Jump to content
IGNORERAD

Virus i datorn till minne


L200

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Finns gott om mac-användare som tror sig vara helt säkra från virus och trojaner och då tänker dom inte efter innan dom klickar på länkar och bifogade filer

Är det vad man kallar "utan våran vetskap" ?

Nja, du menar att det finns en massa Windows-användare som sitter bakom en Mac och klickar hejvilt för att dom inte förstår bättre och dessutom utan någon vetskap överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 227
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    55

  • Tallviking

    45

  • Soengsang

    17

  • Singha711

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Han vet att han inte har problem. Om han har virus eller trojaner är ganska ointressant så länge han inte har problem med det.

Ungefär som när man VET att man inte har ett problem förrän kontoutdraget kommer och man upptäcker att kontokortet blivit kopierat. Uppstår problemet när du ser kontoutdraget eller när kortet blivit kopierat ?

Man kan ha många problem utan att veta om dom. Det innebär dock inte att man inte har ett problem

Dolda fel i hus. Hört talas om dom och varför tror du det finns försäkringar mot sådana ? Behövs väl inte om det inte är ett problem när man köper huset.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, du menar att det finns en massa Windows-användare som sitter bakom en Mac och klickar hejvilt för att dom inte förstår bättre och dessutom utan någon vetskap överhuvudtaget.

Nej. Det finns en massa apple fanboys som VET att det är helt säkert. Dom brukar sitta på forum bl.a och skrävla om det.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ungefär som när man VET att man inte har ett problem förrän kontoutdraget kommer och man upptäcker att kontokortet blivit kopierat. Uppstår problemet när du ser kontoutdraget eller när kortet blivit kopierat ?

Nja, då är det banken som har problem.

Man kan ha många problem utan att veta om dom. Det innebär dock inte att man inte har ett problem

Dolda fel i hus. Hört talas om dom och varför tror du det finns försäkringar mot sådana ? Behövs väl inte om det inte är ett problem när man köper huset.

Som oftast blir det säljarens problem eftersom dom får stå för det.

I det senare exemplet så kan vi ta ett köp av en ny bil.

Efter 36.000 mil rasar den, var det ett dolt fel?

Eller Windows/Mac. Windows bilen är helt djävla värdelös och har elektronikfel likt en Alfa= ständigt problem

Macen har också problem, men bara om man kör ner den i diket i 140 km/h.

Köp dig en Mac Tallviking så ska du se att du också blir en gladare varelse.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det är en skråna och skitsnack. Det finns virus malvare och trojaner som är avsedda för MAC-datorer.

De går alltså att smitta precis som PC-windows datorer.

Antal MAC-ar är lägre därför pratas det inte så mycket om virus attacker på de.

Vad gör ett virus för skada på en Mac?

Största skadan en Mac kan få är att man installerar Windows och kör det som dual-boot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ca 100 st på jobbet att ta hand om bl.a så jag har inga som helst behov att att störa mitt privatliv med dom.

Mac är bra. Inget snack om det. Men dom är varken ofelbara eller totalt säkra .

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har ca 100 st på jobbet att ta hand om bl.a så jag har inga som helst behov att att störa mitt privatliv med dom.

Mac är bra. Inget snack om det. Men dom är varken ofelbara eller totalt säkra .

Med andra ord så är du arbetslös men får lön. Ett stort grattis till dig.

Du vet lika väl som alla andra att din Windowsburk bara är skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare betalade jag för 2 år med Panda antivirus.

När det var ca 6 mån. kvar började Panda tjata om att det är dags att förnya.

Vilket jag då inte hade tänkt göra.

Det slutade med att datorn blev "skitkonstig"

Och jag fick ta hjälp att ominstallera windows och all annan skit utan Panda.

Är det möjligt att dessa antivirusprogram-makarna orsakade detta?

Jag fick för mig det iallafall.

Idag använder jag mig av F-secure sen ca 6 månader, som funkar kanon.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tidigare betalade jag för 2 år med Panda antivirus.

När det var ca 6 mån. kvar började Panda tjata om att det är dags att förnya.

Vilket jag då inte hade tänkt göra.

Det slutade med att datorn blev "skitkonstig"

Och jag fick ta hjälp att ominstallera windows och all annan skit utan Panda.

Är det möjligt att dessa antivirusprogram-makarna orsakade detta?

Jag fick för mig det iallafall.

Idag använder jag mig av F-secure sen ca 6 månader, som funkar kanon.

mvh

Ja, ibland så undrar man om inte anti-virus programmen är de värsta viruset.

Norton är/var det värsta viruset som kunde drabba en dator, det kunde sega ner vilken prestanda burk som helst och dessutom så betalade folk för det.

Tror att tillverkare av virus och tillverkare av antivirus prog. är i maskopi. Genererar många kronor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord så är du arbetslös men får lön. Ett stort grattis till dig.

Du vet lika väl som alla andra att din Windowsburk bara är skit.

Du tror du vet mycket om mycket ..

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ibland så undrar man om inte anti-virus programmen är de värsta viruset.

Norton är/var det värsta viruset som kunde drabba en dator, det kunde sega ner vilken prestanda burk som helst och dessutom så betalade folk för det.

Tror att tillverkare av virus och tillverkare av antivirus prog. är i maskopi. Genererar många kronor...

Japp, så är det.

Typ som när svenssons köper billigast möjliga laptop, blir pålurad norton av säljaren och undrar "varför är min datot så seg?"

Själv så har jag kört utan antivirus i 16år, inga jobbiga virus ännu, trots rätt många timmars porrsurfande :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Du tror du vet mycket och mycket ..

Förstod inte det inlägget. Saknas det några ord som kan ge en fullständig menig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstod inte det inlägget. Saknas det några ord som kan ge en fullständig menig?

Tror du det eller vet du ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tror du det eller vet du ?

Jag vet helt säkert att jag inte förstod ditt inlägg.

Det enda jag har att säga i detta fall är

-Du tror du vet mycket om mycket ..

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

att man aldrig Lar sig,att stalla en fraga pa MPR en Lordagskvall :wink::drinks:

Det är inte kväll här.

Link to comment
Dela på andra sajter

MINNE.

Jag vill inte minnas, jag dricker för att glömma.

-vad vill jag glömma?

Minns inte , för jag har nyss druckit...

Leif en lördag...

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet helt säkert att jag inte förstod ditt inlägg.

Det enda jag har att säga i detta fall är

-Du tror du vet mycket om mycket ..

Fel. Jag VET att jag tror mycket.

Det är ytterst få saker i livet man "vet"

En erfarenhet man får i livet när man inser det.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlade du "mekanism" eller "mekanik" ?

Stor skillnad :whistle:

Mekanism är något som inträffar i ett system /så att en given händelse inträffar, d.v.s. ett sätt på vilket händelsen inträffar/ Vilka mekanismer påverkar den kemiska sammansättningen av jordatmosfären? Vilken mekanism kan få en helt vanlig person att ... ? 2007: Ny mekanism för insulinfrisättning upptäckt (Karolinska institutet): En ny mekanism för regleringen av insulinfrisättningen från betacellen har upptäckts av forskare vid Karolinska Institutet. 2008: Mekanism bakom snabb förändring av bakteriers DNA upptäckt (Uppsala universitet): Titel: Mekanism bakom snabb förändring av bakteriers DNA upptäckt.

Skulle inte vilja droga mig på vad du använder idag, varför dillar, eller rättare sagt hänvisar du till klipp om insulin och DNA...släpp sargen nu!!.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte vilja droga mig på vad du använder idag, varför dillar, eller rättare sagt hänvisar du till klipp om insulin och DNA...släpp sargen nu!!.

Läs första raden igen, sakta, så kanske till och med du inser skillnaden mellan "mekanism" och "mekanik"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Fel. Jag VET att jag tror mycket.

Det är ytterst få saker i livet man "vet"

En erfarenhet man får i livet när man inser det.

Ok, då får jag rätta mig själv.

Jag tror, att jag vet, att jag inte förstod ditt inlägg. Fast helt säker kan jag inte vara, det får jag vänta med tills jag får lite mer erfarenhet.

Har jag insett det nu? Jo, det tror jag. Och då samtidigt så vet jag det och har fått erfarenhet.

Så, nej, jag fattade inte ditt inlägg och det är jag säker på.

Och då säger jag bara:

-Du tror du vet mycket om mycket ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.har en lanedator med mycket Virus,kan detta viruset ga over till mitt extraminne

om jag kopplar in det ???

//Roger

Yes köp ny & sluta Por???? surfa Hi Hi :crazy:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

I början av 90-talet fick jag en virus som 'tuggade sönder' min disk som jag lyckligtvis kunde återställa genom en backup.

Efter detta har jag lärt mig en del om fenomenet och aldrig råkat ut för virusrelaterade missöden, även om det har funnits en del attacker att ta hand om. Det ligger i sakens natur att ett öppnare operativsystem är mera sårbart men det skulle aldrig falla mig in att offra de fördelar det ger mig bara för den i grunden falska tryggheten som applefanboysen tycks ha blivit hjärntvättade med. Självfallet finns de virus på Mac-datorer med och jag kan tänka mig att de är betydligt svårare att hantera dem med den 'förnekelsekulturen' som finns i detta företagets alla led.

Av det som jag lärt mig om konsten att hantera risker med virus, trojaner etc. är det framförallt en sak som inte kan påpekas tillräckligt ofta:

*** BLANDA INTE OLIKA ANTIVIRUS-KONCEPT/PROGRAM PÅ SAMMA DATOR ***

Antivirus-industrin är säkert bra att bekämpa olika typ av hot mot din dator men de är ännu bättre att bekämpa tänkbara konkurrenter på din dator. Blandning av antivirusprogram från olika leverantörer kan medföra allvarliga systemlåsningar som för den oinvigde kan se ut som ett virusangrepp eftersom datorn ofta inte går att starta. De är då lätt gjort att vidta några få felaktiga 'räddningsåtgärder', ivrigt påhejad av självutnämnda 'experter' och det snart återstår bara en nyinstallation med den smärtsamma förlusten av personliga data som skenbar oundviklig följd.

M.a.o. bestäm dig för EN antivirusleverantör och avinstallera genast alla andra antivirusprogram som av någon anledning (fri testperiod, förinstallerad etc) har hamnat på din dator. Och omvänt, om du byter antivirusleverantör, avinstallera alla antivirusprogram innan du installerar de nya programmen.

Har du följt mitt råd och har ett fungerande och uppdaterat antiviruskoncept på din dator kommer den att slå larm när du stoppar ett infekterat USB-minne i den. Naturligtvis kommer den också försöka rensa USB-minnet från det skadliga innehållet vilket oftast inte berör dina personliga data på det infekterade USB-minnet.

Vill du vara extra säker att inte få virus på ditt USB-minne från något internetkaffe etc. kan du naturligtvis lägga på ett extra USB-skydd, typ panda etc, men jag skulle iaf testa innan om det kommer i konflikt med ditt antiviruskoncept eller ej.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då får jag rätta mig själv.

Jag tror, att jag vet, att jag inte förstod ditt inlägg. Fast helt säker kan jag inte vara, det får jag vänta med tills jag får lite mer erfarenhet.

Har jag insett det nu? Jo, det tror jag. Och då samtidigt så vet jag det och har fått erfarenhet.

Så, nej, jag fattade inte ditt inlägg och det är jag säker på.

Och då säger jag bara:

-Du tror du vet mycket om mycket ..

Ja, jag skrev ju att jag vet det ... :crazy:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

I början av 90-talet fick jag en virus som 'tuggade sönder' min disk som jag lyckligtvis kunde återställa genom en backup.

Efter detta har jag lärt mig en del om fenomenet och aldrig råkat ut för virusrelaterade missöden, även om det har funnits en del attacker att ta hand om. Det ligger i sakens natur att ett öppnare operativsystem är mera sårbart men det skulle aldrig falla mig in att offra de fördelar det ger mig bara för den i grunden falska tryggheten som applefanboysen tycks ha blivit hjärntvättade med. Självfallet finns de virus på Mac-datorer med och jag kan tänka mig att de är betydligt svårare att hantera dem med den 'förnekelsekulturen' som finns i detta företagets alla led.

Av det som jag lärt mig om konsten att hantera risker med virus, trojaner etc. är det framförallt en sak som inte kan påpekas tillräckligt ofta:

*** BLANDA INTE OLIKA ANTIVIRUS-KONCEPT/PROGRAM PÅ SAMMA DATOR ***

Antivirus-industrin är säkert bra att bekämpa olika typ av hot mot din dator men de är ännu bättre att bekämpa tänkbara konkurrenter på din dator. Blandning av antivirusprogram från olika leverantörer kan medföra allvarliga systemlåsningar som för den oinvigde kan se ut som ett virusangrepp eftersom datorn ofta inte går att starta. De är då lätt gjort att vidta några få felaktiga 'räddningsåtgärder', ivrigt påhejad av självutnämnda 'experter' och det snart återstår bara en nyinstallation med den smärtsamma förlusten av personliga data som skenbar oundviklig följd.

M.a.o. bestäm dig för EN antivirusleverantör och avinstallera genast alla andra antivirusprogram som av någon anledning (fri testperiod, förinstallerad etc) har hamnat på din dator. Och omvänt, om du byter antivirusleverantör, avinstallera alla antivirusprogram innan du installerar de nya programmen.

Har du följt mitt råd och har ett fungerande och uppdaterat antiviruskoncept på din dator kommer den att slå larm när du stoppar ett infekterat USB-minne i den. Naturligtvis kommer den också försöka rensa USB-minnet från det skadliga innehållet vilket oftast inte berör dina personliga data på det infekterade USB-minnet.

Vill du vara extra säker att inte få virus på ditt USB-minne från något internetkaffe etc. kan du naturligtvis lägga på ett extra USB-skydd, typ panda etc, men jag skulle iaf testa innan om det kommer i konflikt med ditt antiviruskoncept eller ej.

//Singha711

Hur är det med uppbygnad av filstruktur? Har det någonting med saken att göra med virus och hur virus beter sig?

Visst kan man hålla på att avinstallera bloatware och annan gratis-skit och installera en massa saker för att prova sig fram.

Eller så köper även du en Mac och slutar tweeka dina grejer i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...