Jump to content
IGNORERAD

Uppdrag granskning 9/11. Om boende i Thailand.


THAISWEDE

Recommended Posts

Tragiskt!

I Whipanai kan dom bli av med sina hus i morgon eftersom dom ej är registrerade hos landoffice.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 286
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wanipok

    19

  • chiangmai

    16

  • Kamrat 17

    15

  • katten9liv

    15

Mest aktiva i denna tråd

Hur kan man ens säga att man är tvingad att köpa ngt 2ggr, och dessutom göra det?

Det är väl bara fatta att man blivit blåst.. Jeez.

Det var ju inte direkt så att man blev överraskad efter programmet, trist att folk har blivit blåsta.

Men samtidigt borde man kolla upp lite saker kring vad man gör och absolut inte skriva på någonting som är skrivet på thai om man inte förstår.

Och sen efter det betala dubbelt i vissa fall, och ändå inte få någonting.

Folk är dumma.

Modigt av personerna i programmet att ställa upp, erkänna att de blivit lurade. Heder åt dom!

Svindleri, bondfångeri bygger ju delvis på att den lurade inte vill tala om / erkänna att han blivit lurad. På så vis kan det ostört fortsätta.

Kommentarer som ovan hjälper svindlarna att fortsätta sin verksamhet, ingen vill ju bli kallad dum.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Den ende som kan vräka mej är frugan.då allt vi har är skrivet på henne. Hus,bil,mark,moppar.

Tur man har rena kallingar :17:

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som dom nämde som inga verkar tala om är i dessa svensk kolonier. Så sitter någon och styr även resten och gör pengar även där. I kolonierna måste man betala för allt. bevakning-alla anställda som sköter trädgård -pool o.dyl. Oftast till väldigt stort överpris. När man lägger ihop kostnaderna som varje husägare får betala för servicen så verkar det oftast vara ett klart överpris. Men det är ju som vanligt. Någon mellanhand tar profiten. Har ni någon erfarenhet av detta. Eller har jag bara hört totalt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det bevisat. Man ska absolut inte köpa av en svensk mäklare. Alla är ta mig tusan rötägg, dumma och naiva. Man ska köpa direkt av Thailändarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det bevisat. Man ska absolut inte köpa av en svensk mäklare. Alla är ta mig tusan rötägg, dumma och naiva. Man ska köpa direkt av Thailändarna.

Det är möjligt att det är billigare att göra affärer med en thailändare än med en svensk som kallar sig mäklare. Men likväl är "köpet" ändock bara ett 30 års arrende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Den ende som kan vräka mej är frugan.då allt vi har är skrivet på henne. Hus,bil,mark,moppar.

Tur man har rena kallingar :17:

Ett sådant upplägg där man skriver allt på frugan är väl egentligen inte säkrare än att skriva på ett kontrakt som är skrivet på thai och där man inte fattar ett skit...funkar så länge man är överens. :whistle:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som dom nämde som inga verkar tala om är i dessa svensk kolonier. Så sitter någon och styr även resten och gör pengar även där. I kolonierna måste man betala för allt. bevakning-alla anställda som sköter trädgård -pool o.dyl. Oftast till väldigt stort överpris. När man lägger ihop kostnaderna som varje husägare får betala för servicen så verkar det oftast vara ett klart överpris. Men det är ju som vanligt. Någon mellanhand tar profiten. Har ni någon erfarenhet av detta. Eller har jag bara hört totalt fel.

Vi har hus i chiang mai. första 3 åren har byggfirman stått för samfälligheten. Nu har vi bildat egen förening. avgiften är baserad på tomtytan. Vi har en mellanstor tomt, och skall betala för 2012 9120B.

I detta ingår security 24, med grindvakt och en gubbe som cyklar runt i området. Städning av gatorna, trädgårsskötsel av gemensamma ytor. Service av belysning etc . Sophämtningen verkadock gratis, tror att det är skrotgubbar som vittjar tunnorna...

Och så har vi en sk manager som administerar det hela.

Nu är vi ett rätt stort område, kanske därför ok pris.

Men Thaiarna gnäller redan på avgiften. vissa kommer att vägra betala, så vi får se vadsom händer

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sådant upplägg där man skriver allt på frugan är väl egentligen inte säkrare än att skriva på ett kontrakt som är skrivet på thai och där man inte fattar ett skit...funkar så länge man är överens. :whistle:

Tjena!

Har funkat i 11 år...tror det funkar i 11 år till :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Modigt av personerna i programmet att ställa upp, erkänna att de blivit lurade. Heder åt dom!

Svindleri, bondfångeri bygger ju delvis på att den lurade inte vill tala om / erkänna att han blivit lurad. På så vis kan det ostört fortsätta.

Kommentarer som ovan hjälper svindlarna att fortsätta sin verksamhet, ingen vill ju bli kallad dum.

Det håller jag med om, modigt av personerna, creds till dom.

Förhoppningsvis har många spekulanter hemma i sofforna sett UG nu (och sett artiklarna på AB/Expressen) så att man inte hamnar i den fälla personerna i UG gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som dom nämde som inga verkar tala om är i dessa svensk kolonier. Så sitter någon och styr även resten och gör pengar även där. I kolonierna måste man betala för allt. bevakning-alla anställda som sköter trädgård -pool o.dyl. Oftast till väldigt stort överpris. När man lägger ihop kostnaderna som varje husägare får betala för servicen så verkar det oftast vara ett klart överpris. Men det är ju som vanligt. Någon mellanhand tar profiten. Har ni någon erfarenhet av detta. Eller har jag bara hört totalt fel.

Det får du nog göra i alla husprojekt, har inget med "kolonier" att göra utan folk har väl helt enkelt inte lust att jobba gratis.

Har du hus i Sverige betalar du väl ex. sophämtning?

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Om folk sett programmet så lär det vara folktomt på mäklar kontoren nu.

Betyder det här att det är slut på fete-bröds dagarna för Thailands mäklarna.

Kommer det bli ett antal bygg projekt som avslutas pga inga nya kunder förväntas

Ger det här eko runt i Europa så fler köpare avstår Thailand

Påverkar detta regeringen i Thailand att öppna upp regelverken något för att inte arbetstillfällen och inkomster skall försvinna från Thailand och möjligen gå till grannländerna.

Några funderingar man sitter och brottas med så här på morgonen

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl att allt i dessa upplägg förutsätts vara status quo. Inget kommer att förändras.

Inga ägarbyten, inga konkurser , inga lagändringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Har funkat i 11 år...tror det funkar i 11 år till :crazy:

Tjenar...då får man gratulera! :great:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får du nog göra i alla husprojekt, har inget med "kolonier" att göra utan folk har väl helt enkelt inte lust att jobba gratis.

Har du hus i Sverige betalar du väl ex. sophämtning?

/ SatanG

Var nog mest "väldigt stort överpris" i "kolonierna" som han klagade på inte att man givetvis ska betala.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Var nog mest "väldigt stort överpris" i "kolonierna" som han klagade på inte att man givetvis ska betala.

/Martin

Läste om och du har antagligen rätt.

Skulle inte förvåna mig om det är kraftiga överpriser på sina håll.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

klart är väl nu att 30 år är det som gäller för leasing av mark enligt thai lag. allt annat därutöver är ett civilrättsligt avtal mellan två parter... markägare och hyrare. ett avtal som prövas som ett civilmål om någon bryter detta.

På 30 år kan marken ju ha bytt ägare hur många gånger som helst. och nya ägaren har ju inga förpliktelser mot leasingtagaren förutom de ursprungliga 30 åren...

Så vill jag sälja efter tex 5 år, det enda jag kan garantera min köpare är resterande 25 år...osv...

om inte nuvarande ägare av marken går med på förlägning av avtalet. med samma villkor...

så allt snack om efter 30 år kan förlänga fungerar ju bra i teorin.men men. i affärs världen med konkurser , nya ägare etc.. no no..

J*vla bluff alltihopa.

Se det som förskottshyra i 30 år. kanske en bra affär med tanke på framtida prisökningar etc... men se det inte som din dröminvestering för nära och kära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite Off Topic kanske men en annan sak som i varje fall är på gränsen till lurendrejeri är de hyrespriser som svenska (och förmodligen även andra icke thailändare) begär för sina hus och lägenheter i annonser på t.ex. Blocket. I många fall 3 - 5000 SEK per vecka under högsäsong. Om man i stället hyr av lokalbefolkningen på plats kan man hyra motsvarande hus en månad för samma pris.

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Efter att ha sett programmet så är det nog bara att inse att utlänningar inte kan äga hus och mark i Thailand på ett lagligt och riskfritt sätt, det är nog bättre att bara hyra om man inte har en Thailändsk fru, och litar man inte på sin fru eller alternativt inte har råd att förlora satsade pengar så är det väl också bäst att bara hyra.

Programmet innehöll ju inga överraskningar men det var nog viktigt för att fler intreserade husköpare inte ska gå i samma fälla, och jag tycker precis som andra redan har påpekat att dom som medverkade i programmet och berättade hur dom hade lurats av bedragarna ska ha all heder för detta.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Programmet kan ses i Lemoni, om så önskas.

För övrigt är jag förvånad, det är inte bara snuskgubbar

som förlorar förståndet när man reser till Thailand. Måste

undra om det är solen som gör att folk tappar fördömet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa ett billigt hus av en Thailändare o ha det i 30 år är väl ok? Det blir ingen stor månadskostnad o om 30 år så orkar ni väl ändå inte att ta hand om huset? Men starta ett company så äger ni både hus och mark. När det godkänns på land-office så kan ingen ta hus eller mark ifrån er. Den som inte tror på det är upp till dom. Men ingen har någonsin blivit av med sitt hus som dom har i sitt company och godkännts på land-office. Och detta med leasing vet jag inte varför dom snackar om att förlänga 30+30 år. Ett nytt leasing kontrakt kan skrivas när som helst och hur många gånger som helst. Sen är det naturligtvis om ägaren av marken vill det. Där är det stora problemet. Men varför vill dom giriga ha marken om 30 år. Då har dom redan så mycket pengar o är för gamla så det kan dom skita i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Efter att ha sett programmet så är det nog bara att inse att utlänningar inte kan äga hus och mark i Thailand på ett lagligt och riskfritt sätt, det är nog bättre att bara hyra om man inte har en Thailändsk fru, och litar man inte på sin fru eller alternativt inte har råd att förlora satsade pengar så är det väl också bäst att bara hyra.

Programmet innehöll ju inga överraskningar men det var nog viktigt för att fler intreserade husköpare inte ska gå i samma fälla, och jag tycker precis som andra redan har påpekat att dom som medverkade i programmet och berättade hur dom hade lurats av bedragarna ska ha all heder för detta.

Mvh isan lover

Instämmer och kan bara tillägga att litar man inte på sin fru ska man nog fundera på att byta ut henne

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsatsen måste ju ändå vara att man inte skall satsa mer pengar än vad man har råd att förlora, än hur man vrider på det så är ju det den gemensamma nämnaren.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa ett billigt hus av en Thailändare o ha det i 30 år är väl ok? Det blir ingen stor månadskostnad o om 30 år så orkar ni väl ändå inte att ta hand om huset? Men starta ett company så äger ni både hus och mark. När det godkänns på land-office så kan ingen ta hus eller mark ifrån er. Den som inte tror på det är upp till dom. Men ingen har någonsin blivit av med sitt hus som dom har i sitt company och godkännts på land-office. Och detta med leasing vet jag inte varför dom snackar om att förlänga 30+30 år. Ett nytt leasing kontrakt kan skrivas när som helst och hur många gånger som helst. Sen är det naturligtvis om ägaren av marken vill det. Där är det stora problemet. Men varför vill dom giriga ha marken om 30 år. Då har dom redan så mycket pengar o är för gamla så det kan dom skita i.

vad folk vill ha är fast egendom... kunna låta barn och barnbarn ta över... framgick mycket tydligt i uppdrag granskning.

finns nog ingen som tycker att det är en bra placering att betala förskotts hyra på 30 år. jag skulle aldrig göra det.

sen detta med company.är syftet enbart att gå runt thai lagen om utlänningars ägande av land... kan man räkna som ett brev på posten, att förr eller senare knackar skattmasen på dörren. Ok om man har kompletterande verksamhet , typ resort, shop, massage etc och ditt egna boende... min dröm

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får jag vänta på skattmasen då (ha, ha).. Dom träffar jag flera gånger om året. Har haft flera hus på company som jag både köpt och sålt. Skatt betalar jag direkt till skatteverket, billigt och bra. När man lärt känna folk på skatteverket så är det absolut inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...