Jump to content
IGNORERAD

Virus i datorn till minne


L200

Recommended Posts

http://blogg.tkj.se/...virus-f-secure/

http://www.prisjakt.s_i_mac_datorer

Och så har jag en fråga varför tillverkas det virus skydd för alla macar? ???

HERR LOBUZ HAR TALAT

Tja, tycker inte dina länkar bevisar något. Att det finns trojaner vet jag, men de kräver som sagt att man godkänner installation. Apple kan knappast göra mycket mer för att skydda användaren mot detta om det är meningen att man ska kunna installera nya program på sin Mac.

Apple uppger att cirka 50% av de som köper en ny Mac direkt från Apple är förstagångsanvändare av Mac och har tidigare använt Windows. Inte så konstigt om de tror att det behövs antivirusprogram även till Mac...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 227
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    55

  • Tallviking

    45

  • Soengsang

    17

  • Singha711

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Tja, tycker inte dina länkar bevisar något. Att det finns trojaner vet jag, men de kräver som sagt att man godkänner installation. Apple kan knappast göra mycket mer för att skydda användaren mot detta om det är meningen att man ska kunna installera nya program på sin Mac.

Apple uppger att cirka 50% av de som köper en ny Mac direkt från Apple är förstagångsanvändare av Mac och har tidigare använt Windows. Inte så konstigt om de tror att det behövs antivirusprogram även till Mac...

Herr Chang har talat.

Ja, det finns ju risk att även Apple ägaren har en hammare och slår sönder sin dator.

Har man en Mac så måste man aktivt göra bort sig totalt.

Installera och godkänna trojan, tappa den i golvet eller slå sönder den med hammare.

Annars kan man ju påstå att Mac inte är säkert för att man kan gå in på phishing siter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, tycker inte dina länkar bevisar något. Att det finns trojaner vet jag, men de kräver som sagt att man godkänner installation. Apple kan knappast göra mycket mer för att skydda användaren mot detta om det är meningen att man ska kunna installera nya program på sin Mac.

Apple uppger att cirka 50% av de som köper en ny Mac direkt från Apple är förstagångsanvändare av Mac och har tidigare använt Windows. Inte så konstigt om de tror att det behövs antivirusprogram även till Mac...

Herr Chang har talat.

Men, även i Windows måste man väl godkänna installation av nya program??

Länkarna bevisar väl att det finns virus och trojaner till Mac??

Om du får ett program till din Mac som gör något du gärna vill göra på din dator, väljer du då att inte installera detta för att det kan innehålla virus eller trojan?

Eller väljer du att installera programmet trots att det kan innehålla virus eller trojan?

Skulle man nu inte ha ett antivirusprogram till sin Mac för att det ju inte behövs, så får sannolikt virus eller trojan i din Mac med..

Du får komma ihåg att detta var en diskussion om virus och inte huruvide Mac eller Window$ är bäst..

(Linux är ju så klart helt överlägset allt annat... :ironi: )

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Men, även i Windows måste man väl godkänna installation av nya program??

Länkarna bevisar väl att det finns virus och trojaner till Mac??

Om du får ett program till din Mac som gör något du gärna vill göra på din dator, väljer du då att inte installera detta för att det kan innehålla virus eller trojan?

Eller väljer du att installera programmet trots att det kan innehålla virus eller trojan?

Skulle man nu inte ha ett antivirusprogram till sin Mac för att det ju inte behövs, så får sannolikt virus eller trojan i din Mac med..

Du får komma ihåg att detta var en diskussion om virus och inte huruvide Mac eller Window$ är bäst..

(Linux är ju så klart helt överlägset allt annat... :ironi: )

//Peo

Virusen har svårt att sprida sig och det tack vare UNIX. Som bekant så byggen både Mac och Linux på UNIX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Virusen har svårt att sprida sig och det tack vare UNIX. Som bekant så byggen både Mac och Linux på UNIX.

Schhh...

Du får inte berätta detta så att alla stackars Window$ användare får reda på att de sitter fångade i sina exe filer, där virusen härjar fritt... :kort:

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, även i Windows måste man väl godkänna installation av nya program??

Länkarna bevisar väl att det finns virus och trojaner till Mac??

Om du får ett program till din Mac som gör något du gärna vill göra på din dator, väljer du då att inte installera detta för att det kan innehålla virus eller trojan?

Eller väljer du att installera programmet trots att det kan innehålla virus eller trojan?

Skulle man nu inte ha ett antivirusprogram till sin Mac för att det ju inte behövs, så får sannolikt virus eller trojan i din Mac med..

Du får komma ihåg att detta var en diskussion om virus och inte huruvide Mac eller Window$ är bäst..

(Linux är ju så klart helt överlägset allt annat... :ironi: )

//Peo

Det är ingen som påstår att inte finns trojaner till Mac men skillnaden är att i Mac kan dom inte autostarta som i M$.

Jag kan ladda hem vilka filer som helst utan att riskera att bli infekterad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen som påstår att inte finns trojaner till Mac men skillnaden är att i Mac kan dom inte autostarta som i M$.

Jag kan ladda hem vilka filer som helst utan att riskera att bli infekterad.

Jag har lastat ner högvis med filar till min Window$ dator, men jag har aldrig upplevt att något program har autostartats.

Så jag tror nog att ägare till window$ datorer kan känna sig lika säkra i denna sammanhang som en Mac ägare...

Utom när det gäller autostart på cd/dvd, vilket jag alltid stänger av.

Finns det någon annan som har upplevt att ett program har startat utan att man klickat på det?

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har lastat ner högvis med filar till min Window$ dator, men jag har aldrig upplevt att något program har autostartats.

Så jag tror nog att ägare till window$ datorer kan känna sig lika säkra i denna sammanhang som en Mac ägare...

Utom när det gäller autostart på cd/dvd, vilket jag alltid stänger av.

Finns det någon annan som har upplevt att ett program har startat utan att man klickat på det?

//Peo

Problemet med trojaner är att dom går igång innan antivirus programmet går igång. Sedan ligger det i bakgrunden utan att man vet om det. Vad det gör i bakgrunden vet jag inte.

Och att det medför problem är inte heller säkert.

Har man någon trojan som stör så kan man alltid köra med hijackthis och ta bort trojanen med våld och svordommar.

Har gjort det några gånger på en gammal laptop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lastat ner högvis med filar till min Window$ dator, men jag har aldrig upplevt att något program har autostartats.

Så jag tror nog att ägare till window$ datorer kan känna sig lika säkra i denna sammanhang som en Mac ägare...

Utom när det gäller autostart på cd/dvd, vilket jag alltid stänger av.

Finns det någon annan som har upplevt att ett program har startat utan att man klickat på det?

//Peo

Naturligtvis så kan ett virus under M$ starta av sig själv

http://www.symantec.com/business/support/index?page=content&id=TECH104447

Det förstår du väl att det inte startas så att du ska se det utan det gör det i smyg.

Edit: Skulle ladda hem en torrent på min MacBook PRO men insåg att det skulle ta för lång tid att ladda en filmen efter en stund. Så jag gick till min PC och laddade hem torrent filen och jag han inte ens öppna den förrän en trojan/virus startade sig själv och infekterade datorn.

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med trojaner är att dom går igång innan antivirus programmet går igång. Sedan ligger det i bakgrunden utan att man vet om det. Vad det gör i bakgrunden vet jag inte.

Och att det medför problem är inte heller säkert.

Har man någon trojan som stör så kan man alltid köra med hijackthis och ta bort trojanen med våld och svordommar.

Har gjort det några gånger på en gammal laptop.

Hur kan en trojan gå igång innan antivirus programmet går igång?

Förhoppningsvis har du redan antivirus programmet igång när du laddar ner programmet med trojanen i.

Och förhoppningsvis låter du antivirusprogrammet scanna filer du laddar ner innan du kör dom (det gör iaf jag).

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis så kan ett virus under M$ starta av sig själv

http://www.symantec.t&id=TECH104447

Det förstår du väl att det inte startas så att du ska se det utan det gör det i smyg.

Edit: Skulle ladda hem en torrent på min MacBook PRO men insåg att det skulle ta för lång tid att ladda en filmen efter en stund. Så jag gick till min PC och laddade hem torrent filen och jag han inte ens öppna den förrän en trojan/virus startade sig själv och infekterade datorn.

Nej, viruset startar inte av sig själv, det startar efter att systemet alt. användaren har valt att starta det. DVS samma sak som om du hade klickat på filen och startat programmet. Detta är i och för sig ett stort problem och det vanligaste sätt för virus att sprida sig ifrån USB-minnen och CD-skivor.

Verkar du har några seriösa problem med din Windows installation. Har du nått program installerat som automatiskt startar alla filer du laddar hem, för att viruset skulle ha startat bara för att du hämtat filerna och sparat dom i en mapp tror jag inte.

Sedan bör du nog hitta någon annan sida att ladda hem ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis så kan ett virus under M$ starta av sig själv

http://www.symantec.t&id=TECH104447

Det förstår du väl att det inte startas så att du ska se det utan det gör det i smyg.

Edit: Skulle ladda hem en torrent på min MacBook PRO men insåg att det skulle ta för lång tid att ladda en filmen efter en stund. Så jag gick till min PC och laddade hem torrent filen och jag han inte ens öppna den förrän en trojan/virus startade sig själv och infekterade datorn.

Detta är återigen autostart som man kan (måste?) stänga av i Window$, vilket jag personligen tycker skulle vara standardinställning på alla Window$ datorer.

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, viruset startar inte av sig själv, det startar efter att systemet alt. användaren har valt att starta det. DVS samma sak som om du hade klickat på filen och startat programmet. Detta är i och för sig ett stort problem och det vanligaste sätt för virus att sprida sig ifrån USB-minnen och CD-skivor.

Verkar du har några seriösa problem med din Windows installation. Har du nått program installerat som automatiskt startar alla filer du laddar hem, för att viruset skulle ha startat bara för att du hämtat filerna och sparat dom i en mapp tror jag inte.

Sedan bör du nog hitta någon annan sida att ladda hem ifrån.

Det är tillräckligt att det finns en fil som heter autorun.inf på usb stickan eller cd/dvd för att ett program skall startas när du sätter in ett usb eller en cd/dvd.

Och det beror på att man inte har stängt av autoplay (och inte autostart som jag felaktlikt kalla det det innan).

//Peo

Ändrades av Peo61

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hur kan en trojan gå igång innan antivirus programmet går igång?

Förhoppningsvis har du redan antivirus programmet igång när du laddar ner programmet med trojanen i.

Och förhoppningsvis låter du antivirusprogrammet scanna filer du laddar ner innan du kör dom (det gör iaf jag).

//Peo

Jo, så är det. Det finns en massa saker som går igång i en dator som inte behöver ligga i autostart mappen.

Därför bör man starta i "safe" läge för att där efter dra igång ett eventuellt virusprogram.

Har du fått ett hårdvaruvirus t.ex som sätter sig på RAM delen så är det inte heller så enkelt att bli av med det.

Nu är jag inte rätt man att svara på det. Tallviking, Singha eller någon annan datorexpert kan säkert både formulera och komma med bättre och riktigare information.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tjaa.. en snabb googling gav följande:

Myten krossad - nytt virus skakar Mac-användarna

http://www.dagensps.se/artiklar/2011/05/11/98129065/index.xml

Jag småler åt dessa fanatiska MAC-människor som ´med en dåres envishet gud-förklarar allt som har med Apple att göra.

MAC har en användarandel som är som lite smuts under nageln sett till totala IT-marknaden. Inom produktion även mindre än så.

Men..var och en blir salig på sin sak så fortsätt gärna. Det roar lite i alla fall :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, så är det. Det finns en massa saker som går igång i en dator som inte behöver ligga i autostart mappen.

Därför bör man starta i "safe" läge för att där efter dra igång ett eventuellt virusprogram.

Har du fått ett hårdvaruvirus t.ex som sätter sig på RAM delen så är det inte heller så enkelt att bli av med det.

Nu är jag inte rätt man att svara på det. Tallviking, Singha eller någon annan datorexpert kan säkert både formulera och komma med bättre och riktigare information.

Visst finns det en massa program som startas i samband med att operativsystemet startas och dessa ligger inte i autostart mappen men däremot i registret.

Men om man har ett bra antivirus program och scannar alla filer innan man kör dom, så uppstår inte problemet alls.

Hårdvaru virus, det är nytt för mig..

Det skulle kunna finnas mjukvaru virus som har sönder hårdvara på något sätt, men har inte hört om någon som fått det. Några fall av hörsägen finns men ingen med egen erfarenhet.

Ett virus i RAM skulle ju vara ganska lätt att åtgärda då RAM töms varje gång man stänger av datorn (RAM minne är i regel ett flyktigt läs - och skrivbart minne).

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaa.. en snabb googling gav följande:

Myten krossad - nytt virus skakar Mac-användarna

http://www.dagensps.se/artiklar/2011/05/11/98129065/index.xml

Jag småler åt dessa fanatiska MAC-människor som ´med en dåres envishet gud-förklarar allt som har med Apple att göra.

MAC har en användarandel som är som lite smuts under nageln sett till totala IT-marknaden. Inom produktion även mindre än så.

Men..var och en blir salig på sin sak så fortsätt gärna. Det roar lite i alla fall :-)

Virus?? Det står att det är en trojan och än en gång som du själv måste starta för att bli infekterad till skillnad på en dator med M$.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är återigen autostart som man kan (måste?) stänga av i Window$, vilket jag personligen tycker skulle vara standardinställning på alla Window$ datorer.

//Peo

Visst är det bra med ett operativsystem som man måste stänga av funktioner för att inte bli drabbad??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej lite Off

Men det gäller Virus

Jag har en äldre dator som jag aldrig kopplar upp mot nätet Köpte för ett år sedan Nero 10 Nu då inspelaren hat gåt sönder i nya msk. så vill jag spela in på gla. msk.

Men det går inte för det frågas efter paten och för att få detta måste man vara uppkopplad Nero 7 går men att spela in film och musik går inte bra kodez och sånt Hur kommer jag runt patenet eller ska jag lämna tillbaka skiten och ladda ner piratver. istället

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaa.. en snabb googling gav följande:

Myten krossad - nytt virus skakar Mac-användarna

http://www.dagensps.se/artiklar/2011/05/11/98129065/index.xml

Jag småler åt dessa fanatiska MAC-människor som ´med en dåres envishet gud-förklarar allt som har med Apple att göra.

MAC har en användarandel som är som lite smuts under nageln sett till totala IT-marknaden. Inom produktion även mindre än så.

Men..var och en blir salig på sin sak så fortsätt gärna. Det roar lite i alla fall :-)

11% i USA och 10% i Sverige...inte visste jag att du hade så mycket smuts.

Kanske dags att tänka på din hygien? ;)

Myt? Det är ingen som säger att det inte finns trojaner men dom är inte alls lika utbredd som till M$

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det bra med ett operativsystem som man måste stänga av funktioner för att inte bli drabbad??

Nej, men så har jag inte påstått att Window$ är ett bra operativsystem. Trots det körs det på ungefär 82% av alla datorer i världen (kan kanske ha något med marknadsföring att göra?).

//Peo

PS! Linux is best!! :ironi:

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men så har jag inte påstått att Window$ är ett bra operativsystem. Trots det körs det på ungefär 82% av alla datorer i världen (kan kanske ha något med marknadsföring att göra?).

//Peo

PS! Linux is best!! :ironi:

Har inte sagt att du påstått det heller :)

Säger inte att OSX felfritt men det är än så länge förskonat från den spridning till antal virus som M$ är.

Linux is best

Som är byggt på Unix som OSX också är

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Visst finns det en massa program som startas i samband med att operativsystemet startas och dessa ligger inte i autostart mappen men däremot i registret.

Men om man har ett bra antivirus program och scannar alla filer innan man kör dom, så uppstår inte problemet alls.

Hårdvaru virus, det är nytt för mig..

Det skulle kunna finnas mjukvaru virus som har sönder hårdvara på något sätt, men har inte hört om någon som fått det. Några fall av hörsägen finns men ingen med egen erfarenhet.

Ett virus i RAM skulle ju vara ganska lätt att åtgärda då RAM töms varje gång man stänger av datorn (RAM minne är i regel ett flyktigt läs - och skrivbart minne).

//Peo

Nja, vi har det gamla chernobyl viruset som drabbade BIOS vilket fick hårdvaran att lägga av. Om man nu ska kalla det hårdvaru virus kanse är att ta i.

Som sagt, någon virus expert kan nog svara bättre på frågorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

11% i USA och 10% i Sverige...inte visste jag att du hade så mycket smuts.

Kanske dags att tänka på din hygien? :wink:

Myt? Det är ingen som säger att det inte finns trojaner men dom är inte alls lika utbredd som till M$

Jag ser att du tillhör den grupp jag beskrev tidigare :14::14::rotfl::rotfl::lol:

Tillhör du dom som köar utanför någon butik så du kan vara bland de första att show off med en ny ajfån?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, vi har det gamla chernobyl viruset som drabbade BIOS vilket fick hårdvaran att lägga av. Om man nu ska kalla det hårdvaru virus kanse är att ta i.

Som sagt, någon virus expert kan nog svara bättre på frågorna.

Jo, vi skall kalla det för hårdvaruvirus för det är precis vad det är!

Och det är den enda typen hårdvaruvirus som finns, en mjukvara som lägger in kod på bios och gör datorn oanvändbar. I värsta fall är moderkortet bara att slänga då viruset kan göra så att det inte går att flasha tillbaks ett korrekt bios (att löda bort bios och löda in ett nytt kostar ju mycket mer än ett nytt moderkort).

Det finns två ställen viruset kan läggas in på och det är datorns bios och på cd/dvd spelarens/skrivarens bios.

Men på samma sätt som alla andra virus måste man köra ett program för att det skall kunna smitta datorn.

Nu har vi ju hamnat fruktansvärt off topic men jag hoppas att några tänker till lite grann och kör antivirus skanning på alla filer som lastas ner från internet...

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...