Jump to content
IGNORERAD

Uppdrag granskning 9/11. Om boende i Thailand.


THAISWEDE

Recommended Posts

Såvida de inte har dispens från kungahuset, men endast då.

Jo så är det ju, men det är nog knappast någon på projekt SABAI VILLAGE 1 som platsar i denna skara med kungliga dispenser.

Dessutom, bara namnet på projektet får det att lukta blåsning, och som sagt, mäklare med sin marknad i Thailand har ju använt Thaiforum tidigare för att marknadsföra sina projekt. Att leka nöjd men anonym kund tycks vara populärt.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 286
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wanipok

    19

  • chiangmai

    16

  • Kamrat 17

    15

  • katten9liv

    15

Mest aktiva i denna tråd

Detta är intressant och jag vill gärna ha lite mer information.

Vad menar du med registrerad ägare till huset??

- Är ni ett icke Thai par?? (Alltså ingen av er är Thai)

- Äger ni huset direkt och detta är registrerat i falang name på landoffice?

- Då antar jag att ni hyr marken?

- Hyresavtalet är då 30 år?

- Företaget som äger marken, är ni även delägare i detta??

- Är detta företag skapat enkom för att äga mark?

Jag är intresserad av hur olika upplägg för att gå runt lagen appliceras, därav mina frågor, och det är kul att höra hur olika developments löst det.

/ Joe

Hej Joe !

Svar på dina frågor:

Vi är inte ett Thai par.

Huset skall registreras på oss på Land Office (inte riktigt klart än).

Vi har registrerad leasing på marken på 30 år.

Vi har option på 30+30 år.

Vi är inte delägare i i företaget.

Företaget äger och driver områdena Sabai Village 1 och 2

//Classe

Link to comment
Dela på andra sajter

Scicocljo eller namnet som jag inte ens kommer ihåg 2 minuter och som gör sitt första inlägg här.

Vad tycker ni det tyder på ni trolljägare som ser troll ibland på Thailands stränder.

Eller kanske en mäklare.

Nä, det var tydligen svårt att till och med skriva rätt !

//Classe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joe !

Svar på dina frågor:

Vi är inte ett Thai par.

Huset skall registreras på oss på Land Office (inte riktigt klart än).

Vi har registrerad leasing på marken på 30 år.

Vi har option på 30+30 år.

Vi är inte delägare i i företaget.

Företaget äger och driver områdena Sabai Village 1 och 2

//Classe

Vem äger detta företag?

Vad händer med marken om ägarna vill sälja denna.

En konkurs, hur gör ni då?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Classe ja jag tar mig friheten att döma ut er redan på förhand som du presenterade dig för oss.

Jag har sett alltför många exempel på djävligt naiva försök att rentvå ett skitföretag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joe !

Svar på dina frågor:

Vi är inte ett Thai par.

Huset skall registreras på oss på Land Office (inte riktigt klart än).

Vi har registrerad leasing på marken på 30 år.

Vi har option på 30+30 år.

Vi är inte delägare i i företaget.

Företaget äger och driver områdena Sabai Village 1 och 2

//Classe

en liten länk http://www.sabaivillage.com/

30+30 existerar inte enl. Thailänsk lag o den som påstår nått annat upp till bevis , visa mig ett rättsfall där 30+30 har vunnit laga kraft..

Väntar med spänning på detta rättsfall...

Wanipok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Classe bara det att du tar upp en dialog med mig som är negativ när du har 10 personer som är försiktigt

positiva disclalificerar dig åtminstone i mina ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de e många som e nöjda o bo i ett "falang ghetto" när de inte vet bättre o e villiga o betala överpris o sälja till underpris.

Wanipok

"Farang ghetto" Va fan e det? Typ by bestående av svenskar eller andra nationaliteter utan thai eller?

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

en liten länk http://www.sabaivillage.com/

30+30 existerar inte enl. Thailänsk lag o den som påstår nått annat upp till bevis , visa mig ett rättsfall där 30+30 har vunnit laga kraft..

Väntar med spänning på detta rättsfall...

Wanipok.

30+30 option kan tyvärr inte registreras hos någon myndighet i Thailand, det är ett avtal som får skrivas mellan husägare och markägare.

//Classe

Link to comment
Dela på andra sajter

"Farang ghetto" Va fan e det? Typ by bestående av svenskar eller andra nationaliteter utan thai eller?

/ SatanG

Svar Ja

Wanipok

Link to comment
Dela på andra sajter

30+30 option kan tyvärr inte registreras hos någon myndighet i Thailand, det är ett avtal som får skrivas mellan husägare och markägare.

//Classe

Och därmed olagligt, bara ett sätt o lura tilltänkta kunder eller med andra ord lurendrejeri!!!

Wanipok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joe !

Svar på dina frågor:

Vi är inte ett Thai par.

Huset skall registreras på oss på Land Office (inte riktigt klart än).

Vi har registrerad leasing på marken på 30 år.

Vi har option på 30+30 år.

Vi är inte delägare i i företaget.

Företaget äger och driver områdena Sabai Village 1 och 2

//Classe

Antar att det handlar om sk Usufruct.

Det håller lagligt, även om den riktiga markägaren dör under tiden, kan också skrivas över på annan och

om jag inte minns fel inte behöver tidsbegränsas.

Ett 30+30 års leasing avtal gäller endast om ägaren till marken vill fortsätta. Har marken bytt ägare eller

markägaren inställning så sitter man ju rätt löst. Ingen ide att bygga något dyrt/fint där då det bara ger

ägaren större intresse att höja leasingarrendet ordentligt när den första tiden gått ut.

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det handlar om sk Usufruct.

Det håller lagligt, även om den riktiga markägaren dör under tiden, kan också skrivas över på annan och

om jag inte minns fel inte behöver tidsbegränsas.

Ett 30+30 års leasing avtal gäller endast om ägaren till marken vill fortsätta. Har marken bytt ägare eller

markägaren inställning så sitter man ju rätt löst. Ingen ide att bygga något dyrt/fint där då det bara ger

ägaren större intresse att höja leasingarrendet ordentligt när den första tiden gått ut.

/ SatanG

Ägaren av marken är ett företag, företaget kan när som helst tömmas på pengar av företagsägarna och vipps är det konkurs.

Finns flertal exempel på att några leasingavtal i detta läge ogillas av rätten, och de som bor i husen fortare en kvickt kan bli ombedda att flytta huset, i realiteten sälja det för en skitsumma.

Som sagt, har hänt och kommer hända igen.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

30+30 option kan tyvärr inte registreras hos någon myndighet i Thailand, det är ett avtal som får skrivas mellan husägare och markägare.

//Classe

Ett avtal mellan husägare o markägare som inte har juridiskt bindning, hur mycket e det värd i dina ögon ? Inte ett skit värt enl min erfarenhet av Thailand men jag kanske e negativ , en sån där motvallskärring eller va det nu heter...

Wanipok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det handlar om sk Usufruct.

Det håller lagligt, även om den riktiga markägaren dör under tiden, kan också skrivas över på annan och

om jag inte minns fel inte behöver tidsbegränsas.

Ett 30+30 års leasing avtal gäller endast om ägaren till marken vill fortsätta. Har marken bytt ägare eller

markägaren inställning så sitter man ju rätt löst. Ingen ide att bygga något dyrt/fint där då det bara ger

ägaren större intresse att höja leasingarrendet ordentligt när den första tiden gått ut.

/ SatanG

Hallå !

Det viktiga är att vi i dag har en korrekt registrerat 30 årig leasing, så vad som än händer med markägaren så

kommer inget kunna hända med vårt hus under den tiden. Vårat hus är skyddat enligt Thailändsk lag i dessa 30 år.

Vi har inte satsat några fantasisummor i vårat hus och så länge vi har en bra dialog med markägaren så är jag inte så orolig.

//Classe

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga vad ni fick betala om det enligt dig inte är dyrt.Kanske är intressant för flera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå !

Det viktiga är att vi i dag har en korrekt registrerat 30 årig leasing, så vad som än händer med markägaren så

kommer inget kunna hända med vårt hus under den tiden. Vårat hus är skyddat enligt Thailändsk lag i dessa 30 år.

Vi har inte satsat några fantasisummor i vårat hus och så länge vi har en bra dialog med markägaren så är jag inte så orolig.

//Classe

Tyvärr fel.

Skulle företaget kursa, eller ägarna tröttna på att driva det och tömma det på stålar, då är avtalet värdelöst.

Som jag har skrivet förut, detta har hänt vid flertalet tillfälle, så den enda säkerheten man har är precis som du skriver, "att ha en bra dialog med markägaren".

Men det är rent ut sagt bedrägligt beteende att påstå att avtalet är vattentätt i juridisk mening, tyvärr är det ju just detta påstående som många mäklare gör, och många köpare tror på.

Kan man acceptera att den enda säkerheten för sina investerade pengar är att ha en bra dialog med markägaren, ja då skall man ju köpa, men vill man ha juridiskt säkerhet, då skall man inte köpa.

I detta ämne har vi bara sett början, Janne Josefsson med redaktion kan nog flytta till Thailand på heltid och göra en enormt lång programserie om detta ämne, mitt förslag på namn till serien är "Farangerna som ville bli lurade"

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga vad ni fick betala om det enligt dig inte är dyrt.Kanske är intressant för flera.

2,9 mille o uppåt enl. hemsidan, de som kostar 2,9 kostar 1,75 i Phuket o där ska de ju va så dyrt, men änndå så billigt men inget "falang ghetto"kolla in www.baansalil.com

o bilda er en åsikt...

Wanipok

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte hyra villa eller condo ? Billigare och enklare

Mvh rajraj

Hora kan man ju alltid men man måste ju få vittu oxo. :thumbsup:

Wanipok

Ändrades av Wanipok
Link to comment
Dela på andra sajter

Det med 30 år har han rätt i. Leasing på 30 år som är gjort på land-office kan inte brytas om bolaget går i konkurs. Går inte heller att bryta om det är en privat Thailändare som man leasar av och den skulle råka dö. Går endast att bryta om ägaren av marken och den som leasar går till land-office och stryker det för att farangen vill överlåta på någon annan. Den som skriver något annat har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det med 30 år har han rätt i. Leasing på 30 år som är gjort på land-office kan inte brytas om bolaget går i konkurs. Går inte heller att bryta om det är en privat Thailändare som man leasar av och den skulle råka dö. Går endast att bryta om ägaren av marken och den som leasar går till land-office och stryker det för att farangen vill överlåta på någon annan. Den som skriver något annat har fel.

Kan du bekräfta detta med nån källa Thai eller Eng inga som helst problem??

Väntar på din källa.. de snackas mycket här på MrP men upp till bevis..Vissst jag snackar oxo ...

Wanipok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han som har rätt är säkert den som har sålt husen eller en kompis till han. Vad han tydligen har gjort på något område är att han byggt på leasad mark och sålt husen. Så efter 30 år är det alla gånger adjöss för då vill naturligtvis Thailändaren ha en jäkla massa pengar. Hur i helvete man kan bygga o sälja på leasad mark är obegripligt. Gör man sånt så är man ett dumt svin. Man kan inte leasa mark av en som redan leasar marken. Så något land-office och lagfart blir det inte för kunden. På land-office ska köparen ha original lag fart med köparens namn på baksidan. Han ska även ha ett leasing kontrakt från land-office som gäller 30 år. Om det är ett rätt kontrakt så ska kunden få sälja/överföra hus och mark när som. Då får den nya ett nytt leasingkontrakt på 30 år. Så går det rätt till så ska ett leasingkontrakt kunna förnyas/överföras hur många gånger som helst och gälla hur många år som helst. Men bilda ett company istället om du är osäker så kan du äga hus och mark via ditt bolag. Du äger visserligen bara 39 % men det är du som är director och är bara du som kan skriva under papper, sälja och köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bekräfta? Den som ska köpa hus bör naturligtvis ta reda på sådant. Den som inte har annat o göra än skriva på ett forum behöver inte veta det. Ska du köpa hus så kontakta mig så ska du få dina bevis. Felet är att faranger tror på stora mäklare med fina kontor och tar inte reda på hur allt ligger till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte hyra villa eller condo ? Billigare och enklare

Mvh rajraj

Kan inte annat än att hålla med. Att köpa något utan att vara ihop med en thai är helt meningslöst. Att hyra är så duktigt prisvärt i Thailand, man slipper allt trubbel och kan enkelt lämna när det känns lämpligt. Förstår mig inte alls på hur folk kan betala så mycket när hyra är så billigt, särskilt när det inte finns något bestående värde att lämna vidare om man köper. Rena lurendrejeriet.

Men det är väl med dessa husköpare som med de gubbar som blir uttnyttjade av lilla thaifrugan och hennes familj. Man vill inte se sanningen särskilt om man lagt ut för mycket pengar på projektet. Hårt att erkänna att man blivt blåst.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...