Jump to content
IGNORERAD

Uppdrag granskning 9/11. Om boende i Thailand.


THAISWEDE

Recommended Posts

..

Jag bor i Pattaya och har arbetat här som mäklare i snart 9 år, kanske jag kan få säga min syn på saken angående leasing och lurade svenskar?

.

Intressant att Du inte tror på andra som säger att de är mäklare men själv påstår Du att Du har arbetat som mäklare i Pattaya i snart 9 år.På vilka grunder är Du mer trovärdig som mäklare än de som har utbildning och är auktoriserade?

Om nu alla dina kunder "har fått fullständigt klart för sig vad som gäller".Menar Du då vilket upplägg de ska välja för att kringgå/bryta mot lagen som Du upplyser om?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 286
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wanipok

    19

  • chiangmai

    16

  • Kamrat 17

    15

  • katten9liv

    15

Mest aktiva i denna tråd

Kan det vara så att flickvännen eller frugan som bor och jobbar i Sverige någon gång under sitt hårda slit i Sverige får för sig att bygga ett hus i Thailand där hon kan bo i närhet av familj och vänner när hon blir till åren.

Skulle en farang sticka till flickvännen 2000 baht för att lyfta marken i på den jordlott som farangen inte kan äga men ändå känner en viss förståelse för att flickvännen känner att där vill hon bo någon dag.

Har farangen blivit lurad?

Om han sedan har en förmögenhet på miljontals baht och känner att några hundratusen kan han lätt låta förgås till sin älskade dröm, har han då blivit lurad?

Alla gör vi både kloka och mindre kloka val här i livet.

Jag verifierar härmed att jag talar om mig själv som farangen i bilden.IMG_0678.JPG

Lastbil som dumpat jord 200 baht per bil

.IMG_0677.JPG

Traktor ingår i priset på 200 baht per lastbilsflak.

IMG_0679.JPG

Svärmor står och dirigerar arbetet. När sedan arbetarna ville ha betalt så öppnade hon plånboken inte jag.

Sedan smög jag in 2000 baht till henne när ingen såg.

Är jag ännu en lättlurad farang?

Ibland känns det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som jobbat en del som mäklare, när det gäller frakter till sjöss och till andra transporter, då jobbar jag som ombud åt två parter eller fler. Jag hittar en kund som vill ha en "massa" varor till en destination i "världen".

Kunden vill ha den till bästa pris och garanti om leveranstid, ungefär som när vi söker flygbiljetter. Själv vill vi tjäna en slant på det, för vi tar hand om all dokumentation och tullhandlingar.

Ett mäklararvode är då lönen för detta.

Att mäkla betyder att jämka mellan köpare och säljare, att hitta rätt pris och betala för den tjänsten. Ett ombud eller mäklare som förmedlar en vara eller tjänst, gör bara sitt uppdrag. Upplyser man då sin kund,klient om dessa, behöver man inte bli hängd eller utpekad som brottslingar för detta.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att Du inte tror på andra som säger att de är mäklare men själv påstår Du att Du har arbetat som mäklare i Pattaya i snart 9 år.På vilka grunder är Du mer trovärdig som mäklare än de som har utbildning och är auktoriserade?

Om nu alla dina kunder "har fått fullständigt klart för sig vad som gäller".Menar Du då vilket upplägg de ska välja för att kringgå/bryta mot lagen som Du upplyser om?

Suck, jag vet inte hur många gånger jag skall behöva säga samma sak, vissa har tydligen extremt svårt att fatta.

Vi sålde nyligen (tredje gången jag nämner samma sak nu) ett hus till en thailändare, denne thailändare behövde inte kringgå någon lag eftersom denne är thailändsk medborgare, är född i Thailand och har bott i Thailand i hela sitt liv. Jag kan skicka med kontrakt på affären ifall någon misstror det.

Än en gång, så har vi ett thailändskt inregistrerat företag som endast har säte i Thailand och ingen annanstanst.

Om en icke thai går in på vårt thailändska företag i Thailand och vill köpa en fastighet, så har vi inget som helst intresse i vilket ägande denne vill ha. Om han behöver råd så kan vi bara hänvisa till en advokat och till hur andra gör.

Mer än 90% av alla faranger som köpt hus i Thailand har köpt dem genom bolag, det är inget jag kan göra något åt. Och då talar jag inte om våra kunder. Om jag tex pratar med mina grannar i mitt område, eller hamnar sidan om en engelsman hos tandläkaren etc etc som köpt sina hus privat, av byggfirman eller genom en annan mäklare, så har alla den saken gemensamt att de äger sina fastigheter genom bolag. En och annan har skrivit husen på sina thaitjejer, men de är ganska få.

Och detta är ingen nyhet för dem som har varit i Thailand och känner till det. det är bara vissa mindre bemedlade på detta forum som har missat det.

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag har agt mitt hus Pattaya i over 20 ar via bolag, bolaget holl aven utan problem vid min skillsmassa for 9 ar sedan,plus att jag fatt alla papper av min reviosor som behovts nar jag sa begar, Detta kostar 15000 baht per ar, och ar det basta sattet att aga for oss faranger, enligt bade min revisor och min advokat. Kan inte forsta att det skall vara sa svart for vissa att gilla laget i detta fall, men det ar ju altid sa pa detta forum att en massa koksbords advokater som sitter i Sverige tror sig veta mer an de manniskor som bor och arbetar har i Thailand. Det ar lite skillnad pa att bo har och att komma hit 1 manad per ar och dricka Chang och tro att man vet allt. Fo gor Anders ett mycket bra jobb, jag kanner manga som kopt hus av honom och alla ar nojda, sa jag tycker han far ofortjant kritik, skriv nar ni vet hur det gar till och sitt inte och flumma

SVEN 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag har agt mitt hus Pattaya i over 20 ar via bolag, bolaget holl aven utan problem vid min skillsmassa for 9 ar sedan,plus att jag fatt alla papper av min reviosor som behovts nar jag sa begar, Detta kostar 15000 baht per ar, och ar det basta sattet att aga for oss faranger, enligt bade min revisor och min advokat. Kan inte forsta att det skall vara sa svart for vissa att gilla laget i detta fall, men det ar ju altid sa pa detta forum att en massa koksbords advokater som sitter i Sverige tror sig veta mer an de manniskor som bor och arbetar har i Thailand. Det ar lite skillnad pa att bo har och att komma hit 1 manad per ar och dricka Chang och tro att man vet allt. Fo gor Anders ett mycket bra jobb, jag kanner manga som kopt hus av honom och alla ar nojda, sa jag tycker han far ofortjant kritik, skriv nar ni vet hur det gar till och sitt inte och flumma

SVEN 55

:14::14::14::14:

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte ett ögonblick på att du varit mäklare ens i 3 minuter

Du gömmer dig bakom ett löjligt nick

Angående ditt påhopp på mig så är du antingen dum eller också gör du dig dum

Vi säljer fastigheter i Thailand, svar ja. Vi är ingen juristfirma som sysslar med lagar kring ägande utan bara kan hänvisa till dem och vad de säger och vad som gäller. Och det är enkelt för alla att förstå utom för dig.

Om en afrikan från Gambia som inte är svensk medborgare vill köpa en herrgård i Stockholm genom en svensk mäklare så har väl inte mäklaren med att göra hur afrikanen vill ha ägandet?

Eller om en som säljer mjölk bryr sig väl knappast om ifall köparen dricker mjölken eller häller ut den. Han säljer ju bara mjölk, klart slut.

Vi sålde precis nyligen ett hus till en thailändsk medborgare som kom in på vårt kontor, de äger ju i sitt namn. Mitt kontor ligger nämligen i Thailand, är inregistrerat där och betalar skatt där. Vi har inget kontor i Sverige och jag är utskriven för flera år sedan. Vi har inget med Sverige att göra.

Men om en svensk vill köpa en fastighet a oss, så kan vi bara hänvisa till jurister och förklara hur det fungerar. Så vi ÄR ointresserade av vilket ägande våra kunder väljer.

Och alla våra kunder tycker om att vi är ärliga och talar om hur det förhåller sig med allt, vi tvingar inte på folk oseriösa leasingkontrakt. Alla får själva bestämma hur de vill ha det, vi säljer bara fastigheter i Thailand. Klart slut.

Ja du stärker din bild av dig själv som en envis oförstående individ. Du ifrågasätter ALLT OCH ALLA

Du skriver:: se kopia nedan

Jag tror inte ett ögonblick på att du varit mäklare ens i 3 minuter

Du gömmer dig bakom ett löjligt nick

Angående ditt påhopp på mig så är du antingen dum eller också gör du dig dum

Som jag skrev tidigare så HAR jag arbetat som Aukt. Fastighetsmäklare, men du tror ingen på detta forum, inte heller face mot face.

Jag har inget löjligt "nick" En del av mina kompisar kallar mig så, men du har väl inga kopisar kvar, om du kanske hade tidigare så har dom nog lämnat dig nu, du framstår här bara som en envis - - - - - .

Jag gör mig inte dum !

Har bara dom kunskaper och utbildning, samt empati, som du fullständigt saknar.

Som jag skrev tidigare och som du inte föstod. Jag förstår mer, än DU kan uttrycka.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du stärker din bild av dig själv som en envis oförstående individ. Du ifrågasätter ALLT OCH ALLA

Du skriver:: se kopia nedan

Jag tror inte ett ögonblick på att du varit mäklare ens i 3 minuter

Du gömmer dig bakom ett löjligt nick

Angående ditt påhopp på mig så är du antingen dum eller också gör du dig dum

Som jag skrev tidigare så HAR jag arbetat som Aukt. Fastighetsmäklare, men du tror ingen på detta forum, inte heller face mot face.

Jag har inget löjligt "nick" En del av mina kompisar kallar mig så, men du har väl inga kopisar kvar, om du kanske hade tidigare så har dom nog lämnat dig nu, du framstår här bara som en envis - - - - - .

Jag gör mig inte dum !

Har bara dom kunskaper och utbildning, samt empati, som du fullständigt saknar.

Som jag skrev tidigare och som du inte föstod. Jag förstår mer, än DU kan uttrycka.

Jodå, jag tror på många på detta forum, men definitivt inte på dig som fortfarande gömmer dig bakom ett löjligt nick.

Och du vet väl inte vad jag och mina medarbetare har för utbildning?

Och auktoriserad fastighetsmäklare i Sverige har inget värde i Thailand. Alla såg ju hur bra det gick för dem i filmen (som denna tråd handlar om) som fått sina kontrakt skrivna av en stor, känd auktoriserad mäklarfirma i Sverige. Hade vi skrivit deras avtal så hade de suttit säkert idag, så jag vågar påstå att vi kan mer om fastighetsmarknaden i Thailand än svenska auktoriserade mäklare.

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Villken "härlig nivå det blivit på denna tråden"

En liten rättelse i all välmening..Är man verksam som mäklare i sverige måste man vara ansluten

till mäklarsamfundet..man är alltså en "registrerad mäklare" inget annat...

Begreppet "autoriserad" finns inte..Tillsynsmyndighet för registrerad mäklare är Fastighetsmäklarnämnden...

Bevare mig för att handla hus av någon som inte ens vet vad dom är...

Ska man "gömma" sig bakom en tjusig täckmantel bör den ju vara något så när trovärdig...

Med vänligaste hälsningar

Pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Villken "härlig nivå det blivit på denna tråden"

En liten rättelse i all välmening..Är man verksam som mäklare i sverige måste man vara ansluten

till mäklarsamfundet..man är alltså en "registrerad mäklare" inget annat...

Begreppet "autoriserad" finns inte..Tillsynsmyndighet för registrerad mäklare är Fastighetsmäklarnämnden...

Bevare mig för att handla hus av någon som inte ens vet vad dom är...

Ska man "gömma" sig bakom en tjusig täckmantel bör den ju vara något så när trovärdig...

Med vänligaste hälsningar

Pensionaren

Nja, undrar om du inte har blivit lite felinformerad nu, läs på Mäklarsamfundets sida om auktoriserade mäklare.

Auktorisation

För att bli auktoriserad fastighetsmäklare, dvs erhålla Mäklarsamfundets branschauktorisation krävs ytterligare utbildning som tillhandahålls av Mäklarsamfundet Utbildning. För att få påbörja den utbildningen krävs att man är registrerad fastighetsmäklare samt att man har arbetat i minst 3 år.

http://www.maklarsam...age.aspx?id=235

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, jag tror på många på detta forum, men definitivt inte på dig som fortfarande gömmer dig bakom ett löjligt nick.

Och du vet väl inte vad jag och mina medarbetare har för utbildning?

Och auktoriserad fastighetsmäklare i Sverige har inget värde i Thailand. Alla såg ju hur bra det gick för dem i filmen (som denna tråd handlar om) som fått sina kontrakt skrivna av en stor, känd auktoriserad mäklarfirma i Sverige. Hade vi skrivit deras avtal så hade de suttit säkert idag, så jag vågar påstå att vi kan mer om fastighetsmarknaden i Thailand än svenska auktoriserade mäklare.

Eftersom Du kallar dig för mäklare så kan Du väl upplysa oss om vad Du har för dokumenterad utbildning.

Du anser alltså att en oseriös skitsnackare som kallar sig för mäklare i Thailand är mer trovärdig än en auktoriserad mäklare?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, undrar om du inte har blivit lite felinformerad nu, läs på Mäklarsamfundets sida om auktoriserade mäklare.

Auktorisation

För att bli auktoriserad fastighetsmäklare, dvs erhålla Mäklarsamfundets branschauktorisation krävs ytterligare utbildning som tillhandahålls av Mäklarsamfundet Utbildning. För att få påbörja den utbildningen krävs att man är registrerad fastighetsmäklare samt att man har arbetat i minst 3 år.

http://www.maklarsam...age.aspx?id=235

Och hur mycket är den värd i Thailand då?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur mycket är den värd i Thailand då?

Utbildning har ALLTID ett VÄRDE för dom som innehar en sådan.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade nyligen kontakt med fastighetsmäklarnamnden i ett ärende som gällde en fastighet i Sverige.

Bad då om uppgifter på en maklare som enligt egen uppgift var "auktoriserad"

Fick då till svar att det begreppet inte fanns längre...därför var jag så säker på min sak.ber om ursäkt om jag

hade fel..

det finns ett gamalt ordspråk som säger att..."den dumma är alltid säker på sin sak medan den vise alltid är full av tvivel...

Borde naturligtvis haft det kloka ordspråket i minnet...

MVH

pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst på lite bättre nu.auktoriserade mäklare avskaffades officiellt enligt 1984 års fastighetsmäklarlag.

För mer info ...googla på "auktoriserade fastighetsmäklare...o gå in på Wilkipedia för mer info.

MVH

Pensionären.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Ja! Tänk att Jantelagen även frodas i Thailand

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur mycket är den värd i Thailand då?

Tyvärr alldeles för lite.

Men om du vänder på frågan..Hur mycket är en oseriös skitsnackare värd? Svar, ingenting!

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur vet du att det är en oseriös skitsnackare?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Auktoriserad eller inte och med all respekt..föredrar jag nog att lita mer på faktauppgiffter från oberoende källor utan vinstintressen.

Men heder åt dig nypan som valt att avstå av moraliska skäl att sälja hus i Thailand...

Har ingen tvivel om att du varit verksam som mäklare och en seriös sådan..

Finns ju folk både i sverige och Thailand som säljer hus härnere och utger sig för att vara mäklare...

Att redan från början "segla under falsk flagg" borgar ju inte för någon säker husaffär...Att med en lögn

inleda ett. förtroende uppdrag...måste ju i alla avseenden föraktas..

Trots några olika uppfattningar i faktafrågor står vi nog på samma sida ..Nypan

MVH

pensionaren

.

:thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Villken "härlig nivå det blivit på denna tråden"

En liten rättelse i all välmening..Är man verksam som mäklare i sverige måste man vara ansluten

till mäklarsamfundet..man är alltså en "registrerad mäklare" inget annat...

Begreppet "autoriserad" finns inte..Tillsynsmyndighet för registrerad mäklare är Fastighetsmäklarnämnden...

Bevare mig för att handla hus av någon som inte ens vet vad dom är...

Ska man "gömma" sig bakom en tjusig täckmantel bör den ju vara något så när trovärdig...

Med vänligaste hälsningar

Pensionaren

Auktoriserad mäklare finns inte i Thailand nä

Det finns i Sverige och där gäller nog det du säger, men det fungerar alltså inte i Thailand.

Och jag vet mycket väl vilkem tillsynsmyndighet som finns i Sverige gällande mäklare, men som sagt det fungerar inte så i Sverige. Ocg glöm inte att en del av de lurade svenskarna i filmen blev lurad av en auktoriserad svensk mäklare.

Men du har liksom vissa andra totalt missat att det företag jag arbetar på och representerar finns alltså i Thailand.

Så du kanske skall läsa på lite först hur mäklarbranchen fungerar i Thailand innan du uttalar dig om det

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr alldeles för lite.

Men om du vänder på frågan..Hur mycket är en oseriös skitsnackare värd? Svar, ingenting!

När du talar om oseriös skitsnackare så stämmer det ju exakt in på dig själv

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...