Jump to content
IGNORERAD

Tuk - Tuk


smilet

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    7

  • Baa

    5

  • Scandinaviancorner

    4

  • andrejsdenruskige

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Kan det vara ris-lastning som vanligt ?

Ris av mig?

- Nä, snarare "ros" - du fick i alla fall en karamell för kommentaren :ok:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

[size=2]

För litet försprång

Med för litet försprång blir det lätt vingligt i höga farter, cykeln styr inte upp sig själv. I extrema fall kan försprånget vara negativt (bilden), dvs hjulaxeln är framför styrhuvudets punkt. Skulle du få högfartswobbel är det klart livsfarligt! [/size]

[size=2]

Normalt försprång

Måttet ligger mellan 5-13 cm. Motorcykeln är lättmanövrerad i både höga och låga farter samt att den följer med bra i kurvorna utan att bli överstyrd. Har du mycket brett bak- däck bör du ligga vid den övre gränsen, runt 10-13 cm. [/size]

[size=2]

För stort försprång

Om måttet är över 13 cm känns hojen tung och stadig i höga farter rakt fram, men mycket svår att manövrera. I kurva blir plötsligt cykeln överstyrd och svår att balansera i låg fart. Den känns allmänt tungstyrd och vill falla in i kurvan så man får hämta upp den. [/size]

[size=5]

Så här mäter du försprånget [/size]

[size=2]

Rätt försprång ligger någonstans mellan 5-13 cm beroende på om du har fjädrad eller stel ram. Man kan aldrig veta exakt, därför är en Tolle ställbar gaffelkrona överlägsen. Den går alltid att ställa in. Väljer du en fast krona är det viktigt att välja rätt vinkel så att försprånget blir rätt! KÖRGLÄDJE ÄR ETT MÅSTE!!

Punkt 1 Loda framhjulets axel ner till golvet. Markera denna punkt med en krita eller liknande.

Punkt 2 Måtta med ett snöre, lysrör eller dylikt i linje med styrhuvudsvinkeln på ramen ner till golvet. Markera även denna punkt.

Sen är det bara att mäta mellan punkterna så har du försprånget!

Lagom mått på stelbensram och choppers ligger mellan 5-10 cm. Har du en standardcykel med fjädring ligger försprånget mellan 8-13 cm. [/size]

102773901_forsprang_lowres_RGB.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Känner två stycken som har tagit hem varsin Tuk Tuk till Göteborg och Gävle dom hade problem att få dom

inregistrerade, dom visste inte vad dom skulle registrera dom som , motorcykel eller bil??

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa grabbar gjorde en skaplig tur med en Tuk Tuk.

Och enl frugan så betyder Tuk Tuk trehjulig motobike och inget annat.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Känner två stycken som har tagit hem varsin Tuk Tuk till Göteborg och Gävle dom hade problem att få dom

inregistrerade, dom visste inte vad dom skulle registrera dom som , motorcykel eller bil??

Här nedan finns lite info om vilka regler som gäller motordrivna "trehjulingar" i Sverige.

http://hem.passagen.se/trike/regler.htm

http://warnerup.com/janacw/anders_p/trike2.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag liiiiiite förvånad, skulle VÅRA tukkisar vara annorlunda än de i KhonKhaen t.ex. Tror inte det, betr. svängradier e.t.c. så är det säkert så att VI I ÖVRIGA VÄRLDEN vet bäst. Problemet är att det förstår inte Thailändarna och bygger precis som förut, och det funkar för dem, utan högskoleexamen om cast eller camb! Så deså!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på denna sida helt olika Thailändska stavningar :thumbsup:

http://www.thai2engl...%B8%B8%E0%B8%81

Yepp, det var rad två som jag hade fått förklarat för mig, men givetvis rimmar rad tre bättre, fast inte lika sköj!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

jag tror att Kenneth4618 kan ha en del info om detta fortskaffningsmedel,enligt ej bekräftade och återkommande rykten skulle ju han dra igång en transportverksamhet i Udon med dessa maskiner,har jag hört :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

jag tror att Kenneth4618 kan ha en del info om detta fortskaffningsmedel,enligt ej bekräftade och återkommande rykten skulle ju han dra igång en transportverksamhet i Udon med dessa maskiner,har jag hört :crazy:

Njaaaa, blev liksom inget köp i år(fjol) heller, däremot börjar den gode Kenneth komma upp i den ålder at det återigen behövs stödhjul.

Sorry Kenneth, men kunde inte låta bli!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

jag tror att Kenneth4618 kan ha en del info om detta fortskaffningsmedel,enligt ej bekräftade och återkommande rykten skulle ju han dra igång en transportverksamhet i Udon med dessa maskiner,har jag hört :crazy:

Söker du chaufförsjobb ? :wink:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner två stycken som har tagit hem varsin Tuk Tuk till Göteborg och Gävle dom hade problem att få dom

inregistrerade, dom visste inte vad dom skulle registrera dom som , motorcykel eller bil??

Om du tänker på snus Börje, vet jag att han höll på med en massa papper från Thailand, som skulle användas som besiktnings underlag i Sverige.

Mig veteligen lyckades han aldrig. Måste dock vara 20 år sedan.

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det går nog att göra för var det inte en till salu här i svedala för ett tag sedan

och den var ju reggad och körklar

Läste om det här på MPR

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det går nog att göra för var det inte en till salu här i svedala för ett tag sedan

och den var ju reggad och körklar

Läste om det här på MPR

Jag vet en kille som reggade in tre stycken. Det var nog ca 10 år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Om du tänker på snus Börje, vet jag att han höll på med en massa papper från Thailand, som skulle användas som besiktnings underlag i Sverige.

Mig veteligen lyckades han aldrig. Måste dock vara 20 år sedan.

Mvh. borje222

Ja den ena var Snus-Börje och han lyckades till slut och den andra var Pii Mu (Ronnie) från Onsala

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg denna på Avenyn för ett tag sedan

55e00a56-da3d-6a4e.jpg

55e00a56-da8f-2f9b.jpg

55e00a56-dab4-31c5.jpg

55e00a56-dacd-9d90.jpg

Sent from a Samsung, the original and mother of all smart phones

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg denna på Avenyn för ett tag sedan

55e00a56-da8f-2f9b.jpg

Sent from a Samsung, the original and mother of all smart phones

Hehhe fick lite vibbar av en från en annan känd trehjuling från Gbg...som var populär på ett annat forum ett tag :);)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehhe fick lite vibbar av en från en annan känd trehjuling från Gbg...som var populär på ett annat forum ett tag :):wink:

Just det, vår "vän" Abbas. hahahahahahaha. Sicken osannolik historia..hahahahaha

Synd att inte det Nicket är här och berättar hela historien.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte min story tyvärr..

Du vet det där med copyright och sån skit.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehhe fick lite vibbar av en från en annan känd trehjuling från Gbg...som var populär på ett annat forum ett tag :):wink:

Hahaha, nu fick du och Bibben mig till att må bättre så här en måndags kväll. :):)

Ändrades av kycklingen
Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, vår "vän" Abbas. hahahahahahaha. Sicken osannolik historia..hahahahaha

Synd att inte det Nicket är här och berättar hela historien.

Berätta, berätta!

Hahaha, nu fick du och Bibben mig till att må bättre så här en måndags kväll. :):)

Tydligen går det utför med moppetaxi verksamheten i Gbg :)

Vill minnas att den var lite flashigare sist jag såg en bild av den.

post-3210-0-54173100-1327949776.jpeg

post-3210-0-54173100-1327949776.jpeg

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...