Jump to content
IGNORERAD

Uppdrag granskning 9/11. Om boende i Thailand.


THAISWEDE

Recommended Posts

  • Svar 286
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wanipok

    19

  • chiangmai

    16

  • Kamrat 17

    15

  • katten9liv

    15

Mest aktiva i denna tråd

Se så håll er till ämnet nu mina kära jägare ;)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen kunskap arrende eller tomträtt.Den enda tomrätt jag har varit i kontakt med är min f.d svärfars. Han byggde hus på 60 talet med kommunal tomträtt. På åttitalet blev samtliga på gatan erbjudna att forsätta som tidigare eller köpa loss sin tomt. Vissa accepterade erbjudandet andra som min svärfar tyckte kommunen begärde för mycket,och stannade kvar i tomträtt.

Här i vårt Moo Ban i Chiang Mai är det blandat med Thai och utlänningar. Thai/Thai, Thai/Farang och Farang/Farang. Min hustru äger marken och huset. Hon har fastighetslån i Kasikornbank som skall vara amorterat då hon fylller 65 år. Funderade i början på att ordna så att jag ägde huset och leasade marken av henne. Hade fått tips om detta ,men vet inte om det fungerar. Men jag orkade inte joxa med detta. Har väldigt dålig koll på familje juridiken i Thailand. Har ingen susning vad som händer vid skilsmässa eller dödsfall med huset.

Nu har vi bott här i tre år,och amorterad rätt kraftigt. Ca 50% av månadsinbetalningen till banken är amortering. Så nu har jag börjat fundera igen...det börjar byggas upp ett nettovärde i huset nu.

Våra Faranggrannar , de måste ju leasa marken av byggfirman. Då jag planerade för flytt till Thailand hörde jag detta om leasing 30 år + 30 år. Kollade aldrig närmare. Hörde också talas om att bilda bolag med thai .Hörde också senare att är bolagets enda verksamheten huset, så kan skatteverket här ogilla hela upplägget.

Men om man nu lyssnar på inläggen här på tråden om leasing ,verkar alla vara overens om att de första 30 åren är glasklara, men tveksamheter kring de kommande...

Tittar man på husen i vårat område så kostar de från 3000 000b och upp till 18000 000b. Skulle kännas obehagligt att inte vara säker på evigt arrende... Jag föredrar att eventuellt förlora huset till ex hustru, än till något thai byggbolag...

Jag var först inne på att hyra ett hus här. Flera hus i vårt område är alltid till salu eller för uthyrning. Grannen som har samma hustyp som oss hyrde ut för endast 10000 b/månad.

Men hustrun vägrade blankt.Jag tror att äga sin bostad och ha en markplätt är väldigt viktigt för Thai

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

.

Tittar man på husen i vårat område så kostar de från 3 000 000 b och upp till

18 000 000b.

Grannen som har samma hustyp som oss hyrde ut för endast 10000 b/månad.

Känns som att hyra är väldigt billigt i förhållande till priset. Om jag skall

låna 3 miljoner THB på säg 4,5 % ränta blir ränteutgiften 135 000 THB

(11 250 THB /månaden). Samt att jag slipper ovissheten om lagfarten.

Ändrades av sangsomcoke
Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrivit innan till er som är oroliga för leasing. Leasar man så kan man sälja/överföra när man vill. Då får den personen ett nytt leasing kontrakt på 30 år. Så kan man göra hur många gånger man vill. Det kostar ca 10 tusen Baht per gång. Säljer du till thai eller company så får den en ny lagfart som kostar lite mer än leasing kontrakt. Det är större risk att bli påkörd än att bli lurad på ett hus. Så måla inte fan på väggen. Länge leve Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrivit innan till er som är oroliga för leasing. Leasar man så kan man sälja/överföra när man vill. Då får den personen ett nytt leasing kontrakt på 30 år. Så kan man göra hur många gånger man vill. Det kostar ca 10 tusen Baht per gång. Säljer du till thai eller company så får den en ny lagfart som kostar lite mer än leasing kontrakt. Det är större risk att bli påkörd än att bli lurad på ett hus. Så måla inte fan på väggen. Länge leve Thailand.

Verkar vara väldigt olika uppfattningar.

Någon skrev att man bara tar över "restvärdet", dvs resterande år på leasingen.

Och min egentliga fråga.

Exempel, jag har haft leasing sedan december 1981 för mitt hus i Pattaya. Nu enligt mitt leasingavtal så har 30 år gått.

I avtalet med markägaren har jag option på ytterligare 30 år. Markägaren har nufått ett bud på tomten, som han inte vill tacka nej till , Ving Center vill bygga en stor lyxresort.Han vill vräka mig. Vad kommer att hända mig 1 december 2011.

Vissa skriver här att mark leasing är max 30 år enligt Thai lag, att avtal mellan mig och ägare om option bara fungerar om parterna är överens...

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara väldigt olika uppfattningar.

Någon skrev att man bara tar över "restvärdet", dvs resterande år på leasingen.

Och min egentliga fråga.

Exempel, jag har haft leasing sedan december 1981 för mitt hus i Pattaya. Nu enligt mitt leasingavtal så har 30 år gått.

I avtalet med markägaren har jag option på ytterligare 30 år. Markägaren har nufått ett bud på tomten, som han inte vill tacka nej till , Ving Center vill bygga en stor lyxresort.Han vill vräka mig. Vad kommer att hända mig 1 december 2011.

Vissa skriver här att mark leasing är max 30 år enligt Thai lag, att avtal mellan mig och ägare om option bara fungerar om parterna är överens...

De första 30 åren är inskrivna i lagfarten och "garanterade" av staten. Eventuella förlängningsavtal är ett avtal mellan dig och fastighetsägaren och om fastighetsägaren bryter det avtalet kan Du alltid försöka stämma honom inför thailändsk domstol. Lycka till.

Annars kan alltid fastighetsägaren via ett bolag som råkar gå i konkurs alltid bli av med eventuella förlängningsavtal som han inte vill uppfylla.

Det är 30 år som gäller. Värdet av eventuella förlängningsavtal bestäms snarast av värdet på returpapper den dagen första avtalet går ut! För papperåtervinning torde vara enda sättet att få ut någon av värde från ett förlängningsavtal.

Köper Du en condo så tar Du över originalkontrakten med den tid som är kvar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

De första 30 åren är inskrivna i lagfarten och "garanterade" av staten. Eventuella förlängningsavtal är ett avtal mellan dig och fastighetsägaren och om fastighetsägaren bryter det avtalet kan Du alltid försöka stämma honom inför thailändsk domstol. Lycka till.

Annars kan alltid fastighetsägaren via ett bolag som råkar gå i konkurs alltid bli av med eventuella förlängningsavtal som han inte vill uppfylla.

Det är 30 år som gäller. Värdet av eventuella förlängningsavtal bestäms snarast av värdet på returpapper den dagen första avtalet går ut! För papperåtervinning torde vara enda sättet att få ut någon av värde från ett förlängningsavtal.

Köper Du en condo så tar Du över originalkontrakten med den tid som är kvar på det.

Ok Poffa ,,jag har misstänkt detta hela tiden..

så sammanfattning. leasing 30 år,, se det som lång hyra...

Hus i Thailand är ändå slut vid 30 år... rivning som gäller ... enda värdet är tomten.

Och efter 30 år finns stor risk att markägaren har andra planer. Ving Center

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett nytt problem som tydligen är på väg att uppstå med mark-leasing av frun är att Thailändska staten skall börja ta in skatt på leasingen.

Hur frun ut huset så skall ju intäkten beskattas! Hur detta skall gå till utan fastighetstaxering osv är ju svårt att sia om, men det är tydligen på gång.

Thailand vill göra ALLT för att inte falanger skall kunna 'äga' mark!!

Eller i alla fall ha möjlighet att när som helst klämma åt dem om anledning uppstår!!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett nytt problem som tydligen är på väg att uppstå med mark-leasing av frun är att Thailändska staten skall börja ta in skatt på leasingen.

Hur frun ut huset så skall ju intäkten beskattas! Hur detta skall gå till utan fastighetstaxering osv är ju svårt att sia om, men det är tydligen på gång.

Thailand vill göra ALLT för att inte falanger skall kunna 'äga' mark!!

Eller i alla fall ha möjlighet att när som helst klämma åt dem om anledning uppstår!!

/ Joe

Redan nu fastställs en fiktiv hyra och när arrendekontrakten registreras ska en "stämpelskatt" på 1% avseende totalhyran för 30 år betalas in.

Den gången sattes visst "hyran" till 5000/mån, så om skatten är 5% så åker jag på 3.000 bath/år. Tror nästan att jag överlever det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill minnas att en falang i en separation från thai ägde någon slags byggrätt för damens tomt. Innebar att hon inte kunde bygga något utan hans medgivande.

Stod i en tråd. Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

om ni köper ett fint hus för 360 tusen kronor så kostar huset er 1 tusen kr i månaden om ni blir utslängda efter 30 år. är det inte värt det???? vill ni fortsätta att bo kvar så kanske ni kan leasa 30 år till en billig peng. Annars riv huset. Detta är för dom som inte gör/gjort rätt från början. Men tusen kronor i månaden är väl inget att gräma sig så jäkla mycket för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. Varför köper svennar i Thailand? Du kan hyra in dej på hotell, eller hyra hus, mycke billigare. Dessutom kan du ge fan i att åka dit om du inte vill just då. Är det bara för att kunna säga till sin omgivning att du har ett hus i Hua Hin? När jag och min fru (Thai) är i LOS bor vi på hotell, billigt, bra service och bekvämt. Behöver inga advokater och kan byta när vi vill.

Svaret är nog enklare än så. Man är fri att sköta sig själv.

Innan vi köpte radhuset i Bangkok så hyrde vi ett i samma område.

När det var problem så var det problem. Jag ville sätta in AC då fick tjärringdjäveln som äger huset för sig att vi förstör hennes hus med hål.

Vi fick en membranisolengsläcka (läcka i tätskiktet under kaklet) i duschrummet på övervåningen. Då hade vi enligt tjärringdjäveln förstört hennes hus.

Sen vi köpte radhuset har vi kunnat bygga om som vi vill.

Inte behöva stå till svars för någon om vi förändrar köper AC eller nånting annat som jag tycker ska vara där.

Sånt gnäll får man leva med om man hyr. Jag tycker att det är värt varenda slant för att slippa gnället!

Dessutom slipper jag bo på hotell där man i princip alltid blir förkyld av AC. Då dom undantagsvis gör rent filtrena i AC,na, som då sprutar ut bakterier i rummet.

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=7][size=7][size=7]Nyköpingsmäklare sålde[/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7]hus i Thailand – utan papper [/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]Svenskarna litade på den[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]trevlige Nyköpingsmäklaren[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]och la upp miljonbelopp[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]för husen i Thailand. Flera[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]år senare visade det sig att[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]”ägarna” inte hade papper[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]på husen. – Det är en jävla[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]röra, säger Curt-Arne[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]Johnsson, en av flera husköpare[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]som nu driver ärendet[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]i domstol.[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]Kvällens Uppdrag Granskning[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]i SVT berättar om svenska husköpare[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]som känner sig lurade[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]av mäklare som säljer hus i[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]semester paradisen i Thailand.[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]Nyköpingsbon Thomas Löfvendahl[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]har bland annat sålt[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]hus på mark som var blockerad[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]av de thailändska myndigheterna[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]och husen är fortfarande[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]inte registrerade på personerna[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]som trott sig äga dem.[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=1][size=1][size=1]Curt-Arne Johnsson [/size][/size][/size][size=2][size=2][size=2]är en av[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]dem som medverkar i kvällens[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]program. Nu sitter han vid poolen[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]i Sabai Village utanför Pattaya[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]och njuter av sol och en[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]iskall pilsner.[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]– I dag hade jag[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]aldrig genomfört[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]den här affären[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]utan en advokat. Men vi[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]litade på mäklaren. Han[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]var ju så trevlig. Det är[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]alla bedragare, säger han.[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]Fastighetsmäklaren Thomas[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]Löfvendahl från Nyköping har[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]intressen i det thailändska byggbolag[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]som byggt Sabai Village.[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]I Thailand pågår fortfarande[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]domstolsförhandlingar om[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]tvisterna. I Nyköpings tingsrätt[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]nåddes nyligen en förlikning[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]mellan fem husköpare och[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]Thomas Löfvendahl. Villkoren[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]i det hemliga avtalet ska vara[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]uppfyllda vid årsskiftet, annars[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]blir det rättegång.[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]Löfvendahl erkänner att det[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]blivit flera fel runt husaffärerna[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]men säger att köparna egentligen[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]inte lidit någon skada.[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]– De bor i husen och har kunnat[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]hyra ut dem. Nu försöker[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]vi göra korrekta registreringar[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]på plats men det finns en liten[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]grupp som försöker bromsa allt,[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]säger han.[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=1][size=1][size=1]Enligt honom är [/size][/size][/size][size=2][size=2][size=2]den övervägande[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]delen av de boende i de[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]drygt 60 husen i Sabai Village 1[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]och 2, nöjda. Han presenterar[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]också ett flertal mejl som bevis.[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]– Två av dem som stämt mig[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]i Nyköping har fått erbjudande[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]att registrera sitt hus tre gånger.[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]Jag vet inte[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]varför de inte[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]följer med och[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]gör det, säger han.[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]Thomas Löfvendahl[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]har nyligen[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]fått en allvarlig varning[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]av fastighetsmäklarnämnden[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]eftersom han har marknadsfört[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]och förmedlat fastigheter som[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

[size=7][size=7][size=7][size=2][size=2][size=2]han genom sitt delägarskap var[/size][/size][/size][/size][/size][/size]

Ändrades av nakhon si
Link to comment
Dela på andra sajter

om ni köper ett fint hus för 360 tusen kronor så kostar huset er 1 tusen kr i månaden om ni blir utslängda efter 30 år. är det inte värt det? ??? vill ni fortsätta att bo kvar så kanske ni kan leasa 30 år till en billig peng. Annars riv huset. Detta är för dom som inte gör/gjort rätt från början. Men tusen kronor i månaden är väl inget att gräma sig så jäkla mycket för.

Finns det ett sk fint hus med västerländsk standard på kök och våtutrymmen, full möblerat, aircondition, uppvuxen trädgård, samfällighetsavgift, arrende avgift, security 24h, skötsel av hus och trädgård,reparationer, räntefritt lån på hela köpeskillingen, till en totalkostnad under 30 år för summan SEK 360.000,köper jag direkt .

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Jag och min familj har sedan 2005 ett hus i Sabai Village, som man kommer att prata om i UG nu på onsdag. Det är något av det bästa vi gjort och tycker det fortfarande. Vi trivs otroligt bra i området och skötseln fungerar perfekt.

Det visade sig för något år sedan att vi inte är korrekt ägare till våra hus.

Den missen beror på dålig juridisk hjälp vilket inte är helt ovanligt i Thailand.

Detta är nu utrett och alla husägare har nu möjlighet att bli registrerad ägare till sitt hus som det var sagt från början. Registreringarna är i full gång (kom precis hem från Thailand) och nu är ca 10 st hur registrerade.

Tyvärr så finns det ett fåtal personer (bla de i UG trailern) som vill driva denna fråga väldigt hårt med stämningar mm gentemot markägaren. De har tyvärr fått med sig allt för många husägare i denna grupp, många av dessa husägare har blivit lurade in i gruppen, t ex "om ni inte går med i den här gruppen riskerar du att förlora ditt hus". De gör nu allt för att sätta käppar i hjulen för de pågående registreringarna.

De ända vinnarna i den här processen är de thailändska advokaterna som nog gärna ser en långdragen process.

Mvh

Nöjd husägare i Sabai Village 1

Jag tycker det känns som att Sclsocljo som jag citerat i själva verket är mäklaren Thomas Löfvendahl från Nyköping som det skrivs om i denna artikeln.

http://www.sn.se/nyh...oping/1.1248343

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det känns som att Sclsocljo som jag citerat i själva verket är mäklaren Thomas Löfvendahl från Nyköping som det skrivs om i denna artikeln.

http://www.sn.se/nyh...oping/1.1248343

/ Joe

Hej igen !

Jag är bara EN av husägarna som inte tror på en rättslig process.

Thomas har i mina ögon visat att han gör allt för att ställa detta misstag (ägarregistreringen) till rätta men blir ständigt motarbetad av bla personerna i UG inslaget.

Detta förstör givetvis även för oss som nu vill göra en korrekt ägarregistrering och få detta ur världen.

Hoppas att UG idag också tar upp och pratar om alla de brev som man fått från nöjda husägare som inte fått göra sin röst hörd.

Ha re..

//Classe

Link to comment
Dela på andra sajter

Kände du dig oxå trygg när kontraktet var på svenska?

Varför skulle dom ha något emot att få registreringen genomförd på ett korekt sätt?

Du som är insatt kanske kan ge oss en mer nyanserad bild så vi får reda på båda sidorna av saken.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Tja nu har vi två trådar där vissa envist hävdar att de på något sätt funnit en väga att skapa avtal som ger dig något som motsvarar äganderätt till en fastighet i Thailand trots att du endast kan hyra/ arrendera mark om du inte är Thailändsk medborgare.

De hävdar att man kan hyra en fastighet på 30 + 30 +30 år med bestämt pris mm samt överlåta dessa extremt långa hyreskontrakt. De vill försöka lura tilltänkta köpare att det motsvarar ”tomträtten” i Sverige. Det är trams du kan teckna ett hyrs kontrakt på 30 år max sedan har det löpt ut, förlängning är upp dill markägarens goda vilja.

Jag beklagar att vissa fallit i deras fälla, men läs vad jag och många andra skriver här Du kan ej äga mark i Thailand om du ej är thailändsk medborgare, finns två undantag dock

1. Om Kungen ger dig en personlig rätt att äga mark! ”.

2. Om du investerar ganska många miljoner i Thailand kan du ansöka om att få köpa 1 rai till husbygge.

Alla andra metoder är trams de kommer ej att hålla inför domstol, hyres kontrakt till mark som löper ger ej någon rätt till förlängning efter 30 år då de då skulle kunna konstrueras så att det blir förtäckta köp, vilket ju är ert syfte då ni talar om 30 + 30 +30 med automatisk förlängning efter 30 år i extremt lång tid.

De som hävdar att de har legalt bildande markhyreskontrakt på mer än 30 år kan ju visa upp en dom från Thailändsk domstol om det! Det bör ju gå att få förhandsbesked om det vilket ni som är så uppfinningsrika säkert har fixat så att kunderna ej skall bli lurade eller!

Mvh

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...