster som inte redovisas överhuvudtaget oavsett var pengarna kommer ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är väl en ganska stor andel av inkomster som inte redovisas överhuvudtaget oavsett var pengarna kommer ifrån.

Huvudet på spiken.

Man undrar vad "pizzapolisen" i Sverige skulle uträtta för stordåd i den Thailändska redovisningsdjungel. :lol:

Vad som förvånar är hur så pass liten, (procetuellt per capita, inte i bath,) del av löntagarna som betalar skatt kan försörja den i och för sig lilla men dock befintliga offentliga sektorn.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...