Jump to content
IGNORERAD

Uppdrag granskning 9/11. Om boende i Thailand.


THAISWEDE

Recommended Posts

Bekräfta? Den som ska köpa hus bör naturligtvis ta reda på sådant. Den som inte har annat o göra än skriva på ett forum behöver inte veta det. Ska du köpa hus så kontakta mig så ska du få dina bevis. Felet är att faranger tror på stora mäklare med fina kontor och tar inte reda på hur allt ligger till.

ja du grabben upp till bevis visa upp dina källor , har varit med ett tag så visa upp nu om du en man eller en sjärtgosse...

Wanipok

,

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 286
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wanipok

    19

  • chiangmai

    16

  • Kamrat 17

    15

  • katten9liv

    15

Mest aktiva i denna tråd

Helt rätt Neil. Dom som har blivit blåsta av mäklare är ingenting mot dom som blivit blåsta av thaitjejen. Dom som köpt av mäklare har kanske betalat för mycket men har sitt hus. Den som sätter marken på lilla thaitjejen har ens inget hus. Han får inte vara snål för då får han inte komma till eller bo i huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det med 30 år har han rätt i. Leasing på 30 år som är gjort på land-office kan inte brytas om bolaget går i konkurs. Går inte heller att bryta om det är en privat Thailändare som man leasar av och den skulle råka dö. Går endast att bryta om ägaren av marken och den som leasar går till land-office och stryker det för att farangen vill överlåta på någon annan. [size=5]Den som skriver något annat har fel.[/size]

Jaså?

När ett leasingavtal upprättas mellan två parter så är avtalet just ett avtal mellan dessa två parter.

Om det blir några förändringar i detta avtal under den registrerade avtalsperioden kan båda parter gå till rätten och begära t.e.x. andring av hyresvillkor, andra avgifter eller t.o.m uppsägning av befintligt avtal p.g.a. ändrade förhållande.

I April 2011 gick ett av Eakmongkolbolagen i Pattaya o konkurs. Eftersom just detta projekt var klart sisådär 2005/2006, just när Thaksin bestämt sig för att stoppa möjligheten att via bolag köpa sin mark som farang, så var det några norrbaggar samt en svensk som ville flytta in snabbt och då valde att leasa marken från byggaren, Eakmongkol.

30 år leasing, registrerat vid landoffice, stämplat och klart.

Vid konkursen begärde berörda banker att samtliga leasingavtal skulle sägas upp hos landoffice, den 4/8 2011 beslutade Pattaya citycourt att avtalen var att anse som ogiltiga.

Några norrbaggar samt en svensk som 2005 ville flytta in snabbt och därför leasade sin mark av byggföretaget, en leasing som registrerades i Shannoden via landoffice har i höst fått köpa sin mark igen.

Nu i bolag, för numera är det möjligt att göra detta igen, även om det är olagligt, men just nu skiter man i just detta faktum.

Så ännu en gång, de mäklare som säljer hus till faranger säger nästan alltid att avtalen skall vara giltiga.

De som köper hus och sedan känner sig lite osäkra säger också ofta att avtalen skall vara giltiga.

Men de som vill ha livrem och hängslen samt vill vara säkra på att avtalen skall vara giltiga, de skall inte lyssna på varken mäklare eller säljare.

[size=2]Och nej, detta handlar inte om mig, min Fru är Thai och markägare, mina barn är också Thai, så de äger det vi har i fastighetsväg i Thailand.[/size]

[size=2]Blir jag lämnad så är förlusten av hus, mark och annan fast egendom inte viktigt, de jag älskar är värda varenda krona, så jag skiter nåt leasingavtal, har lärt mig att man inte äger något förevigt i allafall, man lånar allt och får sedan hoppas att man mår bra medan man får chansen att nyttja det.[/size]

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hallå !

Det viktiga är att vi i dag har en korrekt registrerat 30 årig leasing, så vad som än händer med markägaren så

kommer inget kunna hända med vårt hus under den tiden. Vårat hus är skyddat enligt Thailändsk lag i dessa 30 år.

Vi har inte satsat några fantasisummor i vårat hus och så länge vi har en bra dialog med markägaren så är jag inte så orolig.

//Classe

Nu ska du ha klart för dig att allt över 60.000 Sek är fantasisummor för folk på detta forum.

Plåtskjul i Isaan kan man få för 12.000 Thb, och då liger det t.o.m in till landsvägen vilket gör det mer attraktivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

visa mina källor. Ha, ha. Skaffa ett liv för fan.

ja du grabben de brukar ju heta så när man inte har nått relevannt o komma med , men nu vet jag ...

Wanipok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha, ha. Du vet? Det är just det du inte gör. Du tillhör en av dom midre vetande. Det finns många sådana och det är synd om många av dom. Jag flyttar snart ner till mitt jättehus i Thailand. När ska du flytta ner till ditt .. Visst fan, du har ju ingenting. Vissa kan, vet och har. Jag är en av dom. Vem tillhör du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha, ha. Du vet? Det är just det du inte gör. Du tillhör en av dom midre vetande. Det finns många sådana och det är synd om många av dom. Jag flyttar snart ner till mitt jättehus i Thailand. När ska du flytta ner till ditt .. Visst fan, du har ju ingenting. Vissa kan, vet och har. Jag är en av dom. Vem tillhör du?

du kan ju komma ner Kathu i Phuket o se hur jag har det , sen om det uppfyller dina förväntningar vet ju jag inte men jag tror att du ändrar åsikt när du har besökt restaurangen Mummualuag..

wanipok...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska jag försöka o titta förbi när/om jag ska ner åt det hållet o dyka o träffa några kompisar som bor där nere.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha, ha. Du vet? Det är just det du inte gör. Du tillhör en av dom midre vetande. Det finns många sådana och det är synd om många av dom. Jag flyttar snart ner till mitt jättehus i Thailand. När ska du flytta ner till ditt .. Visst fan, du har ju ingenting. Vissa kan, vet och har. Jag är en av dom. Vem tillhör du?

Men du äger inte marken du bor på såvida du inte är thai. Bara hoppas du har bra relation med markägaren. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska jag försöka o titta förbi när/om jag ska ner åt det hållet o dyka o träffa några kompisar som bor där nere.

Du e välkommen o komma ner o prata om äpplen o päron...

Wanipok.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

2,9 mille o uppåt enl. hemsidan, de som kostar 2,9 kostar 1,75 i Phuket o där ska de ju va så dyrt, men änndå så billigt men inget "falang ghetto"kolla in www.baansalil.com

o bilda er en åsikt...

Wanipok

Jag håller med dig även om din ton kunde vara lite mer ödmjuk. Man behöver inte dissa någon rakt av på det sättet.

Nu till det du skrev ovan; det går ju inte att jämföra boenden direkt som du gjorde.Saker som avstånd till strand, swimmingpool, kvalitet på bygget och en mängd andra saker har betydelse för priset.

Detta känner du säkert till och glömde nog i din argumentation.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig även om din ton kunde vara lite mer ödmjuk. Man behöver inte dissa någon rakt av på det sättet.

Nu till det du skrev ovan; det går ju inte att jämföra boenden direkt som du gjorde.Saker som avstånd till strand, swimmingpool, kvalitet på bygget och en mängd andra saker har betydelse för priset.

Detta känner du säkert till och glömde nog i din argumentation.

Golfbanor tänke jag vi skulle prata om , Tiger o eliten har de varit o lirat vid sabai village skulle inte tro det men vid området Laguna i Phuket har de varit ett flertar gånger o laguna räknas bland det lyxigaste som thai eliten kan räkna med o ändo så har det moderata priser på boende...

Wanipok

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Golfbanor tänke jag vi skulle prata om , Tiger o eliten har de varit o lirat vid sabai village skulle inte tro det men vid området Laguna i Phuket har de varit ett flertar gånger o laguna räknas bland det lyxigaste som thai eliten kan räkna med o ändo så har det moderata priser på boende...

Wanipok

Så menar du att det området du hänvisade till tidigare ligger vid Laguna? Är inte så väl bevandrad i Phuket även om jag bott just i Laguna- området några gånger.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så menar du att det området du hänvisade till tidigare ligger vid Laguna? Är inte så väl bevandrad i Phuket även om jag bott just i Laguna- området några gånger.

Svar ja kolla sidan som jag länkade till, varför skulle jag snacka skit.

Wanipok.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vad är problemet. Låt folk göra vad dom vill med deras pengar.

Tycker jag att ett hus är värt 2,9mille men någon annan tycker att det bara är värt 1,75mille. Vem fan bryr sig.

Det man ska komma ihåg när man är på bortaplan och leker kung är, att man inte ska investera mer än man har råd att förlora.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är problemet. Låt folk göra vad dom vill med deras pengar.

Tycker jag att ett hus är värt 2,9mille men någon annan tycker att det bara är värt 1,75mille. Vem fan bryr sig.

Det man ska komma ihåg när man är på bortaplan och leker kung är, att man inte ska investera mer än man har råd att förlora.

Andra har jag har inte o knappast du heller rätta mig om jag har fel...

wanipok

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Andra har jag har inte o knappast du heller rätta mig om jag har fel...

wanipok

Andra? Tänkte du på sista stycket?

Tog bara att leka kung som ett exempel. Hade lika gärna kunnat skriva relaxa och inte göra någonting på dagarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte annat än att hålla med. Att köpa något utan att vara ihop med en thai är helt meningslöst. Att hyra är så duktigt prisvärt i Thailand, man slipper allt trubbel och kan enkelt lämna när det känns lämpligt. Förstår mig inte alls på hur folk kan betala så mycket när hyra är så billigt, särskilt när det inte finns något bestående värde att lämna vidare om man köper. Rena lurendrejeriet.

Men det är väl med dessa husköpare som med de gubbar som blir uttnyttjade av lilla thaifrugan och hennes familj. Man vill inte se sanningen särskilt om man lagt ut för mycket pengar på projektet. Hårt att erkänna att man blivt blåst.

Neil

Jag och min fru hyr i ChiangMai i stadsdelen NongHoi.

Det är billigt och så sliper vi det du skriver om.

Jag har inget lust att bo i och försörja halva byn och hela släkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ägaren av marken är ett företag, företaget kan när som helst tömmas på pengar av företagsägarna och vipps är det konkurs.

Finns flertal exempel på att några leasingavtal i detta läge ogillas av rätten, och de som bor i husen fortare en kvickt kan bli ombedda att flytta huset, i realiteten sälja det för en skitsumma.

Som sagt, har hänt och kommer hända igen.

Tja Vaxet

Själv har jag fått uppfattningen att sk Usufruct och leasing är 2 olika saker och att man är hyffsat säker via Usufruct.

Kanske har fel då jag inte brytt mig något särskilt om det då jag ändå inte betalt något hus.

Håller annars med Neil som skriver att det vore helt uppåt väggarna att "köpa" hus i Thailand om ens bästa hälft inte

är Thai.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå !

Det viktiga är att vi i dag har en korrekt registrerat 30 årig leasing, så vad som än händer med markägaren så

kommer inget kunna hända med vårt hus under den tiden. Vårat hus är skyddat enligt Thailändsk lag i dessa 30 år.

Vi har inte satsat några fantasisummor i vårat hus och så länge vi har en bra dialog med markägaren så är jag inte så orolig.

//Classe

kalkyl 2900000 B 30 år

kapitalkostnad exklusive alternativ ränta

96000b /år

tillkommer arrende

uppläggning av avtal

driftskostnader

samfällighet

reparationer

låter som om det är bättre att hyra in sig på hilton när man är på besök i Thailand

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är en historia som jag hörde för ca 5 år sedan, jag ska försöka

återskapa den, vissa bitar är fiktiva och vissa är sanna. Summor är oxå

omförvandlade men historien är iallafall byggd på sanna grunder.

Ett hotell skulle byggas på en av dom bästa tomterna i Pattis. Mellan

Beach Road och Second road. Detta måste ha vart nästan 40 år sen

iallafall skrevs ett kontrakt på 30 år med 30 år option på förlängande.

Detta kontrakt ska även sägas skrevs mellan 2 olika Thaifamijer.

Kontraktet var affärsrelaterat i pris för att indexregleras var femte år.

Arrendet på tomten var 300.000 bath för att indexregleras 10% var

femte år. Dom första 10-15 åren var det inga problem. Pattaya och

hotellet växte så det knakade, dom dubblade sina kassor år efter år.

Efter 25 år hade hotellet byggts ut och nu var hela tomten utnyttjad, ett

hotell till hade byggts på jättetomten och hyran var nu uppe i nästan

500.000 och hotellfamiljen hade gjort sig en förmögenhet på dessa år.

Iaffafall träffades dom och började förhandla, Hotellfamiljen ville bara

höja indexavtalet medans tomtfamiljen kom med ett nytt arendepris

2.000.000 om året med en ökning på 10% på tre år, hotellfamiljen

slog bakut och förhandlingarna bröts. Efter 2 år och nya miljoner på

banken hade hotellfamiljen räknat och räknat, även om det vart den

höjningen så skulle dom tjäna miljoner, så en ny förhandling inleddes

hotellfamiljen sa ok -vi går med på det höjda priset ni begärde för

ett nytt 30 årskontrakt. tomtfamiljen sa då att detta pris gällde för 2 år

sen nu är det nya priset 3.000.000 ännu en gång slog hotellfamiljen

bakut och förhandlingarna bröts. Efter ytterligare 2 år och nya räknenissar,

och ett fullsatt hotell så ville hotellfamiljen med bara ett år kvar på kontraket

göra en sista förhandling. Tomtfamiljen kom till förhandlingen och lyssnade

på vad hotellfamiljen hade att säga efter att hotellfamiljen krypet till korset

och i stort sett gått med på arrendet, så säger tomtfamiljen att vi är inte

intresserade att arrendera ut tomten något mer, utan ni får flytta ut vid

årsskiftet, vi tackar för dom här åren hoppas ni har tjänat pengar Ridå!

Hotellfamiljen som vart chockade avslutade med att säga att ni kommer

iallafall inte få hotellen utan vi har bestämt oss för att riva dom och

ni kommer att få en ödetomt tillbaka. Tomtfamiljens advokat tog då fram

kontraktet och sa, det står i kontraktet att antingen lämnas tomten med

dom bygnader som byggts i oskadat skick eller så lämnas tomten tillbaka

i ursprungligt skick. Och då vill jag bara påminna er om att det stod 1200

fullvuxna palmer på tomten. Det slutade iallafall med att sista dagen

överlämnades nycklarna till dom nya ägarna till hotellen och skyltarna

på namnbytet gjordes samma natt.

Så inte ens mellan Thaifamiljer är optionen helig, så man undrar när

korthusena kommer att rasa för det är väl snart dom första farangernas

kontrakt går ut. Är dom överens är det väl inga problem, men vid osämja

det är då vi får se vad som händer. :17:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...