Jump to content
IGNORERAD

Uppdrag granskning 9/11. Om boende i Thailand.

THAISWEDE

Recommended Posts

Svenskar som väljer att införliva drömmen om ett hus i värmen blir i många fall lurade av fastighetsförmedlaren.

Uppdrag Granskning kan nu avslöja att svenskar som tror att de köpt sitt hus, i själva verket köpt ett hyresavtal.

– Det känns för jävligt, säger en av de lurade svenskarna.

Förbjudet att köpa mark i Thailand

Det är förbjudet för utlänningar att köpa mark i Thailand, vilket är ett sätt för myndigheterna att förhindra en utförsäljning av landet.

Svenska husförmedlingar är medvetna om förbudet. De säger att kunderna köper huset och arrenderar marken - till en början i trettio år, men med ett löfte om att arrendet kommet att förlängas. Det gör det i många fall inte.

Flera av de bolag som Uppdrag Granskning varit i kontakt med har visat sina kunder att marken är avstyckad runt varje hus. Det stämmer inte. Många bolag visar upp ett kontrakt för husägaren, och ett annat för det thailändska lantmäteriet.

I de flesta fall står ett stort antal hus på samma stycke mark, ägd av en och samma ägare. I praktiken innebär det att ägaren kan sälja marken utan husägarens vetskap. Något som gör det i princip omöjligt för thailandssvenskarna att kunna sälja sina hus - eftersom köparen inte kan garanteras något annat än ett hyreskontrakt.

Köpte sitt hus två gånger

Erik och hans familj köpte ett hus i Thailand och trivdes med det. Men en sommar när de kom ner så var låset bytt. Då visade det sig att markägaren, som Erik betalat arrendet till, sålt marken.

Huset ägdes då plötsligt av en annan ägare och familjen blev tvugna att hyra sitt eget hus. Till sist fick de köpa huset en gång till.

Känner sig bedragna

Det är många fler än Erik och hans familj som blivit lurade. En av männen som Uppdrag Granskning pratat med menar att det som till en början var tänkt att bli en familjeinvestering nu kommer att sluta som ett rivningsprojekt.

– Enda lösningen är att ta ner huset efter trettio år, det är ju det enda jag har att ge igen, säger han.

Dela på andra sajter

• Svar 286
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Wanipok

19

• chiangmai

16

• Kamrat 17

15

• katten9liv

15

Mest aktiva i denna tråd

Ett nytt problem som tydligen är på väg att uppstå med mark-leasing av frun är att Thailändska staten skall börja ta in skatt på leasingen.

Hur frun ut huset så skall ju intäkten beskattas! Hur detta skall gå till utan fastighetstaxering osv är ju svårt att sia om, men det är tydligen på gång.

Thailand vill göra ALLT för att inte falanger skall kunna 'äga' mark!!

Eller i alla fall ha möjlighet att när som helst klämma åt dem om anledning uppstår!!

/ Joe

Hej Joe,

Har själv registrerat ett sk juice fruit avtal som stöder sig på en gammal thailändsk lag som säger: Att fastigheten och frukten därutav kan överlåtas på en nära anhörig under hela dennes livstid utan att några pengar är inblandade. Detta innebär att vid en ev skilsmässa står det mig fritt att bo kvar eller hyra ut fastigheten. Jag kan dock inte sälja den och vid mitt dödsfall övergår den till till ägaren som i detta fallet är min hustru. Efter att noga ha gått igenom alternativen har jag funnit detta som det säkraste sättet att ha fastighet i Thailand. Tillsammans har vi ett barn och jag har 2 barn från tidigare äktenskap. Genom att sätta huset på hustrun och kompenserat de 2 svenska barnen har jag på så sätt undvikit orättvisa mot någon av barnen vid kommande arvsdelning. Dessutom rekommenderar jag att man upprättar ett testamente i Thailand då arvslagarna skiljer sig emot svensk lagstiftning. Man och hustru ärver varandra och om båda dör så ärver barnet.

Lycka till

Dela på andra sajter

KOMIHÅG

om 2 t 50 min startar programmet Går det att se Srt play Hemma i S funkar direktsändning inte bra men 1 t efter utmärkt

Hoppas ingen "hugger" på detta

Mvh Offe

Dela på andra sajter

Nu har det börjat.

Första säljaren (Wipanai) sa tydligt att de sålde ett "Arrende", till reportrarna som spelade intresserade kunder. Missuppfattar man det så får man skylla sig själva.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Ja vilka muppar det är i detta program.

Och tokblåsta angående summor som man betalat.. Man kan ju bara skratta! Hahaha

Ta reda på info för fan innan man gör en "investering", vilka tomtar.

Man hann inte då alla papper var på thai. Och då skriver man på..

Ändrades av keptang
Dela på andra sajter

Hur kan man ens säga att man är tvingad att köpa ngt 2ggr, och dessutom göra det?

Det är väl bara fatta att man blivit blåst.. Jeez.

Dela på andra sajter

Narin Floren/Daengtakote har ju figurerat i många skumma affärer, My-air, bedrägerier kring Tsunamin och ett antal blåsningar på husmarknaden. Nu verkar han tydligen från Dubai...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Det var ju inte direkt så att man blev överraskad efter programmet, trist att folk har blivit blåsta.

Men samtidigt borde man kolla upp lite saker kring vad man gör och absolut inte skriva på någonting som är skrivet på thai om man inte förstår.

Och sen efter det betala dubbelt i vissa fall, och ändå inte få någonting.

Folk är dumma.

Dela på andra sajter

Folk är av naturen inte dumma. Men svenskar är ibland väldigt godtrogna. Enligt svensk sed så ska man lita på vad folk säger

Dela på andra sajter

Som jag påpekade i min tråd.

"Prislappen ligger till dags datum på ca. 110000 Sek. Då är bilresor, mat/dryck för arbetarna och de få inventarierna inräknade.

Marken ( ca. en rai ägde frugan redan ).

Jag räknar med att lägga ca. 100000 till innan allt är klart.

Man måste tänka på vad man har råd att förlora."

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

tycker synd om svenskarna som har både betalat dubbelt betalt för huset eller pool. Jag vet inte om man ska kallad svenskar för väldigt godtrogna när det gäller miljon belopp kontrakt som står allting på thailänska. Men det verkar inte drabba fattig svenskar som det såg ut på tv när det inte har tid eller kolla med advokat när det gåller kontrakt. Jag hoppas verkligen nu att svenskar inser att farang få inte äga mark i Thailand som många har påstått!

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Folk är av naturen inte dumma. Men svenskar är ibland väldigt godtrogna. Enligt svensk sed så ska man lita på vad folk säger

Visst är det så. Det är väl inte så konstigt att svenskar blir blåsta och tror på allt vad en svensk mäklare säger. Det finns väl inget folk som är så felfria och ärliga som oss svenskar. Det märks ju tex här när det diskuteras andra nationaliteter, allt från överförfriskade engelsmän och buffliga ryssar till oärliga thai. Klart som fan att är det en svensk inblandad så kan man ju känna sig trygg, det är ju bara andra nationaliteter man inte kan lita på.

Dela på andra sajter

Men är det bara svenskar som blir drabbade då?

Kanske är det så att engelsmän blir blåsta av engelsmän.

Tyskar blåsta av tyskar osv.

mvh

Dela på andra sajter

För att inte tala om dom där Thaitjejerna som lurar faranger på guld pengar hus och pickuper och mopeder. :wink:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Har redan allt i fastighetsväg som jau behöver.-Är för gammal för Thailand ,frugan e därnere som bäst.- Sköt en gås till Mårten idag, strax saunatime :thumbsup:

Dela på andra sajter

A ) skulle aldrig betala för att bo i ett "svenksgetto" utomlands. Efter en vecka lär det ju vara dötrist.

B) Skriver man på ett köpeavtal av husköp på thai för att man inte hinner översätta, flyget går ju snart - ja hur tänker man då. Bara 700.000SEK, ingen kan väl vilja lura oss??

C) Nog kund reporten tagit på långbyxor när han intervjuade tjänstemänen o advokater. Såg ju ut som en turist i kortbrallor o sandaler.

Dela på andra sajter

Det intresantaste i UG var mannen från konsumentbyrån " Man kan inte hyra hus på mark som man inte äger" Enligt han så gäller ej 30+30+30års leasing

Tror Offe

Dela på andra sajter

Det leasingkontrakt husägaren kan skriva med markägaren som också registreras hos LandOffice kan max vara på 30 år. INGA optioner på förlängning får finnas i det avtalet

Det kontraktet inskrivet i chanot hos LandOffice gör att markägaren kan inte sälja marken utan husägarens medgivande under 30 år

Dom i programmet hade dessutom inget avtal inskrivet i chanotet alls så dom har i princip ingen säkerhet alls eftersom landägaren kan närsomheslt sälja marken och den nya ägaren vräka nuvarande som bor i huset

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Det grundläggande.

Thailand med sina marklagar har ej "blåst" någon, vi hade för övrigt liknande marklagar i Sverige till inte allt för länge sedan,( på den tiden vi var livrädda att tyskarna skulle köpa alla röda stugor i Småland.)

Tyvärr verkar inte mäklarna vara insatta i vad de" förmedlar", dock ej SÄLJER, det är väl det snällaste jag kan uttryck mig, och det finns en uppsjö av dessa mäklare/förmedlare, av varierande nationaliteter...

Många känner sig lurade, och på sätt och vis blev de det, för de var "godtrogna". Tyvärr kommer det alltid att finnas folk som vill tjäna sig en hacka på husaffärer, eller annat som pågår i "gråzonen".

Vare sig affären äger rum i Småland eller Thailand.

Kontentan, som "vanlig" svensk, (det finns undantag), kan ni aldrig äga mark i Thailand.

Sedan kan man försöka kringgå detta med ett otal upplägg, företag, bankavtal, gifte mål osv.

Jag känner verkligen med de drabbade, och det bästa jag kan säga -det är trots allt bara pengar ni förlorat- .

En som vet...

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Man skall aldrig satsa mer i Thailand än vad man är beredd att förlora! Jag tänker med investeringar i Thailand som med aktier! Men om jag tänker en gång till så är nog aktier säkrare :crazy:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...